Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Xavier Dolan - nowa nadzieja kina kanadyjskiego?
Xavier Dolan - Canadian Cinema's New Hope
Xavier Dolan, analiza filmowa, Zabiłem moją matkę, Na zawsze Laurence, Tom, Mama, kino kanadyjskie, film kanadyjski, reżyser kanadyjski, queer
Xavier Dolan, film analysis, I killed my mother, Laurence Anyways, Tom at the farm, Mommy, Canadian cinema, Canadian movies, Canadian director, queer
Praca jest analizą twórczości młodego kanadyjskiego reżysera, Xaviera Dolana. Pierwszy rozdział ma za zadanie nakreślić szerszy kontekst, a także podkreślić pewne nurty i osoby, które miały wpływ na twórczość Kanadyjczyka. Kolejne trzy rozdziały stanowią analizę właściwą filmów: Zabiłem moją matkę (2009), Wyśnione miłości (2010), Na zawsze Laurence (2012), Tom (2013) i Mama (2014). W pracy nie został ujęty film To tylko koniec świata (2016), ze względu na brak dostępnych źródeł (w czasie pisania tej pracy, film nie miał jeszcze swojej światowej premiery). Praca skupia się na uchwyceniu najważniejszych motywów występujących w twórczości Xaviera Dolana, takich jak homoseksualizm, gender, miłość, samotność, rodzina, kompleks Edypa oraz ich przeanalizowaniu. Zbadane zostają także środki filmowego wyrazu jakimi posługuje się reżyser, między innymi: sposób wykorzystania kolorów, muzyki, praca kamery, budowa kadru itp. Ostatni rozdział stanowi podsumowanie łączące w sobie elementy z poprzednich rozdziałów. Cała praca jest także próbą określenia miejsca reżysera w panteonie twórców kanadyjskich oraz światowych.
‘Xavier Dolan – Canadian cinema’s New Hope?’ is an analysis of young Canadian director, Xavier Dolan’s films. The first chapter provides outline of a broader context, as well as highlights some movements and people that influenced his work. The next three chapters are a proper analysis of the films: I killed my mother (2009), Heartbeats (2010), Laurence Anyways (2012), Tom at the farm (2013) and Mommy (2014). The paper does not contain the study of It's only the end of the world (2016), due to the lack of available resources (at the time of writing this thesis, the film has not yet had its world premiere). This thesis focuses on capturing and examining the most important motifs appearing in the young director’s work, such as homosexuality, gender, love, loneliness, family or the Oedipus complex. Cinematic techniques used by the director including; color codes and lighting, music, camera work, the construction of the frame, etc. are studied in chapters 2-4. The last part of the thesis provides a summary of previous chapters combined elements. ‘Xavier Dolan – Canadian cinema’s New Hope?’ is also an attempt to define the place of the director in the pantheon of Canadian and world authors.
dc.abstract.en | ‘Xavier Dolan – Canadian cinema’s New Hope?’ is an analysis of young Canadian director, Xavier Dolan’s films. The first chapter provides outline of a broader context, as well as highlights some movements and people that influenced his work. The next three chapters are a proper analysis of the films: I killed my mother (2009), Heartbeats (2010), Laurence Anyways (2012), Tom at the farm (2013) and Mommy (2014). The paper does not contain the study of It's only the end of the world (2016), due to the lack of available resources (at the time of writing this thesis, the film has not yet had its world premiere). This thesis focuses on capturing and examining the most important motifs appearing in the young director’s work, such as homosexuality, gender, love, loneliness, family or the Oedipus complex. Cinematic techniques used by the director including; color codes and lighting, music, camera work, the construction of the frame, etc. are studied in chapters 2-4. The last part of the thesis provides a summary of previous chapters combined elements. ‘Xavier Dolan – Canadian cinema’s New Hope?’ is also an attempt to define the place of the director in the pantheon of Canadian and world authors. | pl |
dc.abstract.pl | Praca jest analizą twórczości młodego kanadyjskiego reżysera, Xaviera Dolana. Pierwszy rozdział ma za zadanie nakreślić szerszy kontekst, a także podkreślić pewne nurty i osoby, które miały wpływ na twórczość Kanadyjczyka. Kolejne trzy rozdziały stanowią analizę właściwą filmów: Zabiłem moją matkę (2009), Wyśnione miłości (2010), Na zawsze Laurence (2012), Tom (2013) i Mama (2014). W pracy nie został ujęty film To tylko koniec świata (2016), ze względu na brak dostępnych źródeł (w czasie pisania tej pracy, film nie miał jeszcze swojej światowej premiery). Praca skupia się na uchwyceniu najważniejszych motywów występujących w twórczości Xaviera Dolana, takich jak homoseksualizm, gender, miłość, samotność, rodzina, kompleks Edypa oraz ich przeanalizowaniu. Zbadane zostają także środki filmowego wyrazu jakimi posługuje się reżyser, między innymi: sposób wykorzystania kolorów, muzyki, praca kamery, budowa kadru itp. Ostatni rozdział stanowi podsumowanie łączące w sobie elementy z poprzednich rozdziałów. Cała praca jest także próbą określenia miejsca reżysera w panteonie twórców kanadyjskich oraz światowych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Rybkowski, Radosław - 100834 | pl |
dc.contributor.author | Majewska, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Modrzejewska, Magdalena - 160767 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rybkowski, Radosław - 100834 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T02:51:40Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T02:51:40Z | |
dc.date.submitted | 2016-10-19 | pl |
dc.fieldofstudy | Ameryka Północna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-110164-118104 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216182 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Xavier Dolan, film analysis, I killed my mother, Laurence Anyways, Tom at the farm, Mommy, Canadian cinema, Canadian movies, Canadian director, queer | pl |
dc.subject.pl | Xavier Dolan, analiza filmowa, Zabiłem moją matkę, Na zawsze Laurence, Tom, Mama, kino kanadyjskie, film kanadyjski, reżyser kanadyjski, queer | pl |
dc.title | Xavier Dolan - nowa nadzieja kina kanadyjskiego? | pl |
dc.title.alternative | Xavier Dolan - Canadian Cinema's New Hope | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |