Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Budowanie świadomości potrzeby ochrony środowiska przy pomocy retoryk proceduralnych w grach komputerowych
Building awareness of the need for environmental protection using procedural rhetorics in computer games
gry wideo, gry komputerowe, retoryka proceduralna, ekologia, ochrona środowiska, postawy proekologiczne
video games, computer games, procedural rhetoric, ecology, environmental protection, pro-ecological attitudes
Retoryki proceduralne odgrywają kluczową rolę w procesie projektowania i produkcji gier wideo zarówno dla deweloperów aplikacji, jak i dla ich odbiorców – graczy. Ich immanentne własności perswazyjne sprawiają, że rysują się one jako atrakcyjne narzędzie do promowania oczekiwanych u graczy postaw społecznych i reakcji emocjonalnych, na przykład idei proekologicznych. Poniższa praca podejmuje próbę udowodnienia, iż retoryki proceduralne stanowią optymalny instrument do promowania ochrony środowiska i ekologicznych inicjatyw wśród społeczeństwa. Sporządzone na potrzeby pracy badanie bazuje na danych pozyskanych w ramach sesji rozgrywki projektu gry typu city builder Eco City wśród próby eksperymentalnej liczącej 50 osób i analizuje skuteczność zmiany tendencji graczy z wyboru opcji nieekologicznych na rzecz budynków asystujących ideom zrównoważonego rozwoju i troski o ekosystem.Rezultaty przeprowadzonego eksperymentu podkreślają skuteczność retoryk proceduralnych w procesie promowania oczekiwanych postaw społecznych i reakcji u graczy. Dane te stanowią cenny materiał dla twórców gier wideo, którzy poszukują innych konwencji kreowania i przedstawiania elementów światoopowieści aniżeli retoryki wizualne, tekstowe czy audialne.
Procedural rhetorics play a key role in the design and production process of video games for both application developers and their audiences – the players. Their inherent persuasive properties make them an attractive tool for promoting anticipated social attitudes and emotional responses in players, such as pro-ecological ideas. This thesis attempts to demonstrate that procedural rhetorics are an optimal instrument for promoting environmental protection and ecological initiatives in society. The study conducted for this thesis is based on data obtained from gameplay sessions of the city builder game Eco City among a research sample of 50 people, and it analyzes the effectiveness of changing players' tendencies from choosing non-ecological options to selecting buildings that support the ideas of sustainable development and care for the ecosystem. The results of the conducted experiment emphasize the effectiveness of procedural rhetorics in promoting desired social attitudes and reactions among players. These data constitute valuable material for video game developers who are seeking alternative conventions for creating and presenting elements of world narratives other than visual, textual, or auditory rhetorics.
dc.abstract.en | Procedural rhetorics play a key role in the design and production process of video games for both application developers and their audiences – the players. Their inherent persuasive properties make them an attractive tool for promoting anticipated social attitudes and emotional responses in players, such as pro-ecological ideas. This thesis attempts to demonstrate that procedural rhetorics are an optimal instrument for promoting environmental protection and ecological initiatives in society. The study conducted for this thesis is based on data obtained from gameplay sessions of the city builder game Eco City among a research sample of 50 people, and it analyzes the effectiveness of changing players' tendencies from choosing non-ecological options to selecting buildings that support the ideas of sustainable development and care for the ecosystem. The results of the conducted experiment emphasize the effectiveness of procedural rhetorics in promoting desired social attitudes and reactions among players. These data constitute valuable material for video game developers who are seeking alternative conventions for creating and presenting elements of world narratives other than visual, textual, or auditory rhetorics. | pl |
dc.abstract.pl | Retoryki proceduralne odgrywają kluczową rolę w procesie projektowania i produkcji gier wideo zarówno dla deweloperów aplikacji, jak i dla ich odbiorców – graczy. Ich immanentne własności perswazyjne sprawiają, że rysują się one jako atrakcyjne narzędzie do promowania oczekiwanych u graczy postaw społecznych i reakcji emocjonalnych, na przykład idei proekologicznych. Poniższa praca podejmuje próbę udowodnienia, iż retoryki proceduralne stanowią optymalny instrument do promowania ochrony środowiska i ekologicznych inicjatyw wśród społeczeństwa. Sporządzone na potrzeby pracy badanie bazuje na danych pozyskanych w ramach sesji rozgrywki projektu gry typu city builder Eco City wśród próby eksperymentalnej liczącej 50 osób i analizuje skuteczność zmiany tendencji graczy z wyboru opcji nieekologicznych na rzecz budynków asystujących ideom zrównoważonego rozwoju i troski o ekosystem.Rezultaty przeprowadzonego eksperymentu podkreślają skuteczność retoryk proceduralnych w procesie promowania oczekiwanych postaw społecznych i reakcji u graczy. Dane te stanowią cenny materiał dla twórców gier wideo, którzy poszukują innych konwencji kreowania i przedstawiania elementów światoopowieści aniżeli retoryki wizualne, tekstowe czy audialne. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Górski, Adam - 207459 | pl |
dc.contributor.author | Konieczny, Kacper - USOS321869 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Paszyńska, Anna - 160672 | pl |
dc.contributor.reviewer | Górski, Adam - 207459 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-09T23:15:11Z | |
dc.date.available | 2024-07-09T23:15:11Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | informatyka gier komputerowych | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174284-321869 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/374544 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | video games, computer games, procedural rhetoric, ecology, environmental protection, pro-ecological attitudes | pl |
dc.subject.pl | gry wideo, gry komputerowe, retoryka proceduralna, ekologia, ochrona środowiska, postawy proekologiczne | pl |
dc.title | Budowanie świadomości potrzeby ochrony środowiska przy pomocy retoryk proceduralnych w grach komputerowych | pl |
dc.title.alternative | Building awareness of the need for environmental protection using procedural rhetorics in computer games | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |