Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Czy internet wybacza i zapomina? Mechanizmy oddziaływania kultury unieważniania w mediach społecznościowych
Does the Internet forgive and forget? The mechanisms of cancel culture in the social media.
media społecznościowe, cancel culture, kultura unieważniania, influence-rzy, kultura partycypacji
social media, cancel culture, influencers, participatory culture
Niniejsza praca ma na celu zobrazowanie tego, jak wyglądają mechanizmy kultury unieważ-niania stosowane w mediach społecznościowych względem kontrowersyjnych influencerów. W tym celu przeanalizowano przypadki zastosowania cancel culture wobec trójki twórców internetowych: Felixa „PewDiePie’a” Kjellberga, Colleen „Miranda Sings” Ballinger oraz Marcina Dubiela. Analizę oparto na pojęciach z pogranicza socjologii oraz medioznawstwa, jakimi są mediatyzacja, kultura partycypacji, statusy gwiazd. Analizie poddano przyczyny wybuchu kontrowersji z udziałem poszczególnych twórców, a także reakcje na ww. skandale ze strony: internautów, mediów, sponsorów, w końcu samych oskarżonych, oraz dane doty-czące popularności ich kanałów w mediach społecznościowych przed, w trakcie i po zasto-sowaniu mechanizmów unieważnienia. Pozwala to na kompleksowe spojrzenie na to, jak (i czy) działa internetowa cancel culture oraz jakie czynniki decydują o skuteczności unieważniania.
The study aims at depicting the mechanics of cancel culture, which are used in social media as a tool against controversial influencers. It is achieved via the analysis of the three cases of social media cancelling, namely those against Felix “PewDiePie” Kjellberg, Colleen “Mi-randa Sings” Ballinger, and Marcin Dubiel. The analysis is based on the terms common for the sociology and the media studies: mediatisation, participatory culture, different types of celebrities. The analysis focuses on these main aspects of cancelling: why did the controver-sy begin? How did the Internet users, the media, the sponsors, and lastly the accused influ-encers react to it? Which mechanics of the cancel culture were used? How did the controver-sy affect, in term of numbers, the popularity of various social media channels of Kjellberg, Ballinger, and Dubiel? Analysis of these aspects allows us to see the broad picture of how (and if) the cancel culture works and what are the deciding factors of the effectiveness of cancelling.
dc.abstract.en | The study aims at depicting the mechanics of cancel culture, which are used in social media as a tool against controversial influencers. It is achieved via the analysis of the three cases of social media cancelling, namely those against Felix “PewDiePie” Kjellberg, Colleen “Mi-randa Sings” Ballinger, and Marcin Dubiel. The analysis is based on the terms common for the sociology and the media studies: mediatisation, participatory culture, different types of celebrities. The analysis focuses on these main aspects of cancelling: why did the controver-sy begin? How did the Internet users, the media, the sponsors, and lastly the accused influ-encers react to it? Which mechanics of the cancel culture were used? How did the controver-sy affect, in term of numbers, the popularity of various social media channels of Kjellberg, Ballinger, and Dubiel? Analysis of these aspects allows us to see the broad picture of how (and if) the cancel culture works and what are the deciding factors of the effectiveness of cancelling. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca ma na celu zobrazowanie tego, jak wyglądają mechanizmy kultury unieważ-niania stosowane w mediach społecznościowych względem kontrowersyjnych influencerów. W tym celu przeanalizowano przypadki zastosowania cancel culture wobec trójki twórców internetowych: Felixa „PewDiePie’a” Kjellberga, Colleen „Miranda Sings” Ballinger oraz Marcina Dubiela. Analizę oparto na pojęciach z pogranicza socjologii oraz medioznawstwa, jakimi są mediatyzacja, kultura partycypacji, statusy gwiazd. Analizie poddano przyczyny wybuchu kontrowersji z udziałem poszczególnych twórców, a także reakcje na ww. skandale ze strony: internautów, mediów, sponsorów, w końcu samych oskarżonych, oraz dane doty-czące popularności ich kanałów w mediach społecznościowych przed, w trakcie i po zasto-sowaniu mechanizmów unieważnienia. Pozwala to na kompleksowe spojrzenie na to, jak (i czy) działa internetowa cancel culture oraz jakie czynniki decydują o skuteczności unieważniania. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Doległo, Sławomir - 203172 | pl |
dc.contributor.author | Kobiałka, Wojciech - USOS303304 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Doległo, Sławomir - 203172 | pl |
dc.contributor.reviewer | Walecka-Rynduch, Agnieszka - 462564 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-09T23:15:40Z | |
dc.date.available | 2024-07-09T23:15:40Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-09 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174504-303304 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/374570 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | social media, cancel culture, influencers, participatory culture | pl |
dc.subject.pl | media społecznościowe, cancel culture, kultura unieważniania, influence-rzy, kultura partycypacji | pl |
dc.title | Czy internet wybacza i zapomina? Mechanizmy oddziaływania kultury unieważniania w mediach społecznościowych | pl |
dc.title.alternative | Does the Internet forgive and forget? The mechanisms of cancel culture in the social media. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |