Zaangażowanie rodziców dzieci klas czwartych w edukację obowiązkową

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this thesis titled "Parental Involvement in the Compulsory Education of Fourth-Grade Children" was to examine the forms and level of parental involvement in the compulsory education of fourth-grade primary school children. The study focused on how parents support their children in school tasks, communicate with the school, and use available educational and parenting support.The theoretical part presents key definitions and major models of parental involvement, including Joyce Epstein’s Six Types of Involvement and the motivational model by Hoover-Dempsey and Sandler. It also discusses the characteristics of fourth-grade students and the importance of cooperation between family, school, and the local community.The empirical part used a diagnostic survey method with an original questionnaire. Seventy parents of fourth-grade students participated. The analysis covered home-based support, communication with teachers, participation in school life and management, use of parenting resources, and cooperation with the local community.The findings showed that most parents actively support their children’s learning at home and keep regular contact with the homeroom teacher. Less frequent were involvement in school management and participation in activities aimed at developing parenting skills. However, parents often used local resources to support their children’s development.pl
dc.abstract.plCelem pracy zatytułowanej „Zaangażowanie rodziców dzieci klas czwartych w edukację obowiązkową” było zbadanie form oraz poziomu zaangażowania rodziców dzieci klas czwartych szkoły podstawowej w edukację obowiązkową. Analizie poddano sposób i zakres wspierania dzieci w codziennych obowiązkach szkolnych, komunikację ze szkołą oraz korzystanie z dostępnych form wsparcia edukacyjnego i wychowawczego.W części teoretycznej omówiono kluczowe definicje i modele zaangażowania rodzicielskiego, w tym sześciu typów zaangażowania według Joyce Epstein oraz koncepcję Hoovera-Dempsey i Sandlera. Uwzględniono również specyfikę funkcjonowania dziecka w klasie czwartej oraz rolę współpracy między rodziną, szkołą i społecznością lokalną.Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza, a udział w nim wzięło 70 rodziców. Analizowano wsparcie edukacyjne w domu, kontakt z nauczycielami, udział w życiu szkoły, zarządzaniu nią, korzystanie ze wsparcia wychowawczego i współpracę ze środowiskiem lokalnym. Wyniki badania pokazały, że większość rodziców aktywnie wspiera dzieci w nauce w domu oraz utrzymuje kontakt z wychowawcą. Najrzadziej angażują się w zarządzanie szkołą i działania rozwijające kompetencje rodzicielskie. Relatywnie często korzystają natomiast z lokalnych zasobów wspierających rozwój dziecka.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSigva, Renata - 128072 pl
dc.contributor.authorGodek, Karolina - USOS301835 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerSigva, Renata - 128072 pl
dc.contributor.reviewerDąbrowska, Anna - USOS222691 pl
dc.date.accessioned2025-06-25T22:32:07Z
dc.date.available2025-06-25T22:32:07Z
dc.date.createdat2025-06-25T22:32:07Zen
dc.date.submitted2025-06-25pl
dc.fieldofstudypedagogikapl
dc.identifier.apddiploma-183689-301835pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/553786
dc.languagepolpl
dc.subject.enfourth-grade student, home-based suport, local community, parental involvementpl
dc.subject.plśrodowisko lokalne, uczeń klasy czwartej, wsparcie domowe, zaangażowanie rodzicówpl
dc.titleZaangażowanie rodziców dzieci klas czwartych w edukację obowiązkowąpl
dc.title.alternativeParental Involvement in the Compulsory Education of Fourth-Grade Childrenpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this thesis titled "Parental Involvement in the Compulsory Education of Fourth-Grade Children" was to examine the forms and level of parental involvement in the compulsory education of fourth-grade primary school children. The study focused on how parents support their children in school tasks, communicate with the school, and use available educational and parenting support.The theoretical part presents key definitions and major models of parental involvement, including Joyce Epstein’s Six Types of Involvement and the motivational model by Hoover-Dempsey and Sandler. It also discusses the characteristics of fourth-grade students and the importance of cooperation between family, school, and the local community.The empirical part used a diagnostic survey method with an original questionnaire. Seventy parents of fourth-grade students participated. The analysis covered home-based support, communication with teachers, participation in school life and management, use of parenting resources, and cooperation with the local community.The findings showed that most parents actively support their children’s learning at home and keep regular contact with the homeroom teacher. Less frequent were involvement in school management and participation in activities aimed at developing parenting skills. However, parents often used local resources to support their children’s development.
dc.abstract.plpl
Celem pracy zatytułowanej „Zaangażowanie rodziców dzieci klas czwartych w edukację obowiązkową” było zbadanie form oraz poziomu zaangażowania rodziców dzieci klas czwartych szkoły podstawowej w edukację obowiązkową. Analizie poddano sposób i zakres wspierania dzieci w codziennych obowiązkach szkolnych, komunikację ze szkołą oraz korzystanie z dostępnych form wsparcia edukacyjnego i wychowawczego.W części teoretycznej omówiono kluczowe definicje i modele zaangażowania rodzicielskiego, w tym sześciu typów zaangażowania według Joyce Epstein oraz koncepcję Hoovera-Dempsey i Sandlera. Uwzględniono również specyfikę funkcjonowania dziecka w klasie czwartej oraz rolę współpracy między rodziną, szkołą i społecznością lokalną.Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza, a udział w nim wzięło 70 rodziców. Analizowano wsparcie edukacyjne w domu, kontakt z nauczycielami, udział w życiu szkoły, zarządzaniu nią, korzystanie ze wsparcia wychowawczego i współpracę ze środowiskiem lokalnym. Wyniki badania pokazały, że większość rodziców aktywnie wspiera dzieci w nauce w domu oraz utrzymuje kontakt z wychowawcą. Najrzadziej angażują się w zarządzanie szkołą i działania rozwijające kompetencje rodzicielskie. Relatywnie często korzystają natomiast z lokalnych zasobów wspierających rozwój dziecka.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Sigva, Renata - 128072
dc.contributor.authorpl
Godek, Karolina - USOS301835
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Sigva, Renata - 128072
dc.contributor.reviewerpl
Dąbrowska, Anna - USOS222691
dc.date.accessioned
2025-06-25T22:32:07Z
dc.date.available
2025-06-25T22:32:07Z
dc.date.createdaten
2025-06-25T22:32:07Z
dc.date.submittedpl
2025-06-25
dc.fieldofstudypl
pedagogika
dc.identifier.apdpl
diploma-183689-301835
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/553786
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
fourth-grade student, home-based suport, local community, parental involvement
dc.subject.plpl
środowisko lokalne, uczeń klasy czwartej, wsparcie domowe, zaangażowanie rodziców
dc.titlepl
Zaangażowanie rodziców dzieci klas czwartych w edukację obowiązkową
dc.title.alternativepl
Parental Involvement in the Compulsory Education of Fourth-Grade Children
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
9
Views per month
Views per city
Gdynia
2
Krakow
2
Warsaw
2
Brandon
1
Otwock
1

No access

No Thumbnail Available