Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wspieranie kultury pedagogicznej rodziców na przykładzie działalności Klubów Rodzica w Krakowie
Supporting pedagogical culture of parents – an analysis based on the activities of the Parents Clubs in Kraków
rodzina, kultura pedagogiczna rodziców, Kluby Rodziców w Krakowie, wspieranie rodzicielstwa, pedagogizacja rodziców
family, pedagogical culture, Parents Clubs in Kraków, parents support
Celem niniejszej pracy było sprawdzenie, czy i w jakim zakresie uczestnictwo w zajęciach Klubów Rodziców w Krakowie zmienia podejście rodziców do wychowania, rozwija ich kompetencje i poszerza wiedzę (czyli podnosi poziom kultury pedagogicznej) oraz jakie sposoby i formy rozwijania i wspierania kultury pedagogicznej rodziców są obecne w działaniach Klubów. W części teoretycznej opisałam, czym jest kultura pedagogiczna rodziców oraz z jakich składa się elementów. Przeanalizowałam także formy wspierania kultury pedagogicznej w Polsce w ciągu całego życia. Kolejne rozdziały dotyczyły przeprowadzonych badań własnych. Zastosowałam w nich metodę jakościową. Wykorzystałam technikę analizy dokumentów oraz wywiadu, w którym posłużyłam się standaryzowanym kwestionariuszem. Wywiady przeprowadziłam z pomysłodawczynią stworzenia Klubów Rodziców w Krakowie, czterema koordynatorami wybranych Klubów oraz piętnastoma rodzicami, którzy biorą udział w ich zajęciach.Wnioski wyciągnięte z badań świadczą o tym, że jest to projekt bardzo potrzebny oraz sprzyjający rozwijaniu kultury pedagogicznej rodziców. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na bogatą i różnorodną ofertę przygotowywaną dla rodziców oraz możliwość spotkania innych rodziców i rozmowy z nimi.
The aim of thesis was to analyse if and to what extent taking part Parents Clubs inKraków change parents approaches towards upbringing, develops their competences andbroadens knowledge (increases the level of pedagogical culture) and what ways and forms ofdevelopment and support of pedagogical culture among parents are currently applied in theClubs in Kraków. In the theoretical part the main focus was put on explaining what is thepedagogical culture of parents and what elements it consists of, and, analysis of differentforms of supporting pedagogical culture in Poland during the whole life. The followingchapters describe the research conducted for the sake of this thesis. The research was based onqualitative method – the main form that was used in the study was documents analysis and aninterview with a standardised questionnaire. The interviews were conducted among a a personwho created Parents Clubs in Kraków, four coordinators of certain Clubs and fifteen parentswho take part in workshops offered by the Clubs.The conclusions that can be drawn from the thesis clearly show that the Clubs are aproject that is very useful and it fosters developing pedagogical culture of parents. It is mainlycaused by a rich and diverse offer prepared for the parents and possibility to meet otherparents and talk to them.
| dc.abstract.en | The aim of thesis was to analyse if and to what extent taking part Parents Clubs inKraków change parents approaches towards upbringing, develops their competences andbroadens knowledge (increases the level of pedagogical culture) and what ways and forms ofdevelopment and support of pedagogical culture among parents are currently applied in theClubs in Kraków. In the theoretical part the main focus was put on explaining what is thepedagogical culture of parents and what elements it consists of, and, analysis of differentforms of supporting pedagogical culture in Poland during the whole life. The followingchapters describe the research conducted for the sake of this thesis. The research was based onqualitative method – the main form that was used in the study was documents analysis and aninterview with a standardised questionnaire. The interviews were conducted among a a personwho created Parents Clubs in Kraków, four coordinators of certain Clubs and fifteen parentswho take part in workshops offered by the Clubs.The conclusions that can be drawn from the thesis clearly show that the Clubs are aproject that is very useful and it fosters developing pedagogical culture of parents. It is mainlycaused by a rich and diverse offer prepared for the parents and possibility to meet otherparents and talk to them. | pl |
| dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy było sprawdzenie, czy i w jakim zakresie uczestnictwo w zajęciach Klubów Rodziców w Krakowie zmienia podejście rodziców do wychowania, rozwija ich kompetencje i poszerza wiedzę (czyli podnosi poziom kultury pedagogicznej) oraz jakie sposoby i formy rozwijania i wspierania kultury pedagogicznej rodziców są obecne w działaniach Klubów. W części teoretycznej opisałam, czym jest kultura pedagogiczna rodziców oraz z jakich składa się elementów. Przeanalizowałam także formy wspierania kultury pedagogicznej w Polsce w ciągu całego życia. Kolejne rozdziały dotyczyły przeprowadzonych badań własnych. Zastosowałam w nich metodę jakościową. Wykorzystałam technikę analizy dokumentów oraz wywiadu, w którym posłużyłam się standaryzowanym kwestionariuszem. Wywiady przeprowadziłam z pomysłodawczynią stworzenia Klubów Rodziców w Krakowie, czterema koordynatorami wybranych Klubów oraz piętnastoma rodzicami, którzy biorą udział w ich zajęciach.Wnioski wyciągnięte z badań świadczą o tym, że jest to projekt bardzo potrzebny oraz sprzyjający rozwijaniu kultury pedagogicznej rodziców. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na bogatą i różnorodną ofertę przygotowywaną dla rodziców oraz możliwość spotkania innych rodziców i rozmowy z nimi. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
| dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
| dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
| dc.contributor.advisor | Doniec, Renata - 127747 | pl |
| dc.contributor.author | Łukawska, Aleksandra | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Doniec, Renata - 127747 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Wrońska, Katarzyna - 132780 | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-27T15:43:34Z | |
| dc.date.available | 2020-07-27T15:43:34Z | |
| dc.date.submitted | 2018-06-27 | pl |
| dc.fieldofstudy | animacja społeczno-kulturowa | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-123125-160642 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227519 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | family, pedagogical culture, Parents Clubs in Kraków, parents support | pl |
| dc.subject.pl | rodzina, kultura pedagogiczna rodziców, Kluby Rodziców w Krakowie, wspieranie rodzicielstwa, pedagogizacja rodziców | pl |
| dc.title | Wspieranie kultury pedagogicznej rodziców na przykładzie działalności Klubów Rodzica w Krakowie | pl |
| dc.title.alternative | Supporting pedagogical culture of parents – an analysis based on the activities of the Parents Clubs in Kraków | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |