Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Dostępność obszarów wiejskich do miast powiatowych w Polsce transportem publicznym w 2019 r.
The 2019 level of accessibility of Poland's county cities by public transport from rural areas
dostępność
transport publiczny
obszary wiejskie
wykluczenie transportowe
accessibility
public transport
rural areas
transport exclusion
Bibliogr. s. 202-205
Dostępność transportem publicznym jest istotnym elementem określającym poziom życia i szanse rozwojowe obszarów wiejskich. Poziom rozwoju transportu publicznego w obszarach wiejskich może też być interpretowany z perspektywy realizacji paradygmatu zrównoważonego rozwoju. Artykuł przedstawia dostępność w 2019 r., z wszystkich miejscowości wiejskich wybranych województw (łódzkie, kujawsko-pomorskie, małopolskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie, zachodniopomorskie) do własnego miasta powiatowego. Analiza obejmuje charakterystykę dostępności, jej uwarunkowania oraz wskazuje na skalę wykluczenia transportowego wybranych obszarów wiejskich. Najlepszą dostępnością cechowały się duże wsie i te położone w pobliżu większych ośrodków miejskich oraz wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych. W skali regionalnej pozytywnie wyróżniało się województwo małopolskie. Analiza obejmowała również ocenę dopasowania aktualnego podziału administracyjnego kraju na poziomie powiatowym do istniejących ciążeń transportowych, która wskazała na potrzebę korekt w obszarach peryferyjnych województw a także na potrzebę systemowego uregulowania w obszarach metropolitalnych, gdzie niedopasowania były największe.
cris.lastimport.wos | 2024-04-09T23:14:07Z | |
dc.abstract.pl | Dostępność transportem publicznym jest istotnym elementem określającym poziom życia i szanse rozwojowe obszarów wiejskich. Poziom rozwoju transportu publicznego w obszarach wiejskich może też być interpretowany z perspektywy realizacji paradygmatu zrównoważonego rozwoju. Artykuł przedstawia dostępność w 2019 r., z wszystkich miejscowości wiejskich wybranych województw (łódzkie, kujawsko-pomorskie, małopolskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie, zachodniopomorskie) do własnego miasta powiatowego. Analiza obejmuje charakterystykę dostępności, jej uwarunkowania oraz wskazuje na skalę wykluczenia transportowego wybranych obszarów wiejskich. Najlepszą dostępnością cechowały się duże wsie i te położone w pobliżu większych ośrodków miejskich oraz wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych. W skali regionalnej pozytywnie wyróżniało się województwo małopolskie. Analiza obejmowała również ocenę dopasowania aktualnego podziału administracyjnego kraju na poziomie powiatowym do istniejących ciążeń transportowych, która wskazała na potrzebę korekt w obszarach peryferyjnych województw a także na potrzebę systemowego uregulowania w obszarach metropolitalnych, gdzie niedopasowania były największe. | pl |
dc.affiliation | Wydział Geografii i Geologii : Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej | pl |
dc.contributor.author | Guzik, Robert - 128254 | pl |
dc.contributor.author | Kołoś, Arkadiusz - 129038 | pl |
dc.date.accession | 2021-11-18 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-11-18T12:20:14Z | |
dc.date.available | 2021-11-18T12:20:14Z | |
dc.date.issued | 2021 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 202-205 | pl |
dc.description.number | 2 | pl |
dc.description.physical | 181-206 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 93 | pl |
dc.identifier.doi | 10.7163/PrzG.2021.2.3 | pl |
dc.identifier.eissn | 2300-8466 | pl |
dc.identifier.issn | 0033-2143 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/284028 | |
dc.identifier.weblink | https://rcin.org.pl/igipz/dlibra/publication/232713/edition/197286/content | pl |
dc.identifier.weblink | https://przegladgeograficzny.igipz.pan.pl/artykul/item/12920.html | pl |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.participation | Kołoś, Arkadiusz: 50%; Guzik, Robert: 50%; | pl |
dc.pbn.affiliation | Dziedzina nauk społecznych : geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa | * |
dc.rights.licence | CC-BY | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | accessibility | pl |
dc.subject.en | public transport | pl |
dc.subject.en | rural areas | pl |
dc.subject.en | transport exclusion | pl |
dc.subject.pl | dostępność | pl |
dc.subject.pl | transport publiczny | pl |
dc.subject.pl | obszary wiejskie | pl |
dc.subject.pl | wykluczenie transportowe | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Dostępność obszarów wiejskich do miast powiatowych w Polsce transportem publicznym w 2019 r. | pl |
dc.title.alternative | The 2019 level of accessibility of Poland's county cities by public transport from rural areas | pl |
dc.title.journal | Przegląd Geograficzny | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |