Wychowanie patriotyczne w polskiej tradycji niepodległościowej

2013
book section
article
dc.abstract.en1. Type of article (A kind of article). The text is an original contribution to research patriotic education. The article is conceptual and theoretical and it concerns theory of education. 2 The goal of an article. The article aims are at presenting the problems of patriotic education in the philosophical (essential) aspects, especially in relation to the independence, sovereignty, the common good – the Homeland. 3 The research method applied. The author in the article used a philosophical essential method. 4. The main results of the analysis. As results of the analysis are shown patriotic education in the context of traditions of independence, while taking in building a theory of patriotic education (patriology) the philosophical achievement of K.J.A. Twardowski for the tools (the act, the content of the act, the object of the act) and also philosophical, classical divisions of mental authorities in mind of a man (reason, will, emotions) and complementary divisions (memory, attention, imagination). The author shows the participation of reason, will and emotions in the formation of patriotic attitudes. He presents also the participation of memory (the past), attention (presently, now), and imagination (future) in patriotic education. There is the explanation of the basic questions: what is the patriotic education, and what is the purpose (the aim) of patriotic education. There are analyzed four causes of independence: formal, material, causal and intentional. 5. The limits of the results. The special results of a part of analysis are limited especially to the Polish patriotic education in aspect of independence. 6. Practical implications of the article. The results of the analysis can be applied in practice by the pedagogy, hebagogy and andragogy. Individual thesis also have their theoretical implications – as a basis (grounds) for further research on the theory of patriotism and patriotic education. 7. Social implications of the article. Results of the analysis are applicable socially in patriotic education in the Polish national community. 8. The novelty (and originality) of the article. The New insights (the new value) introduced by the article with regards to the current research (in relation to previous studies) is implicated by the application of the essential method to the theory of patriotism and patriotic education (patriotic upbringing), especially in the aspects of philosophy (culture and education, the philosophy of the nation and the state) and independence (sovereign nation and the state in the service of independence).pl
dc.abstract.pl1. Rodzaj artykułu. Tekst jest oryginalnym przyczynkiem do badań nad wychowaniem patriotycznym. Artykuł ma charakter koncepcyjny, teoretyczny i dotyczy teorii wychowania. 2. Cel artykułu. Celem artykułu jest pokazanie problematyki wychowania patriotycznego w aspekcie filozoficznym (istotnościowym), zwłaszcza w odniesieniu do niepodległości, suwerenności, dobra wspólnego – Ojczyzny. 3. Zastosowana metodologia badawcza. Autor w artykule użył filozoficzną metodę istotnościową. 4. Główne wyniki analizy. W wyniku analizy ukazano wychowanie patriotyczne w kontekście tradycji niepodległościowej, przyjmując jednocześnie przy budowaniu teorii wychowania patriotycznego (patriologii) za narzędzia filozoficzne osiągnięcia K.J.A Twardowskiego (akt, treść aktu, przedmiot aktu), a także filozoficzne, klasyczne podziały władz umysłowych w człowieku (rozum, wola, uczucia) i podziały uzupełniające (pamięć, uwaga, wyobraźnia). Autor pokazuje udział rozumu, woli, uczuć w formowaniu postawy patriotycznej. Ukazuje on także udział pamięci (przeszłość), uwagi (teraźniejszość) i wyobraźni (przyszłość) w wychowaniu patriotycznym. Wyjaśniono kwestie podstawowe: czym jest wychowanie patriotyczne oraz jaki cel wychowania patriotycznego. Podano cztery przyczyny niepodległości: formalną, materialną, sprawczą i celową. 5. Ograniczenia wyników analizy. szczegółowe wyniki części analizy są ograniczone do polskiego wychowania patriotycznego w aspekcie niepodległości. 6. Implikacje praktyczne artykułu. Wyniki analiz można zastosować w praktyce przez pedagogikę, hebagogikę i andragogikę. Poszczególne tezy mają także swoje implikacje teoretyczne – jako podstawa dla dalszych badań nad teorią patriotyzmu i wychowania patriotycznego. 7. Implikacje społeczne artykułu. Wyniki analizy mają zastosowanie społeczne w wychowaniu patriotycznym w polskiej społeczności narodowej. 8. Oryginalność artykułu. Nowa wartość, jaką wnosi niniejszy artykuł w stosunku do dotychczasowych badań – wynika z zastosowania istotnościowej metodologii do teorii patriotyzmu i wychowania patriotycznego, zwłaszcza w aspektach filozoficznym (kultura i wychowanie, filozofia narodu i państwa) i niepodległościowym (suwerenny naród i państwo w służbie niepodległości).pl
dc.affiliationPion Prorektora ds. polityki kadrowej i finansowej : Biblioteka Jagiellońskapl
dc.contributor.authorTytko, Marek Mariusz - 132471 pl
dc.contributor.editorZimny, Janpl
dc.contributor.institutionKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie. Katedra Pedagogiki Katolickiejpl
dc.date.accessioned2015-06-18T10:38:00Z
dc.date.available2015-06-18T10:38:00Z
dc.date.issued2013pl
dc.date.openaccess24
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.physical525-550pl
dc.description.publication1,5pl
dc.description.versionoryginalna wersja autorska (preprint)
dc.identifier.isbn978-83-63835-11-8pl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/9831
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoStalowa Wola : Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Katedra Pedagogiki Katolickiejpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte repozytorium
dc.subject.enpatriotismpl
dc.subject.enpatriotic educationpl
dc.subject.enindependencepl
dc.subject.enfreedompl
dc.subject.ensovereigntypl
dc.subject.enPolandpl
dc.subject.enpedagogypl
dc.subject.enhebagogypl
dc.subject.enandragogypl
dc.subject.ennation (ethnicity) and statepl
dc.subject.enculture and educationpl
dc.subject.enintellectpl
dc.subject.enreasonpl
dc.subject.enwillpl
dc.subject.enemotionspl
dc.subject.enmemorypl
dc.subject.enattentionpl
dc.subject.enimaginationpl
dc.subject.engoal of education (goal of upbringing)pl
dc.subject.entheory of education (theory of upbringing)pl
dc.subject.enpatriologypl
dc.subject.entheory of knowledgepl
dc.subject.enepistemologypl
dc.subject.enactpl
dc.subject.encontent of the actpl
dc.subject.enobject of the actpl
dc.subject.plpatriotyzmpl
dc.subject.plwychowanie patriotycznepl
dc.subject.plniepodleglośćpl
dc.subject.plwolnośćpl
dc.subject.plsuwerennośćpl
dc.subject.plPolskapl
dc.subject.plpedagogikapl
dc.subject.plhebagogikapl
dc.subject.plandragogikapl
dc.subject.plnaród i państwopl
dc.subject.plkultura i wychowaniepl
dc.subject.plrozumpl
dc.subject.plwolapl
dc.subject.pluczuciapl
dc.subject.plpamięćpl
dc.subject.pluwagapl
dc.subject.plwyobraźniapl
dc.subject.plcel wychowaniapl
dc.subject.plteoria wychowaniapl
dc.subject.plpatriologiapl
dc.subject.plteoria poznaniapl
dc.subject.plepistemologiapl
dc.subject.plaktpl
dc.subject.pltreść aktupl
dc.subject.plprzedmiot aktupl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleWychowanie patriotyczne w polskiej tradycji niepodległościowejpl
dc.title.alternativePatriotic education in polish independent traditionpl
dc.title.containerPedagogia prewencji : dzieci, młodzież, rodzina : praca zbiorowapl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
1. Type of article (A kind of article). The text is an original contribution to research patriotic education. The article is conceptual and theoretical and it concerns theory of education. 2 The goal of an article. The article aims are at presenting the problems of patriotic education in the philosophical (essential) aspects, especially in relation to the independence, sovereignty, the common good – the Homeland. 3 The research method applied. The author in the article used a philosophical essential method. 4. The main results of the analysis. As results of the analysis are shown patriotic education in the context of traditions of independence, while taking in building a theory of patriotic education (patriology) the philosophical achievement of K.J.A. Twardowski for the tools (the act, the content of the act, the object of the act) and also philosophical, classical divisions of mental authorities in mind of a man (reason, will, emotions) and complementary divisions (memory, attention, imagination). The author shows the participation of reason, will and emotions in the formation of patriotic attitudes. He presents also the participation of memory (the past), attention (presently, now), and imagination (future) in patriotic education. There is the explanation of the basic questions: what is the patriotic education, and what is the purpose (the aim) of patriotic education. There are analyzed four causes of independence: formal, material, causal and intentional. 5. The limits of the results. The special results of a part of analysis are limited especially to the Polish patriotic education in aspect of independence. 6. Practical implications of the article. The results of the analysis can be applied in practice by the pedagogy, hebagogy and andragogy. Individual thesis also have their theoretical implications – as a basis (grounds) for further research on the theory of patriotism and patriotic education. 7. Social implications of the article. Results of the analysis are applicable socially in patriotic education in the Polish national community. 8. The novelty (and originality) of the article. The New insights (the new value) introduced by the article with regards to the current research (in relation to previous studies) is implicated by the application of the essential method to the theory of patriotism and patriotic education (patriotic upbringing), especially in the aspects of philosophy (culture and education, the philosophy of the nation and the state) and independence (sovereign nation and the state in the service of independence).
dc.abstract.plpl
1. Rodzaj artykułu. Tekst jest oryginalnym przyczynkiem do badań nad wychowaniem patriotycznym. Artykuł ma charakter koncepcyjny, teoretyczny i dotyczy teorii wychowania. 2. Cel artykułu. Celem artykułu jest pokazanie problematyki wychowania patriotycznego w aspekcie filozoficznym (istotnościowym), zwłaszcza w odniesieniu do niepodległości, suwerenności, dobra wspólnego – Ojczyzny. 3. Zastosowana metodologia badawcza. Autor w artykule użył filozoficzną metodę istotnościową. 4. Główne wyniki analizy. W wyniku analizy ukazano wychowanie patriotyczne w kontekście tradycji niepodległościowej, przyjmując jednocześnie przy budowaniu teorii wychowania patriotycznego (patriologii) za narzędzia filozoficzne osiągnięcia K.J.A Twardowskiego (akt, treść aktu, przedmiot aktu), a także filozoficzne, klasyczne podziały władz umysłowych w człowieku (rozum, wola, uczucia) i podziały uzupełniające (pamięć, uwaga, wyobraźnia). Autor pokazuje udział rozumu, woli, uczuć w formowaniu postawy patriotycznej. Ukazuje on także udział pamięci (przeszłość), uwagi (teraźniejszość) i wyobraźni (przyszłość) w wychowaniu patriotycznym. Wyjaśniono kwestie podstawowe: czym jest wychowanie patriotyczne oraz jaki cel wychowania patriotycznego. Podano cztery przyczyny niepodległości: formalną, materialną, sprawczą i celową. 5. Ograniczenia wyników analizy. szczegółowe wyniki części analizy są ograniczone do polskiego wychowania patriotycznego w aspekcie niepodległości. 6. Implikacje praktyczne artykułu. Wyniki analiz można zastosować w praktyce przez pedagogikę, hebagogikę i andragogikę. Poszczególne tezy mają także swoje implikacje teoretyczne – jako podstawa dla dalszych badań nad teorią patriotyzmu i wychowania patriotycznego. 7. Implikacje społeczne artykułu. Wyniki analizy mają zastosowanie społeczne w wychowaniu patriotycznym w polskiej społeczności narodowej. 8. Oryginalność artykułu. Nowa wartość, jaką wnosi niniejszy artykuł w stosunku do dotychczasowych badań – wynika z zastosowania istotnościowej metodologii do teorii patriotyzmu i wychowania patriotycznego, zwłaszcza w aspektach filozoficznym (kultura i wychowanie, filozofia narodu i państwa) i niepodległościowym (suwerenny naród i państwo w służbie niepodległości).
dc.affiliationpl
Pion Prorektora ds. polityki kadrowej i finansowej : Biblioteka Jagiellońska
dc.contributor.authorpl
Tytko, Marek Mariusz - 132471
dc.contributor.editorpl
Zimny, Jan
dc.contributor.institutionpl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie. Katedra Pedagogiki Katolickiej
dc.date.accessioned
2015-06-18T10:38:00Z
dc.date.available
2015-06-18T10:38:00Z
dc.date.issuedpl
2013
dc.date.openaccess
24
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.physicalpl
525-550
dc.description.publicationpl
1,5
dc.description.version
oryginalna wersja autorska (preprint)
dc.identifier.isbnpl
978-83-63835-11-8
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/9831
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Stalowa Wola : Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Katedra Pedagogiki Katolickiej
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte repozytorium
dc.subject.enpl
patriotism
dc.subject.enpl
patriotic education
dc.subject.enpl
independence
dc.subject.enpl
freedom
dc.subject.enpl
sovereignty
dc.subject.enpl
Poland
dc.subject.enpl
pedagogy
dc.subject.enpl
hebagogy
dc.subject.enpl
andragogy
dc.subject.enpl
nation (ethnicity) and state
dc.subject.enpl
culture and education
dc.subject.enpl
intellect
dc.subject.enpl
reason
dc.subject.enpl
will
dc.subject.enpl
emotions
dc.subject.enpl
memory
dc.subject.enpl
attention
dc.subject.enpl
imagination
dc.subject.enpl
goal of education (goal of upbringing)
dc.subject.enpl
theory of education (theory of upbringing)
dc.subject.enpl
patriology
dc.subject.enpl
theory of knowledge
dc.subject.enpl
epistemology
dc.subject.enpl
act
dc.subject.enpl
content of the act
dc.subject.enpl
object of the act
dc.subject.plpl
patriotyzm
dc.subject.plpl
wychowanie patriotyczne
dc.subject.plpl
niepodleglość
dc.subject.plpl
wolność
dc.subject.plpl
suwerenność
dc.subject.plpl
Polska
dc.subject.plpl
pedagogika
dc.subject.plpl
hebagogika
dc.subject.plpl
andragogika
dc.subject.plpl
naród i państwo
dc.subject.plpl
kultura i wychowanie
dc.subject.plpl
rozum
dc.subject.plpl
wola
dc.subject.plpl
uczucia
dc.subject.plpl
pamięć
dc.subject.plpl
uwaga
dc.subject.plpl
wyobraźnia
dc.subject.plpl
cel wychowania
dc.subject.plpl
teoria wychowania
dc.subject.plpl
patriologia
dc.subject.plpl
teoria poznania
dc.subject.plpl
epistemologia
dc.subject.plpl
akt
dc.subject.plpl
treść aktu
dc.subject.plpl
przedmiot aktu
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Wychowanie patriotyczne w polskiej tradycji niepodległościowej
dc.title.alternativepl
Patriotic education in polish independent tradition
dc.title.containerpl
Pedagogia prewencji : dzieci, młodzież, rodzina : praca zbiorowa
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
55
Views per month
Views per city
Warsaw
7
Rzeszów
4
Torun
4
Chandler
3
Makow Mazowiecki
3
Wroclaw
3
Kielce
2
Krakow
2
Swilcza
2
Bialystok
1
Downloads
tytko_wychowanie_patriotyczne_w_polskiej_tradycji_niepodleglosciowej.pdf
636