Rola muzyki w rozwoju dziecka w okresie średniego dzieciństwa - perspektywa rodziców

licenciate
dc.abstract.enThis thesis is concerned with parents' perceptions of the role of music in child development during middle childhood. The issue was considered in terms of five areas of development, namely: physical, mental, emotional, intellectual and social. The characteristics of each of these five zones of development are presented, and the characteristics of music, including its role in family upbringing, school education, as well as the social character of music, are brought to light. Forms of children's contact with music are also considered. The analysis of the own research showed that parents largely perceive the beneficial influence of music on the development of children in middle childhood. It is therefore important to disseminate knowledge about the significant role of music in the all-round development of the child.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca dotyczy postrzegania roli muzyki w rozwoju dziecka w okresie średniego dzieciństwa przez rodziców. Problem rozpatrywano pod względem pięciu obszarów rozwoju, tj.: fizycznego, psychicznego, emocjonalnego, intelektualnego oraz społecznego. Przedstawiono charakterystykę każdej z tych pięciu stref rozwoju oraz przybliżono właściwości muzyki, a w tym jej rolę w wychowaniu rodzinnym, edukacji szkolnej, jak i również ukazano społeczny charakter muzyki. Uwzględniono także formy kontaktu dzieci z muzyką. Analiza badań własnych wykazała, iż rodzice w dużym stopniu dostrzegają korzystny wpływ muzyki na rozwój dzieci w okresie średniego dzieciństwa. Istotne jest zatem upowszechnianie wiedzy na temat znaczącej roli muzyki w wszechstronnym rozwoju dziecka.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBieszczad, Bogusław - 127331 pl
dc.contributor.authorAdamczyk, Wiktoriapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerBieszczad, Bogusław - 127331 pl
dc.contributor.reviewerDąbrowska, Annapl
dc.date.accessioned2023-07-12T22:33:45Z
dc.date.available2023-07-12T22:33:45Z
dc.date.submitted2023-07-11pl
dc.fieldofstudypedagogikapl
dc.identifier.apddiploma-168677-274536pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316135
dc.languagepolpl
dc.subject.enChild, music, role of music, characteristics of music, physical development, mental development, emotional development, intellectual development, social development, parentspl
dc.subject.plDziecko, muzyka, rola muzyki, właściwości muzyki, rozwój fizyczny, rozwój psychiczny, rozwój emocjonalny, rozwój intelektualny, rozwój społeczny, rodzicepl
dc.titleRola muzyki w rozwoju dziecka w okresie średniego dzieciństwa - perspektywa rodzicówpl
dc.title.alternativeThe role of music in child development during middle childhood - the parents' perspectivepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis is concerned with parents' perceptions of the role of music in child development during middle childhood. The issue was considered in terms of five areas of development, namely: physical, mental, emotional, intellectual and social. The characteristics of each of these five zones of development are presented, and the characteristics of music, including its role in family upbringing, school education, as well as the social character of music, are brought to light. Forms of children's contact with music are also considered. The analysis of the own research showed that parents largely perceive the beneficial influence of music on the development of children in middle childhood. It is therefore important to disseminate knowledge about the significant role of music in the all-round development of the child.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca dotyczy postrzegania roli muzyki w rozwoju dziecka w okresie średniego dzieciństwa przez rodziców. Problem rozpatrywano pod względem pięciu obszarów rozwoju, tj.: fizycznego, psychicznego, emocjonalnego, intelektualnego oraz społecznego. Przedstawiono charakterystykę każdej z tych pięciu stref rozwoju oraz przybliżono właściwości muzyki, a w tym jej rolę w wychowaniu rodzinnym, edukacji szkolnej, jak i również ukazano społeczny charakter muzyki. Uwzględniono także formy kontaktu dzieci z muzyką. Analiza badań własnych wykazała, iż rodzice w dużym stopniu dostrzegają korzystny wpływ muzyki na rozwój dzieci w okresie średniego dzieciństwa. Istotne jest zatem upowszechnianie wiedzy na temat znaczącej roli muzyki w wszechstronnym rozwoju dziecka.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Bieszczad, Bogusław - 127331
dc.contributor.authorpl
Adamczyk, Wiktoria
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Bieszczad, Bogusław - 127331
dc.contributor.reviewerpl
Dąbrowska, Anna
dc.date.accessioned
2023-07-12T22:33:45Z
dc.date.available
2023-07-12T22:33:45Z
dc.date.submittedpl
2023-07-11
dc.fieldofstudypl
pedagogika
dc.identifier.apdpl
diploma-168677-274536
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316135
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Child, music, role of music, characteristics of music, physical development, mental development, emotional development, intellectual development, social development, parents
dc.subject.plpl
Dziecko, muzyka, rola muzyki, właściwości muzyki, rozwój fizyczny, rozwój psychiczny, rozwój emocjonalny, rozwój intelektualny, rozwój społeczny, rodzice
dc.titlepl
Rola muzyki w rozwoju dziecka w okresie średniego dzieciństwa - perspektywa rodziców
dc.title.alternativepl
The role of music in child development during middle childhood - the parents' perspective
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
87
Views per month
Views per city
Krakow
11
Warsaw
11
Katowice
5
Lodz
5
Wroclaw
5
Poznan
3
Tychy
3
Wieliczka
3
Gdansk
2
Jaworzno
2

No access

No Thumbnail Available