Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Plagiat w muzyce
Plagiarism in music
Plagiat, muzyka, prawo autorskie.
Plagiarism, music, copyright.
Igor Strawiński miał powiedzieć, że dobry kompozytor nie naśladuje – dobry kompozytor kradnie. Gdy spojrzymy na skończoną liczbę składników muzyki tonalnej, czyli muzyki opartej na jednej tonacji, jaką była europejska muzyka klasyczna od baroku do XX wieku, a jaką dalej jest muzyka rozrywkowa, zobaczymy, że podobieństwa w utworach muzycznych są nieuniknione. Akordy, skale, dźwięki tworzą muzykę, powtarzają się w utworach muzycznych. Kiedy można mówić o plagiacie w muzyce?Celem niniejszej pracy jest przedstawienie zagadnienia plagiatu w muzyce. Plagiatem jest przywłaszczenie autorstwa do utworu lub fragmentu utworu, wobec tego przedmiotem badań jest utwór muzyczny jako przedmiot prawa autorskiego. Zaprezentowana jest historia plagiatu w muzyce od średniowiecza do czasów współczesnych, wybrane sprawy sądowe o plagiat muzyczny, rozwój współczesnych form muzycznych, takich jak sampling, re-edit, mash-up, remiks, których autor pracy magisterskiej nie uznaje za przykłady plagiatów. Opisana jest też kwestia sztucznej inteligencji w muzyce. Przedstawiona jest także odpowiedzialność cywilna i karna za popełnienie plagiatu oraz środki obrony przysługujące autorom plagiatowanych utworów.
Igor Stavinsky is supposed to having said that a good composer does not imitate - a good composer does steal. When we look at the definite and limited number of the elements of tonal music, music based on one tonality, which was the basis of the European classical music from the Baroque period until the XXth century and still is the basis of the pop music, we can see then that the similarities between different music pieces and songs are inevitable. Chords, scales, tunes create music and repeat in music pieces. Having said that, in which cases do we recognise plagiarism in music?The master thesis presents an attempt to describe the most important aspects of plagiarism in music. Plagiarism is presenting somebody else's work as one's own, thus violating copyright. Therefore the thesis looks at a music piece as a subject of copyright. The paper presents history of plagiarism in music from the Middle Ages up to contemporary times, important court cases, a progress of the present – day music forms such as sampling, re-edit, mash-up, remix, which the author of the paper does not recognise as examples of plagiarism. The question of the artificial intelligence in music is also presented. The thesis studies the legal liability and criminal responsibility for commiting plagiarism in music and the means available for creators of original work to defend their violated rights.
dc.abstract.en | Igor Stavinsky is supposed to having said that a good composer does not imitate - a good composer does steal. When we look at the definite and limited number of the elements of tonal music, music based on one tonality, which was the basis of the European classical music from the Baroque period until the XXth century and still is the basis of the pop music, we can see then that the similarities between different music pieces and songs are inevitable. Chords, scales, tunes create music and repeat in music pieces. Having said that, in which cases do we recognise plagiarism in music?The master thesis presents an attempt to describe the most important aspects of plagiarism in music. Plagiarism is presenting somebody else's work as one's own, thus violating copyright. Therefore the thesis looks at a music piece as a subject of copyright. The paper presents history of plagiarism in music from the Middle Ages up to contemporary times, important court cases, a progress of the present – day music forms such as sampling, re-edit, mash-up, remix, which the author of the paper does not recognise as examples of plagiarism. The question of the artificial intelligence in music is also presented. The thesis studies the legal liability and criminal responsibility for commiting plagiarism in music and the means available for creators of original work to defend their violated rights. | pl |
dc.abstract.pl | Igor Strawiński miał powiedzieć, że dobry kompozytor nie naśladuje – dobry kompozytor kradnie. Gdy spojrzymy na skończoną liczbę składników muzyki tonalnej, czyli muzyki opartej na jednej tonacji, jaką była europejska muzyka klasyczna od baroku do XX wieku, a jaką dalej jest muzyka rozrywkowa, zobaczymy, że podobieństwa w utworach muzycznych są nieuniknione. Akordy, skale, dźwięki tworzą muzykę, powtarzają się w utworach muzycznych. Kiedy można mówić o plagiacie w muzyce?Celem niniejszej pracy jest przedstawienie zagadnienia plagiatu w muzyce. Plagiatem jest przywłaszczenie autorstwa do utworu lub fragmentu utworu, wobec tego przedmiotem badań jest utwór muzyczny jako przedmiot prawa autorskiego. Zaprezentowana jest historia plagiatu w muzyce od średniowiecza do czasów współczesnych, wybrane sprawy sądowe o plagiat muzyczny, rozwój współczesnych form muzycznych, takich jak sampling, re-edit, mash-up, remiks, których autor pracy magisterskiej nie uznaje za przykłady plagiatów. Opisana jest też kwestia sztucznej inteligencji w muzyce. Przedstawiona jest także odpowiedzialność cywilna i karna za popełnienie plagiatu oraz środki obrony przysługujące autorom plagiatowanych utworów. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wojciechowska, Anna | pl |
dc.contributor.author | Płaza, Michał | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojciechowska, Anna | pl |
dc.contributor.reviewer | Chwalba, Jakub - 162098 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T04:09:54Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T04:09:54Z | |
dc.date.submitted | 2016-10-28 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-111384-114443 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/217306 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Plagiarism, music, copyright. | pl |
dc.subject.pl | Plagiat, muzyka, prawo autorskie. | pl |
dc.title | Plagiat w muzyce | pl |
dc.title.alternative | Plagiarism in music | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |