Umieranie w zimnej wodzie, czyli immersyjna gra RPG

master
dc.abstract.en"Dying in cold water, or an immersive Role-Playing Game" describes one of the four styles of role-playing games - immersive one, in the Polish RPG environment. Role-playing games, immersive-empathic games and the characters created during them, are treated as their own medium entity and are compared with selected historical events to show their complexity in a broader perspective.Various types of immersion are discussed in the thesis. The comprehensive image of the performance of the immersive-empathic session is discussed in a broad and comprehensive way by reinterpreting the performance methodology proposed by Dariusz Kosiński. It focuses both on mapping the external, physical factors of the immersive-empathic RPG game, as well as defines the characteristic aspects of role-playing through a comparison with the Turku manifesto and the theatrical philosophy of the Stanislavski’s Method. This thesis reinterprets GNS Theory as a distinction that essentially characterizes four types of immersion: (that comes from gamism, symulationism, dramativism and immersion) gamistic, simulationist, dramativistic and empathic. A very important issue raised is the authenticity of the events and subjects produced during the immersive-empathic role-playing session. The work presents a consistent methodology for researching the immersion role-playing game genre, as well as it is supported by the experience of an individual testimony full of examples of practicing an immersive-empathic game.pl
dc.abstract.pl“Umieranie w zimnej wodzie, czyli immersyjna gra RPG”, opisuje jeden z czterech stylów grania w role-playing games - immersyjny, w środowisku polskim. Role-playing games, gra immersyjno-empatyczna oraz wytwarzane w jej trakcie postaci, traktowane są jako własny medialny podmiot i porównywane są z wybranymi wydarzeniami historycznymi i obyczajowymi, aby pokazać ich złożoność w szerszej perspektywie.Na przestrzeni pracy omówione są różne rodzaje immersji. W szeroki i kompleksowy sposób omawiany jest całościowy obraz performansu sesji immersyjno-empatycznej poprzez zreinterpretowanie metodologii performansu proponowanej przez Dariusza Kosińskiego. Skupia się zarówno na mapowaniu zewnętrznych, fizycznych czynników gry immersyjno-empatycznej, jak również definiuje charakterystyczne aspekty role-playowania poprzez komparatystyczne porównanie z manifestem Turku oraz teatralną filozofią Systemu Stanisławskiego. Praca reinterpretuje GNS Theory, jako rozróżnienie, charakteryzujące w istocie cztery rodzaje immersji: gamistyczną, symulacjonistyczną, dramatywistyczną i empatyczną. Bardzo istotną poruszaną kwestią, jest prawdziwość wydarzeń i podmiotów, wytwarzanych w trakcie sesji imersyjno-empatycznej. Praca prezentuje spójną metodologię badania gatunku gry immersyjnej, jak również podparta jest doświadczeniem indywidualnego świadectwa pełnego przykładów praktykowania gry immersyjno-empatycznej.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorMajkowski, Tomasz - 147028 pl
dc.contributor.authorJonas, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerMajkowski, Tomasz - 147028 pl
dc.contributor.reviewerWojnowski, Konradpl
dc.date.accessioned2023-07-17T22:22:45Z
dc.date.available2023-07-17T22:22:45Z
dc.date.submitted2023-07-11pl
dc.fieldofstudykulturoznawstwo - teksty kulturypl
dc.identifier.apddiploma-169157-246175pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316801
dc.languagepolpl
dc.subject.en# Konstantin Stanislavski # Dariusz Kosiński #katharsis #bleed #immersion #GNS Theory # immersive-empathic role-playing game #RPG #Role-Playing Games #Polish RPG Community #immersive game #Rossenstrase # RPG performance #RPG Mythology # Turku Manifesto #RPG character #RPG methodology #dying in cold water #Michał Mochockipl
dc.subject.pl#Konstantin Stanisławski # Dariusz Kosiński #Performatyka i Dramatalogia sportu #immersja #katharsis #bleed #GNS Theory #immersja-empatyczna #RPG #Role-Playing Games #Narracyjne Gry Fabularne #NGF #Polskie środowisko RPG # Gra immersyjna #Rossenstrase #performans sesji RPG #mitologia RPG #Manifest Turku #postać RPG #metodologia sesji rpg #umieranie w zimnej wodzie #dying in cold water #Michał Mochockipl
dc.titleUmieranie w zimnej wodzie, czyli immersyjna gra RPGpl
dc.title.alternativeDying in cold water, or an immersive Role-Playing Gamepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
"Dying in cold water, or an immersive Role-Playing Game" describes one of the four styles of role-playing games - immersive one, in the Polish RPG environment. Role-playing games, immersive-empathic games and the characters created during them, are treated as their own medium entity and are compared with selected historical events to show their complexity in a broader perspective.Various types of immersion are discussed in the thesis. The comprehensive image of the performance of the immersive-empathic session is discussed in a broad and comprehensive way by reinterpreting the performance methodology proposed by Dariusz Kosiński. It focuses both on mapping the external, physical factors of the immersive-empathic RPG game, as well as defines the characteristic aspects of role-playing through a comparison with the Turku manifesto and the theatrical philosophy of the Stanislavski’s Method. This thesis reinterprets GNS Theory as a distinction that essentially characterizes four types of immersion: (that comes from gamism, symulationism, dramativism and immersion) gamistic, simulationist, dramativistic and empathic. A very important issue raised is the authenticity of the events and subjects produced during the immersive-empathic role-playing session. The work presents a consistent methodology for researching the immersion role-playing game genre, as well as it is supported by the experience of an individual testimony full of examples of practicing an immersive-empathic game.
dc.abstract.plpl
“Umieranie w zimnej wodzie, czyli immersyjna gra RPG”, opisuje jeden z czterech stylów grania w role-playing games - immersyjny, w środowisku polskim. Role-playing games, gra immersyjno-empatyczna oraz wytwarzane w jej trakcie postaci, traktowane są jako własny medialny podmiot i porównywane są z wybranymi wydarzeniami historycznymi i obyczajowymi, aby pokazać ich złożoność w szerszej perspektywie.Na przestrzeni pracy omówione są różne rodzaje immersji. W szeroki i kompleksowy sposób omawiany jest całościowy obraz performansu sesji immersyjno-empatycznej poprzez zreinterpretowanie metodologii performansu proponowanej przez Dariusza Kosińskiego. Skupia się zarówno na mapowaniu zewnętrznych, fizycznych czynników gry immersyjno-empatycznej, jak również definiuje charakterystyczne aspekty role-playowania poprzez komparatystyczne porównanie z manifestem Turku oraz teatralną filozofią Systemu Stanisławskiego. Praca reinterpretuje GNS Theory, jako rozróżnienie, charakteryzujące w istocie cztery rodzaje immersji: gamistyczną, symulacjonistyczną, dramatywistyczną i empatyczną. Bardzo istotną poruszaną kwestią, jest prawdziwość wydarzeń i podmiotów, wytwarzanych w trakcie sesji imersyjno-empatycznej. Praca prezentuje spójną metodologię badania gatunku gry immersyjnej, jak również podparta jest doświadczeniem indywidualnego świadectwa pełnego przykładów praktykowania gry immersyjno-empatycznej.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Majkowski, Tomasz - 147028
dc.contributor.authorpl
Jonas, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Majkowski, Tomasz - 147028
dc.contributor.reviewerpl
Wojnowski, Konrad
dc.date.accessioned
2023-07-17T22:22:45Z
dc.date.available
2023-07-17T22:22:45Z
dc.date.submittedpl
2023-07-11
dc.fieldofstudypl
kulturoznawstwo - teksty kultury
dc.identifier.apdpl
diploma-169157-246175
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316801
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
# Konstantin Stanislavski # Dariusz Kosiński #katharsis #bleed #immersion #GNS Theory # immersive-empathic role-playing game #RPG #Role-Playing Games #Polish RPG Community #immersive game #Rossenstrase # RPG performance #RPG Mythology # Turku Manifesto #RPG character #RPG methodology #dying in cold water #Michał Mochocki
dc.subject.plpl
#Konstantin Stanisławski # Dariusz Kosiński #Performatyka i Dramatalogia sportu #immersja #katharsis #bleed #GNS Theory #immersja-empatyczna #RPG #Role-Playing Games #Narracyjne Gry Fabularne #NGF #Polskie środowisko RPG # Gra immersyjna #Rossenstrase #performans sesji RPG #mitologia RPG #Manifest Turku #postać RPG #metodologia sesji rpg #umieranie w zimnej wodzie #dying in cold water #Michał Mochocki
dc.titlepl
Umieranie w zimnej wodzie, czyli immersyjna gra RPG
dc.title.alternativepl
Dying in cold water, or an immersive Role-Playing Game
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
138
Views per month
Views per city
Warsaw
38
Krakow
30
Poznan
8
Wroclaw
6
Lodz
4
Torun
4
Tomaszów Mazowiecki
3
Ashburn
2
Gdansk
2
Kalisz
2

No access

No Thumbnail Available
Collections