Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Funkcje Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej a Kongresu Stanów Zjednoczonych. Analiza porównawcza
Features and systemic role of the Parliament and the Polish Senate and the United States Congress. Comparative analysis
Parlament, Kongres, wybory, funkcje, struktura
Parliament, Congress, elections, features, structure
Analiza porównawcza funkcji polskiego i amerykańskiego parlamentu na tle różnych rozwiązań prawnych i ustrojowych, niekoniecznie prowadzi do wysunięcia ekstremalnych różnic, choć z pewnością takie się pojawiają. Widać je zwłaszcza w strukturze organizacyjnej obu krajów. Federalny charakter Stanów Zjednoczonych stanowiący związek poszczególnych części składowych, przejawia się w posiadaniu przez każdy stan własnej konstytucji, rozwiązań ustrojowych, legislacyjnych oraz innym systemem wyborczym, połączonym jednak Konstytucją federalną. Ten federalny związek stanów widoczny jest również w kwestii zmiany konstytucji czy w funkcjonowaniu obu izb Kongresu. Rzeczpospolita Polska to tymczasem państwo o tradycjach unitarnych, podzielone na 16 województw nieobdarzonych autonomią, a posiadających jedynie charakter administracyjny. Podstawy prawne funkcjonowania Parlamentu i Kongresu zapisane w konstytucjach opierają się na podobnych zasadach. Wynikają bowiem z tego samego, demokratycznego systemu prawnego mimo, że amerykańska Konstytucja należy do jednych z najstarszych na świecie a polska jest stosunkowo młoda. Inna jest jednak konstrukcja obu ustaw zasadniczych. Przykładowo rozdział I Konstytucji RP poświęcony został podstawowym zasadom funkcjonowania państwa: suwerenności narodu, demokratycznego państwa prawnego, państwa jednolitego, a amerykańska władzy ustawodawczej. Odmiennie uregulowano także prawo wyborcze oraz strukturę wewnętrzną obu izb. W kwestii zmiany konstytucji istotna okazała się funkcja ustrojodawcza. Konstytucja RP poświęca jej cały rozdział XII. Mówi on, że zmiana Konstytucji następuje w drodze ustawy uchwalonej w jednakowym brzmieniu przez Sejm i następnie w terminie nie dłuższym niż 60 dni przez Senat. Wprowadzanie zmian do amerykańskiej ustawy zasadniczej możliwe jest z kolei tylko poprzez uchwalanie jednakowo brzmiących poprawek przez Izbę Reprezentantów i Senat, większością 2/3 głosów a następnie przyjęcie ich przez 3/4 parlamentów stanowych. Można zwołać również Konwencję Konstytucyjną, ale nie jest to praktykowane. Najistotniejszą z punktu widzenia stanowienia prawa jest funkcja ustawodawcza. Realizuje ją inaczej polski a inaczej amerykański parlament. Aby projekt ustawy stał się prawem w amerykańskim systemie prawnym konieczne jest jego wniesienie równocześnie do Izby Reprezentantów i Senatu, w których podejmowane są podobne czynności. Obie izby mają takie same prawa w uchwalaniu ustaw z wyjątkiem przyjmowania budżetu, który należy do wyłącznych właściwości pierwszej izby. Po uchwaleniu ustawy w jednakowym brzmieniu trafia ona do podpisu Prezydentowi. W Polsce projekt ustawy wnosi się najpierw do Sejmu a po jego uchwaleniu do Senatu, który może go zwrócić pierwszej izbie w razie wniesienia zastrzeżeń. Uchwaloną ustawę podpisuje Prezydent i zarządza jej upublicznienie. Nie mniej ważne funkcje parlamentu dotyczą kompetencji kontrolnych w stosunku do władzy wykonawczej czy kreacyjnych związanych z powoływaniem i odwoływaniem wskazanych w konstytucjach i pozostałych aktach prawnych innych organów państwowych. Niemożliwe lub znacznie utrudnione byłoby sprawne funkcjonowanie państwa bez specyficznych relacji łączących Polskę z innymi państwami Unii Europejskiej czy Kongres z władzami stanowymi.
Comparative analysis of the functions of Polish and American parliament on background of different legal and political system , does not necessarily lead to eject the extreme differences, but surely emerging. You can see it especially in the organizational structure of the two countries . The federal nature of the United States, a compound of the component parts manifests itself in possession by each state 's own constitution , constitutional solutions, legislative and other electoral system , however, the combined federal Constitution. The federal union of states is also seen in terms of changes in the constitution or in the functioning of both houses of Congress. Meanwhile, the Republic of Poland is a unitary state with the traditions divided into 16 provinces without autonomy, and with only an administrative nature. Legal basis for the functioning of Parliament and Congress written constitutions are based on similar principles. Result from the same democratic legal system, although the U.S. Constitution is one of the oldest in the world and Poland is relatively young. Another is, however, construction of both constitutions. For example, Chapter I of the Constitution has been devoted to the basic principles of functioning of the state: sovereignty, rule of law, the rule of uniform, and the American legislature. Unlike regulates the electoral law and the internal structure of both chambers.In terms of changing the constitution has proved to be an important feature systemic. The Constitution devotes an entire chapter XII. He says that a change in the Constitution by way of a law passed in the same wording by the Parliament and then within no more than 60 days by the Senate. Making changes to the Basic Law of the U.S., in turn is possible only through the adoption of uniformly -sounding amendments by the House of Representatives and the Senate, a majority of 2 /3 majority and acceptance by three fourths of state parliaments. You can also convene a Constitutional Convention, but it is not practiced.The most important from the point of view of law is a legislative function . Implements it differently and different American Polish parliament. To bill became law in the American legal system, it is necessary to his contribution at the same time the House of Representatives and the Senate, where similar activities are undertaken . Both chambers have the same rights in enacting laws with the exception of the adoption of the budget, which is the exclusive property of the First Chamber. After the adoption of the Act in the same wording, it goes to the President for signature. In Poland, the bill shall be submitted first to the Parliament and the enactment of the legislation to the Senate, which may return it to the First Chamber in the case of the reservations. Passed a law signed by the President and manages its public.No less important parliamentary functions relate to the powers of control in relation to the executive or creational relating to the appointment and dismissal of the indicated in the constitutions and other legal acts of other state bodies. Impossible or very difficult the smooth functioning of the state without specific relations between Poland and other countries of the European Union or the Congress of the state authorities.
dc.abstract.en | Comparative analysis of the functions of Polish and American parliament on background of different legal and political system , does not necessarily lead to eject the extreme differences, but surely emerging. You can see it especially in the organizational structure of the two countries . The federal nature of the United States, a compound of the component parts manifests itself in possession by each state 's own constitution , constitutional solutions, legislative and other electoral system , however, the combined federal Constitution. The federal union of states is also seen in terms of changes in the constitution or in the functioning of both houses of Congress. Meanwhile, the Republic of Poland is a unitary state with the traditions divided into 16 provinces without autonomy, and with only an administrative nature. Legal basis for the functioning of Parliament and Congress written constitutions are based on similar principles. Result from the same democratic legal system, although the U.S. Constitution is one of the oldest in the world and Poland is relatively young. Another is, however, construction of both constitutions. For example, Chapter I of the Constitution has been devoted to the basic principles of functioning of the state: sovereignty, rule of law, the rule of uniform, and the American legislature. Unlike regulates the electoral law and the internal structure of both chambers.In terms of changing the constitution has proved to be an important feature systemic. The Constitution devotes an entire chapter XII. He says that a change in the Constitution by way of a law passed in the same wording by the Parliament and then within no more than 60 days by the Senate. Making changes to the Basic Law of the U.S., in turn is possible only through the adoption of uniformly -sounding amendments by the House of Representatives and the Senate, a majority of 2 /3 majority and acceptance by three fourths of state parliaments. You can also convene a Constitutional Convention, but it is not practiced.The most important from the point of view of law is a legislative function . Implements it differently and different American Polish parliament. To bill became law in the American legal system, it is necessary to his contribution at the same time the House of Representatives and the Senate, where similar activities are undertaken . Both chambers have the same rights in enacting laws with the exception of the adoption of the budget, which is the exclusive property of the First Chamber. After the adoption of the Act in the same wording, it goes to the President for signature. In Poland, the bill shall be submitted first to the Parliament and the enactment of the legislation to the Senate, which may return it to the First Chamber in the case of the reservations. Passed a law signed by the President and manages its public.No less important parliamentary functions relate to the powers of control in relation to the executive or creational relating to the appointment and dismissal of the indicated in the constitutions and other legal acts of other state bodies. Impossible or very difficult the smooth functioning of the state without specific relations between Poland and other countries of the European Union or the Congress of the state authorities. | pl |
dc.abstract.pl | Analiza porównawcza funkcji polskiego i amerykańskiego parlamentu na tle różnych rozwiązań prawnych i ustrojowych, niekoniecznie prowadzi do wysunięcia ekstremalnych różnic, choć z pewnością takie się pojawiają. Widać je zwłaszcza w strukturze organizacyjnej obu krajów. Federalny charakter Stanów Zjednoczonych stanowiący związek poszczególnych części składowych, przejawia się w posiadaniu przez każdy stan własnej konstytucji, rozwiązań ustrojowych, legislacyjnych oraz innym systemem wyborczym, połączonym jednak Konstytucją federalną. Ten federalny związek stanów widoczny jest również w kwestii zmiany konstytucji czy w funkcjonowaniu obu izb Kongresu. Rzeczpospolita Polska to tymczasem państwo o tradycjach unitarnych, podzielone na 16 województw nieobdarzonych autonomią, a posiadających jedynie charakter administracyjny. Podstawy prawne funkcjonowania Parlamentu i Kongresu zapisane w konstytucjach opierają się na podobnych zasadach. Wynikają bowiem z tego samego, demokratycznego systemu prawnego mimo, że amerykańska Konstytucja należy do jednych z najstarszych na świecie a polska jest stosunkowo młoda. Inna jest jednak konstrukcja obu ustaw zasadniczych. Przykładowo rozdział I Konstytucji RP poświęcony został podstawowym zasadom funkcjonowania państwa: suwerenności narodu, demokratycznego państwa prawnego, państwa jednolitego, a amerykańska władzy ustawodawczej. Odmiennie uregulowano także prawo wyborcze oraz strukturę wewnętrzną obu izb. W kwestii zmiany konstytucji istotna okazała się funkcja ustrojodawcza. Konstytucja RP poświęca jej cały rozdział XII. Mówi on, że zmiana Konstytucji następuje w drodze ustawy uchwalonej w jednakowym brzmieniu przez Sejm i następnie w terminie nie dłuższym niż 60 dni przez Senat. Wprowadzanie zmian do amerykańskiej ustawy zasadniczej możliwe jest z kolei tylko poprzez uchwalanie jednakowo brzmiących poprawek przez Izbę Reprezentantów i Senat, większością 2/3 głosów a następnie przyjęcie ich przez 3/4 parlamentów stanowych. Można zwołać również Konwencję Konstytucyjną, ale nie jest to praktykowane. Najistotniejszą z punktu widzenia stanowienia prawa jest funkcja ustawodawcza. Realizuje ją inaczej polski a inaczej amerykański parlament. Aby projekt ustawy stał się prawem w amerykańskim systemie prawnym konieczne jest jego wniesienie równocześnie do Izby Reprezentantów i Senatu, w których podejmowane są podobne czynności. Obie izby mają takie same prawa w uchwalaniu ustaw z wyjątkiem przyjmowania budżetu, który należy do wyłącznych właściwości pierwszej izby. Po uchwaleniu ustawy w jednakowym brzmieniu trafia ona do podpisu Prezydentowi. W Polsce projekt ustawy wnosi się najpierw do Sejmu a po jego uchwaleniu do Senatu, który może go zwrócić pierwszej izbie w razie wniesienia zastrzeżeń. Uchwaloną ustawę podpisuje Prezydent i zarządza jej upublicznienie. Nie mniej ważne funkcje parlamentu dotyczą kompetencji kontrolnych w stosunku do władzy wykonawczej czy kreacyjnych związanych z powoływaniem i odwoływaniem wskazanych w konstytucjach i pozostałych aktach prawnych innych organów państwowych. Niemożliwe lub znacznie utrudnione byłoby sprawne funkcjonowanie państwa bez specyficznych relacji łączących Polskę z innymi państwami Unii Europejskiej czy Kongres z władzami stanowymi. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Karp, Janusz - 128678 | pl |
dc.contributor.author | Zegar, Sylwia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mikuli, Piotr - 130615 | pl |
dc.contributor.reviewer | Karp, Janusz - 128678 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kuca, Grzegorz - 129623 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T23:03:48Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T23:03:48Z | |
dc.date.submitted | 2014-05-20 | pl |
dc.fieldofstudy | administracja | pl |
dc.identifier.apd | diploma-85254-80447 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/194071 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Parliament, Congress, elections, features, structure | pl |
dc.subject.pl | Parlament, Kongres, wybory, funkcje, struktura | pl |
dc.title | Funkcje Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej a Kongresu Stanów Zjednoczonych. Analiza porównawcza | pl |
dc.title.alternative | Features and systemic role of the Parliament and the Polish Senate and the United States Congress. Comparative analysis | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |