Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
SKUTECZNOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ WEDŁUG NORMY ISO 9001 NA PRZYKŁADZIE HUTY SZKŁA S. A. W JAROSŁAWIU
Effectiveness and efficiency of quality management system according to ISO 9001 an the example of Glass Factory j.s.c. in Jarosław
Słowa kluczowe: efektywność – jakość – skuteczność – system – zarządzanie.
Keywords: effectiveness - efficiency- quality - system - management.
Celem niniejszej pracy dyplomowej była ocena skuteczności i efektywności systemu zarządzania jakością wdrożonego w Hucie Szkła S. A. w Jarosławiu. Badaniem objęto okres pięciu lat. Zbadano i oceniono efektywność rynkową, finansową i operacyjną przedsiębiorstwa. Analizowano postawę kierownictwa organizacji oraz poziom zadowolenia klientów. Badanie przeprowadzono na podstawie danych uzyskanych w Hucie Szkła S. A. w Jarosławiu. Wykorzystano statystyczne metody do oceny efektywności i skuteczności działania organizacji. Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono, że system zapewnienia jakości to sprawdzone narzędzie nadzoru nad czynnikami ludzkimi, organizacyjnymii technicznymi w każdej organizacji i uzyskano odpowiedź na postawioną w pracy hipotezę, że system zarządzania stosowany w badanej organizacji według norm ISO 9001 wpływa na jakość wyrobów i wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa. Wdrożenie i doskonalenie zintegrowanego systemu zarządzania jakością podnosi skuteczność i efektywność gospodarowania posiadanymi zasobami. Norma ISO 9001 jest bardzo dobrym narzędziem wspomagającym zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie, które warto wdrażać, rozwijać i doskonalić. Praca ma charakter teoretyczno – empiryczny. Składa się z sześciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym i drugim omówiono i scharakteryzowano systemowe zarządzanie jakością oraz skuteczność efektywność systemu. W rozdziale trzecim i czwartym przedstawiono wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na skuteczność i efektywność systemu zarządzania jakością w badanej organizacji, natomiast rozdział piąty poświęcono badaniu i ocenie skuteczności i efektywności systemu zarządzania jakością w Hucie Szkła S. A. w Jarosławiu. Wyniki badań przedstawiono za pomocą wskaźników statystycznych. Podsumowanie pracy i wnioski z badań przedstawiono w rozdziale szóstym. Stwierdzono, że wdrożony i certyfikowany system zarządzania jakością w Hucie Szkła S. A. w Jarosławiu jest skuteczny i efektywny, pozwala w pełni osiągać zakładane cele jakościowe oraz wpływa na rozwój pracowników i podnosi konkurencyjność organizacji.
The purpose of the thesis is the estimation of effectiveness and efficiency of quality management system implemented to the Glass factory j.s.c. in Jarosław. The study included a period of five years. Financial, market and operating efficiency of the enterprise was examined and evaluated. The attitude of the management of the organization and customer satisfaction were also analyzed. The study was based on data obtained from the Glass factory in Jarosław. Statistical methods were used to assess the effectiveness and efficiency of the organization. The analysis found that the quality assurance system is a proven tool for surveillance of human factors, organizational and technical capacities of each organization and gave the answer to the working hypothesis that the management system used in the organization in accordance with the ISO 9001 impacts on product quality and increases competitiveness. Implementation and improvement of integrated quality management system improves the efficiency and effectiveness in management of resources. ISO 9001 is a very good tool for quality management in the enterprise, which is worth implementing, developing and improving. The work is of theoretical and empirical character. It consists of six chapters. In the first and second chapters the quality management system, effectiveness and efficiency of the system are discussed and characterized. In the third and the fourth chapters influence of external and internal factors on the efficiency and effectiveness of quality management system in the organization are presented, while the fifth chapter deals with identifying and evaluating of the effectiveness and quality management system in the Glass factory j.s.c.in Jarosław. The results are presented using statistical indicators. Summary of work and research conclusions are presented in chapter six. It was found that the implemented and certified quality management system in the Glass factory j.s.c.in Jarosław is effective and efficient in order to fully achieve the aims of the quality and it also influences on employees’ development improving the competitiveness of the organization.
| dc.abstract.en | The purpose of the thesis is the estimation of effectiveness and efficiency of quality management system implemented to the Glass factory j.s.c. in Jarosław. The study included a period of five years. Financial, market and operating efficiency of the enterprise was examined and evaluated. The attitude of the management of the organization and customer satisfaction were also analyzed. The study was based on data obtained from the Glass factory in Jarosław. Statistical methods were used to assess the effectiveness and efficiency of the organization. The analysis found that the quality assurance system is a proven tool for surveillance of human factors, organizational and technical capacities of each organization and gave the answer to the working hypothesis that the management system used in the organization in accordance with the ISO 9001 impacts on product quality and increases competitiveness. Implementation and improvement of integrated quality management system improves the efficiency and effectiveness in management of resources. ISO 9001 is a very good tool for quality management in the enterprise, which is worth implementing, developing and improving. The work is of theoretical and empirical character. It consists of six chapters. In the first and second chapters the quality management system, effectiveness and efficiency of the system are discussed and characterized. In the third and the fourth chapters influence of external and internal factors on the efficiency and effectiveness of quality management system in the organization are presented, while the fifth chapter deals with identifying and evaluating of the effectiveness and quality management system in the Glass factory j.s.c.in Jarosław. The results are presented using statistical indicators. Summary of work and research conclusions are presented in chapter six. It was found that the implemented and certified quality management system in the Glass factory j.s.c.in Jarosław is effective and efficient in order to fully achieve the aims of the quality and it also influences on employees’ development improving the competitiveness of the organization. | pl |
| dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy dyplomowej była ocena skuteczności i efektywności systemu zarządzania jakością wdrożonego w Hucie Szkła S. A. w Jarosławiu. Badaniem objęto okres pięciu lat. Zbadano i oceniono efektywność rynkową, finansową i operacyjną przedsiębiorstwa. Analizowano postawę kierownictwa organizacji oraz poziom zadowolenia klientów. Badanie przeprowadzono na podstawie danych uzyskanych w Hucie Szkła S. A. w Jarosławiu. Wykorzystano statystyczne metody do oceny efektywności i skuteczności działania organizacji. Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono, że system zapewnienia jakości to sprawdzone narzędzie nadzoru nad czynnikami ludzkimi, organizacyjnymii technicznymi w każdej organizacji i uzyskano odpowiedź na postawioną w pracy hipotezę, że system zarządzania stosowany w badanej organizacji według norm ISO 9001 wpływa na jakość wyrobów i wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa. Wdrożenie i doskonalenie zintegrowanego systemu zarządzania jakością podnosi skuteczność i efektywność gospodarowania posiadanymi zasobami. Norma ISO 9001 jest bardzo dobrym narzędziem wspomagającym zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie, które warto wdrażać, rozwijać i doskonalić. Praca ma charakter teoretyczno – empiryczny. Składa się z sześciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym i drugim omówiono i scharakteryzowano systemowe zarządzanie jakością oraz skuteczność efektywność systemu. W rozdziale trzecim i czwartym przedstawiono wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na skuteczność i efektywność systemu zarządzania jakością w badanej organizacji, natomiast rozdział piąty poświęcono badaniu i ocenie skuteczności i efektywności systemu zarządzania jakością w Hucie Szkła S. A. w Jarosławiu. Wyniki badań przedstawiono za pomocą wskaźników statystycznych. Podsumowanie pracy i wnioski z badań przedstawiono w rozdziale szóstym. Stwierdzono, że wdrożony i certyfikowany system zarządzania jakością w Hucie Szkła S. A. w Jarosławiu jest skuteczny i efektywny, pozwala w pełni osiągać zakładane cele jakościowe oraz wpływa na rozwój pracowników i podnosi konkurencyjność organizacji. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
| dc.contributor.advisor | Wawak, Tadeusz - 132557 | pl |
| dc.contributor.author | Dzieża, Zofia | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
| dc.contributor.reviewer | Adamus, Wiktor - 102333 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Wawak, Tadeusz - 132557 | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-23T22:42:10Z | |
| dc.date.available | 2020-07-23T22:42:10Z | |
| dc.date.submitted | 2012-07-02 | pl |
| dc.fieldofstudy | zarządzanie jakością - kształcenie menedżerów jakości | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-64428-135253 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/177985 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | Keywords: effectiveness - efficiency- quality - system - management. | pl |
| dc.subject.pl | Słowa kluczowe: efektywność – jakość – skuteczność – system – zarządzanie. | pl |
| dc.title | SKUTECZNOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ WEDŁUG NORMY ISO 9001 NA PRZYKŁADZIE HUTY SZKŁA S. A. W JAROSŁAWIU | pl |
| dc.title.alternative | Effectiveness and efficiency of quality management system according to ISO 9001 an the example of Glass Factory j.s.c. in Jarosław | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |