Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
ZHP dla Ukrainy” - pedagogiczny kontekst działalności pomocowej harcerzy z ZHP w trakcie napaści Rosji na Ukrainę w 2022 roku
"ZHP for Ukraine" - the pedagogical context of the aid activities of scouts from ZHP during Russia's attack on Ukraine in 2022
pedagogiczny kontekst, działania pomocowe, harcerze, wojna w Ukrainie, służba, wolontariat
pedagogical context, aid activities, scouts, war in Ukraine, service, volunteering
Niniejsza praca ma na celu ukazanie pedagogicznego kontekstu pomocowej działalności harcerzy z ZHP w ramach akcji „ZHP dla Ukrainy” w czasie napaści Rosji na Ukrainę w 2022 roku. Wojna w Ukrainie przyniosła za sobą kryzys humanitarny i uchodźczy. Od dnia rozpoczęcia działań zbrojnych na ukraińsko-polską granice przybywało tysiące uchodźców. Harcerze zaangażowali się w działalność wolontariacką, pełniąc służbę w wielu punktach pomocy uchodźcom na terenie całego kraju. W pierwszym rozdziale pracy przybliżona została historia skautingu w Polsce i na świecie oraz teoria wychowawcza Roberta Baden-Powella. Rozdział drugi stanowi opis zasad działalności Związku Harcerstwa Polskiego. W następnym rozdziale omówiono metodologie badań własnych. Rozdział czwarty zawiera analizę i interpretacje wyników badań w trzech obszarach: zasadności podejmowanych przez harcerzy działań pomocowych w świetle Statutu ZHP, specyfiki działań pomocowych w ramach akcji „ZHP dla Ukrainy” oraz działań wspierających członków organizacji uruchomionych przez Główną Kwaterę ZHP.
This work aims to show the pedagogical context of the aid activities of scouts from ZHP as part of the "ZHP for Ukraine" campaign during Russia's attack on Ukraine in 2022. The war in Ukraine has resulted in a humanitarian and refugee crisis. From the day the military operations began, thousands of refugees arrived on the Ukrainian-Polish border. Scouts became involved in volunteer activities, serving at many refugee aid points throughout the country. The first chapter of the work presents the history of scouting in Poland and around the world and the educational theory of Robert Baden-Powell. The second chapter is a description of the principles of operation of the Polish Scouting Association. The next chapter discusses own research methodologies. The fourth chapter contains the analysis and interpretation of research results in three areas: the validity of aid activities undertaken by scouts in the light of the ZHP Statute, the specificity of aid activities under the "ZHP for Ukraine" campaign and activities supporting members of organizations launched by the ZHP Headquarters.
dc.abstract.en | This work aims to show the pedagogical context of the aid activities of scouts from ZHP as part of the "ZHP for Ukraine" campaign during Russia's attack on Ukraine in 2022. The war in Ukraine has resulted in a humanitarian and refugee crisis. From the day the military operations began, thousands of refugees arrived on the Ukrainian-Polish border. Scouts became involved in volunteer activities, serving at many refugee aid points throughout the country. The first chapter of the work presents the history of scouting in Poland and around the world and the educational theory of Robert Baden-Powell. The second chapter is a description of the principles of operation of the Polish Scouting Association. The next chapter discusses own research methodologies. The fourth chapter contains the analysis and interpretation of research results in three areas: the validity of aid activities undertaken by scouts in the light of the ZHP Statute, the specificity of aid activities under the "ZHP for Ukraine" campaign and activities supporting members of organizations launched by the ZHP Headquarters. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca ma na celu ukazanie pedagogicznego kontekstu pomocowej działalności harcerzy z ZHP w ramach akcji „ZHP dla Ukrainy” w czasie napaści Rosji na Ukrainę w 2022 roku. Wojna w Ukrainie przyniosła za sobą kryzys humanitarny i uchodźczy. Od dnia rozpoczęcia działań zbrojnych na ukraińsko-polską granice przybywało tysiące uchodźców. Harcerze zaangażowali się w działalność wolontariacką, pełniąc służbę w wielu punktach pomocy uchodźcom na terenie całego kraju. W pierwszym rozdziale pracy przybliżona została historia skautingu w Polsce i na świecie oraz teoria wychowawcza Roberta Baden-Powella. Rozdział drugi stanowi opis zasad działalności Związku Harcerstwa Polskiego. W następnym rozdziale omówiono metodologie badań własnych. Rozdział czwarty zawiera analizę i interpretacje wyników badań w trzech obszarach: zasadności podejmowanych przez harcerzy działań pomocowych w świetle Statutu ZHP, specyfiki działań pomocowych w ramach akcji „ZHP dla Ukrainy” oraz działań wspierających członków organizacji uruchomionych przez Główną Kwaterę ZHP. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Sajdak-Burska, Anna - 131781 | pl |
dc.contributor.author | Lewicka, Natalia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Sajdak-Burska, Anna - 131781 | pl |
dc.contributor.reviewer | Olszewska-Gniadek, Joanna - 161413 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-10-17T21:48:33Z | |
dc.date.available | 2023-10-17T21:48:33Z | |
dc.date.submitted | 2023-10-11 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną | pl |
dc.identifier.apd | diploma-170225-250195 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/321256 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | pedagogical context, aid activities, scouts, war in Ukraine, service, volunteering | pl |
dc.subject.pl | pedagogiczny kontekst, działania pomocowe, harcerze, wojna w Ukrainie, służba, wolontariat | pl |
dc.title | ZHP dla Ukrainy” - pedagogiczny kontekst działalności pomocowej harcerzy z ZHP w trakcie napaści Rosji na Ukrainę w 2022 roku | pl |
dc.title.alternative | "ZHP for Ukraine" - the pedagogical context of the aid activities of scouts from ZHP during Russia's attack on Ukraine in 2022 | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |