Wypalenie zawodowe i satysfakcja z życia nauczycielek podejmujących regularną aktywność fizyczną i nauczycielek nieaktywnych fizycznie

master
dc.abstract.enThe aim of my research was to see if there are differences in the level of burnout and life satisfaction level of teachers taking regular physical activity and physically inactive teachers. Covered by the study group were 60 primary school teachers from Galicia.For the study, two questionnaires were used. Burnout level was measured Questionnaire C. Maslach burnout version developed by WB Schaufeliego, M.P. Leiter, C. Maslach and S.E. Jackson, or MBI - General Survey (MBI-GS), and I measured life satisfaction Satisfaction with Life Scale SWLS, whose authors are E. Diener, RA Emmons, RJ Larson and S. Griffin.The results of the analysis showed that there are significant differences in levels of burnout in each of its dimensions: emotional exhaustion, a sense of personal achievement and cynicism among physical education teachers and teachers of other subjects. In exercising regularly teachers burnout levels in particular areas were lower than the level of burnout teachers physically inactive. While there were no significant differences in the level of life satisfaction between the two groups.The results thus lead to the conclusion that physical activity can have a positive impact on mental states so that the effects of stress at work will be smaller. Exercise can indirectly prevent the occurrence of negative emotions and emotional exhaustion effects that the level of severity of burnout is reduced.The collected information and test results can be used in the prevention and promoting healthy and active lifestyles and increasing knowledge and awareness of the positive effects of regular physical activity practice.pl
dc.abstract.plCelem podjętych przeze mnie badań była próba sprawdzenia czy istnieją różnice w poziomie wypalenia zawodowego oraz poziomie satysfakcji z życia u nauczycielek podejmujących regularną aktywność fizyczną i nauczycielek nieaktywnych ruchowo. Grupą objętą badaniami było 60 nauczycielek szkół podstawowych z Małopolski. Do przeprowadzonych badań użyte zostały dwa kwestionariusze. Poziom wypalenia zawodowego został zmierzony Kwestionariuszem Wypalenia Zawodowego C. Maslach w wersji rozwiniętej przez W.B. Schaufeliego, M.P. Leitera, C. Maslach i S.E. Jackson, czyli MBI – General Survey (MBI-GS), a satysfakcję z życia zmierzyłam Skalą Satysfakcji z Życia SWLS, której autorami są E. Diener, R. A. Emmons, R. J. Larson oraz S. Griffin.Wyniki przeprowadzonych analiz wykazały, że występują istotne różnice w poziomie wypalenia w każdym z jego wymiarów : wyczerpania emocjonalnego, poczucia osiągnięć osobistych oraz cynizmu pomiędzy nauczycielkami wychowania fizycznego a nauczycielkami pozostałych przedmiotów. U nauczycielek regularnie ćwiczących poziom wypalenia w poszczególnych obszarach były niższy od poziomu wypalenia nauczycielek nieaktywnych ruchowo. Nie zaobserwowano natomiast istotnych różnic w poziomie satysfakcji z życia pomiędzy badanymi grupami. Wyniki prowadzą zatem do konkluzji, że aktywność fizyczna może mieć korzystny wpływ na stany psychiczne dzięki czemu skutki odczuwanego stresu w pracy będą mniejsze. Ćwiczenia mogą w sposób pośredni zapobiegać występowaniu negatywnych emocji i skutków wyczerpania emocjonalnego przez co poziom nasilenia wypalenia zawodowego ulega zmniejszeniu. Zebrane informacje i wyniki badań mogą znaleźć zastosowanie w profilaktyce i promowaniu zdrowego i aktywnego stylu życia oraz poszerzaniu wiedzy i świadomości dotyczącej pozytywnych skutków uprawiania regularnej aktywności fizycznej.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorIskra-Golec, Irena - 128379 pl
dc.contributor.authorNowak, Patrycjapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGolonka, Krystyna - 128099 pl
dc.contributor.reviewerIskra-Golec, Irena - 128379 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T13:10:01Z
dc.date.available2020-07-24T13:10:01Z
dc.date.submitted2012-10-29pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-71772-84256pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184825
dc.languagepolpl
dc.subject.enburnout syndrome, life satisfaction, physical activitypl
dc.subject.plwypalenie zawodowe, satysfakcja z życia, aktywność fizycznapl
dc.titleWypalenie zawodowe i satysfakcja z życia nauczycielek podejmujących regularną aktywność fizyczną i nauczycielek nieaktywnych fizyczniepl
dc.title.alternativeBurnout syndrome and life satisfaction of teachers taking regular physical activity and physically inactive teacherspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of my research was to see if there are differences in the level of burnout and life satisfaction level of teachers taking regular physical activity and physically inactive teachers. Covered by the study group were 60 primary school teachers from Galicia.For the study, two questionnaires were used. Burnout level was measured Questionnaire C. Maslach burnout version developed by WB Schaufeliego, M.P. Leiter, C. Maslach and S.E. Jackson, or MBI - General Survey (MBI-GS), and I measured life satisfaction Satisfaction with Life Scale SWLS, whose authors are E. Diener, RA Emmons, RJ Larson and S. Griffin.The results of the analysis showed that there are significant differences in levels of burnout in each of its dimensions: emotional exhaustion, a sense of personal achievement and cynicism among physical education teachers and teachers of other subjects. In exercising regularly teachers burnout levels in particular areas were lower than the level of burnout teachers physically inactive. While there were no significant differences in the level of life satisfaction between the two groups.The results thus lead to the conclusion that physical activity can have a positive impact on mental states so that the effects of stress at work will be smaller. Exercise can indirectly prevent the occurrence of negative emotions and emotional exhaustion effects that the level of severity of burnout is reduced.The collected information and test results can be used in the prevention and promoting healthy and active lifestyles and increasing knowledge and awareness of the positive effects of regular physical activity practice.
dc.abstract.plpl
Celem podjętych przeze mnie badań była próba sprawdzenia czy istnieją różnice w poziomie wypalenia zawodowego oraz poziomie satysfakcji z życia u nauczycielek podejmujących regularną aktywność fizyczną i nauczycielek nieaktywnych ruchowo. Grupą objętą badaniami było 60 nauczycielek szkół podstawowych z Małopolski. Do przeprowadzonych badań użyte zostały dwa kwestionariusze. Poziom wypalenia zawodowego został zmierzony Kwestionariuszem Wypalenia Zawodowego C. Maslach w wersji rozwiniętej przez W.B. Schaufeliego, M.P. Leitera, C. Maslach i S.E. Jackson, czyli MBI – General Survey (MBI-GS), a satysfakcję z życia zmierzyłam Skalą Satysfakcji z Życia SWLS, której autorami są E. Diener, R. A. Emmons, R. J. Larson oraz S. Griffin.Wyniki przeprowadzonych analiz wykazały, że występują istotne różnice w poziomie wypalenia w każdym z jego wymiarów : wyczerpania emocjonalnego, poczucia osiągnięć osobistych oraz cynizmu pomiędzy nauczycielkami wychowania fizycznego a nauczycielkami pozostałych przedmiotów. U nauczycielek regularnie ćwiczących poziom wypalenia w poszczególnych obszarach były niższy od poziomu wypalenia nauczycielek nieaktywnych ruchowo. Nie zaobserwowano natomiast istotnych różnic w poziomie satysfakcji z życia pomiędzy badanymi grupami. Wyniki prowadzą zatem do konkluzji, że aktywność fizyczna może mieć korzystny wpływ na stany psychiczne dzięki czemu skutki odczuwanego stresu w pracy będą mniejsze. Ćwiczenia mogą w sposób pośredni zapobiegać występowaniu negatywnych emocji i skutków wyczerpania emocjonalnego przez co poziom nasilenia wypalenia zawodowego ulega zmniejszeniu. Zebrane informacje i wyniki badań mogą znaleźć zastosowanie w profilaktyce i promowaniu zdrowego i aktywnego stylu życia oraz poszerzaniu wiedzy i świadomości dotyczącej pozytywnych skutków uprawiania regularnej aktywności fizycznej.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Iskra-Golec, Irena - 128379
dc.contributor.authorpl
Nowak, Patrycja
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Golonka, Krystyna - 128099
dc.contributor.reviewerpl
Iskra-Golec, Irena - 128379
dc.date.accessioned
2020-07-24T13:10:01Z
dc.date.available
2020-07-24T13:10:01Z
dc.date.submittedpl
2012-10-29
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-71772-84256
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184825
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
burnout syndrome, life satisfaction, physical activity
dc.subject.plpl
wypalenie zawodowe, satysfakcja z życia, aktywność fizyczna
dc.titlepl
Wypalenie zawodowe i satysfakcja z życia nauczycielek podejmujących regularną aktywność fizyczną i nauczycielek nieaktywnych fizycznie
dc.title.alternativepl
Burnout syndrome and life satisfaction of teachers taking regular physical activity and physically inactive teachers
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available