Między egzotyką a głęboką prawdą. Obraz współczesnej Japonii w reportażowych relacjach polskich podróżników na podstawie wybranych przekładów

master
dc.abstract.enRemote and mystical Japan has been fascinating and amazing representatives of the Western culture for hundreds of years. Many foreigners, visiting the mysterious Land of the Rising Sun, sees its alterity in almost every element of reality - in people, their behavior, habits, and even appearance, in art, the popular and the high, or in a public space. Since several decades, the development of long-distance means of communication enables enthusiasts of that country or "regular" travelers to see for themselves what this country really is like. The rest of the people derive their knowledge about Japan from the mass media - press, television, the Internet and books. The latters are usually reportages, memoirs, diaries, or essays. It can therefore be stated that it is journalists', reporters' and traveler's responsibility to show to the recipients Japan as it really is. The aim of this thesis was to examine what image of Japan has been shown in the latest works of Polish reportage artists. Do the authors effectively fill their mission, that is, do they write about "pure" Japanese reality and look for the deep truth about it? Or do they only emphasize a certain exoticism of Japan by presenting only its popular image and duplicating stereotypes related to this country and its inhabitants?The research material in this thesis includes six book titles. A preliminary reading of these works and the analysis of the literature related to the topic, indicated the existence of a trichotomy among the latest Polish reportage on Japan. Proper analysis of texts confirmed this hypothesis, and studied books were assigned to three groups of writings. The first one, called "Japan exotic and pop-medial" includes the titles showing stereotypical and popular face of the country. The second group - "Japan 'from the inside' " - contains texts featuring "profound truth" and "clean" japanese reality. In turn, the last, third group, the "Mosaic image of Japan" is a collection of works that combine features of the books from the first two categories. This trichotomy shows, inter alia, that the image of modern Japan displayed to the recipients by Polish journalists, photojournalists and travelers, is extremely incoherent.pl
dc.abstract.plOdległa i mistyczna Japonia od setek lat fascynuje i zadziwia przedstawicieli szeroko pojętej kultury Zachodu. Wielu obcokrajowców, odwiedzających owiany tajemnicą Kraj Kwitnącej Wiśni, jego inności dopatruje się w niemal każdym elemencie rzeczywistości – w ludziach, ich zachowaniu, zwyczajach, a nawet wyglądzie, w sztuce, tej popularnej i tej wysokiej, czy w charakterze przestrzeni miejskiej. Od kilkudziesięciu lat rozwój dalekosiężnych środków komunikacji umożliwia pasjonatom tego kraju lub „zwykłym” podróżnikom przekonanie się, jaki kraj ten jest naprawdę. Reszta osób czerpie swoją wiedzę o Japonii ze środków masowego przekazu – z prasy, telewizji, Internetu czy książek. Te ostatnie to zazwyczaj reportaże, wspomnienia, pamiętniki albo ewentualnie eseje. Można zatem twierdzić, iż to na dziennikarzach, reportażystach i podróżnikach spoczywa odpowiedzialność przekazywania odbiorcom Japonii taką, jaka jest w rzeczywistości. Celem niniejszej pracy było zbadanie, jaki obraz Japonii przedstawiają w najnowszych dziełach reportażowych polscy twórcy. Czy autorzy ci faktycznie wypełniają swoją misję, to znaczy, czy piszą o „czystej” rzeczywistości japońskiej i szukają głębokiej prawdy na jej temat? Czy może odwołują się do pewnej egzotyczności Japonii, prezentując jedynie jej popularny obraz oraz powielając związane z nią i jej mieszkańcami stereotypy? Materiał badawczy obejmuje sześć tytułów książkowych. Wstępna lektura tych utworów oraz analiza literatury związanej z badanym tematem wskazały na istnienie pewnego trójpodziału pośród najnowszych polskich dzieł około reportażowych dotyczących Japonii. Właściwa analiza tekstów potwierdziła te przypuszczenia, a badane książki przyporządkowano do trzech grup utworów. Pierwsza z nich, nosząca nazwę "Japonia egzotyczna i pop-medialna" obejmuje tytuły przedstawiające stereotypową i popularną twarz tego kraju. Druga grupa - "Japonia 'od środka' " - zawiera utwory prezentujące "głęboką prawdę" i "czystą" rzeczywistość japońską. Z kolei ostatnia, trzecia grupa, czyli "Mozaikowy obraz Japonii" to zbiór dzieł, które łączą w sobie cechy utworów z dwóch pierwszych kategorii. Trójpodział tematyczny świadczy między innymi o niespójności obrazu współczesnej Japonii, pokazywanego odbiorcom przez polskich dziennikarzy, reportażystów i podróżników.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKaliszewski, Andrzej - 101306 pl
dc.contributor.authorPasztaleniec, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerKaliszewski, Andrzej - 101306 pl
dc.contributor.reviewerHess, Agnieszka - 128316 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T02:03:58Z
dc.date.available2020-07-25T02:03:58Z
dc.date.submitted2014-07-02pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-88354-113276pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196866
dc.languagepolpl
dc.subject.entravel reportage, Polish reportage, Japan, stereotypes, deep truthpl
dc.subject.plreportaż podróżniczy, reportaż polski, Japonia, stereotypy, głęboka prawdapl
dc.titleMiędzy egzotyką a głęboką prawdą. Obraz współczesnej Japonii w reportażowych relacjach polskich podróżników na podstawie wybranych przekładówpl
dc.title.alternativeBetween the exotic and the deep truth. The image of contemporary Japan in reportage coverages by Polish travellers, based on a selection of examplespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Remote and mystical Japan has been fascinating and amazing representatives of the Western culture for hundreds of years. Many foreigners, visiting the mysterious Land of the Rising Sun, sees its alterity in almost every element of reality - in people, their behavior, habits, and even appearance, in art, the popular and the high, or in a public space. Since several decades, the development of long-distance means of communication enables enthusiasts of that country or "regular" travelers to see for themselves what this country really is like. The rest of the people derive their knowledge about Japan from the mass media - press, television, the Internet and books. The latters are usually reportages, memoirs, diaries, or essays. It can therefore be stated that it is journalists', reporters' and traveler's responsibility to show to the recipients Japan as it really is. The aim of this thesis was to examine what image of Japan has been shown in the latest works of Polish reportage artists. Do the authors effectively fill their mission, that is, do they write about "pure" Japanese reality and look for the deep truth about it? Or do they only emphasize a certain exoticism of Japan by presenting only its popular image and duplicating stereotypes related to this country and its inhabitants?The research material in this thesis includes six book titles. A preliminary reading of these works and the analysis of the literature related to the topic, indicated the existence of a trichotomy among the latest Polish reportage on Japan. Proper analysis of texts confirmed this hypothesis, and studied books were assigned to three groups of writings. The first one, called "Japan exotic and pop-medial" includes the titles showing stereotypical and popular face of the country. The second group - "Japan 'from the inside' " - contains texts featuring "profound truth" and "clean" japanese reality. In turn, the last, third group, the "Mosaic image of Japan" is a collection of works that combine features of the books from the first two categories. This trichotomy shows, inter alia, that the image of modern Japan displayed to the recipients by Polish journalists, photojournalists and travelers, is extremely incoherent.
dc.abstract.plpl
Odległa i mistyczna Japonia od setek lat fascynuje i zadziwia przedstawicieli szeroko pojętej kultury Zachodu. Wielu obcokrajowców, odwiedzających owiany tajemnicą Kraj Kwitnącej Wiśni, jego inności dopatruje się w niemal każdym elemencie rzeczywistości – w ludziach, ich zachowaniu, zwyczajach, a nawet wyglądzie, w sztuce, tej popularnej i tej wysokiej, czy w charakterze przestrzeni miejskiej. Od kilkudziesięciu lat rozwój dalekosiężnych środków komunikacji umożliwia pasjonatom tego kraju lub „zwykłym” podróżnikom przekonanie się, jaki kraj ten jest naprawdę. Reszta osób czerpie swoją wiedzę o Japonii ze środków masowego przekazu – z prasy, telewizji, Internetu czy książek. Te ostatnie to zazwyczaj reportaże, wspomnienia, pamiętniki albo ewentualnie eseje. Można zatem twierdzić, iż to na dziennikarzach, reportażystach i podróżnikach spoczywa odpowiedzialność przekazywania odbiorcom Japonii taką, jaka jest w rzeczywistości. Celem niniejszej pracy było zbadanie, jaki obraz Japonii przedstawiają w najnowszych dziełach reportażowych polscy twórcy. Czy autorzy ci faktycznie wypełniają swoją misję, to znaczy, czy piszą o „czystej” rzeczywistości japońskiej i szukają głębokiej prawdy na jej temat? Czy może odwołują się do pewnej egzotyczności Japonii, prezentując jedynie jej popularny obraz oraz powielając związane z nią i jej mieszkańcami stereotypy? Materiał badawczy obejmuje sześć tytułów książkowych. Wstępna lektura tych utworów oraz analiza literatury związanej z badanym tematem wskazały na istnienie pewnego trójpodziału pośród najnowszych polskich dzieł około reportażowych dotyczących Japonii. Właściwa analiza tekstów potwierdziła te przypuszczenia, a badane książki przyporządkowano do trzech grup utworów. Pierwsza z nich, nosząca nazwę "Japonia egzotyczna i pop-medialna" obejmuje tytuły przedstawiające stereotypową i popularną twarz tego kraju. Druga grupa - "Japonia 'od środka' " - zawiera utwory prezentujące "głęboką prawdę" i "czystą" rzeczywistość japońską. Z kolei ostatnia, trzecia grupa, czyli "Mozaikowy obraz Japonii" to zbiór dzieł, które łączą w sobie cechy utworów z dwóch pierwszych kategorii. Trójpodział tematyczny świadczy między innymi o niespójności obrazu współczesnej Japonii, pokazywanego odbiorcom przez polskich dziennikarzy, reportażystów i podróżników.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kaliszewski, Andrzej - 101306
dc.contributor.authorpl
Pasztaleniec, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Kaliszewski, Andrzej - 101306
dc.contributor.reviewerpl
Hess, Agnieszka - 128316
dc.date.accessioned
2020-07-25T02:03:58Z
dc.date.available
2020-07-25T02:03:58Z
dc.date.submittedpl
2014-07-02
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-88354-113276
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196866
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
travel reportage, Polish reportage, Japan, stereotypes, deep truth
dc.subject.plpl
reportaż podróżniczy, reportaż polski, Japonia, stereotypy, głęboka prawda
dc.titlepl
Między egzotyką a głęboką prawdą. Obraz współczesnej Japonii w reportażowych relacjach polskich podróżników na podstawie wybranych przekładów
dc.title.alternativepl
Between the exotic and the deep truth. The image of contemporary Japan in reportage coverages by Polish travellers, based on a selection of examples
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available