Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Polish high school students’ and teachers’ evaluation of the use of Polish in the foreign language classroom
Używanie języka ojczystego w czasie zajęć języka angielskiego jako obcego w ocenie uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych w Polsce
język ojczysty, język obcy
EFL, code-switching, high school, mother tongue
Kwestia używania języka ojczystego podczas nauczania języka obcego jest przedmiotem debat i kontrowersji wśród metodyków od dłuższego czasu. Niniejsza praca ma na celu ukazanie poglądów badaczy popierających nauczanie języka obcego wykorzystując jedynie język docelowy oraz tych stojących w opozycji do tego podejścia, a także ukazanie poglądów względem używania języka ojczystego podczas nauczania języka angielskiego jako obcego na przestrzeni lat.W dalszej części pracy omówiono stosunek badanych uczniów oraz nauczyciela do używania języka ojczystego w procesie nauczania języka angielskiego jako obcego. Przedmiotem badania była także analiza momentów lekcji, w których język ojczysty jest często używany przez nauczyciela oraz powody, które kierowały nauczycielem do używania języka ojczystego.Bazując na wynikach badania, przedstawione wnioski sugerują, iż idealny kontekst nauczania języka angielskiego, zarówno według uczniów jak i nauczyciela, to wykorzystanie języka obcego z minimalnym użyciem elementów języka ojczystego.
The question of whether the students’ native language should be included or excluded from the foreign language classrooms has been the subject of debate and controversy for a long time. This paper reports on the views of those advocating the policy of the exclusive use of the target language as well as the opponents of this approach and presents different views on the use of the mother tongue in teaching English as a foreign language throughout the history of the foreign language methodology.Additionally, the current paper examined the attitudes of the teacher and the students towards the use of their mother tongue in the classes of English. Furthermore, the moments of frequent uses of the mother tongue while teaching English as a foreign language as well as the reasons for those switches to occur were subject or the research.Based on the results of the study, the paper suggests that the use of the target language combined with only minimal use of the students’ mother tongue while teaching English as a foreign language is the ideal situation in the perception of the teacher and the students of the foreign language.
dc.abstract.en | The question of whether the students’ native language should be included or excluded from the foreign language classrooms has been the subject of debate and controversy for a long time. This paper reports on the views of those advocating the policy of the exclusive use of the target language as well as the opponents of this approach and presents different views on the use of the mother tongue in teaching English as a foreign language throughout the history of the foreign language methodology.Additionally, the current paper examined the attitudes of the teacher and the students towards the use of their mother tongue in the classes of English. Furthermore, the moments of frequent uses of the mother tongue while teaching English as a foreign language as well as the reasons for those switches to occur were subject or the research.Based on the results of the study, the paper suggests that the use of the target language combined with only minimal use of the students’ mother tongue while teaching English as a foreign language is the ideal situation in the perception of the teacher and the students of the foreign language. | pl |
dc.abstract.pl | Kwestia używania języka ojczystego podczas nauczania języka obcego jest przedmiotem debat i kontrowersji wśród metodyków od dłuższego czasu. Niniejsza praca ma na celu ukazanie poglądów badaczy popierających nauczanie języka obcego wykorzystując jedynie język docelowy oraz tych stojących w opozycji do tego podejścia, a także ukazanie poglądów względem używania języka ojczystego podczas nauczania języka angielskiego jako obcego na przestrzeni lat.W dalszej części pracy omówiono stosunek badanych uczniów oraz nauczyciela do używania języka ojczystego w procesie nauczania języka angielskiego jako obcego. Przedmiotem badania była także analiza momentów lekcji, w których język ojczysty jest często używany przez nauczyciela oraz powody, które kierowały nauczycielem do używania języka ojczystego.Bazując na wynikach badania, przedstawione wnioski sugerują, iż idealny kontekst nauczania języka angielskiego, zarówno według uczniów jak i nauczyciela, to wykorzystanie języka obcego z minimalnym użyciem elementów języka ojczystego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kusiak-Pisowacka, Monika - 129792 | pl |
dc.contributor.author | Borycka, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kusiak-Pisowacka, Monika - 129792 | pl |
dc.contributor.reviewer | Jaroszek, Marcin - 128482 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T03:10:01Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T03:10:01Z | |
dc.date.submitted | 2016-10-13 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-110467-132697 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216464 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | EFL, code-switching, high school, mother tongue | pl |
dc.subject.pl | język ojczysty, język obcy | pl |
dc.title | Polish high school students’ and teachers’ evaluation of the use of Polish in the foreign language classroom | pl |
dc.title.alternative | Używanie języka ojczystego w czasie zajęć języka angielskiego jako obcego w ocenie uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych w Polsce | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |