Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Effektives Grammatiklernen von den Schülern in der Grundschule
Efektywne uczenie się gramatyki przez uczniów w szkole podstawowej
Effective grammar learn by student in primary school
Gramatyka, uczniowie szkoły podstawowej, metody w nauczaniu gramatyki, strategie uczenia się gramatyki, gry językowe, przyimki miejsca.
Grammar, student in primary school, methods in grammar teaching, grammar learning strategies, language games, prepositions of space.
Grammatik, Schüler der Grundschule, Methoden der Grammatikvermittlung, Strategien des Grammatiklernens, Lernspiele, Lokalpräpositionen.
Celem niniejszej pracy licencjackiej jest przedstawienie sposobów oraz metod wspomagających efektywną naukę gramatyki przez uczniów w szkole podstawowej. Główny nacisk został położony na omówienie wymienionych metod, strategii, które mogą przyczynić się do efektywnego uczenia się gramatyki. Przedmiotem moich badań był język niemiecki i jego gramatyka. Za cel postawiłam sobie ogólne wyjaśnienie pojęcia gramatyki, zaprezentowanie nauczania gramatyki w szkole podstawowej oraz pokazanie przykładowej lekcji z uwzględnieniem zagadnienia gramatycznego. Praca została podzielona na dwie części - teoretyczną oraz praktyczną. W części pierwszej zostały omówione podstawowe zagadnienia związane z gramatyką i jej nauczaniem w starszych klasach szkoły podstawowej. W części praktycznej została przedstawiona przykładowa lekcja języka niemieckiego, w której zostały wykorzystane informacje zaprezentowane w części teoretycznej. W pierwszym rozdziale pracy licencjackiej zostało wyjaśnione i przedstawione pojęcie gramatyki. Dodatkowo zaprezentowany został jej podział. Poruszony został problem czego uczy się człowiek, kiedy uczy się gramatyki oraz jaka jest jej rola w uczeniu się języka obcego. Drugi rozdział prezentuje strategie pomagające w efektywnym uczeniu się gramatyki. Uwaga poświęcona została również uczniom wyższych klas szkoły podstawowej. Scharakteryzowane zostały ich zdolności, wiedza, potrzeby a także zachowanie uczniów w tym wieku. Ważną częścią pracy było opisanie metod nauczania gramatyki języka obcego. Ostatnim elementem tego rozdziału było omówienie kryteriów i faz lekcji, z którymi mamy do czynienia w praktyce szkolnej. W trzecim rozdziale skoncentrowano się na prezentacji ćwiczeń ułatwiających zapamiętanie nowego materiału gramatycznego. Wymienione w pracy ćwiczenia mają zmotywować uczniów do pracy, kreatywności oraz pogłębiać i utrwalać poznaną już dotychczas wiedzę. Przy tym mają być też elementem rozrywki podczas zajęć. W tym rozdziale zaproponowana została lekcja języka niemieckiego, której celem jest przyswojenie przez uczniów zagadnienia przyimków lokalnych. Zastosowane zostały w niej metody nauczania gramatyki języka obcego a także przykładowe zabawy i ćwiczenia ułatwiające zrozumienie i wyćwiczenie nowo poznanego materiału.
The main purpose of this thesis was to show which techniques and methods were efficient during teaching grammar to students in primary school. Moreover, the important aim was the presentation of methods and strategies that made for effective teaching and learning in the language classroom. The research subject was German and its grammar. Furthermore, another aim was not only to explain the term of grammar but also to demonstrate the process of teaching grammar in primary school. What is more, a sample lesson was presented during which a new grammar issue was taught. The thesis is divided into two parts – theoretical and practical. Firstly, the basic issues connected with grammar and its teaching among primary school students were discussed. In the practical part of this thesis the sample German lesson was presented. What is more, the information from the theoretical part was used during the lesson. In chapter I, the term of grammar was both explained and presented. Moreover, its division was showed. Furthermore, the issue of what people learn when they learn grammar was addressed. What is more, the role of grammar in the teaching of a foreign language was presented.At the beginning of the second chapter the strategies for teaching grammar effectively were described. What is more, the abilities, the knowledge, the needs and the behavior of primary school children were characterized. The important part of this thesis was to describe different methods of teaching grammar. The final part of this chapter was to discuss both the criteria and the stages of the lesson. The third chapter also includes the exercises by means of which students achieve better results. They should motivate students, develop their creativity and provide an element of fun during the lesson. Moreover, the acquired knowledge should be consolidated. Furthermore, the sample lesson was proposed. The main purpose of this lesson was to teach the prepositions of place. During the lesson not only different methods of teaching grammar but also interesting games and exercises for understanding and practising new grammar were used.
Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist die Vorstellung der Methoden und Techniken, die den Schülern beim effektiven Grammatiklernen in der Grundschule helfen können. Den Schwerpunkt wurde auf die Besprechung der Methoden und Strategien gelegt, die zum effektiven Grammatiklernen beitragen können. Mein Untersuchungsgegenstand war Deutsch und seine Grammatik. Hauptthemen der Arbeit sind die Erklärung des Begriffs Grammatik , die Darstellung des Grammatiklernens in der Grundschule und das Schaffen des Unterrichtsmusters mit der Berücksichtigung der konkreten Grammatikstruktur. Die Arbeit wurde in zwei Teilen geteilt – einen theoretischen Teil und einen praktischen Teil. Im ersten Teil wurden die Grundbegriffe der Grammatik und das Grammatiklehren in der höheren Klassen der Grundschule besprochen. In dem praktischen Teil wurde das Muster des Deutschunterrichts präsentiert, in dem die Informationen aus dem theoretischen Teil benutzt wurden. Im ersten Kapitel der Bachelorarbeit wurde der Begriff Grammatik erklärt und dargestellt. Zusätzlich wurde es auch ihre Einteilung geschildert. Weitgehend wurde das Problem erwähnt, was der Mensch beim Grammatikerwerb lernt und die Rolle der Grammatik beim Fremdsprachenlernen. Das zweite Kapitel beschreibt die Strategien, die beim effizienten Grammatiklernen helfen. Die Aufmerksamkeit wurde auch auf die Grundschüler der höheren Klassen gelenkt. Ihre Fähigkeiten, Kenntnisse, Bedürfnisse und ihr Benehmen wurden charakterisiert. Der wichtigste Teil der Arbeit war die Beschreibung der Methoden der fremdsprachigen Grammatik. Am Ende war die Besprechung der Maßstäbe und Phasen des Schulunterrichts. Im dritten Kapitel habe ich mich auf die Darstellung der Übungen konzentriert, die das Verstehen des neuen Grammatikmaterials erleichtern. Die in der Arbeit genannten Übungen sollen die Schüler zur Arbeit aktivieren, ihre Kreativität vertiefen und das bekannte Wissen festigen. Sie enthalten zusätzlich ein Unterhaltungselement, was auch wichtig im Unterricht ist. In diesem Kapitel wurde das Deutschunterrichtsmuster gezeigt, dessen Ziel die Beherrschung von Lokalpräpositionen war. Während dieses Unterrichts wurden sowohl die Methoden des fremdsprachigen Grammatiklernens als auch die Lernspiele und die Übungen benutzt, die das Verstehen und Festigung des neuen Lernstoffs ermöglichen.
dc.abstract.en | The main purpose of this thesis was to show which techniques and methods were efficient during teaching grammar to students in primary school. Moreover, the important aim was the presentation of methods and strategies that made for effective teaching and learning in the language classroom. The research subject was German and its grammar. Furthermore, another aim was not only to explain the term of grammar but also to demonstrate the process of teaching grammar in primary school. What is more, a sample lesson was presented during which a new grammar issue was taught. The thesis is divided into two parts – theoretical and practical. Firstly, the basic issues connected with grammar and its teaching among primary school students were discussed. In the practical part of this thesis the sample German lesson was presented. What is more, the information from the theoretical part was used during the lesson. In chapter I, the term of grammar was both explained and presented. Moreover, its division was showed. Furthermore, the issue of what people learn when they learn grammar was addressed. What is more, the role of grammar in the teaching of a foreign language was presented.At the beginning of the second chapter the strategies for teaching grammar effectively were described. What is more, the abilities, the knowledge, the needs and the behavior of primary school children were characterized. The important part of this thesis was to describe different methods of teaching grammar. The final part of this chapter was to discuss both the criteria and the stages of the lesson. The third chapter also includes the exercises by means of which students achieve better results. They should motivate students, develop their creativity and provide an element of fun during the lesson. Moreover, the acquired knowledge should be consolidated. Furthermore, the sample lesson was proposed. The main purpose of this lesson was to teach the prepositions of place. During the lesson not only different methods of teaching grammar but also interesting games and exercises for understanding and practising new grammar were used. | pl |
dc.abstract.other | Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist die Vorstellung der Methoden und Techniken, die den Schülern beim effektiven Grammatiklernen in der Grundschule helfen können. Den Schwerpunkt wurde auf die Besprechung der Methoden und Strategien gelegt, die zum effektiven Grammatiklernen beitragen können. Mein Untersuchungsgegenstand war Deutsch und seine Grammatik. Hauptthemen der Arbeit sind die Erklärung des Begriffs Grammatik , die Darstellung des Grammatiklernens in der Grundschule und das Schaffen des Unterrichtsmusters mit der Berücksichtigung der konkreten Grammatikstruktur. Die Arbeit wurde in zwei Teilen geteilt – einen theoretischen Teil und einen praktischen Teil. Im ersten Teil wurden die Grundbegriffe der Grammatik und das Grammatiklehren in der höheren Klassen der Grundschule besprochen. In dem praktischen Teil wurde das Muster des Deutschunterrichts präsentiert, in dem die Informationen aus dem theoretischen Teil benutzt wurden. Im ersten Kapitel der Bachelorarbeit wurde der Begriff Grammatik erklärt und dargestellt. Zusätzlich wurde es auch ihre Einteilung geschildert. Weitgehend wurde das Problem erwähnt, was der Mensch beim Grammatikerwerb lernt und die Rolle der Grammatik beim Fremdsprachenlernen. Das zweite Kapitel beschreibt die Strategien, die beim effizienten Grammatiklernen helfen. Die Aufmerksamkeit wurde auch auf die Grundschüler der höheren Klassen gelenkt. Ihre Fähigkeiten, Kenntnisse, Bedürfnisse und ihr Benehmen wurden charakterisiert. Der wichtigste Teil der Arbeit war die Beschreibung der Methoden der fremdsprachigen Grammatik. Am Ende war die Besprechung der Maßstäbe und Phasen des Schulunterrichts. Im dritten Kapitel habe ich mich auf die Darstellung der Übungen konzentriert, die das Verstehen des neuen Grammatikmaterials erleichtern. Die in der Arbeit genannten Übungen sollen die Schüler zur Arbeit aktivieren, ihre Kreativität vertiefen und das bekannte Wissen festigen. Sie enthalten zusätzlich ein Unterhaltungselement, was auch wichtig im Unterricht ist. In diesem Kapitel wurde das Deutschunterrichtsmuster gezeigt, dessen Ziel die Beherrschung von Lokalpräpositionen war. Während dieses Unterrichts wurden sowohl die Methoden des fremdsprachigen Grammatiklernens als auch die Lernspiele und die Übungen benutzt, die das Verstehen und Festigung des neuen Lernstoffs ermöglichen. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy licencjackiej jest przedstawienie sposobów oraz metod wspomagających efektywną naukę gramatyki przez uczniów w szkole podstawowej. Główny nacisk został położony na omówienie wymienionych metod, strategii, które mogą przyczynić się do efektywnego uczenia się gramatyki. Przedmiotem moich badań był język niemiecki i jego gramatyka. Za cel postawiłam sobie ogólne wyjaśnienie pojęcia gramatyki, zaprezentowanie nauczania gramatyki w szkole podstawowej oraz pokazanie przykładowej lekcji z uwzględnieniem zagadnienia gramatycznego. Praca została podzielona na dwie części - teoretyczną oraz praktyczną. W części pierwszej zostały omówione podstawowe zagadnienia związane z gramatyką i jej nauczaniem w starszych klasach szkoły podstawowej. W części praktycznej została przedstawiona przykładowa lekcja języka niemieckiego, w której zostały wykorzystane informacje zaprezentowane w części teoretycznej. W pierwszym rozdziale pracy licencjackiej zostało wyjaśnione i przedstawione pojęcie gramatyki. Dodatkowo zaprezentowany został jej podział. Poruszony został problem czego uczy się człowiek, kiedy uczy się gramatyki oraz jaka jest jej rola w uczeniu się języka obcego. Drugi rozdział prezentuje strategie pomagające w efektywnym uczeniu się gramatyki. Uwaga poświęcona została również uczniom wyższych klas szkoły podstawowej. Scharakteryzowane zostały ich zdolności, wiedza, potrzeby a także zachowanie uczniów w tym wieku. Ważną częścią pracy było opisanie metod nauczania gramatyki języka obcego. Ostatnim elementem tego rozdziału było omówienie kryteriów i faz lekcji, z którymi mamy do czynienia w praktyce szkolnej. W trzecim rozdziale skoncentrowano się na prezentacji ćwiczeń ułatwiających zapamiętanie nowego materiału gramatycznego. Wymienione w pracy ćwiczenia mają zmotywować uczniów do pracy, kreatywności oraz pogłębiać i utrwalać poznaną już dotychczas wiedzę. Przy tym mają być też elementem rozrywki podczas zajęć. W tym rozdziale zaproponowana została lekcja języka niemieckiego, której celem jest przyswojenie przez uczniów zagadnienia przyimków lokalnych. Zastosowane zostały w niej metody nauczania gramatyki języka obcego a także przykładowe zabawy i ćwiczenia ułatwiające zrozumienie i wyćwiczenie nowo poznanego materiału. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kubiczek, Agnieszka - 129613 | pl |
dc.contributor.author | Gąsiorowska, Izabela | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kubiczek, Agnieszka - 129613 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kołodziej, Robert - 200062 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T01:29:22Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T01:29:22Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-02 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia germańska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-134269-225387 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236494 | |
dc.language | ger | pl |
dc.subject.en | Grammar, student in primary school, methods in grammar teaching, grammar learning strategies, language games, prepositions of space. | pl |
dc.subject.other | Grammatik, Schüler der Grundschule, Methoden der Grammatikvermittlung, Strategien des Grammatiklernens, Lernspiele, Lokalpräpositionen. | pl |
dc.subject.pl | Gramatyka, uczniowie szkoły podstawowej, metody w nauczaniu gramatyki, strategie uczenia się gramatyki, gry językowe, przyimki miejsca. | pl |
dc.title | Effektives Grammatiklernen von den Schülern in der Grundschule | pl |
dc.title.alternative | Efektywne uczenie się gramatyki przez uczniów w szkole podstawowej | pl |
dc.title.alternative | Effective grammar learn by student in primary school | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |