Plagiat w muzyce

master
dc.abstract.enIgor Stavinsky is supposed to having said that a good composer does not imitate - a good composer does steal. When we look at the definite and limited number of the elements of tonal music, music based on one tonality, which was the basis of the European classical music from the Baroque period until the XXth century and still is the basis of the pop music, we can see then that the similarities between different music pieces and songs are inevitable. Chords, scales, tunes create music and repeat in music pieces. Having said that, in which cases do we recognise plagiarism in music?The master thesis presents an attempt to describe the most important aspects of plagiarism in music. Plagiarism is presenting somebody else's work as one's own, thus violating copyright. Therefore the thesis looks at a music piece as a subject of copyright. The paper presents history of plagiarism in music from the Middle Ages up to contemporary times, important court cases, a progress of the present – day music forms such as sampling, re-edit, mash-up, remix, which the author of the paper does not recognise as examples of plagiarism. The question of the artificial intelligence in music is also presented. The thesis studies the legal liability and criminal responsibility for commiting plagiarism in music and the means available for creators of original work to defend their violated rights.pl
dc.abstract.plIgor Strawiński miał powiedzieć, że dobry kompozytor nie naśladuje – dobry kompozytor kradnie. Gdy spojrzymy na skończoną liczbę składników muzyki tonalnej, czyli muzyki opartej na jednej tonacji, jaką była europejska muzyka klasyczna od baroku do XX wieku, a jaką dalej jest muzyka rozrywkowa, zobaczymy, że podobieństwa w utworach muzycznych są nieuniknione. Akordy, skale, dźwięki tworzą muzykę, powtarzają się w utworach muzycznych. Kiedy można mówić o plagiacie w muzyce?Celem niniejszej pracy jest przedstawienie zagadnienia plagiatu w muzyce. Plagiatem jest przywłaszczenie autorstwa do utworu lub fragmentu utworu, wobec tego przedmiotem badań jest utwór muzyczny jako przedmiot prawa autorskiego. Zaprezentowana jest historia plagiatu w muzyce od średniowiecza do czasów współczesnych, wybrane sprawy sądowe o plagiat muzyczny, rozwój współczesnych form muzycznych, takich jak sampling, re-edit, mash-up, remiks, których autor pracy magisterskiej nie uznaje za przykłady plagiatów. Opisana jest też kwestia sztucznej inteligencji w muzyce. Przedstawiona jest także odpowiedzialność cywilna i karna za popełnienie plagiatu oraz środki obrony przysługujące autorom plagiatowanych utworów.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWojciechowska, Annapl
dc.contributor.authorPłaza, Michałpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerWojciechowska, Annapl
dc.contributor.reviewerChwalba, Jakub - 162098 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T04:09:54Z
dc.date.available2020-07-27T04:09:54Z
dc.date.submitted2016-10-28pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-111384-114443pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/217306
dc.languagepolpl
dc.subject.enPlagiarism, music, copyright.pl
dc.subject.plPlagiat, muzyka, prawo autorskie.pl
dc.titlePlagiat w muzycepl
dc.title.alternativePlagiarism in musicpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Igor Stavinsky is supposed to having said that a good composer does not imitate - a good composer does steal. When we look at the definite and limited number of the elements of tonal music, music based on one tonality, which was the basis of the European classical music from the Baroque period until the XXth century and still is the basis of the pop music, we can see then that the similarities between different music pieces and songs are inevitable. Chords, scales, tunes create music and repeat in music pieces. Having said that, in which cases do we recognise plagiarism in music?The master thesis presents an attempt to describe the most important aspects of plagiarism in music. Plagiarism is presenting somebody else's work as one's own, thus violating copyright. Therefore the thesis looks at a music piece as a subject of copyright. The paper presents history of plagiarism in music from the Middle Ages up to contemporary times, important court cases, a progress of the present – day music forms such as sampling, re-edit, mash-up, remix, which the author of the paper does not recognise as examples of plagiarism. The question of the artificial intelligence in music is also presented. The thesis studies the legal liability and criminal responsibility for commiting plagiarism in music and the means available for creators of original work to defend their violated rights.
dc.abstract.plpl
Igor Strawiński miał powiedzieć, że dobry kompozytor nie naśladuje – dobry kompozytor kradnie. Gdy spojrzymy na skończoną liczbę składników muzyki tonalnej, czyli muzyki opartej na jednej tonacji, jaką była europejska muzyka klasyczna od baroku do XX wieku, a jaką dalej jest muzyka rozrywkowa, zobaczymy, że podobieństwa w utworach muzycznych są nieuniknione. Akordy, skale, dźwięki tworzą muzykę, powtarzają się w utworach muzycznych. Kiedy można mówić o plagiacie w muzyce?Celem niniejszej pracy jest przedstawienie zagadnienia plagiatu w muzyce. Plagiatem jest przywłaszczenie autorstwa do utworu lub fragmentu utworu, wobec tego przedmiotem badań jest utwór muzyczny jako przedmiot prawa autorskiego. Zaprezentowana jest historia plagiatu w muzyce od średniowiecza do czasów współczesnych, wybrane sprawy sądowe o plagiat muzyczny, rozwój współczesnych form muzycznych, takich jak sampling, re-edit, mash-up, remiks, których autor pracy magisterskiej nie uznaje za przykłady plagiatów. Opisana jest też kwestia sztucznej inteligencji w muzyce. Przedstawiona jest także odpowiedzialność cywilna i karna za popełnienie plagiatu oraz środki obrony przysługujące autorom plagiatowanych utworów.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wojciechowska, Anna
dc.contributor.authorpl
Płaza, Michał
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Wojciechowska, Anna
dc.contributor.reviewerpl
Chwalba, Jakub - 162098
dc.date.accessioned
2020-07-27T04:09:54Z
dc.date.available
2020-07-27T04:09:54Z
dc.date.submittedpl
2016-10-28
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-111384-114443
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/217306
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Plagiarism, music, copyright.
dc.subject.plpl
Plagiat, muzyka, prawo autorskie.
dc.titlepl
Plagiat w muzyce
dc.title.alternativepl
Plagiarism in music
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
310
Views per month
Views per city
Warsaw
60
Gdansk
21
Krakow
20
Poznan
18
Wroclaw
14
Lublin
10
Lodz
9
Dublin
8
Bialystok
6
Bydgoszcz
5

No access

No Thumbnail Available