Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Trump vs. kobiety: rola płci i stereotypów płciowych w wyborach prezydenckich w 2016 roku w Stanach Zjednoczonych
Trump vs. women: the role of gender and gender stereotypes on presidential election in 2016 in the United States
Hillary Clinton, Donald Trump, wybory prezydenckie 2016, stereotypy płciowe, Stany Zjednoczone
Hillary Clinton, Donald Trump, presidential election 2016, gender stereotypes, the United States of America
Celem niniejszej pracy jest omówienie wpływu norm i stereotypów płciowych na prawybory oraz kampanię wyborczą przed wyborami powszechnymi w 2016 roku w Stanach Zjednoczonych, podczas których o najważniejszy urząd w państwie rywalizowali Hillary Clinton z ramienia Partii Demokratycznej oraz Donald Trump z ramienia Partii Republikańskiej. Gender, czyli odgórnie narzucany przez społeczeństwo zestaw norm i zachowań przypisany każdej z płci, odgrywa bowiem wciąż znaczący wpływ na wiele aspektów życia społecznego Amerykanów, także na sferę polityki. Podjęto analizę tego, jak przedstawia się sytuacja związana z nierównościami płciowymi na amerykańskiej scenie politycznej, by ukazać niedoreprezentowanie kobiet na najwyższych urzędach i stanowiskach państwowych. W dalszej części pracy omówiono, w jaki sposób każdy z kandydatów wykorzystywał swoją płeć w budowaniu wyborczej retoryki oraz jaką rolę odgrywały stereotypy płciowe w ich wypowiedziach. Następnie skupiono się na roli mediów w kampanii prezydenckiej oraz znaczeniu i miejscu płci w retoryce medialnej. Zaprezentowano wypowiedzi poszczególnych reporterów oraz odniesienia środków masowego przekazu do Clinton i Trumpa zwracając uwagę na istotne różnice w przedstawianiu każdego z kandydatów. Zauważono, że media, szczególnie te prawicowe, kontynuowały seksistowską retorykę Donalda Trumpa i deprecjonowały kampanię wyborczą Hillary Clinton, w podobny sposób odnosząc się do poziomu kompetencji każdego z kandydatów, mimo, iż Hillary Clinton była zdecydowanie bardziej wykwalifikowana niż Donald Trump. W zakończeniu pracy przedstawiono wyniki wyborów powszechnych oraz procentowy rozkład głosów ze szczególnym zwróceniem uwagi na dane statystyczne odnoszące się do płci oraz ukazano społeczne skutki wyboru Donalda Trumpa na 45 prezydenta Stanów Zjednoczonych. Praca stanowi próbę analizy kampanii prezydenckiej z perspektywy feministycznej, skupiając się na roli norm płciowych i uprzedzeń związanych z płcią, których rola jest często niedoceniana we współczesnym społeczeństwie amerykańskim.
The aim of the thesis is to discuss the impact of gender norms and stereotypes on the primary election and general election in 2016 in the United States, when the candidates - Hillary Clinton from the Democratic Party and Donald Trump from the Republican Party - competed for the most important office in the country. Gender, the top-down set of norms and behaviors assigned to each gender by society, still has a significant influence on many aspects of social life in America, including the sphere of politics. An analysis of the situation of gender inequalities in the political arena was undertaken to show the underrepresentation of women in the highest positions and state offices. The further part of the thesis discusses how each candidate used their gender in constructing electoral rhetoric and what role gender stereotypes played in their statements. Subsequently, the paper is focused on the role of the media in the presidential campaign and the importance and place of gender in media rhetoric. Statements of individual reporters and media references to Clinton and Trump were presented, paying attention to significant differences in the presentation of each of the candidates. Statements of individual reporters and media references to Clinton and Trump were presented, noting the significant differences in the portrayal of each candidate. It was noted that the media, especially the right-wing media, continued Donald Trump's sexist rhetoric and depreciated Hillary Clinton's election campaign, similarly referring to the level of competence of each candidate, despite the fact that Hillary Clinton was definitely more qualified than Donald Trump. The thesis concludes by presenting the results of the general election and the percentage distribution of votes with particular attention to statistical data relating to gender and showing the social effects of the election of Donald Trump as 45th president of the United States. The work is an attempt to analyze the presidential campaign from a feminist perspective, focusing on the role of gender norms and gender biases, whose role is often underestimated in contemporary American society.
| dc.abstract.en | The aim of the thesis is to discuss the impact of gender norms and stereotypes on the primary election and general election in 2016 in the United States, when the candidates - Hillary Clinton from the Democratic Party and Donald Trump from the Republican Party - competed for the most important office in the country. Gender, the top-down set of norms and behaviors assigned to each gender by society, still has a significant influence on many aspects of social life in America, including the sphere of politics. An analysis of the situation of gender inequalities in the political arena was undertaken to show the underrepresentation of women in the highest positions and state offices. The further part of the thesis discusses how each candidate used their gender in constructing electoral rhetoric and what role gender stereotypes played in their statements. Subsequently, the paper is focused on the role of the media in the presidential campaign and the importance and place of gender in media rhetoric. Statements of individual reporters and media references to Clinton and Trump were presented, paying attention to significant differences in the presentation of each of the candidates. Statements of individual reporters and media references to Clinton and Trump were presented, noting the significant differences in the portrayal of each candidate. It was noted that the media, especially the right-wing media, continued Donald Trump's sexist rhetoric and depreciated Hillary Clinton's election campaign, similarly referring to the level of competence of each candidate, despite the fact that Hillary Clinton was definitely more qualified than Donald Trump. The thesis concludes by presenting the results of the general election and the percentage distribution of votes with particular attention to statistical data relating to gender and showing the social effects of the election of Donald Trump as 45th president of the United States. The work is an attempt to analyze the presidential campaign from a feminist perspective, focusing on the role of gender norms and gender biases, whose role is often underestimated in contemporary American society. | pl |
| dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest omówienie wpływu norm i stereotypów płciowych na prawybory oraz kampanię wyborczą przed wyborami powszechnymi w 2016 roku w Stanach Zjednoczonych, podczas których o najważniejszy urząd w państwie rywalizowali Hillary Clinton z ramienia Partii Demokratycznej oraz Donald Trump z ramienia Partii Republikańskiej. Gender, czyli odgórnie narzucany przez społeczeństwo zestaw norm i zachowań przypisany każdej z płci, odgrywa bowiem wciąż znaczący wpływ na wiele aspektów życia społecznego Amerykanów, także na sferę polityki. Podjęto analizę tego, jak przedstawia się sytuacja związana z nierównościami płciowymi na amerykańskiej scenie politycznej, by ukazać niedoreprezentowanie kobiet na najwyższych urzędach i stanowiskach państwowych. W dalszej części pracy omówiono, w jaki sposób każdy z kandydatów wykorzystywał swoją płeć w budowaniu wyborczej retoryki oraz jaką rolę odgrywały stereotypy płciowe w ich wypowiedziach. Następnie skupiono się na roli mediów w kampanii prezydenckiej oraz znaczeniu i miejscu płci w retoryce medialnej. Zaprezentowano wypowiedzi poszczególnych reporterów oraz odniesienia środków masowego przekazu do Clinton i Trumpa zwracając uwagę na istotne różnice w przedstawianiu każdego z kandydatów. Zauważono, że media, szczególnie te prawicowe, kontynuowały seksistowską retorykę Donalda Trumpa i deprecjonowały kampanię wyborczą Hillary Clinton, w podobny sposób odnosząc się do poziomu kompetencji każdego z kandydatów, mimo, iż Hillary Clinton była zdecydowanie bardziej wykwalifikowana niż Donald Trump. W zakończeniu pracy przedstawiono wyniki wyborów powszechnych oraz procentowy rozkład głosów ze szczególnym zwróceniem uwagi na dane statystyczne odnoszące się do płci oraz ukazano społeczne skutki wyboru Donalda Trumpa na 45 prezydenta Stanów Zjednoczonych. Praca stanowi próbę analizy kampanii prezydenckiej z perspektywy feministycznej, skupiając się na roli norm płciowych i uprzedzeń związanych z płcią, których rola jest często niedoceniana we współczesnym społeczeństwie amerykańskim. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
| dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
| dc.contributor.advisor | Turek, Maciej | pl |
| dc.contributor.author | Badzińska, Patrycja | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
| dc.contributor.reviewer | Kuś, Rafał | pl |
| dc.contributor.reviewer | Turek, Maciej | pl |
| dc.date.accessioned | 2023-09-05T21:43:52Z | |
| dc.date.available | 2023-09-05T21:43:52Z | |
| dc.date.submitted | 2023-09-05 | pl |
| dc.fieldofstudy | amerykanistyka | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-169295-293363 | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318356 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | Hillary Clinton, Donald Trump, presidential election 2016, gender stereotypes, the United States of America | pl |
| dc.subject.pl | Hillary Clinton, Donald Trump, wybory prezydenckie 2016, stereotypy płciowe, Stany Zjednoczone | pl |
| dc.title | Trump vs. kobiety: rola płci i stereotypów płciowych w wyborach prezydenckich w 2016 roku w Stanach Zjednoczonych | pl |
| dc.title.alternative | Trump vs. women: the role of gender and gender stereotypes on presidential election in 2016 in the United States | pl |
| dc.type | licenciate | pl |
| dspace.entity.type | Publication |