Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Procedura budżetowa jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie Powiatu Nowotarskiego
Budget procedure of a local government unit - the District of Nowy Targ case study
jednostka samorządu terytorialnego - procedura budżetowa
budget procedure – local government unit
Praca ma na celu przedstawienie procedury budżetowej - wraz z jej analizą oraz oceną - w jednostkach samorządu terytorialnego, na przykładzie procedury budżetowej Powiatu Nowotarskiego za rok 2015. Zawarto w niej ogólne informacje dotyczące powiatu jako jednostki samorządu terytorialnego – cechy, zadania oraz definicję i strukturę budżetu wraz z jego funkcjami i zasadami. Omówiono także budżet zadaniowy w porównaniu z budżetem w formie tradycyjnej oraz wieloletnią prognozę finansową. Zaprezentowano również ogólne informacje związane z procedurą budżetową jednostki samorządu terytorialnego, a więc: zakres uchwały budżetowej, procedury opracowywania projektu budżetu oraz uchwalania budżetu, a także etap wykonywania budżetu oraz zatwierdzenia wykonania budżetu.W ostatniej części scharakteryzowano Powiat Nowotarski i przeanalizowano procedurę budżetową w roku 2015 w tymże powiecie. Analiza została dokonana na podstawie dokumentów źródłowych oraz aktów prawnych.W pracy pokazano jak ważne jest odpowiednie opracowanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego, bowiem dobrze zaplanowany budżet, a więc rozsądne decyzje dotyczące gromadzenia dochodów i podziału tych środków pieniężnych na wydatki oraz prawidłowo prowadzona gospodarka finansowa pomagają osiągnąć zamierzone cele. Ponadto służy to podejmowaniu obiektywnych decyzji finansowych i jest narzędziem zarządzania finansami.
The work aims at presenting budget procedure in local government units, focusing on analyzing and evaluating the budget process in the District of Nowy Targ in 2015. It contains general information on the poviat as a unit of local government - characteristics, tasks and definition and structure of the budget. Along with its functions and rules. The task budget was also compared with traditional budget and multi-annual financial forecast. The general information on the budget procedure of the local government unit was also presented, including the scope of the budget resolution, the budget drafting and budgeting procedures as well as the implementation of the budget and approval of the implementation of the budget. The last part was characterized by District of Nowy Targ and analyzed the budget procedure in 2015 in the district. The analysis was carried out based on internal organization documents and legal acts.The work shows how important it is to develop a budget for a local government unit, because a well-planned budget, and therefore sound decisions on revenue collection and the allocation of these funds for expenditure and a well-managed financial economy, help achieve the goals. In addition, it serves to make objective financial decisions and is a tool for financial management.
| dc.abstract.en | The work aims at presenting budget procedure in local government units, focusing on analyzing and evaluating the budget process in the District of Nowy Targ in 2015. It contains general information on the poviat as a unit of local government - characteristics, tasks and definition and structure of the budget. Along with its functions and rules. The task budget was also compared with traditional budget and multi-annual financial forecast. The general information on the budget procedure of the local government unit was also presented, including the scope of the budget resolution, the budget drafting and budgeting procedures as well as the implementation of the budget and approval of the implementation of the budget. The last part was characterized by District of Nowy Targ and analyzed the budget procedure in 2015 in the district. The analysis was carried out based on internal organization documents and legal acts.The work shows how important it is to develop a budget for a local government unit, because a well-planned budget, and therefore sound decisions on revenue collection and the allocation of these funds for expenditure and a well-managed financial economy, help achieve the goals. In addition, it serves to make objective financial decisions and is a tool for financial management. | pl |
| dc.abstract.pl | Praca ma na celu przedstawienie procedury budżetowej - wraz z jej analizą oraz oceną - w jednostkach samorządu terytorialnego, na przykładzie procedury budżetowej Powiatu Nowotarskiego za rok 2015. Zawarto w niej ogólne informacje dotyczące powiatu jako jednostki samorządu terytorialnego – cechy, zadania oraz definicję i strukturę budżetu wraz z jego funkcjami i zasadami. Omówiono także budżet zadaniowy w porównaniu z budżetem w formie tradycyjnej oraz wieloletnią prognozę finansową. Zaprezentowano również ogólne informacje związane z procedurą budżetową jednostki samorządu terytorialnego, a więc: zakres uchwały budżetowej, procedury opracowywania projektu budżetu oraz uchwalania budżetu, a także etap wykonywania budżetu oraz zatwierdzenia wykonania budżetu.W ostatniej części scharakteryzowano Powiat Nowotarski i przeanalizowano procedurę budżetową w roku 2015 w tymże powiecie. Analiza została dokonana na podstawie dokumentów źródłowych oraz aktów prawnych.W pracy pokazano jak ważne jest odpowiednie opracowanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego, bowiem dobrze zaplanowany budżet, a więc rozsądne decyzje dotyczące gromadzenia dochodów i podziału tych środków pieniężnych na wydatki oraz prawidłowo prowadzona gospodarka finansowa pomagają osiągnąć zamierzone cele. Ponadto służy to podejmowaniu obiektywnych decyzji finansowych i jest narzędziem zarządzania finansami. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
| dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
| dc.contributor.advisor | Sławik, Anna | pl |
| dc.contributor.author | Bocheńska, Ewelina | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
| dc.contributor.reviewer | Sławik, Anna | pl |
| dc.contributor.reviewer | Miklaszewska, Ewa - 130599 | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-27T09:13:32Z | |
| dc.date.available | 2020-07-27T09:13:32Z | |
| dc.date.submitted | 2017-07-11 | pl |
| dc.fieldofstudy | rachunkowość i zarządzanie finansami | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-116677-217154 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/221943 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | budget procedure – local government unit | pl |
| dc.subject.pl | jednostka samorządu terytorialnego - procedura budżetowa | pl |
| dc.title | Procedura budżetowa jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie Powiatu Nowotarskiego | pl |
| dc.title.alternative | Budget procedure of a local government unit - the District of Nowy Targ case study | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |