Zależność między płodnością a poziomem wykształcenia kobiet wiejskich z Beskidu Wyspowego

licenciate
dc.abstract.enFertility is one of the most important demographic determinants of development of any society, framed by women’s reproductive decisions taken during the lifetime. Studies reveal that females of well-developed countries experience a conflict of values forcing them to choose an alternative between the role of mother and wife, or professional carrier and self-realization. Nowadays, women’s academic enrollment is high since the high educational level reduces the uncertainty in achieving acceptable material status. All this influences decisions about marriage and decisions to become a mother. This alteration of worldview is characteristic of the second demographic transition and implies a long-term appearance of the downward trend of fertility levels in developed economics.The purpose of this study was to verify in Polish conditions the negative relationship between fertility level and women’s educational attainment, typical of developed counties. To this end, the author statistically analyzed hypothesis on the relation between the average number of births, average age of first birth and marriage and level of women’s education. Studies have shown that better educated women had statistically fewer children than relatively less educated ones. Furthermore, educational achievements were a strong incentive to postpone both moment of birth of first child and decision on first marriage. The level of education is one of many factors affecting fertility decisions. Owing to the long-term and irreversible nature of demographic processes, broader analysis of fertility determinants are warranted.pl
dc.abstract.otherPłodność jest jednym z najważniejszych zjawisk demograficznych warunkujących poziom rozwoju każdego społeczeństwa. Jest ono kształtowane głównie przez decyzje prokreacyjne jakie podejmuje kobieta w różnych etapach życia. Wiele badań wskazuje, że w społeczeństwach krajów rozwiniętych gospodarczo następuje konflikt wartości, wymuszający konieczność wyboru pomiędzy rolą matki i żony a sukcesem zawodowym i samorealizacją. Współcześnie, kobiety stanowią znaczny odsetek wśród społeczności akademickich, ponieważ wysoki poziom wykształcenia zmniejsza niepewność co do osiągnięcia i utrzymania satysfakcjonującego statusu materialnego. Wszystko to ma wpływ m.in. na moment wstąpienia przez kobietę w trwały związek małżeński, czy też na decyzję o zostaniu matką. Przykład wielu rozwiniętych krajów pokazuje, że przemiany światopoglądowe, charakterystyczne dla procesu drugiego przejścia demograficznego, implikują w długim okresie pojawienie się trendu spadkowego poziomu płodności. Celem niniejszej pracy było zweryfikowanie na gruncie Polski, ujemnej relacji występującej pomiędzy poziomem płodności a wykształceniem kobiet, charakterystycznej dla wielu krajów wysokorozwiniętych. W tym celu, autor pracy poddał statystycznej analizie hipotezy o zależnościach między średnią liczbą urodzonych dzieci, średnim wiekiem urodzenia pierwszego dziecka oraz zamążpójścia a poziomem wykształcenia jakie zdobywa kobieta.Przeprowadzone analizy wykazały, że lepiej wykształcone kobiety posiadały statystycznie mniej dzieci niż kobiety relatywnie gorzej wykształcone. Ponadto, chęć osiągnięcia wyższego wykształcenia była czynnikiem silnie motywującym do odkładania w czasie zarówno momentu urodzenia pierwszego dziecka, jak zawarcia pierwszego małżeństwa. Poziom wykształcenia jest jednym z wielu czynników kształtujących decyzje prokreacyjne. Z względu na długoterminowość i nieodwracalność procesów demograficznych, uwarunkowania zjawiska płodności winny być przedmiotem szerszych analiz.pl
dc.affiliationWydział Nauk o Zdrowiupl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.areaobszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznejpl
dc.contributor.advisorJasieńska, Grażyna - 129861 pl
dc.contributor.authorPisarczyk, Konradpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WNOZpl
dc.contributor.reviewerMalinowska-Cieślik, Marta - 130826 pl
dc.contributor.reviewerJasieńska, Grażyna - 129861 pl
dc.date.accessioned2020-07-14T21:31:09Z
dc.date.available2020-07-14T21:31:09Z
dc.date.submitted2011-07-11pl
dc.fieldofstudyzdrowie publicznepl
dc.identifier.apddiploma-57116-80774pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171513
dc.subject.enfertility level, education level, martial status, second demographic transition, reproductive decisions, developed countriespl
dc.subject.otherpoziom płodność, poziom wykształcenia, status materialny, drugie przejście demograficzne, decyzje prokreacyjne, kraje rozwiniętepl
dc.titleZależność między płodnością a poziomem wykształcenia kobiet wiejskich z Beskidu Wyspowegopl
dc.title.alternativeThe Relationship between fertility and level of education among rural women of Beskid Wyspowypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Fertility is one of the most important demographic determinants of development of any society, framed by women’s reproductive decisions taken during the lifetime. Studies reveal that females of well-developed countries experience a conflict of values forcing them to choose an alternative between the role of mother and wife, or professional carrier and self-realization. Nowadays, women’s academic enrollment is high since the high educational level reduces the uncertainty in achieving acceptable material status. All this influences decisions about marriage and decisions to become a mother. This alteration of worldview is characteristic of the second demographic transition and implies a long-term appearance of the downward trend of fertility levels in developed economics.The purpose of this study was to verify in Polish conditions the negative relationship between fertility level and women’s educational attainment, typical of developed counties. To this end, the author statistically analyzed hypothesis on the relation between the average number of births, average age of first birth and marriage and level of women’s education. Studies have shown that better educated women had statistically fewer children than relatively less educated ones. Furthermore, educational achievements were a strong incentive to postpone both moment of birth of first child and decision on first marriage. The level of education is one of many factors affecting fertility decisions. Owing to the long-term and irreversible nature of demographic processes, broader analysis of fertility determinants are warranted.
dc.abstract.otherpl
Płodność jest jednym z najważniejszych zjawisk demograficznych warunkujących poziom rozwoju każdego społeczeństwa. Jest ono kształtowane głównie przez decyzje prokreacyjne jakie podejmuje kobieta w różnych etapach życia. Wiele badań wskazuje, że w społeczeństwach krajów rozwiniętych gospodarczo następuje konflikt wartości, wymuszający konieczność wyboru pomiędzy rolą matki i żony a sukcesem zawodowym i samorealizacją. Współcześnie, kobiety stanowią znaczny odsetek wśród społeczności akademickich, ponieważ wysoki poziom wykształcenia zmniejsza niepewność co do osiągnięcia i utrzymania satysfakcjonującego statusu materialnego. Wszystko to ma wpływ m.in. na moment wstąpienia przez kobietę w trwały związek małżeński, czy też na decyzję o zostaniu matką. Przykład wielu rozwiniętych krajów pokazuje, że przemiany światopoglądowe, charakterystyczne dla procesu drugiego przejścia demograficznego, implikują w długim okresie pojawienie się trendu spadkowego poziomu płodności. Celem niniejszej pracy było zweryfikowanie na gruncie Polski, ujemnej relacji występującej pomiędzy poziomem płodności a wykształceniem kobiet, charakterystycznej dla wielu krajów wysokorozwiniętych. W tym celu, autor pracy poddał statystycznej analizie hipotezy o zależnościach między średnią liczbą urodzonych dzieci, średnim wiekiem urodzenia pierwszego dziecka oraz zamążpójścia a poziomem wykształcenia jakie zdobywa kobieta.Przeprowadzone analizy wykazały, że lepiej wykształcone kobiety posiadały statystycznie mniej dzieci niż kobiety relatywnie gorzej wykształcone. Ponadto, chęć osiągnięcia wyższego wykształcenia była czynnikiem silnie motywującym do odkładania w czasie zarówno momentu urodzenia pierwszego dziecka, jak zawarcia pierwszego małżeństwa. Poziom wykształcenia jest jednym z wielu czynników kształtujących decyzje prokreacyjne. Z względu na długoterminowość i nieodwracalność procesów demograficznych, uwarunkowania zjawiska płodności winny być przedmiotem szerszych analiz.
dc.affiliationpl
Wydział Nauk o Zdrowiu
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.areapl
obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
dc.contributor.advisorpl
Jasieńska, Grażyna - 129861
dc.contributor.authorpl
Pisarczyk, Konrad
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WNOZ
dc.contributor.reviewerpl
Malinowska-Cieślik, Marta - 130826
dc.contributor.reviewerpl
Jasieńska, Grażyna - 129861
dc.date.accessioned
2020-07-14T21:31:09Z
dc.date.available
2020-07-14T21:31:09Z
dc.date.submittedpl
2011-07-11
dc.fieldofstudypl
zdrowie publiczne
dc.identifier.apdpl
diploma-57116-80774
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171513
dc.subject.enpl
fertility level, education level, martial status, second demographic transition, reproductive decisions, developed countries
dc.subject.otherpl
poziom płodność, poziom wykształcenia, status materialny, drugie przejście demograficzne, decyzje prokreacyjne, kraje rozwinięte
dc.titlepl
Zależność między płodnością a poziomem wykształcenia kobiet wiejskich z Beskidu Wyspowego
dc.title.alternativepl
The Relationship between fertility and level of education among rural women of Beskid Wyspowy
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available