Budowanie świadomości potrzeby ochrony środowiska przy pomocy retoryk proceduralnych w grach komputerowych

master
dc.abstract.enProcedural rhetorics play a key role in the design and production process of video games for both application developers and their audiences – the players. Their inherent persuasive properties make them an attractive tool for promoting anticipated social attitudes and emotional responses in players, such as pro-ecological ideas. This thesis attempts to demonstrate that procedural rhetorics are an optimal instrument for promoting environmental protection and ecological initiatives in society. The study conducted for this thesis is based on data obtained from gameplay sessions of the city builder game Eco City among a research sample of 50 people, and it analyzes the effectiveness of changing players' tendencies from choosing non-ecological options to selecting buildings that support the ideas of sustainable development and care for the ecosystem. The results of the conducted experiment emphasize the effectiveness of procedural rhetorics in promoting desired social attitudes and reactions among players. These data constitute valuable material for video game developers who are seeking alternative conventions for creating and presenting elements of world narratives other than visual, textual, or auditory rhetorics.pl
dc.abstract.plRetoryki proceduralne odgrywają kluczową rolę w procesie projektowania i produkcji gier wideo zarówno dla deweloperów aplikacji, jak i dla ich odbiorców – graczy. Ich immanentne własności perswazyjne sprawiają, że rysują się one jako atrakcyjne narzędzie do promowania oczekiwanych u graczy postaw społecznych i reakcji emocjonalnych, na przykład idei proekologicznych. Poniższa praca podejmuje próbę udowodnienia, iż retoryki proceduralne stanowią optymalny instrument do promowania ochrony środowiska i ekologicznych inicjatyw wśród społeczeństwa. Sporządzone na potrzeby pracy badanie bazuje na danych pozyskanych w ramach sesji rozgrywki projektu gry typu city builder Eco City wśród próby eksperymentalnej liczącej 50 osób i analizuje skuteczność zmiany tendencji graczy z wyboru opcji nieekologicznych na rzecz budynków asystujących ideom zrównoważonego rozwoju i troski o ekosystem.Rezultaty przeprowadzonego eksperymentu podkreślają skuteczność retoryk proceduralnych w procesie promowania oczekiwanych postaw społecznych i reakcji u graczy. Dane te stanowią cenny materiał dla twórców gier wideo, którzy poszukują innych konwencji kreowania i przedstawiania elementów światoopowieści aniżeli retoryki wizualne, tekstowe czy audialne.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorGórski, Adam - 207459 pl
dc.contributor.authorKonieczny, Kacper - USOS321869 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerPaszyńska, Anna - 160672 pl
dc.contributor.reviewerGórski, Adam - 207459 pl
dc.date.accessioned2024-07-09T23:15:11Z
dc.date.available2024-07-09T23:15:11Z
dc.date.submitted2024-07-04pl
dc.fieldofstudyinformatyka gier komputerowychpl
dc.identifier.apddiploma-174284-321869pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/374544
dc.languagepolpl
dc.subject.envideo games, computer games, procedural rhetoric, ecology, environmental protection, pro-ecological attitudespl
dc.subject.plgry wideo, gry komputerowe, retoryka proceduralna, ekologia, ochrona środowiska, postawy proekologicznepl
dc.titleBudowanie świadomości potrzeby ochrony środowiska przy pomocy retoryk proceduralnych w grach komputerowychpl
dc.title.alternativeBuilding awareness of the need for environmental protection using procedural rhetorics in computer gamespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Procedural rhetorics play a key role in the design and production process of video games for both application developers and their audiences – the players. Their inherent persuasive properties make them an attractive tool for promoting anticipated social attitudes and emotional responses in players, such as pro-ecological ideas. This thesis attempts to demonstrate that procedural rhetorics are an optimal instrument for promoting environmental protection and ecological initiatives in society. The study conducted for this thesis is based on data obtained from gameplay sessions of the city builder game Eco City among a research sample of 50 people, and it analyzes the effectiveness of changing players' tendencies from choosing non-ecological options to selecting buildings that support the ideas of sustainable development and care for the ecosystem. The results of the conducted experiment emphasize the effectiveness of procedural rhetorics in promoting desired social attitudes and reactions among players. These data constitute valuable material for video game developers who are seeking alternative conventions for creating and presenting elements of world narratives other than visual, textual, or auditory rhetorics.
dc.abstract.plpl
Retoryki proceduralne odgrywają kluczową rolę w procesie projektowania i produkcji gier wideo zarówno dla deweloperów aplikacji, jak i dla ich odbiorców – graczy. Ich immanentne własności perswazyjne sprawiają, że rysują się one jako atrakcyjne narzędzie do promowania oczekiwanych u graczy postaw społecznych i reakcji emocjonalnych, na przykład idei proekologicznych. Poniższa praca podejmuje próbę udowodnienia, iż retoryki proceduralne stanowią optymalny instrument do promowania ochrony środowiska i ekologicznych inicjatyw wśród społeczeństwa. Sporządzone na potrzeby pracy badanie bazuje na danych pozyskanych w ramach sesji rozgrywki projektu gry typu city builder Eco City wśród próby eksperymentalnej liczącej 50 osób i analizuje skuteczność zmiany tendencji graczy z wyboru opcji nieekologicznych na rzecz budynków asystujących ideom zrównoważonego rozwoju i troski o ekosystem.Rezultaty przeprowadzonego eksperymentu podkreślają skuteczność retoryk proceduralnych w procesie promowania oczekiwanych postaw społecznych i reakcji u graczy. Dane te stanowią cenny materiał dla twórców gier wideo, którzy poszukują innych konwencji kreowania i przedstawiania elementów światoopowieści aniżeli retoryki wizualne, tekstowe czy audialne.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Górski, Adam - 207459
dc.contributor.authorpl
Konieczny, Kacper - USOS321869
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Paszyńska, Anna - 160672
dc.contributor.reviewerpl
Górski, Adam - 207459
dc.date.accessioned
2024-07-09T23:15:11Z
dc.date.available
2024-07-09T23:15:11Z
dc.date.submittedpl
2024-07-04
dc.fieldofstudypl
informatyka gier komputerowych
dc.identifier.apdpl
diploma-174284-321869
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/374544
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
video games, computer games, procedural rhetoric, ecology, environmental protection, pro-ecological attitudes
dc.subject.plpl
gry wideo, gry komputerowe, retoryka proceduralna, ekologia, ochrona środowiska, postawy proekologiczne
dc.titlepl
Budowanie świadomości potrzeby ochrony środowiska przy pomocy retoryk proceduralnych w grach komputerowych
dc.title.alternativepl
Building awareness of the need for environmental protection using procedural rhetorics in computer games
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections