Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Obraz piekła w "Boskiej komedii" Dantego oraz w "Księdze Prawego Wiraza".
Description of Hell in The “Divine Comedy” by Dante and The “Book of Arda Viraf”
Boska komedia, Dante Alighieri, Ardā Wīrāz Nāmag, Księga Prawego Wiraza, podobieństwa, opis, piekło, eschatologia muzułmańska
Divine Comedy, Dante Alighieri, Ardā Wīrāz Nāmag, The Book of Arda Viraf, similarities, description, Hell, Muslim eschatology
Praca ta ma na celu zbadanie analogii między utworami - „Boską komedią” Dantego Alighieri oraz „Ardā Wīrāz Nāmag”. Została w niej także podjęta próba odpowiedzenia na pytanie czy podobieństwa te świadczą o uniwersalnych wartościach istniejących w każdej kulturze czy o hipotetycznym pośrednim lub bezpośrednim zaczerpnięciu inspiracji z dzieła zaratusztriańskiego przez włoskiego poetę. Jej głównym zamiarem jest skupienie się na opisie piekła i przedstawieniu analogii wynikających z tej konkretnej części obu utworów. Przedstawione w pracy argumenty starają się udowodnić, iż możliwe, że Dante posiadał wiedzę na temat źródeł zaratusztriańskich, którą wykorzystał tworząc swoje największe dzieło. Początek pracy zawiera najistotniejsze informacje o autorach i dziełach, potrzebne aby zrozumieć genezę obu tekstów. Poruszona jest także problematyka wpływów oraz postawiona hipoteza nawiązującą do tego, czy możliwe aby wpływy zaratusztriańskie przedostały się do „Boskiej komedii” nie bezpośrednio lecz pośrednio przez teksty związane z eschatologią muzułmańską. W pracy opisane są także przyczyny podróży w zaświaty i ogólne porównanie organizacji świata zmarłych w obu tekstach oraz przedstawione analogie zachodzące w nich. W ostatnim rozdziale zawarte zostało szczegółowe porównanie opisu piekła w „Boskiej komedii” i „Ardā Wīrāz Nāmag” oraz podobieństwa między tymi fragmentami. Zakończenie składa się z wniosków, które autor wyciągnął na podstawie pracy.
The aim of this work is to study analogy between The “Divine Comedy” by Dante Alighieri and The “Book of Arda Viraf”. There has also been made an attempt to answer the question if those similarities reflect universal values present in every culture or a hypothetical indirect or direct inspiration taken from the Zoroastrian work by the Italian poet. Its main goal is to focus on a description of Hell and introduce analogy appearing from this specific part of both works. The arguments presented in this paper try to prove that it is likely that Dante was aware of the Zoroastrian sources which were used by him during creating his most famous work. The beginning of the paper includes the most important information about the authors and their works, needed to understand the both works genesis. The influences issue has also been raised as well as a hypothesis has been stated if it is possible that the Zoroastrian influences could have got into The “Divine Comedy” indirectly via texts connected with Muslim eschatology. In the paper, there are causes of journeys to the spirit world described and a general comparison of the world of the dead’s organization in both texts as well as the analogies are introduced. In the last chapter, a detailed comparison of Hell’s description in The “Divine Comedy” and The “Book of Arda Viraf” has been comprised as well as similarities between those excerpts. The conclusion is composed of the author’s deduction made on the base of the work.
dc.abstract.en | The aim of this work is to study analogy between The “Divine Comedy” by Dante Alighieri and The “Book of Arda Viraf”. There has also been made an attempt to answer the question if those similarities reflect universal values present in every culture or a hypothetical indirect or direct inspiration taken from the Zoroastrian work by the Italian poet. Its main goal is to focus on a description of Hell and introduce analogy appearing from this specific part of both works. The arguments presented in this paper try to prove that it is likely that Dante was aware of the Zoroastrian sources which were used by him during creating his most famous work. The beginning of the paper includes the most important information about the authors and their works, needed to understand the both works genesis. The influences issue has also been raised as well as a hypothesis has been stated if it is possible that the Zoroastrian influences could have got into The “Divine Comedy” indirectly via texts connected with Muslim eschatology. In the paper, there are causes of journeys to the spirit world described and a general comparison of the world of the dead’s organization in both texts as well as the analogies are introduced. In the last chapter, a detailed comparison of Hell’s description in The “Divine Comedy” and The “Book of Arda Viraf” has been comprised as well as similarities between those excerpts. The conclusion is composed of the author’s deduction made on the base of the work. | pl |
dc.abstract.pl | Praca ta ma na celu zbadanie analogii między utworami - „Boską komedią” Dantego Alighieri oraz „Ardā Wīrāz Nāmag”. Została w niej także podjęta próba odpowiedzenia na pytanie czy podobieństwa te świadczą o uniwersalnych wartościach istniejących w każdej kulturze czy o hipotetycznym pośrednim lub bezpośrednim zaczerpnięciu inspiracji z dzieła zaratusztriańskiego przez włoskiego poetę. Jej głównym zamiarem jest skupienie się na opisie piekła i przedstawieniu analogii wynikających z tej konkretnej części obu utworów. Przedstawione w pracy argumenty starają się udowodnić, iż możliwe, że Dante posiadał wiedzę na temat źródeł zaratusztriańskich, którą wykorzystał tworząc swoje największe dzieło. Początek pracy zawiera najistotniejsze informacje o autorach i dziełach, potrzebne aby zrozumieć genezę obu tekstów. Poruszona jest także problematyka wpływów oraz postawiona hipoteza nawiązującą do tego, czy możliwe aby wpływy zaratusztriańskie przedostały się do „Boskiej komedii” nie bezpośrednio lecz pośrednio przez teksty związane z eschatologią muzułmańską. W pracy opisane są także przyczyny podróży w zaświaty i ogólne porównanie organizacji świata zmarłych w obu tekstach oraz przedstawione analogie zachodzące w nich. W ostatnim rozdziale zawarte zostało szczegółowe porównanie opisu piekła w „Boskiej komedii” i „Ardā Wīrāz Nāmag” oraz podobieństwa między tymi fragmentami. Zakończenie składa się z wniosków, które autor wyciągnął na podstawie pracy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gacek, Tomasz - 127972 | pl |
dc.contributor.author | Zięba, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gacek, Tomasz - 127972 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kłagisz, Mateusz - 143858 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T15:32:31Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T15:32:31Z | |
dc.date.submitted | 2015-07-07 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia orientalna - iranistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-98570-168754 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205870 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Divine Comedy, Dante Alighieri, Ardā Wīrāz Nāmag, The Book of Arda Viraf, similarities, description, Hell, Muslim eschatology | pl |
dc.subject.pl | Boska komedia, Dante Alighieri, Ardā Wīrāz Nāmag, Księga Prawego Wiraza, podobieństwa, opis, piekło, eschatologia muzułmańska | pl |
dc.title | Obraz piekła w "Boskiej komedii" Dantego oraz w "Księdze Prawego Wiraza". | pl |
dc.title.alternative | Description of Hell in The “Divine Comedy” by Dante and The “Book of Arda Viraf” | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |