Stres u dzieci w wieku szkolnym

master
dc.abstract.enStress is a common phenomenon that affects almost everyone to a greater or lesser degree. Children attending school, which is a place where they spend a significant amount of their time, are particularly vulnerable to stressors. They meet different people every day, teachers and other pupils, who can often cause stressful situations that can have a direct impact on a child. The aim of the work is to check how young people perceive stress, identify stressful situations among students and learn how to cope with stress. The subject of the research is stress in children and adolescents at school. The following specific problems were raised: What factors/situations can cause stress? Where do stressful situations occur most often? How does school-age youth deal with stress? What are the most common symptoms of stress in children and adolescents? How is stress perceived? How do students assess themselves in stressful situations? In order to carry out the research, the method of a diagnostic survey was used, using a research tool questionnaire. The survey was conducted via the Internet and 90 students from Cracow's schools took part in it. Research shows that children experience the most common stress at school, consciously recognize its symptoms and see its mobilizing effect. They are able to cope with stress with the support of their loved ones, spending time in the company of colleagues and relaxing in sports.pl
dc.abstract.plStres jest zjawiskiem powszechnym dotykającym niemalże każdego w mniejszym lub większym stopniu. Szczególnie narażone na czynniki stresogenne są dzieci uczęszczające do szkoły, która jest miejscem, gdzie spędzają znaczną ilość swojego czasu. Spotykają się tam na co dzień z różnymi ludźmi, są to nauczyciele oraz inni uczniowie, którzy mogą być często przyczyną wywoływania sytuacji stresowych, które mogą bezpośrednio wpływać na dane dziecko. Celem pracy jest: sprawdzenie jak młodzież postrzega stres, określenie sytuacji stresowych wśród uczniów oraz poznanie sposobów radzenia sobie ze stresem. Przedmiotem prowadzonych badań jest stres u dzieci i młodzieży szkolnej. Postawiono następujące problemy szczegółowe: Jakie czynniki/sytuacje mogą być przyczyną stresu? W jakich miejscach najczęściej dochodzi do sytuacji stresowych? W jaki sposób radzi sobie ze stresem młodzież w wieku szkolnym? Jakie objawy stresu najczęściej występują u dzieci i młodzieży? W jaki sposób jest odbierany stres? Określenie w jaki sposób uczniowie oceniają samych siebie w sytuacjach stresowych? Do przeprowadzenia badań wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując narzędzie badawcze, jakim jest kwestionariusz ankiety. Ankieta została przeprowadzona za pomocą Internetu, w której udział wzięło 90 uczniów krakowskich szkół. Z badań wynika, że dzieci doświadczają najczęściej stresu w szkole, świadomie rozpoznają jego objawy i dostrzegają jego działanie jako mobilizujące. Potrafią sobie radzić ze stresem, dzięki wsparciu najbliższych, spędzając czas w towarzystwie koleżanek i kolegów oraz odreagowują uprawiając sport.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorPolak, Krzysztof - 131488 pl
dc.contributor.authorWyka, Monikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerPolak, Krzysztof - 131488 pl
dc.contributor.reviewerSztuka, Mariusz - 132259 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T04:39:45Z
dc.date.available2020-07-28T04:39:45Z
dc.date.submitted2019-09-25pl
dc.fieldofstudypedagogika resocjalizacyjnapl
dc.identifier.apddiploma-137619-237056pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239327
dc.languagepolpl
dc.subject.enstress, children, copying with stress, schoolpl
dc.subject.plstres, dzieci, radzenie sobie ze stresem, szkołapl
dc.titleStres u dzieci w wieku szkolnympl
dc.title.alternativeStress in children of school agepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Stress is a common phenomenon that affects almost everyone to a greater or lesser degree. Children attending school, which is a place where they spend a significant amount of their time, are particularly vulnerable to stressors. They meet different people every day, teachers and other pupils, who can often cause stressful situations that can have a direct impact on a child. The aim of the work is to check how young people perceive stress, identify stressful situations among students and learn how to cope with stress. The subject of the research is stress in children and adolescents at school. The following specific problems were raised: What factors/situations can cause stress? Where do stressful situations occur most often? How does school-age youth deal with stress? What are the most common symptoms of stress in children and adolescents? How is stress perceived? How do students assess themselves in stressful situations? In order to carry out the research, the method of a diagnostic survey was used, using a research tool questionnaire. The survey was conducted via the Internet and 90 students from Cracow's schools took part in it. Research shows that children experience the most common stress at school, consciously recognize its symptoms and see its mobilizing effect. They are able to cope with stress with the support of their loved ones, spending time in the company of colleagues and relaxing in sports.
dc.abstract.plpl
Stres jest zjawiskiem powszechnym dotykającym niemalże każdego w mniejszym lub większym stopniu. Szczególnie narażone na czynniki stresogenne są dzieci uczęszczające do szkoły, która jest miejscem, gdzie spędzają znaczną ilość swojego czasu. Spotykają się tam na co dzień z różnymi ludźmi, są to nauczyciele oraz inni uczniowie, którzy mogą być często przyczyną wywoływania sytuacji stresowych, które mogą bezpośrednio wpływać na dane dziecko. Celem pracy jest: sprawdzenie jak młodzież postrzega stres, określenie sytuacji stresowych wśród uczniów oraz poznanie sposobów radzenia sobie ze stresem. Przedmiotem prowadzonych badań jest stres u dzieci i młodzieży szkolnej. Postawiono następujące problemy szczegółowe: Jakie czynniki/sytuacje mogą być przyczyną stresu? W jakich miejscach najczęściej dochodzi do sytuacji stresowych? W jaki sposób radzi sobie ze stresem młodzież w wieku szkolnym? Jakie objawy stresu najczęściej występują u dzieci i młodzieży? W jaki sposób jest odbierany stres? Określenie w jaki sposób uczniowie oceniają samych siebie w sytuacjach stresowych? Do przeprowadzenia badań wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując narzędzie badawcze, jakim jest kwestionariusz ankiety. Ankieta została przeprowadzona za pomocą Internetu, w której udział wzięło 90 uczniów krakowskich szkół. Z badań wynika, że dzieci doświadczają najczęściej stresu w szkole, świadomie rozpoznają jego objawy i dostrzegają jego działanie jako mobilizujące. Potrafią sobie radzić ze stresem, dzięki wsparciu najbliższych, spędzając czas w towarzystwie koleżanek i kolegów oraz odreagowują uprawiając sport.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Polak, Krzysztof - 131488
dc.contributor.authorpl
Wyka, Monika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Polak, Krzysztof - 131488
dc.contributor.reviewerpl
Sztuka, Mariusz - 132259
dc.date.accessioned
2020-07-28T04:39:45Z
dc.date.available
2020-07-28T04:39:45Z
dc.date.submittedpl
2019-09-25
dc.fieldofstudypl
pedagogika resocjalizacyjna
dc.identifier.apdpl
diploma-137619-237056
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239327
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
stress, children, copying with stress, school
dc.subject.plpl
stres, dzieci, radzenie sobie ze stresem, szkoła
dc.titlepl
Stres u dzieci w wieku szkolnym
dc.title.alternativepl
Stress in children of school age
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available