Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Umieranie w zimnej wodzie, czyli immersyjna gra RPG
Dying in cold water, or an immersive Role-Playing Game
#Konstantin Stanisławski # Dariusz Kosiński #Performatyka i Dramatalogia sportu #immersja #katharsis #bleed #GNS Theory #immersja-empatyczna #RPG #Role-Playing Games #Narracyjne Gry Fabularne #NGF #Polskie środowisko RPG # Gra immersyjna #Rossenstrase #performans sesji RPG #mitologia RPG #Manifest Turku #postać RPG #metodologia sesji rpg #umieranie w zimnej wodzie #dying in cold water #Michał Mochocki
Konstantin Stanislavski # Dariusz Kosiński #katharsis #bleed #immersion #GNS Theory # immersive-empathic role-playing game #RPG #Role-Playing Games #Polish RPG Community #immersive game #Rossenstrase # RPG performance #RPG Mythology # Turku Manifesto #RPG character #RPG methodology #dying in cold water #Michał Mochocki
“Umieranie w zimnej wodzie, czyli immersyjna gra RPG”, opisuje jeden z czterech stylów grania w role-playing games - immersyjny, w środowisku polskim. Role-playing games, gra immersyjno-empatyczna oraz wytwarzane w jej trakcie postaci, traktowane są jako własny medialny podmiot i porównywane są z wybranymi wydarzeniami historycznymi i obyczajowymi, aby pokazać ich złożoność w szerszej perspektywie.Na przestrzeni pracy omówione są różne rodzaje immersji. W szeroki i kompleksowy sposób omawiany jest całościowy obraz performansu sesji immersyjno-empatycznej poprzez zreinterpretowanie metodologii performansu proponowanej przez Dariusza Kosińskiego. Skupia się zarówno na mapowaniu zewnętrznych, fizycznych czynników gry immersyjno-empatycznej, jak również definiuje charakterystyczne aspekty role-playowania poprzez komparatystyczne porównanie z manifestem Turku oraz teatralną filozofią Systemu Stanisławskiego. Praca reinterpretuje GNS Theory, jako rozróżnienie, charakteryzujące w istocie cztery rodzaje immersji: gamistyczną, symulacjonistyczną, dramatywistyczną i empatyczną. Bardzo istotną poruszaną kwestią, jest prawdziwość wydarzeń i podmiotów, wytwarzanych w trakcie sesji imersyjno-empatycznej. Praca prezentuje spójną metodologię badania gatunku gry immersyjnej, jak również podparta jest doświadczeniem indywidualnego świadectwa pełnego przykładów praktykowania gry immersyjno-empatycznej.
"Dying in cold water, or an immersive Role-Playing Game" describes one of the four styles of role-playing games - immersive one, in the Polish RPG environment. Role-playing games, immersive-empathic games and the characters created during them, are treated as their own medium entity and are compared with selected historical events to show their complexity in a broader perspective.Various types of immersion are discussed in the thesis. The comprehensive image of the performance of the immersive-empathic session is discussed in a broad and comprehensive way by reinterpreting the performance methodology proposed by Dariusz Kosiński. It focuses both on mapping the external, physical factors of the immersive-empathic RPG game, as well as defines the characteristic aspects of role-playing through a comparison with the Turku manifesto and the theatrical philosophy of the Stanislavski’s Method. This thesis reinterprets GNS Theory as a distinction that essentially characterizes four types of immersion: (that comes from gamism, symulationism, dramativism and immersion) gamistic, simulationist, dramativistic and empathic. A very important issue raised is the authenticity of the events and subjects produced during the immersive-empathic role-playing session. The work presents a consistent methodology for researching the immersion role-playing game genre, as well as it is supported by the experience of an individual testimony full of examples of practicing an immersive-empathic game.
| dc.abstract.en | "Dying in cold water, or an immersive Role-Playing Game" describes one of the four styles of role-playing games - immersive one, in the Polish RPG environment. Role-playing games, immersive-empathic games and the characters created during them, are treated as their own medium entity and are compared with selected historical events to show their complexity in a broader perspective.Various types of immersion are discussed in the thesis. The comprehensive image of the performance of the immersive-empathic session is discussed in a broad and comprehensive way by reinterpreting the performance methodology proposed by Dariusz Kosiński. It focuses both on mapping the external, physical factors of the immersive-empathic RPG game, as well as defines the characteristic aspects of role-playing through a comparison with the Turku manifesto and the theatrical philosophy of the Stanislavski’s Method. This thesis reinterprets GNS Theory as a distinction that essentially characterizes four types of immersion: (that comes from gamism, symulationism, dramativism and immersion) gamistic, simulationist, dramativistic and empathic. A very important issue raised is the authenticity of the events and subjects produced during the immersive-empathic role-playing session. The work presents a consistent methodology for researching the immersion role-playing game genre, as well as it is supported by the experience of an individual testimony full of examples of practicing an immersive-empathic game. | pl |
| dc.abstract.pl | “Umieranie w zimnej wodzie, czyli immersyjna gra RPG”, opisuje jeden z czterech stylów grania w role-playing games - immersyjny, w środowisku polskim. Role-playing games, gra immersyjno-empatyczna oraz wytwarzane w jej trakcie postaci, traktowane są jako własny medialny podmiot i porównywane są z wybranymi wydarzeniami historycznymi i obyczajowymi, aby pokazać ich złożoność w szerszej perspektywie.Na przestrzeni pracy omówione są różne rodzaje immersji. W szeroki i kompleksowy sposób omawiany jest całościowy obraz performansu sesji immersyjno-empatycznej poprzez zreinterpretowanie metodologii performansu proponowanej przez Dariusza Kosińskiego. Skupia się zarówno na mapowaniu zewnętrznych, fizycznych czynników gry immersyjno-empatycznej, jak również definiuje charakterystyczne aspekty role-playowania poprzez komparatystyczne porównanie z manifestem Turku oraz teatralną filozofią Systemu Stanisławskiego. Praca reinterpretuje GNS Theory, jako rozróżnienie, charakteryzujące w istocie cztery rodzaje immersji: gamistyczną, symulacjonistyczną, dramatywistyczną i empatyczną. Bardzo istotną poruszaną kwestią, jest prawdziwość wydarzeń i podmiotów, wytwarzanych w trakcie sesji imersyjno-empatycznej. Praca prezentuje spójną metodologię badania gatunku gry immersyjnej, jak również podparta jest doświadczeniem indywidualnego świadectwa pełnego przykładów praktykowania gry immersyjno-empatycznej. | pl |
| dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
| dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
| dc.contributor.advisor | Majkowski, Tomasz - 147028 | pl |
| dc.contributor.author | Jonas, Natalia | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
| dc.contributor.reviewer | Majkowski, Tomasz - 147028 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Wojnowski, Konrad | pl |
| dc.date.accessioned | 2023-07-17T22:22:45Z | |
| dc.date.available | 2023-07-17T22:22:45Z | |
| dc.date.submitted | 2023-07-11 | pl |
| dc.fieldofstudy | kulturoznawstwo - teksty kultury | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-169157-246175 | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316801 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | # Konstantin Stanislavski # Dariusz Kosiński #katharsis #bleed #immersion #GNS Theory # immersive-empathic role-playing game #RPG #Role-Playing Games #Polish RPG Community #immersive game #Rossenstrase # RPG performance #RPG Mythology # Turku Manifesto #RPG character #RPG methodology #dying in cold water #Michał Mochocki | pl |
| dc.subject.pl | #Konstantin Stanisławski # Dariusz Kosiński #Performatyka i Dramatalogia sportu #immersja #katharsis #bleed #GNS Theory #immersja-empatyczna #RPG #Role-Playing Games #Narracyjne Gry Fabularne #NGF #Polskie środowisko RPG # Gra immersyjna #Rossenstrase #performans sesji RPG #mitologia RPG #Manifest Turku #postać RPG #metodologia sesji rpg #umieranie w zimnej wodzie #dying in cold water #Michał Mochocki | pl |
| dc.title | Umieranie w zimnej wodzie, czyli immersyjna gra RPG | pl |
| dc.title.alternative | Dying in cold water, or an immersive Role-Playing Game | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |