Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Stan przepływu, pasji i uzależnienia u graczy komputerowych
Flow, passion and addiction in computer gamers.
przepływ, pasja, pasja harmonijna, pasja obsesyjna, uzależnienie, uzależnienie od gier wideo, gry wideo, gracze komputerowi
flow, passion, harmonious passion, obsessive, passion, addiction, addiction to video games, video games, PC gamers
Celem badania było poszerzenie wiedzy na temat właściwości pasji, przepływu (flow) i uzależnienia u graczy komputerowych. Przyjęto koncepcje: Dualistycznego Modelu Pasji Valleranda i współ. (2003), przepływu Csíkszentmihályi’ego (1975) i uzależnienia od gier internetowych wg DSM-5. Zastosowano następujące narzędzia: Skalę Pasji (Vallerand i współ., 2003), Skalę Przepływu (DFS-2, Jackson i Eklund, 2002) i Kwestionariusz do Badania Uzależnienia od Gier Internetowych (Potembska, Pawłowska, 2014). Przebadano 70 mężczyzn (N=70). Wszystkie osoby badane uzyskały podwyższone wyniki na Skali Przepływu. Wykazano związki pomiędzy pasją obsesyjną i poziomem uzależnienia a czasem poświęcanym graniu w gry komputerowe. Pasja harmonijna i przepływ nie wiązały się z czasem gry. Potwierdzono pozytywną korelację stanu przepływu z uzależnieniem, pasją harmonijną i obsesyjną. Potwierdzono różnicę między pasją harmonijną a pasją obsesyjną pod względem korelacji z uzależnieniem i czasem poświęcanym na graniu.
The purpose of this study was to broaden the knowledge about the role of passion, flow and addiction in computer players’ lives. Raised concepts were: passion based on the Dualistic Model of Passion by Vallerand et al. (2003), the state of flow created by Csíkszentmihályi (1975) and Internet Gaming Disorder described in DSM-5. Following tools were used for this study: Passion Scale (Vallerand et al., 2003), Flow Scale (DFS-2, Jackson and Eklund, 2002) and Online Gaming Addiction Questionnaire (Potembska and Pawłowska, 2014). 70 men were studied (N=70). All subjects acquired elevated results on Flow Scale. The correlation of obsessive passion and level of addiction on the time spent playing computer games has been shown. Harmonious passion and state of flow did not affect the playing time. Flow positively correlated with addiction, harmonious and obsessive passion. The difference was found between harmonious passion and obsessive passion in terms of correlation with addiction and time spent gameplay.
dc.abstract.en | The purpose of this study was to broaden the knowledge about the role of passion, flow and addiction in computer players’ lives. Raised concepts were: passion based on the Dualistic Model of Passion by Vallerand et al. (2003), the state of flow created by Csíkszentmihályi (1975) and Internet Gaming Disorder described in DSM-5. Following tools were used for this study: Passion Scale (Vallerand et al., 2003), Flow Scale (DFS-2, Jackson and Eklund, 2002) and Online Gaming Addiction Questionnaire (Potembska and Pawłowska, 2014). 70 men were studied (N=70). All subjects acquired elevated results on Flow Scale. The correlation of obsessive passion and level of addiction on the time spent playing computer games has been shown. Harmonious passion and state of flow did not affect the playing time. Flow positively correlated with addiction, harmonious and obsessive passion. The difference was found between harmonious passion and obsessive passion in terms of correlation with addiction and time spent gameplay. | pl |
dc.abstract.pl | Celem badania było poszerzenie wiedzy na temat właściwości pasji, przepływu (flow) i uzależnienia u graczy komputerowych. Przyjęto koncepcje: Dualistycznego Modelu Pasji Valleranda i współ. (2003), przepływu Csíkszentmihályi’ego (1975) i uzależnienia od gier internetowych wg DSM-5. Zastosowano następujące narzędzia: Skalę Pasji (Vallerand i współ., 2003), Skalę Przepływu (DFS-2, Jackson i Eklund, 2002) i Kwestionariusz do Badania Uzależnienia od Gier Internetowych (Potembska, Pawłowska, 2014). Przebadano 70 mężczyzn (N=70). Wszystkie osoby badane uzyskały podwyższone wyniki na Skali Przepływu. Wykazano związki pomiędzy pasją obsesyjną i poziomem uzależnienia a czasem poświęcanym graniu w gry komputerowe. Pasja harmonijna i przepływ nie wiązały się z czasem gry. Potwierdzono pozytywną korelację stanu przepływu z uzależnieniem, pasją harmonijną i obsesyjną. Potwierdzono różnicę między pasją harmonijną a pasją obsesyjną pod względem korelacji z uzależnieniem i czasem poświęcanym na graniu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Tokarz, Aleksandra - 132394 | pl |
dc.contributor.author | Jasikowski, Maciej | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Malinowska, Diana | pl |
dc.contributor.reviewer | Tokarz, Aleksandra - 132394 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T03:36:21Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T03:36:21Z | |
dc.date.submitted | 2016-11-18 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-110818-66640 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216783 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | flow, passion, harmonious passion, obsessive, passion, addiction, addiction to video games, video games, PC gamers | pl |
dc.subject.pl | przepływ, pasja, pasja harmonijna, pasja obsesyjna, uzależnienie, uzależnienie od gier wideo, gry wideo, gracze komputerowi | pl |
dc.title | Stan przepływu, pasji i uzależnienia u graczy komputerowych | pl |
dc.title.alternative | Flow, passion and addiction in computer gamers. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |