Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Stres u dzieci w wieku szkolnym
Stress in children of school age
stres, dzieci, radzenie sobie ze stresem, szkoła
stress, children, copying with stress, school
Stres jest zjawiskiem powszechnym dotykającym niemalże każdego w mniejszym lub większym stopniu. Szczególnie narażone na czynniki stresogenne są dzieci uczęszczające do szkoły, która jest miejscem, gdzie spędzają znaczną ilość swojego czasu. Spotykają się tam na co dzień z różnymi ludźmi, są to nauczyciele oraz inni uczniowie, którzy mogą być często przyczyną wywoływania sytuacji stresowych, które mogą bezpośrednio wpływać na dane dziecko. Celem pracy jest: sprawdzenie jak młodzież postrzega stres, określenie sytuacji stresowych wśród uczniów oraz poznanie sposobów radzenia sobie ze stresem. Przedmiotem prowadzonych badań jest stres u dzieci i młodzieży szkolnej. Postawiono następujące problemy szczegółowe: Jakie czynniki/sytuacje mogą być przyczyną stresu? W jakich miejscach najczęściej dochodzi do sytuacji stresowych? W jaki sposób radzi sobie ze stresem młodzież w wieku szkolnym? Jakie objawy stresu najczęściej występują u dzieci i młodzieży? W jaki sposób jest odbierany stres? Określenie w jaki sposób uczniowie oceniają samych siebie w sytuacjach stresowych? Do przeprowadzenia badań wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując narzędzie badawcze, jakim jest kwestionariusz ankiety. Ankieta została przeprowadzona za pomocą Internetu, w której udział wzięło 90 uczniów krakowskich szkół. Z badań wynika, że dzieci doświadczają najczęściej stresu w szkole, świadomie rozpoznają jego objawy i dostrzegają jego działanie jako mobilizujące. Potrafią sobie radzić ze stresem, dzięki wsparciu najbliższych, spędzając czas w towarzystwie koleżanek i kolegów oraz odreagowują uprawiając sport.
Stress is a common phenomenon that affects almost everyone to a greater or lesser degree. Children attending school, which is a place where they spend a significant amount of their time, are particularly vulnerable to stressors. They meet different people every day, teachers and other pupils, who can often cause stressful situations that can have a direct impact on a child. The aim of the work is to check how young people perceive stress, identify stressful situations among students and learn how to cope with stress. The subject of the research is stress in children and adolescents at school. The following specific problems were raised: What factors/situations can cause stress? Where do stressful situations occur most often? How does school-age youth deal with stress? What are the most common symptoms of stress in children and adolescents? How is stress perceived? How do students assess themselves in stressful situations? In order to carry out the research, the method of a diagnostic survey was used, using a research tool questionnaire. The survey was conducted via the Internet and 90 students from Cracow's schools took part in it. Research shows that children experience the most common stress at school, consciously recognize its symptoms and see its mobilizing effect. They are able to cope with stress with the support of their loved ones, spending time in the company of colleagues and relaxing in sports.
dc.abstract.en | Stress is a common phenomenon that affects almost everyone to a greater or lesser degree. Children attending school, which is a place where they spend a significant amount of their time, are particularly vulnerable to stressors. They meet different people every day, teachers and other pupils, who can often cause stressful situations that can have a direct impact on a child. The aim of the work is to check how young people perceive stress, identify stressful situations among students and learn how to cope with stress. The subject of the research is stress in children and adolescents at school. The following specific problems were raised: What factors/situations can cause stress? Where do stressful situations occur most often? How does school-age youth deal with stress? What are the most common symptoms of stress in children and adolescents? How is stress perceived? How do students assess themselves in stressful situations? In order to carry out the research, the method of a diagnostic survey was used, using a research tool questionnaire. The survey was conducted via the Internet and 90 students from Cracow's schools took part in it. Research shows that children experience the most common stress at school, consciously recognize its symptoms and see its mobilizing effect. They are able to cope with stress with the support of their loved ones, spending time in the company of colleagues and relaxing in sports. | pl |
dc.abstract.pl | Stres jest zjawiskiem powszechnym dotykającym niemalże każdego w mniejszym lub większym stopniu. Szczególnie narażone na czynniki stresogenne są dzieci uczęszczające do szkoły, która jest miejscem, gdzie spędzają znaczną ilość swojego czasu. Spotykają się tam na co dzień z różnymi ludźmi, są to nauczyciele oraz inni uczniowie, którzy mogą być często przyczyną wywoływania sytuacji stresowych, które mogą bezpośrednio wpływać na dane dziecko. Celem pracy jest: sprawdzenie jak młodzież postrzega stres, określenie sytuacji stresowych wśród uczniów oraz poznanie sposobów radzenia sobie ze stresem. Przedmiotem prowadzonych badań jest stres u dzieci i młodzieży szkolnej. Postawiono następujące problemy szczegółowe: Jakie czynniki/sytuacje mogą być przyczyną stresu? W jakich miejscach najczęściej dochodzi do sytuacji stresowych? W jaki sposób radzi sobie ze stresem młodzież w wieku szkolnym? Jakie objawy stresu najczęściej występują u dzieci i młodzieży? W jaki sposób jest odbierany stres? Określenie w jaki sposób uczniowie oceniają samych siebie w sytuacjach stresowych? Do przeprowadzenia badań wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując narzędzie badawcze, jakim jest kwestionariusz ankiety. Ankieta została przeprowadzona za pomocą Internetu, w której udział wzięło 90 uczniów krakowskich szkół. Z badań wynika, że dzieci doświadczają najczęściej stresu w szkole, świadomie rozpoznają jego objawy i dostrzegają jego działanie jako mobilizujące. Potrafią sobie radzić ze stresem, dzięki wsparciu najbliższych, spędzając czas w towarzystwie koleżanek i kolegów oraz odreagowują uprawiając sport. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Polak, Krzysztof - 131488 | pl |
dc.contributor.author | Wyka, Monika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Polak, Krzysztof - 131488 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sztuka, Mariusz - 132259 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T04:39:45Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T04:39:45Z | |
dc.date.submitted | 2019-09-25 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika resocjalizacyjna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-137619-237056 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239327 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | stress, children, copying with stress, school | pl |
dc.subject.pl | stres, dzieci, radzenie sobie ze stresem, szkoła | pl |
dc.title | Stres u dzieci w wieku szkolnym | pl |
dc.title.alternative | Stress in children of school age | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |