Sposoby badania wartości ekonomicznej mediów

2020
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-09T22:34:19Z
dc.abstract.enEconomic analyzes of the media's share in the economy are based on measuring advertising and consumer spending on the media. They do not take into account changes in the costs of production and distribution of utilities due to their digitization. New technologies have led to non-institutional media production and the distribution, privatization of profits and socialization of media production costs. This requires the development of new indicators to measure the impact of the media industry on the economy. The article, based on publicly available data, presents various methods of research in the economic value of the traditional media and points out that their seemingly decreasing share in the economy is caused by the fact that the consumer spending on online media content and the revenue of media companies from online advertising is not taken into account in public statistics. It also signals that the digitization of media (including the virtualization of production and consumption of media content) has changed the definition and the boundaries of the media industry.pl
dc.abstract.plEkonomiczne analizy udziału mediów w gospodarce opierają się na pomiarach wydatków reklamowych i konsumenckich na media. Nie uwzględniają one zmiany kosztów produkcji i dystrybucji mediów z powodu ich cyfryzacji. Nowe technologie doprowadziły do pozainstytucjonalnej produkcji i dystrybucji mediów, sprywatyzowania zysków i uspołeczniania kosztów produkcji mediów. Wymaga to opracowania nowych wskaźników pomiaru oddziaływania przemysłu medialnego na gospodarkę. Autorka, opierając się na ogólnodostępnych danych, prezentuje różne metody badania wartości ekonomicznej mediów tradycyjnych. Zwraca jednocześnie uwagę, że ich malejący udział w gospodarce spowodowany jest nieuwzględnianiem w statystyce publicznej wydatków konsumentów na treści medialne w internecie oraz przychodów firm medialnych z reklamy online. Sygnalizuje też, że cyfryzacja mediów (w tym wirtualizacja produkcji i konsumpcji treści medialnych) zmieniła definicję przemysłu medialnego i granice tzw. branży medialnej.pl
dc.contributor.authorDzierżyńska-Mielczarek, Jolantapl
dc.date.accessioned2023-09-04T07:00:07Z
dc.date.available2023-09-04T07:00:07Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 66-68pl
dc.description.number1 (241)pl
dc.description.physical55-68pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume63pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.20.004.11512pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318261
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enmedia economicspl
dc.subject.enmedia shares in economypl
dc.subject.enconsumer spendingpl
dc.subject.enadvertising revenuepl
dc.subject.enresearch methodspl
dc.subject.plekonomika mediówpl
dc.subject.pludział mediów w gospodarcepl
dc.subject.plwydatki konsumentówpl
dc.subject.plprzychody reklamowepl
dc.subject.plmetody badańpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleSposoby badania wartości ekonomicznej mediówpl
dc.title.alternativeResearch in the economic value of the mediapl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-09T22:34:19Z
dc.abstract.enpl
Economic analyzes of the media's share in the economy are based on measuring advertising and consumer spending on the media. They do not take into account changes in the costs of production and distribution of utilities due to their digitization. New technologies have led to non-institutional media production and the distribution, privatization of profits and socialization of media production costs. This requires the development of new indicators to measure the impact of the media industry on the economy. The article, based on publicly available data, presents various methods of research in the economic value of the traditional media and points out that their seemingly decreasing share in the economy is caused by the fact that the consumer spending on online media content and the revenue of media companies from online advertising is not taken into account in public statistics. It also signals that the digitization of media (including the virtualization of production and consumption of media content) has changed the definition and the boundaries of the media industry.
dc.abstract.plpl
Ekonomiczne analizy udziału mediów w gospodarce opierają się na pomiarach wydatków reklamowych i konsumenckich na media. Nie uwzględniają one zmiany kosztów produkcji i dystrybucji mediów z powodu ich cyfryzacji. Nowe technologie doprowadziły do pozainstytucjonalnej produkcji i dystrybucji mediów, sprywatyzowania zysków i uspołeczniania kosztów produkcji mediów. Wymaga to opracowania nowych wskaźników pomiaru oddziaływania przemysłu medialnego na gospodarkę. Autorka, opierając się na ogólnodostępnych danych, prezentuje różne metody badania wartości ekonomicznej mediów tradycyjnych. Zwraca jednocześnie uwagę, że ich malejący udział w gospodarce spowodowany jest nieuwzględnianiem w statystyce publicznej wydatków konsumentów na treści medialne w internecie oraz przychodów firm medialnych z reklamy online. Sygnalizuje też, że cyfryzacja mediów (w tym wirtualizacja produkcji i konsumpcji treści medialnych) zmieniła definicję przemysłu medialnego i granice tzw. branży medialnej.
dc.contributor.authorpl
Dzierżyńska-Mielczarek, Jolanta
dc.date.accessioned
2023-09-04T07:00:07Z
dc.date.available
2023-09-04T07:00:07Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 66-68
dc.description.numberpl
1 (241)
dc.description.physicalpl
55-68
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
63
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.20.004.11512
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318261
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
media economics
dc.subject.enpl
media shares in economy
dc.subject.enpl
consumer spending
dc.subject.enpl
advertising revenue
dc.subject.enpl
research methods
dc.subject.plpl
ekonomika mediów
dc.subject.plpl
udział mediów w gospodarce
dc.subject.plpl
wydatki konsumentów
dc.subject.plpl
przychody reklamowe
dc.subject.plpl
metody badań
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Sposoby badania wartości ekonomicznej mediów
dc.title.alternativepl
Research in the economic value of the media
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
7
Views per month
Views per city
Krakow
2
Ashburn
1
San Jose
1
Downloads
dzierzynska-mielczarek_sposoby_badania_wartosci_ekonomicznej_mediow_2020.pdf
26