Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zaangażowanie rodziców dzieci klas czwartych w edukację obowiązkową
Parental Involvement in the Compulsory Education of Fourth-Grade Children
środowisko lokalne, uczeń klasy czwartej, wsparcie domowe, zaangażowanie rodziców
fourth-grade student, home-based suport, local community, parental involvement
Celem pracy zatytułowanej „Zaangażowanie rodziców dzieci klas czwartych w edukację obowiązkową” było zbadanie form oraz poziomu zaangażowania rodziców dzieci klas czwartych szkoły podstawowej w edukację obowiązkową. Analizie poddano sposób i zakres wspierania dzieci w codziennych obowiązkach szkolnych, komunikację ze szkołą oraz korzystanie z dostępnych form wsparcia edukacyjnego i wychowawczego.W części teoretycznej omówiono kluczowe definicje i modele zaangażowania rodzicielskiego, w tym sześciu typów zaangażowania według Joyce Epstein oraz koncepcję Hoovera-Dempsey i Sandlera. Uwzględniono również specyfikę funkcjonowania dziecka w klasie czwartej oraz rolę współpracy między rodziną, szkołą i społecznością lokalną.Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza, a udział w nim wzięło 70 rodziców. Analizowano wsparcie edukacyjne w domu, kontakt z nauczycielami, udział w życiu szkoły, zarządzaniu nią, korzystanie ze wsparcia wychowawczego i współpracę ze środowiskiem lokalnym. Wyniki badania pokazały, że większość rodziców aktywnie wspiera dzieci w nauce w domu oraz utrzymuje kontakt z wychowawcą. Najrzadziej angażują się w zarządzanie szkołą i działania rozwijające kompetencje rodzicielskie. Relatywnie często korzystają natomiast z lokalnych zasobów wspierających rozwój dziecka.
The aim of this thesis titled "Parental Involvement in the Compulsory Education of Fourth-Grade Children" was to examine the forms and level of parental involvement in the compulsory education of fourth-grade primary school children. The study focused on how parents support their children in school tasks, communicate with the school, and use available educational and parenting support.The theoretical part presents key definitions and major models of parental involvement, including Joyce Epstein’s Six Types of Involvement and the motivational model by Hoover-Dempsey and Sandler. It also discusses the characteristics of fourth-grade students and the importance of cooperation between family, school, and the local community.The empirical part used a diagnostic survey method with an original questionnaire. Seventy parents of fourth-grade students participated. The analysis covered home-based support, communication with teachers, participation in school life and management, use of parenting resources, and cooperation with the local community.The findings showed that most parents actively support their children’s learning at home and keep regular contact with the homeroom teacher. Less frequent were involvement in school management and participation in activities aimed at developing parenting skills. However, parents often used local resources to support their children’s development.
| dc.abstract.en | The aim of this thesis titled "Parental Involvement in the Compulsory Education of Fourth-Grade Children" was to examine the forms and level of parental involvement in the compulsory education of fourth-grade primary school children. The study focused on how parents support their children in school tasks, communicate with the school, and use available educational and parenting support.The theoretical part presents key definitions and major models of parental involvement, including Joyce Epstein’s Six Types of Involvement and the motivational model by Hoover-Dempsey and Sandler. It also discusses the characteristics of fourth-grade students and the importance of cooperation between family, school, and the local community.The empirical part used a diagnostic survey method with an original questionnaire. Seventy parents of fourth-grade students participated. The analysis covered home-based support, communication with teachers, participation in school life and management, use of parenting resources, and cooperation with the local community.The findings showed that most parents actively support their children’s learning at home and keep regular contact with the homeroom teacher. Less frequent were involvement in school management and participation in activities aimed at developing parenting skills. However, parents often used local resources to support their children’s development. | pl |
| dc.abstract.pl | Celem pracy zatytułowanej „Zaangażowanie rodziców dzieci klas czwartych w edukację obowiązkową” było zbadanie form oraz poziomu zaangażowania rodziców dzieci klas czwartych szkoły podstawowej w edukację obowiązkową. Analizie poddano sposób i zakres wspierania dzieci w codziennych obowiązkach szkolnych, komunikację ze szkołą oraz korzystanie z dostępnych form wsparcia edukacyjnego i wychowawczego.W części teoretycznej omówiono kluczowe definicje i modele zaangażowania rodzicielskiego, w tym sześciu typów zaangażowania według Joyce Epstein oraz koncepcję Hoovera-Dempsey i Sandlera. Uwzględniono również specyfikę funkcjonowania dziecka w klasie czwartej oraz rolę współpracy między rodziną, szkołą i społecznością lokalną.Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza, a udział w nim wzięło 70 rodziców. Analizowano wsparcie edukacyjne w domu, kontakt z nauczycielami, udział w życiu szkoły, zarządzaniu nią, korzystanie ze wsparcia wychowawczego i współpracę ze środowiskiem lokalnym. Wyniki badania pokazały, że większość rodziców aktywnie wspiera dzieci w nauce w domu oraz utrzymuje kontakt z wychowawcą. Najrzadziej angażują się w zarządzanie szkołą i działania rozwijające kompetencje rodzicielskie. Relatywnie często korzystają natomiast z lokalnych zasobów wspierających rozwój dziecka. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
| dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
| dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
| dc.contributor.advisor | Sigva, Renata - 128072 | pl |
| dc.contributor.author | Godek, Karolina - USOS301835 | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Sigva, Renata - 128072 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Dąbrowska, Anna - USOS222691 | pl |
| dc.date.accessioned | 2025-06-25T22:32:07Z | |
| dc.date.available | 2025-06-25T22:32:07Z | |
| dc.date.createdat | 2025-06-25T22:32:07Z | en |
| dc.date.submitted | 2025-06-25 | pl |
| dc.fieldofstudy | pedagogika | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-183689-301835 | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/553786 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | fourth-grade student, home-based suport, local community, parental involvement | pl |
| dc.subject.pl | środowisko lokalne, uczeń klasy czwartej, wsparcie domowe, zaangażowanie rodziców | pl |
| dc.title | Zaangażowanie rodziców dzieci klas czwartych w edukację obowiązkową | pl |
| dc.title.alternative | Parental Involvement in the Compulsory Education of Fourth-Grade Children | pl |
| dc.type | licenciate | pl |
| dspace.entity.type | Publication |