Kształtowanie kompetencji społecznych w procesie nauki improwizacji teatralnej

licenciate
dc.abstract.enThe work presents the benefits of the process of learning theater improvisation. In the first part of the work, the author lists the main principles of theatrical improvisation, the most important elements of the improvised spectacle, as well as the most popular impro formats and genres. Obstacles and threats that may appear while practicing this art have been taken into account. The second part of the work is devoted to the historical development of comedy as an area of ​​theatrical improvisation. In the third part of the work, the author presents the methodology of empirical research in which she used the interview technique. The respondents were improvisation teachers from the largest improvisation centers in Poland (Kraków, Warsaw, Gdańsk, Wrocław). In the fourth part of the work, the author analyzes the research, taking into account the reasons and motivations for undertaking the science of theater improvisation, its course and the assumed and achieved effects. The summary presents the conclusions on the impact of the process of learning theater improvisation on the development of society.pl
dc.abstract.plPraca przedstawia korzyści płynące z procesu nauki improwizacji teatralnej. W pierwszej części pracy autorka wymienia główne zasady improwizacji teatralnej, najważniejsze elementy spektaklu improwizowanego, a także najpopularniejsze formaty i gatunki impro. Uwzględnione zostały przeszkody i zagrożenia, mogące pojawić się w trakcie uprawiania tej sztuki. Druga część pracy poświęcona jest historycznemu rozwojowi komedii jako obszarowi działań improwizacji teatralnej. W trzeciej części pracy autorka przedstawia metodologię badań empirycznych, w których wykorzystała technikę wywiadu. Respondentami byli nauczyciele improwizacji z największych ośrodków improwizacji w Polsce (Kraków, Warszawa, Gdańsk, Wrocław). W czwartej części pracy autorka dokonała analizy badań z uwzględnieniem przyczyn i motywacji podjęcia nauki improwizacji teatralnej, jej przebiegu oraz zakładanych i osiąganych efektów. W podsumowaniu zostały przedstawione wnioski dotyczące wpływu procesu nauki improwizacji teatralnej na rozwój społeczeństwa.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorHajduk, Łukaszpl
dc.contributor.authorBogdanowicz, Beatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerHajduk, Łukaszpl
dc.contributor.reviewerKusztal, Justyna - 129797 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T07:29:23Z
dc.date.available2020-07-28T07:29:23Z
dc.date.submitted2020-07-03pl
dc.fieldofstudyanimacja społeczno-kulturowapl
dc.identifier.apddiploma-142636-208909pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/241937
dc.languagepolpl
dc.subject.entheater improvisation, social competence, comedy, cabaret, history of the theater, improvised performancepl
dc.subject.plimprowizacja teatralna, kompetencje społeczne, komedia, kabaret, historia teatru, spektakl improwizowanypl
dc.titleKształtowanie kompetencji społecznych w procesie nauki improwizacji teatralnejpl
dc.title.alternativeBuilding social competences in the process of learning theater improvisationpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The work presents the benefits of the process of learning theater improvisation. In the first part of the work, the author lists the main principles of theatrical improvisation, the most important elements of the improvised spectacle, as well as the most popular impro formats and genres. Obstacles and threats that may appear while practicing this art have been taken into account. The second part of the work is devoted to the historical development of comedy as an area of ​​theatrical improvisation. In the third part of the work, the author presents the methodology of empirical research in which she used the interview technique. The respondents were improvisation teachers from the largest improvisation centers in Poland (Kraków, Warsaw, Gdańsk, Wrocław). In the fourth part of the work, the author analyzes the research, taking into account the reasons and motivations for undertaking the science of theater improvisation, its course and the assumed and achieved effects. The summary presents the conclusions on the impact of the process of learning theater improvisation on the development of society.
dc.abstract.plpl
Praca przedstawia korzyści płynące z procesu nauki improwizacji teatralnej. W pierwszej części pracy autorka wymienia główne zasady improwizacji teatralnej, najważniejsze elementy spektaklu improwizowanego, a także najpopularniejsze formaty i gatunki impro. Uwzględnione zostały przeszkody i zagrożenia, mogące pojawić się w trakcie uprawiania tej sztuki. Druga część pracy poświęcona jest historycznemu rozwojowi komedii jako obszarowi działań improwizacji teatralnej. W trzeciej części pracy autorka przedstawia metodologię badań empirycznych, w których wykorzystała technikę wywiadu. Respondentami byli nauczyciele improwizacji z największych ośrodków improwizacji w Polsce (Kraków, Warszawa, Gdańsk, Wrocław). W czwartej części pracy autorka dokonała analizy badań z uwzględnieniem przyczyn i motywacji podjęcia nauki improwizacji teatralnej, jej przebiegu oraz zakładanych i osiąganych efektów. W podsumowaniu zostały przedstawione wnioski dotyczące wpływu procesu nauki improwizacji teatralnej na rozwój społeczeństwa.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Hajduk, Łukasz
dc.contributor.authorpl
Bogdanowicz, Beata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Hajduk, Łukasz
dc.contributor.reviewerpl
Kusztal, Justyna - 129797
dc.date.accessioned
2020-07-28T07:29:23Z
dc.date.available
2020-07-28T07:29:23Z
dc.date.submittedpl
2020-07-03
dc.fieldofstudypl
animacja społeczno-kulturowa
dc.identifier.apdpl
diploma-142636-208909
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/241937
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
theater improvisation, social competence, comedy, cabaret, history of the theater, improvised performance
dc.subject.plpl
improwizacja teatralna, kompetencje społeczne, komedia, kabaret, historia teatru, spektakl improwizowany
dc.titlepl
Kształtowanie kompetencji społecznych w procesie nauki improwizacji teatralnej
dc.title.alternativepl
Building social competences in the process of learning theater improvisation
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
28
Views per month
Views per city
Warsaw
8
Krakow
5
Kibæk
2
Wroclaw
2
Bialystok
1
Grodzisk Mazowiecki
1
Katowice
1

No access

No Thumbnail Available