Xavier Dolan - nowa nadzieja kina kanadyjskiego?

master
dc.abstract.en‘Xavier Dolan – Canadian cinema’s New Hope?’ is an analysis of young Canadian director, Xavier Dolan’s films. The first chapter provides outline of a broader context, as well as highlights some movements and people that influenced his work. The next three chapters are a proper analysis of the films: I killed my mother (2009), Heartbeats (2010), Laurence Anyways (2012), Tom at the farm (2013) and Mommy (2014). The paper does not contain the study of It's only the end of the world (2016), due to the lack of available resources (at the time of writing this thesis, the film has not yet had its world premiere). This thesis focuses on capturing and examining the most important motifs appearing in the young director’s work, such as homosexuality, gender, love, loneliness, family or the Oedipus complex. Cinematic techniques used by the director including; color codes and lighting, music, camera work, the construction of the frame, etc. are studied in chapters 2-4. The last part of the thesis provides a summary of previous chapters combined elements. ‘Xavier Dolan – Canadian cinema’s New Hope?’ is also an attempt to define the place of the director in the pantheon of Canadian and world authors.pl
dc.abstract.plPraca jest analizą twórczości młodego kanadyjskiego reżysera, Xaviera Dolana. Pierwszy rozdział ma za zadanie nakreślić szerszy kontekst, a także podkreślić pewne nurty i osoby, które miały wpływ na twórczość Kanadyjczyka. Kolejne trzy rozdziały stanowią analizę właściwą filmów: Zabiłem moją matkę (2009), Wyśnione miłości (2010), Na zawsze Laurence (2012), Tom (2013) i Mama (2014). W pracy nie został ujęty film To tylko koniec świata (2016), ze względu na brak dostępnych źródeł (w czasie pisania tej pracy, film nie miał jeszcze swojej światowej premiery). Praca skupia się na uchwyceniu najważniejszych motywów występujących w twórczości Xaviera Dolana, takich jak homoseksualizm, gender, miłość, samotność, rodzina, kompleks Edypa oraz ich przeanalizowaniu. Zbadane zostają także środki filmowego wyrazu jakimi posługuje się reżyser, między innymi: sposób wykorzystania kolorów, muzyki, praca kamery, budowa kadru itp. Ostatni rozdział stanowi podsumowanie łączące w sobie elementy z poprzednich rozdziałów. Cała praca jest także próbą określenia miejsca reżysera w panteonie twórców kanadyjskich oraz światowych.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorRybkowski, Radosław - 100834 pl
dc.contributor.authorMajewska, Karolinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerModrzejewska, Magdalena - 160767 pl
dc.contributor.reviewerRybkowski, Radosław - 100834 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T02:51:40Z
dc.date.available2020-07-27T02:51:40Z
dc.date.submitted2016-10-19pl
dc.fieldofstudyAmeryka Północnapl
dc.identifier.apddiploma-110164-118104pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216182
dc.languagepolpl
dc.subject.enXavier Dolan, film analysis, I killed my mother, Laurence Anyways, Tom at the farm, Mommy, Canadian cinema, Canadian movies, Canadian director, queerpl
dc.subject.plXavier Dolan, analiza filmowa, Zabiłem moją matkę, Na zawsze Laurence, Tom, Mama, kino kanadyjskie, film kanadyjski, reżyser kanadyjski, queerpl
dc.titleXavier Dolan - nowa nadzieja kina kanadyjskiego?pl
dc.title.alternativeXavier Dolan - Canadian Cinema's New Hopepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
‘Xavier Dolan – Canadian cinema’s New Hope?’ is an analysis of young Canadian director, Xavier Dolan’s films. The first chapter provides outline of a broader context, as well as highlights some movements and people that influenced his work. The next three chapters are a proper analysis of the films: I killed my mother (2009), Heartbeats (2010), Laurence Anyways (2012), Tom at the farm (2013) and Mommy (2014). The paper does not contain the study of It's only the end of the world (2016), due to the lack of available resources (at the time of writing this thesis, the film has not yet had its world premiere). This thesis focuses on capturing and examining the most important motifs appearing in the young director’s work, such as homosexuality, gender, love, loneliness, family or the Oedipus complex. Cinematic techniques used by the director including; color codes and lighting, music, camera work, the construction of the frame, etc. are studied in chapters 2-4. The last part of the thesis provides a summary of previous chapters combined elements. ‘Xavier Dolan – Canadian cinema’s New Hope?’ is also an attempt to define the place of the director in the pantheon of Canadian and world authors.
dc.abstract.plpl
Praca jest analizą twórczości młodego kanadyjskiego reżysera, Xaviera Dolana. Pierwszy rozdział ma za zadanie nakreślić szerszy kontekst, a także podkreślić pewne nurty i osoby, które miały wpływ na twórczość Kanadyjczyka. Kolejne trzy rozdziały stanowią analizę właściwą filmów: Zabiłem moją matkę (2009), Wyśnione miłości (2010), Na zawsze Laurence (2012), Tom (2013) i Mama (2014). W pracy nie został ujęty film To tylko koniec świata (2016), ze względu na brak dostępnych źródeł (w czasie pisania tej pracy, film nie miał jeszcze swojej światowej premiery). Praca skupia się na uchwyceniu najważniejszych motywów występujących w twórczości Xaviera Dolana, takich jak homoseksualizm, gender, miłość, samotność, rodzina, kompleks Edypa oraz ich przeanalizowaniu. Zbadane zostają także środki filmowego wyrazu jakimi posługuje się reżyser, między innymi: sposób wykorzystania kolorów, muzyki, praca kamery, budowa kadru itp. Ostatni rozdział stanowi podsumowanie łączące w sobie elementy z poprzednich rozdziałów. Cała praca jest także próbą określenia miejsca reżysera w panteonie twórców kanadyjskich oraz światowych.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Rybkowski, Radosław - 100834
dc.contributor.authorpl
Majewska, Karolina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Modrzejewska, Magdalena - 160767
dc.contributor.reviewerpl
Rybkowski, Radosław - 100834
dc.date.accessioned
2020-07-27T02:51:40Z
dc.date.available
2020-07-27T02:51:40Z
dc.date.submittedpl
2016-10-19
dc.fieldofstudypl
Ameryka Północna
dc.identifier.apdpl
diploma-110164-118104
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216182
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Xavier Dolan, film analysis, I killed my mother, Laurence Anyways, Tom at the farm, Mommy, Canadian cinema, Canadian movies, Canadian director, queer
dc.subject.plpl
Xavier Dolan, analiza filmowa, Zabiłem moją matkę, Na zawsze Laurence, Tom, Mama, kino kanadyjskie, film kanadyjski, reżyser kanadyjski, queer
dc.titlepl
Xavier Dolan - nowa nadzieja kina kanadyjskiego?
dc.title.alternativepl
Xavier Dolan - Canadian Cinema's New Hope
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
39
Views per month
Views per city
Poznan
9
Krakow
6
Warsaw
5
Wroclaw
2
Berlin
1
Drummondville
1
Dublin
1
Gdansk
1
Gmina Ciechanowiec
1
Gorzkow
1

No access

No Thumbnail Available