Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Produkt modowy jako przedmiot prawa autorskiego
The fashion product as a work in the context of the law on Copyright and Related Rights
prawo autorskie, utwór, produkt modowy, autor, moda, sztuczna inteligencja, znak towarowy, wzór przemysłowy, zwalczanie nieuczciwej konkurencji, prawo mody
copyright, work, fashion product, author, fashion, AI, trademark, industrial design, unfair competition, fashion law
Niniejsza praca magisterska koncentruje się na problematyce produktu modowego jako utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Rozważania rozpoczynają się od pojęcia „prawa mody”, które kojarzone jest przede wszystkim z prawem własności intelektualnej. Rozdział 1 przedstawia także zarys historyczny „prawa mody” oraz aktualne wyzwania branży. Rozdział 2 skupia się na tytułowym zagadnieniu, jakim jest produkt modowy na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Omówione zostały przesłanki przejawu działalności twórczej, indywidualności oraz ustalenia. Osobny rozdział został poświęcony zagadnieniu autorstwa utworu. Twórcą może być tylko człowiek. Nurtującą kwestią pozostaje rozwijająca się sztuczna inteligencja, która jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem w rękach projektantów.Przedostatni rozdział przedstawia problematykę dzieł samoistnych oraz niesamoistnych. Temat ten jest istotny, bowiem moda i jej twórcy, czerpią inspirację z najróżniejszych dziedzin. Przywłaszczenia kulturowe w modzie są przykładem inspirowania się dorobkiem kultur całego świata. Ostatni z rozdziałów omawia tematykę kumulatywnej ochrony produktu modowego za pomocą prawa znaków towarowych, wzorów przemysłowych oraz prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji.
This master's thesis focuses on the issue of a fashion product as a work in the context of the law on Copyright and Related Rights. The considerations begin with the concept of "fashion law", which is associated primarily with intellectual property law. Chapter 1 also presents a historical outline of the "law of fashion" and the current challenges of the industry.Chapter 2 focuses on the title issue, which is a fashion product on the basis of the law on Copyright and Related Rights. The premises of the manifestation of creative activity, individuality and arrangements were discussed. A separate chapter was devoted to the issue of authorship of the work. Only a man can be a creator. The developing artificial intelligence, which is an increasingly used tool in the hands of designers, remains a bothering issue.The penultimate chapter presents the issues of independent and non-self-contained works. This topic is important because fashion and its creators draw inspiration from various fields. Cultural appropriation in fashion is an example of being inspired by the achievements of cultures around the world.The last chapter discusses the subject of cumulative protection of a fashion product by means of trademark law, industrial designs and the law of combating unfair competition.
dc.abstract.en | This master's thesis focuses on the issue of a fashion product as a work in the context of the law on Copyright and Related Rights. The considerations begin with the concept of "fashion law", which is associated primarily with intellectual property law. Chapter 1 also presents a historical outline of the "law of fashion" and the current challenges of the industry.Chapter 2 focuses on the title issue, which is a fashion product on the basis of the law on Copyright and Related Rights. The premises of the manifestation of creative activity, individuality and arrangements were discussed. A separate chapter was devoted to the issue of authorship of the work. Only a man can be a creator. The developing artificial intelligence, which is an increasingly used tool in the hands of designers, remains a bothering issue.The penultimate chapter presents the issues of independent and non-self-contained works. This topic is important because fashion and its creators draw inspiration from various fields. Cultural appropriation in fashion is an example of being inspired by the achievements of cultures around the world.The last chapter discusses the subject of cumulative protection of a fashion product by means of trademark law, industrial designs and the law of combating unfair competition. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca magisterska koncentruje się na problematyce produktu modowego jako utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Rozważania rozpoczynają się od pojęcia „prawa mody”, które kojarzone jest przede wszystkim z prawem własności intelektualnej. Rozdział 1 przedstawia także zarys historyczny „prawa mody” oraz aktualne wyzwania branży. Rozdział 2 skupia się na tytułowym zagadnieniu, jakim jest produkt modowy na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Omówione zostały przesłanki przejawu działalności twórczej, indywidualności oraz ustalenia. Osobny rozdział został poświęcony zagadnieniu autorstwa utworu. Twórcą może być tylko człowiek. Nurtującą kwestią pozostaje rozwijająca się sztuczna inteligencja, która jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem w rękach projektantów.Przedostatni rozdział przedstawia problematykę dzieł samoistnych oraz niesamoistnych. Temat ten jest istotny, bowiem moda i jej twórcy, czerpią inspirację z najróżniejszych dziedzin. Przywłaszczenia kulturowe w modzie są przykładem inspirowania się dorobkiem kultur całego świata. Ostatni z rozdziałów omawia tematykę kumulatywnej ochrony produktu modowego za pomocą prawa znaków towarowych, wzorów przemysłowych oraz prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Matlak, Andrzej - 130390 | pl |
dc.contributor.author | Kruszewska, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Matlak, Andrzej - 130390 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojcieszko-Głuszko, Elżbieta - 132697 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-09-28T21:44:54Z | |
dc.date.available | 2023-09-28T21:44:54Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-28 | pl |
dc.fieldofstudy | administracja | pl |
dc.identifier.apd | diploma-169848-226609 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/320073 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | copyright, work, fashion product, author, fashion, AI, trademark, industrial design, unfair competition, fashion law | pl |
dc.subject.pl | prawo autorskie, utwór, produkt modowy, autor, moda, sztuczna inteligencja, znak towarowy, wzór przemysłowy, zwalczanie nieuczciwej konkurencji, prawo mody | pl |
dc.title | Produkt modowy jako przedmiot prawa autorskiego | pl |
dc.title.alternative | The fashion product as a work in the context of the law on Copyright and Related Rights | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |