Czy muzyka jest ekspresją?

2023
journal article
article
dc.abstract.enThe perception of the link between music and emotions is an age-old topos present in nearly all known cultures. It is also found in works of most philosophers tackling music, starting with Plato and Aristotle. Yet presenting this relationship in terms of the expression of the artist’s feelings is a relatively recent idea that only became widespread during the Romantic era, and received its theoretical formulations at the turn of the twentieth century in the so-called classical theory of expression. However, the theory came under increasing criticism from the 1930s onwards and by the 1980s there emerged a broad consensus that it was misconceived. The widely accepted position is that aesthetically it is only important for music to possess certain emotional qualities which do not have to be related to the real psychological states of the author - thus not making music an expression in the original sense. Nevertheless, attempts continue to be made to reinstate the classical theory of expression. This is because its rejection can leave us unsatisfied, as the intuition of an intimate connection between the artist's personality and the work seems to be widespread and has some credence. Therefore, before we classify this intuition as merely a manifestation of post-Romantic longings or illusions, it is worth considering whether it could be explicated in a way that would not be subject to the standard and justifiable accusations levelled against the classical theory of expression. The present article is an attempt at such explication.
dc.abstract.plPostrzeganie związku muzyki z emocja mi jest odwiecznym toposem, obecnym niemal we wszystkich kulturach, odnotowywanym także u większości filozofów zajmujących się muzyką, począwszy od Platona i Arystotelesa. Ale ujmowanie tego związku w kategoriach ekspresji uczuć twórcy to stosunkowo niedawny pomysł, który rozpowszechnił się dopiero w czasach romantyzmu, a swe teoretyczne sformułowania otrzymał na przełomie XIX i XX wieku w tzw. klasycznej teorii ekspresji. Jednak teoria ta, począwszy od lat 30. XX wieku poddawana była coraz bardziej zdecydowanej krytyce, a w latach 80. zapanował szeroki konsensus, uznający ją za błędną. Powszechnie przyjęte zostało stanowisko, zgodnie z którym estetycznie istotne jest jedynie posiadanie przez muzykę pewnych jakości emocjonalnych, które nie muszą mieć związku z realnymi stanami psychicznymi autora - a zatem nie czynią muzyki ekspresją w źródłowym sensie. Mimo to ciągle pojawiają się wypowiedzi próbujące restytuować klasyczną teorię ekspresji. Bo też jej odrzucenie może pozostawiać poczucie niedosytu, jako że intuicja intymnego związku pomiędzy osobowością artysty a dziełem wydaje się szeroko rozpowszechniona i ma pewne znamiona wiarygodności. Zanim więc uznamy tę intuicję jedynie za przejaw poromantycznych tęsknot czy iluzji, warto się zastanowić, czy nie można jej wyeksplikować w taki sposób, aby nie podlegała standardowym i słusznym zarzutom, jakie kierowane są przeciwko klasycznej teorii ekspresji. Powyższy tekst jest próbą takiej eksplikacji.
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Instytut Filozofii
dc.contributor.authorGuczalski, Krzysztof - 128234
dc.date.accessioned2024-11-05T08:50:14Z
dc.date.available2024-11-05T08:50:14Z
dc.date.createdat2024-11-05T08:50:14Zen
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 40-41. Artykuł ukazał się na stronie czasopisma 1 sierpnia 2024 r.
dc.description.number1
dc.description.physical13-43
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume21
dc.identifier.doi10.2478/prm-2023-0005
dc.identifier.eissn2719-7891
dc.identifier.issn1733-9871
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/460033
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY-SA
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enemotions in music
dc.subject.enimitation versus expression
dc.subject.enclassical theory of expression
dc.subject.enexpressiveness
dc.subject.plemocje w muzyce
dc.subject.plnaśladownictwo versus ekspresja
dc.subject.plklasyczna teoria ekspresji
dc.subject.plekspresywność
dc.subtypeArticle
dc.titleCzy muzyka jest ekspresją?
dc.title.alternativeIs music expression?
dc.title.journalPolski Rocznik Muzykologiczny
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The perception of the link between music and emotions is an age-old topos present in nearly all known cultures. It is also found in works of most philosophers tackling music, starting with Plato and Aristotle. Yet presenting this relationship in terms of the expression of the artist’s feelings is a relatively recent idea that only became widespread during the Romantic era, and received its theoretical formulations at the turn of the twentieth century in the so-called classical theory of expression. However, the theory came under increasing criticism from the 1930s onwards and by the 1980s there emerged a broad consensus that it was misconceived. The widely accepted position is that aesthetically it is only important for music to possess certain emotional qualities which do not have to be related to the real psychological states of the author - thus not making music an expression in the original sense. Nevertheless, attempts continue to be made to reinstate the classical theory of expression. This is because its rejection can leave us unsatisfied, as the intuition of an intimate connection between the artist's personality and the work seems to be widespread and has some credence. Therefore, before we classify this intuition as merely a manifestation of post-Romantic longings or illusions, it is worth considering whether it could be explicated in a way that would not be subject to the standard and justifiable accusations levelled against the classical theory of expression. The present article is an attempt at such explication.
dc.abstract.pl
Postrzeganie związku muzyki z emocja mi jest odwiecznym toposem, obecnym niemal we wszystkich kulturach, odnotowywanym także u większości filozofów zajmujących się muzyką, począwszy od Platona i Arystotelesa. Ale ujmowanie tego związku w kategoriach ekspresji uczuć twórcy to stosunkowo niedawny pomysł, który rozpowszechnił się dopiero w czasach romantyzmu, a swe teoretyczne sformułowania otrzymał na przełomie XIX i XX wieku w tzw. klasycznej teorii ekspresji. Jednak teoria ta, począwszy od lat 30. XX wieku poddawana była coraz bardziej zdecydowanej krytyce, a w latach 80. zapanował szeroki konsensus, uznający ją za błędną. Powszechnie przyjęte zostało stanowisko, zgodnie z którym estetycznie istotne jest jedynie posiadanie przez muzykę pewnych jakości emocjonalnych, które nie muszą mieć związku z realnymi stanami psychicznymi autora - a zatem nie czynią muzyki ekspresją w źródłowym sensie. Mimo to ciągle pojawiają się wypowiedzi próbujące restytuować klasyczną teorię ekspresji. Bo też jej odrzucenie może pozostawiać poczucie niedosytu, jako że intuicja intymnego związku pomiędzy osobowością artysty a dziełem wydaje się szeroko rozpowszechniona i ma pewne znamiona wiarygodności. Zanim więc uznamy tę intuicję jedynie za przejaw poromantycznych tęsknot czy iluzji, warto się zastanowić, czy nie można jej wyeksplikować w taki sposób, aby nie podlegała standardowym i słusznym zarzutom, jakie kierowane są przeciwko klasycznej teorii ekspresji. Powyższy tekst jest próbą takiej eksplikacji.
dc.affiliation
Wydział Filozoficzny : Instytut Filozofii
dc.contributor.author
Guczalski, Krzysztof - 128234
dc.date.accessioned
2024-11-05T08:50:14Z
dc.date.available
2024-11-05T08:50:14Z
dc.date.createdaten
2024-11-05T08:50:14Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 40-41. Artykuł ukazał się na stronie czasopisma 1 sierpnia 2024 r.
dc.description.number
1
dc.description.physical
13-43
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
21
dc.identifier.doi
10.2478/prm-2023-0005
dc.identifier.eissn
2719-7891
dc.identifier.issn
1733-9871
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/460033
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-SA
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
emotions in music
dc.subject.en
imitation versus expression
dc.subject.en
classical theory of expression
dc.subject.en
expressiveness
dc.subject.pl
emocje w muzyce
dc.subject.pl
naśladownictwo versus ekspresja
dc.subject.pl
klasyczna teoria ekspresji
dc.subject.pl
ekspresywność
dc.subtype
Article
dc.title
Czy muzyka jest ekspresją?
dc.title.alternative
Is music expression?
dc.title.journal
Polski Rocznik Muzykologiczny
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
36
Views per month
Views per city
Krakow
20
Poznan
2
Warsaw
2
Mędrzechów
1
Olsztyn
1
Downloads
guczalski_czy_muzyka_2023.pdf
2