Polish high school students’ and teachers’ evaluation of the use of Polish in the foreign language classroom

master
dc.abstract.enThe question of whether the students’ native language should be included or excluded from the foreign language classrooms has been the subject of debate and controversy for a long time. This paper reports on the views of those advocating the policy of the exclusive use of the target language as well as the opponents of this approach and presents different views on the use of the mother tongue in teaching English as a foreign language throughout the history of the foreign language methodology.Additionally, the current paper examined the attitudes of the teacher and the students towards the use of their mother tongue in the classes of English. Furthermore, the moments of frequent uses of the mother tongue while teaching English as a foreign language as well as the reasons for those switches to occur were subject or the research.Based on the results of the study, the paper suggests that the use of the target language combined with only minimal use of the students’ mother tongue while teaching English as a foreign language is the ideal situation in the perception of the teacher and the students of the foreign language.pl
dc.abstract.plKwestia używania języka ojczystego podczas nauczania języka obcego jest przedmiotem debat i kontrowersji wśród metodyków od dłuższego czasu. Niniejsza praca ma na celu ukazanie poglądów badaczy popierających nauczanie języka obcego wykorzystując jedynie język docelowy oraz tych stojących w opozycji do tego podejścia, a także ukazanie poglądów względem używania języka ojczystego podczas nauczania języka angielskiego jako obcego na przestrzeni lat.W dalszej części pracy omówiono stosunek badanych uczniów oraz nauczyciela do używania języka ojczystego w procesie nauczania języka angielskiego jako obcego. Przedmiotem badania była także analiza momentów lekcji, w których język ojczysty jest często używany przez nauczyciela oraz powody, które kierowały nauczycielem do używania języka ojczystego.Bazując na wynikach badania, przedstawione wnioski sugerują, iż idealny kontekst nauczania języka angielskiego, zarówno według uczniów jak i nauczyciela, to wykorzystanie języka obcego z minimalnym użyciem elementów języka ojczystego.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKusiak-Pisowacka, Monika - 129792 pl
dc.contributor.authorBorycka, Karolinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerKusiak-Pisowacka, Monika - 129792 pl
dc.contributor.reviewerJaroszek, Marcin - 128482 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T03:10:01Z
dc.date.available2020-07-27T03:10:01Z
dc.date.submitted2016-10-13pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-110467-132697pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216464
dc.languageengpl
dc.subject.enEFL, code-switching, high school, mother tonguepl
dc.subject.pljęzyk ojczysty, język obcypl
dc.titlePolish high school students’ and teachers’ evaluation of the use of Polish in the foreign language classroompl
dc.title.alternativeUżywanie języka ojczystego w czasie zajęć języka angielskiego jako obcego w ocenie uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych w Polscepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The question of whether the students’ native language should be included or excluded from the foreign language classrooms has been the subject of debate and controversy for a long time. This paper reports on the views of those advocating the policy of the exclusive use of the target language as well as the opponents of this approach and presents different views on the use of the mother tongue in teaching English as a foreign language throughout the history of the foreign language methodology.Additionally, the current paper examined the attitudes of the teacher and the students towards the use of their mother tongue in the classes of English. Furthermore, the moments of frequent uses of the mother tongue while teaching English as a foreign language as well as the reasons for those switches to occur were subject or the research.Based on the results of the study, the paper suggests that the use of the target language combined with only minimal use of the students’ mother tongue while teaching English as a foreign language is the ideal situation in the perception of the teacher and the students of the foreign language.
dc.abstract.plpl
Kwestia używania języka ojczystego podczas nauczania języka obcego jest przedmiotem debat i kontrowersji wśród metodyków od dłuższego czasu. Niniejsza praca ma na celu ukazanie poglądów badaczy popierających nauczanie języka obcego wykorzystując jedynie język docelowy oraz tych stojących w opozycji do tego podejścia, a także ukazanie poglądów względem używania języka ojczystego podczas nauczania języka angielskiego jako obcego na przestrzeni lat.W dalszej części pracy omówiono stosunek badanych uczniów oraz nauczyciela do używania języka ojczystego w procesie nauczania języka angielskiego jako obcego. Przedmiotem badania była także analiza momentów lekcji, w których język ojczysty jest często używany przez nauczyciela oraz powody, które kierowały nauczycielem do używania języka ojczystego.Bazując na wynikach badania, przedstawione wnioski sugerują, iż idealny kontekst nauczania języka angielskiego, zarówno według uczniów jak i nauczyciela, to wykorzystanie języka obcego z minimalnym użyciem elementów języka ojczystego.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kusiak-Pisowacka, Monika - 129792
dc.contributor.authorpl
Borycka, Karolina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Kusiak-Pisowacka, Monika - 129792
dc.contributor.reviewerpl
Jaroszek, Marcin - 128482
dc.date.accessioned
2020-07-27T03:10:01Z
dc.date.available
2020-07-27T03:10:01Z
dc.date.submittedpl
2016-10-13
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-110467-132697
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216464
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
EFL, code-switching, high school, mother tongue
dc.subject.plpl
język ojczysty, język obcy
dc.titlepl
Polish high school students’ and teachers’ evaluation of the use of Polish in the foreign language classroom
dc.title.alternativepl
Używanie języka ojczystego w czasie zajęć języka angielskiego jako obcego w ocenie uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych w Polsce
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
Dublin
2
Lodz
2
Wroclaw
2
Boardman
1
Poznan
1
Saha-gu
1

No access

No Thumbnail Available