Education about Auschwitz and the Holocaust from the perspective of social research

2019
book section
translation
dc.abstract.enEducation about Auschwitz and the Holocaust as a sphere of practical activity and a subject matter of pedagogical reflection establishes various objectives and effects for itself. They concern the knowledge of facts and formation of attitudes and values. This education concerns essentially the youth, but also other categories of recipients. It is conducted under the changing cultural, societal, and political circumstances. Education about Auschwitz and the Holocaust, in particular its objectives, effects, and conditions, has also become a subject matter of empirical research conducted by representatives of various disciplines of the social sciences, in particular psychology and sociology, and by educators themselves. One of the leading problems taken both in the pedagogical reflection and educational practice as well as in empirical research is the question about the quality and effectiveness of teaching about Auschwitz and the Holocaust as a means of formation of attitudes of the youth through the transfer of knowledge. In this article, we discuss this problematics based upon the results and methodological assumptions of the most important social research projects concerning education about Auschwitz and the Holocaust that have been carried out in Poland since the 1990s. We also consider what conclusions for the educational practice one may draw from this research and what research approaches and means of measurement seem to best diagnose education about Auschwitz and the Holocaust as far as its objectives, effects, and conditions are concerned.pl
dc.abstract.plEdukacja o Auschwitz i Holokauście, jako sfera działań praktycznych i przedmiot refleksji pedagogiki, stawia sobie różne cele i zakłada rozmaite efekty, dotyczące znajomości faktów oraz kształtowania postaw i wartości. Obejmuje zasadniczo młodzież, ale i inne kategorie odbiorców. Prowadzona jest w zmieniających się warunkach kulturowych, społecznych i politycznych. Edukacja o Auschwitz i Holokauście, w tym szczególnie problematyka jej celów, efektów i uwarunkowań, stała się również przedmiotem badań empirycznych prowadzonych przez przedstawicieli różnych dyscyplin nauk społecznych, zwłaszcza psychologii i socjologii, oraz samych edukatorów. Jednym z wiodących problemów podejmowanym zarówno w refleksji pedagogicznej i praktyce edukacyjnej, jak i w badaniach empirycznych jest pytanie o jakość i skuteczność nauczania o Auschwitz i Zagładzie jako sposobu kształtowania postaw młodzieży poprzez przekazywanie wiedzy. W niniejszym artykule podejmujemy dyskusję wokół tej problematyki w oparciu o przedstawione przez nas wyniki i założenia metodologiczne najważniejszych spośród badań społecznych dotyczących edukacji o Auschwitz i Holokauście zrealizowanych w Polsce od lat 1990. Zastanowimy się też, jakie wnioski dla praktyki edukacyjnej płyną z tych badań oraz jakie podejście badawcze i sposoby pomiaru zdają się najlepiej diagnozować edukację o Auschwitz i Holokauście pod kątem jej celów, efektów i uwarunkowań.pl
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Instytut Socjologiipl
dc.contributor.authorKucia, Marek - 100400 pl
dc.contributor.authorStec, Katarzyna - 105596 pl
dc.contributor.editorTrojański, Piotrpl
dc.contributor.translatorŻelazko, Kingapl
dc.date.accession2020-01-29pl
dc.date.accessioned2020-01-30T00:26:58Z
dc.date.available2020-01-30T00:26:58Z
dc.date.issued2019pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalTł. Kinga Żelazko i Junique Translation Agencypl
dc.description.physical60-91pl
dc.description.publication1,66pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.bookweblinkhttp://auschwitz.org/en/museum/news/education-about-auschwitz-and-the-holocaust-at-authentic-memorial-sites-post-conference-publication,1380.htmlpl
dc.identifier.isbn978-83-7704-284-7pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/147920
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/147920pl
dc.identifier.weblinkhttp://auschwitz.org/en/museum/news/education-about-auschwitz-and-the-holocaust-at-authentic-memorial-sites-post-conference-publication,1380.htmlpl
dc.languageengpl
dc.language.containerengpl
dc.participationStec, Katarzyna: 70%; Kucia, Marek: 30%;pl
dc.pubinfoOświęcim : Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenaupl
dc.publisher.ministerialWydawnictwo Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenaupl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeinne
dc.sourceinfoliczba autorów 14; liczba stron 213; liczba arkuszy wydawniczych 13,5;pl
dc.subject.eneducationpl
dc.subject.enAuschwitzpl
dc.subject.enHolocaustpl
dc.subject.enmemorialspl
dc.subject.enmuseumspl
dc.subject.ensocial researchpl
dc.subject.pledukacjapl
dc.subject.plAuschwitzpl
dc.subject.plHolokaustpl
dc.subject.plmiejsca pamięcipl
dc.subject.plmuzeapl
dc.subject.plbadania społecznepl
dc.subtypeTranslationpl
dc.titleEducation about Auschwitz and the Holocaust from the perspective of social researchpl
dc.title.alternativeEdukacja o Auschwitz i Holokauście w perspektywie badań społecznychpl
dc.title.containerEducation about Auschwitz and the Holocaust at authentic memorial sites : current status and future perspectivespl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Education about Auschwitz and the Holocaust as a sphere of practical activity and a subject matter of pedagogical reflection establishes various objectives and effects for itself. They concern the knowledge of facts and formation of attitudes and values. This education concerns essentially the youth, but also other categories of recipients. It is conducted under the changing cultural, societal, and political circumstances. Education about Auschwitz and the Holocaust, in particular its objectives, effects, and conditions, has also become a subject matter of empirical research conducted by representatives of various disciplines of the social sciences, in particular psychology and sociology, and by educators themselves. One of the leading problems taken both in the pedagogical reflection and educational practice as well as in empirical research is the question about the quality and effectiveness of teaching about Auschwitz and the Holocaust as a means of formation of attitudes of the youth through the transfer of knowledge. In this article, we discuss this problematics based upon the results and methodological assumptions of the most important social research projects concerning education about Auschwitz and the Holocaust that have been carried out in Poland since the 1990s. We also consider what conclusions for the educational practice one may draw from this research and what research approaches and means of measurement seem to best diagnose education about Auschwitz and the Holocaust as far as its objectives, effects, and conditions are concerned.
dc.abstract.plpl
Edukacja o Auschwitz i Holokauście, jako sfera działań praktycznych i przedmiot refleksji pedagogiki, stawia sobie różne cele i zakłada rozmaite efekty, dotyczące znajomości faktów oraz kształtowania postaw i wartości. Obejmuje zasadniczo młodzież, ale i inne kategorie odbiorców. Prowadzona jest w zmieniających się warunkach kulturowych, społecznych i politycznych. Edukacja o Auschwitz i Holokauście, w tym szczególnie problematyka jej celów, efektów i uwarunkowań, stała się również przedmiotem badań empirycznych prowadzonych przez przedstawicieli różnych dyscyplin nauk społecznych, zwłaszcza psychologii i socjologii, oraz samych edukatorów. Jednym z wiodących problemów podejmowanym zarówno w refleksji pedagogicznej i praktyce edukacyjnej, jak i w badaniach empirycznych jest pytanie o jakość i skuteczność nauczania o Auschwitz i Zagładzie jako sposobu kształtowania postaw młodzieży poprzez przekazywanie wiedzy. W niniejszym artykule podejmujemy dyskusję wokół tej problematyki w oparciu o przedstawione przez nas wyniki i założenia metodologiczne najważniejszych spośród badań społecznych dotyczących edukacji o Auschwitz i Holokauście zrealizowanych w Polsce od lat 1990. Zastanowimy się też, jakie wnioski dla praktyki edukacyjnej płyną z tych badań oraz jakie podejście badawcze i sposoby pomiaru zdają się najlepiej diagnozować edukację o Auschwitz i Holokauście pod kątem jej celów, efektów i uwarunkowań.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny : Instytut Socjologii
dc.contributor.authorpl
Kucia, Marek - 100400
dc.contributor.authorpl
Stec, Katarzyna - 105596
dc.contributor.editorpl
Trojański, Piotr
dc.contributor.translatorpl
Żelazko, Kinga
dc.date.accessionpl
2020-01-29
dc.date.accessioned
2020-01-30T00:26:58Z
dc.date.available
2020-01-30T00:26:58Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Tł. Kinga Żelazko i Junique Translation Agency
dc.description.physicalpl
60-91
dc.description.publicationpl
1,66
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.bookweblinkpl
http://auschwitz.org/en/museum/news/education-about-auschwitz-and-the-holocaust-at-authentic-memorial-sites-post-conference-publication,1380.html
dc.identifier.isbnpl
978-83-7704-284-7
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/147920
dc.identifier.uripl
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/147920
dc.identifier.weblinkpl
http://auschwitz.org/en/museum/news/education-about-auschwitz-and-the-holocaust-at-authentic-memorial-sites-post-conference-publication,1380.html
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
eng
dc.participationpl
Stec, Katarzyna: 70%; Kucia, Marek: 30%;
dc.pubinfopl
Oświęcim : Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau
dc.publisher.ministerialpl
Wydawnictwo Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
inne
dc.sourceinfopl
liczba autorów 14; liczba stron 213; liczba arkuszy wydawniczych 13,5;
dc.subject.enpl
education
dc.subject.enpl
Auschwitz
dc.subject.enpl
Holocaust
dc.subject.enpl
memorials
dc.subject.enpl
museums
dc.subject.enpl
social research
dc.subject.plpl
edukacja
dc.subject.plpl
Auschwitz
dc.subject.plpl
Holokaust
dc.subject.plpl
miejsca pamięci
dc.subject.plpl
muzea
dc.subject.plpl
badania społeczne
dc.subtypepl
Translation
dc.titlepl
Education about Auschwitz and the Holocaust from the perspective of social research
dc.title.alternativepl
Edukacja o Auschwitz i Holokauście w perspektywie badań społecznych
dc.title.containerpl
Education about Auschwitz and the Holocaust at authentic memorial sites : current status and future perspectives
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
63
Views per month
Views per city
Krakow
9
Hong Kong
6
Dubai
4
Gliwice
3
San Pablo City
3
Wroclaw
3
Brisbane
2
Southaven
2
Talavera
2
Warsaw
2
Downloads
kucia_stec_education_about_auschwitz_2019.odt
87
kucia_stec_education_about_auschwitz_2019.pdf
23
kucia_stec_education_about_auschwitz_2019.odt
8