„Secret Service” jako przykład specyficznego pisma specjalistycznego – historia tytułu i ewolucja cech genologicznych jego zawartości na tle przemian środowiska graczy komputerowych w Polsce lat 90. XX wieku

master
dc.abstract.enThe purpose of this study is to analyze a Polish monthly named "Secret Service", a journal of computer gamers published between 1993 and 2001, together with an attempt to define some of the journalistic genres characteristic for this type of press. I try to extract new, untold genres of journalism, as well as point out the differences between existing canonical forms of press journalism and their counterparts in texts on computer games. At the same time, I present the story of the founding, history and changes in the magazine until its suspension in 2001, so that the context and the market realities of the so-called golden age of the video games press in Poland can be introduced. The indirect target is to describe the environment of gamers, its characteristics, language and values​​, as well as video games themselves - in a reliable manner and devoid of socio-journalistic marking typical for mainstream media.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest analiza polskiego miesięcznika „Secret Service”, czasopisma miłośników gier komputerowych, wydawanego w latach 1993-2001 i próba definicji gatunków dziennikarskich charakterystycznych dla tego rodzaju prasy. Wyodrębniam w niej nowe, nieopisane gatunki dziennikarskie, jak również wskazuję różnice pomiędzy istniejącymi formami kanonicznymi dziennikarstwa prasowego, a ich odpowiednikami w tekstach o grach komputerowych. Równocześnie przedstawiam genezę powstania, historię i zmiany zachodzące na łamach czasopisma, aż do jego zawieszenia w 2001 roku, co przybliży kontekst i realia rynkowe tzw. złotego okresu prasy komputerowej w Polsce. Celem pośrednim jest przybliżenie środowiska graczy komputerowych, jego specyfiki, języka i wartości, a także samych gier wideo – w sposób możliwie rzetelny i pozbawiony społeczno-publicystycznego nacechowania właściwego mediom głównego nurtu.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKajtoch, Wojciech - 128593 pl
dc.contributor.authorKuś, Aleksanderpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerFilas, Ryszard - 127907 pl
dc.contributor.reviewerKajtoch, Wojciech - 128593 pl
dc.date.accessioned2020-07-20T20:27:26Z
dc.date.available2020-07-20T20:27:26Z
dc.date.submitted2011-10-19pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-61725-63232pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/175273
dc.languagepolpl
dc.subject.enPolish computer video games gamerspl
dc.subject.plsecret service gambler gry graczepl
dc.title„Secret Service” jako przykład specyficznego pisma specjalistycznego – historia tytułu i ewolucja cech genologicznych jego zawartości na tle przemian środowiska graczy komputerowych w Polsce lat 90. XX wiekupl
dc.title.alternative"Secret Service" as an example of a specific specialist magazine – the history of the magazine and the evolution of the genological features of its content as compared to the changes in the society of computer gamers in 1990s Polandpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this study is to analyze a Polish monthly named "Secret Service", a journal of computer gamers published between 1993 and 2001, together with an attempt to define some of the journalistic genres characteristic for this type of press. I try to extract new, untold genres of journalism, as well as point out the differences between existing canonical forms of press journalism and their counterparts in texts on computer games. At the same time, I present the story of the founding, history and changes in the magazine until its suspension in 2001, so that the context and the market realities of the so-called golden age of the video games press in Poland can be introduced. The indirect target is to describe the environment of gamers, its characteristics, language and values​​, as well as video games themselves - in a reliable manner and devoid of socio-journalistic marking typical for mainstream media.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest analiza polskiego miesięcznika „Secret Service”, czasopisma miłośników gier komputerowych, wydawanego w latach 1993-2001 i próba definicji gatunków dziennikarskich charakterystycznych dla tego rodzaju prasy. Wyodrębniam w niej nowe, nieopisane gatunki dziennikarskie, jak również wskazuję różnice pomiędzy istniejącymi formami kanonicznymi dziennikarstwa prasowego, a ich odpowiednikami w tekstach o grach komputerowych. Równocześnie przedstawiam genezę powstania, historię i zmiany zachodzące na łamach czasopisma, aż do jego zawieszenia w 2001 roku, co przybliży kontekst i realia rynkowe tzw. złotego okresu prasy komputerowej w Polsce. Celem pośrednim jest przybliżenie środowiska graczy komputerowych, jego specyfiki, języka i wartości, a także samych gier wideo – w sposób możliwie rzetelny i pozbawiony społeczno-publicystycznego nacechowania właściwego mediom głównego nurtu.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kajtoch, Wojciech - 128593
dc.contributor.authorpl
Kuś, Aleksander
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Filas, Ryszard - 127907
dc.contributor.reviewerpl
Kajtoch, Wojciech - 128593
dc.date.accessioned
2020-07-20T20:27:26Z
dc.date.available
2020-07-20T20:27:26Z
dc.date.submittedpl
2011-10-19
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-61725-63232
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/175273
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Polish computer video games gamers
dc.subject.plpl
secret service gambler gry gracze
dc.titlepl
„Secret Service” jako przykład specyficznego pisma specjalistycznego – historia tytułu i ewolucja cech genologicznych jego zawartości na tle przemian środowiska graczy komputerowych w Polsce lat 90. XX wieku
dc.title.alternativepl
"Secret Service" as an example of a specific specialist magazine – the history of the magazine and the evolution of the genological features of its content as compared to the changes in the society of computer gamers in 1990s Poland
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available