Produkt modowy jako przedmiot prawa autorskiego

master
dc.abstract.enThis master's thesis focuses on the issue of a fashion product as a work in the context of the law on Copyright and Related Rights. The considerations begin with the concept of "fashion law", which is associated primarily with intellectual property law. Chapter 1 also presents a historical outline of the "law of fashion" and the current challenges of the industry.Chapter 2 focuses on the title issue, which is a fashion product on the basis of the law on Copyright and Related Rights. The premises of the manifestation of creative activity, individuality and arrangements were discussed. A separate chapter was devoted to the issue of authorship of the work. Only a man can be a creator. The developing artificial intelligence, which is an increasingly used tool in the hands of designers, remains a bothering issue.The penultimate chapter presents the issues of independent and non-self-contained works. This topic is important because fashion and its creators draw inspiration from various fields. Cultural appropriation in fashion is an example of being inspired by the achievements of cultures around the world.The last chapter discusses the subject of cumulative protection of a fashion product by means of trademark law, industrial designs and the law of combating unfair competition.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca magisterska koncentruje się na problematyce produktu modowego jako utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Rozważania rozpoczynają się od pojęcia „prawa mody”, które kojarzone jest przede wszystkim z prawem własności intelektualnej. Rozdział 1 przedstawia także zarys historyczny „prawa mody” oraz aktualne wyzwania branży. Rozdział 2 skupia się na tytułowym zagadnieniu, jakim jest produkt modowy na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Omówione zostały przesłanki przejawu działalności twórczej, indywidualności oraz ustalenia. Osobny rozdział został poświęcony zagadnieniu autorstwa utworu. Twórcą może być tylko człowiek. Nurtującą kwestią pozostaje rozwijająca się sztuczna inteligencja, która jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem w rękach projektantów.Przedostatni rozdział przedstawia problematykę dzieł samoistnych oraz niesamoistnych. Temat ten jest istotny, bowiem moda i jej twórcy, czerpią inspirację z najróżniejszych dziedzin. Przywłaszczenia kulturowe w modzie są przykładem inspirowania się dorobkiem kultur całego świata. Ostatni z rozdziałów omawia tematykę kumulatywnej ochrony produktu modowego za pomocą prawa znaków towarowych, wzorów przemysłowych oraz prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorMatlak, Andrzej - 130390 pl
dc.contributor.authorKruszewska, Karolinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerMatlak, Andrzej - 130390 pl
dc.contributor.reviewerWojcieszko-Głuszko, Elżbieta - 132697 pl
dc.date.accessioned2023-09-28T21:44:54Z
dc.date.available2023-09-28T21:44:54Z
dc.date.submitted2023-09-28pl
dc.fieldofstudyadministracjapl
dc.identifier.apddiploma-169848-226609pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/320073
dc.languagepolpl
dc.subject.encopyright, work, fashion product, author, fashion, AI, trademark, industrial design, unfair competition, fashion lawpl
dc.subject.plprawo autorskie, utwór, produkt modowy, autor, moda, sztuczna inteligencja, znak towarowy, wzór przemysłowy, zwalczanie nieuczciwej konkurencji, prawo modypl
dc.titleProdukt modowy jako przedmiot prawa autorskiegopl
dc.title.alternativeThe fashion product as a work in the context of the law on Copyright and Related Rightspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This master's thesis focuses on the issue of a fashion product as a work in the context of the law on Copyright and Related Rights. The considerations begin with the concept of "fashion law", which is associated primarily with intellectual property law. Chapter 1 also presents a historical outline of the "law of fashion" and the current challenges of the industry.Chapter 2 focuses on the title issue, which is a fashion product on the basis of the law on Copyright and Related Rights. The premises of the manifestation of creative activity, individuality and arrangements were discussed. A separate chapter was devoted to the issue of authorship of the work. Only a man can be a creator. The developing artificial intelligence, which is an increasingly used tool in the hands of designers, remains a bothering issue.The penultimate chapter presents the issues of independent and non-self-contained works. This topic is important because fashion and its creators draw inspiration from various fields. Cultural appropriation in fashion is an example of being inspired by the achievements of cultures around the world.The last chapter discusses the subject of cumulative protection of a fashion product by means of trademark law, industrial designs and the law of combating unfair competition.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca magisterska koncentruje się na problematyce produktu modowego jako utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Rozważania rozpoczynają się od pojęcia „prawa mody”, które kojarzone jest przede wszystkim z prawem własności intelektualnej. Rozdział 1 przedstawia także zarys historyczny „prawa mody” oraz aktualne wyzwania branży. Rozdział 2 skupia się na tytułowym zagadnieniu, jakim jest produkt modowy na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Omówione zostały przesłanki przejawu działalności twórczej, indywidualności oraz ustalenia. Osobny rozdział został poświęcony zagadnieniu autorstwa utworu. Twórcą może być tylko człowiek. Nurtującą kwestią pozostaje rozwijająca się sztuczna inteligencja, która jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem w rękach projektantów.Przedostatni rozdział przedstawia problematykę dzieł samoistnych oraz niesamoistnych. Temat ten jest istotny, bowiem moda i jej twórcy, czerpią inspirację z najróżniejszych dziedzin. Przywłaszczenia kulturowe w modzie są przykładem inspirowania się dorobkiem kultur całego świata. Ostatni z rozdziałów omawia tematykę kumulatywnej ochrony produktu modowego za pomocą prawa znaków towarowych, wzorów przemysłowych oraz prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Matlak, Andrzej - 130390
dc.contributor.authorpl
Kruszewska, Karolina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Matlak, Andrzej - 130390
dc.contributor.reviewerpl
Wojcieszko-Głuszko, Elżbieta - 132697
dc.date.accessioned
2023-09-28T21:44:54Z
dc.date.available
2023-09-28T21:44:54Z
dc.date.submittedpl
2023-09-28
dc.fieldofstudypl
administracja
dc.identifier.apdpl
diploma-169848-226609
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/320073
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
copyright, work, fashion product, author, fashion, AI, trademark, industrial design, unfair competition, fashion law
dc.subject.plpl
prawo autorskie, utwór, produkt modowy, autor, moda, sztuczna inteligencja, znak towarowy, wzór przemysłowy, zwalczanie nieuczciwej konkurencji, prawo mody
dc.titlepl
Produkt modowy jako przedmiot prawa autorskiego
dc.title.alternativepl
The fashion product as a work in the context of the law on Copyright and Related Rights
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections