Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Festiwal Muzyków Rockowych w Jarocinie jako element pamięci kulturowej
The Festival of Rock Musicians in Jarocin as an element of cultural memory
FESTIWAL - JAROCIN - MUZYKA - ROCK - PUNK - SUBKULTURA - PRL - PAMIĘĆ KULTUROWA
FESTIVAL - JAROCIN - MUSIC - ROCK - PUNK - SUBCULTURE - PRL - CULTURAL MEMORY
Festiwal Muzyków Rockowych w Jarocinie, odbywający się w latach 1980-1994, był największym festiwalem muzyki alternatywnej w całym bloku państw wschodnich. Co roku do małego miasteczka w Wielkopolsce przyjeżdżały tłumy zbuntowanej młodzieży, dla której Festiwal był momentem wytchnienia od szarej, socjalistycznej rzeczywistości. W tej pracy głównym celem badań było zweryfikowanie czy Festiwal Muzyków Rockowych w Jarocinie jest znaczącym elementem pamięci kulturowej w XXI wieku. W jaki sposób jest wspominany, jakie budzi emocje i skojarzenia? Kto lub co jest nośnikiem pamięci o Jarocinie? I czy można założyć, że pamięć o Jarocinie będzie przekazywana kolejnym pokoleniom? Ponadto badania zmierzały do oceny czy Festiwal w Jarocinie jest współcześnie postrzegany jako miejsce pamięci kulturowej.Wiodącą metodą badawczą wykorzystaną w tej pracy jest metoda jakościowej analizy danych zastanych - materiałów audiowizualnych, wywiadów oraz artykułów związanych z jarocińską sceną muzyczną.
The Festival of Rock Musicians in Jarocin, held between 1980 and 1994, was the largest alternative music festival in the entire Eastern Bloc. Every year crowds of rebellious youths came to the small town in Wielkopolska, for whom the Festival was a moment of respite from the grey socialist reality. In this thesis, the main aim of the research was to verify whether the Festival of Rock Musicians in Jarocin is a significant element of cultural memory in the 21st century. How is it remembered, what emotions and associations does it evoke? Who or what is the carrier of the memory of Jarocin? And can it be assumed that the memory of Jarocin will be passed on to future generations? In addition, the research aimed to assess whether the Jarocin Festival is perceived today as a place of cultural memory.The leading research method used in this work is the method of qualitative analysis of found data - audiovisual materials, interviews and articles related to the Jarocin music scene.
dc.abstract.en | The Festival of Rock Musicians in Jarocin, held between 1980 and 1994, was the largest alternative music festival in the entire Eastern Bloc. Every year crowds of rebellious youths came to the small town in Wielkopolska, for whom the Festival was a moment of respite from the grey socialist reality. In this thesis, the main aim of the research was to verify whether the Festival of Rock Musicians in Jarocin is a significant element of cultural memory in the 21st century. How is it remembered, what emotions and associations does it evoke? Who or what is the carrier of the memory of Jarocin? And can it be assumed that the memory of Jarocin will be passed on to future generations? In addition, the research aimed to assess whether the Jarocin Festival is perceived today as a place of cultural memory.The leading research method used in this work is the method of qualitative analysis of found data - audiovisual materials, interviews and articles related to the Jarocin music scene. | pl |
dc.abstract.pl | Festiwal Muzyków Rockowych w Jarocinie, odbywający się w latach 1980-1994, był największym festiwalem muzyki alternatywnej w całym bloku państw wschodnich. Co roku do małego miasteczka w Wielkopolsce przyjeżdżały tłumy zbuntowanej młodzieży, dla której Festiwal był momentem wytchnienia od szarej, socjalistycznej rzeczywistości. W tej pracy głównym celem badań było zweryfikowanie czy Festiwal Muzyków Rockowych w Jarocinie jest znaczącym elementem pamięci kulturowej w XXI wieku. W jaki sposób jest wspominany, jakie budzi emocje i skojarzenia? Kto lub co jest nośnikiem pamięci o Jarocinie? I czy można założyć, że pamięć o Jarocinie będzie przekazywana kolejnym pokoleniom? Ponadto badania zmierzały do oceny czy Festiwal w Jarocinie jest współcześnie postrzegany jako miejsce pamięci kulturowej.Wiodącą metodą badawczą wykorzystaną w tej pracy jest metoda jakościowej analizy danych zastanych - materiałów audiowizualnych, wywiadów oraz artykułów związanych z jarocińską sceną muzyczną. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Czech, Franciszek - 159684 | pl |
dc.contributor.author | Zając, Przemysław | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Czech, Franciszek - 159684 | pl |
dc.contributor.reviewer | Weżgowiec, Barbara | pl |
dc.date.accessioned | 2022-09-19T21:50:33Z | |
dc.date.available | 2022-09-19T21:50:33Z | |
dc.date.submitted | 2022-09-19 | pl |
dc.fieldofstudy | relacje międzykulturowe | pl |
dc.identifier.apd | diploma-162603-267712 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/299816 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | FESTIVAL - JAROCIN - MUSIC - ROCK - PUNK - SUBCULTURE - PRL - CULTURAL MEMORY | pl |
dc.subject.pl | FESTIWAL - JAROCIN - MUZYKA - ROCK - PUNK - SUBKULTURA - PRL - PAMIĘĆ KULTUROWA | pl |
dc.title | Festiwal Muzyków Rockowych w Jarocinie jako element pamięci kulturowej | pl |
dc.title.alternative | The Festival of Rock Musicians in Jarocin as an element of cultural memory | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |