Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Miasto na prawach powiatu
City with county rights
Miasto na prawach powiatu, powiat, gmina, samorząd terytorialny, rada miasta, prezydent miasta na prawach powiatu, powiat grodzki, statut miasta na prawach powiatu, jednostki pomocnicze miasta na prawach powiatu, jednostki organizacyjne miasta na prawach powiatu, organy samorządowe
The city with the rights of the county, district, municipality, local government, the city council, mayor cities and towns, township, charter cities and towns, auxiliary units cities and towns, agencies of cities and towns, the local authorities
Miasto na prawach powiatu jest gminą, która wykonuje zadania zarówno gminne jak i powiatowe. Obecnie prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998r. liczyły więcej niż 100 000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami województw, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym którym nadano status miasta na prawach powiatu przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty. Miasto na prawach powiatu posiada konstytucyjnie zagwarantowaną osobowość prawną, ponieważ jest ono jednostką samorządu terytorialnego. Przysługuje mu prawo własności i inne prawa majątkowe. Wykonuje ono określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Podobnie jak gmina wykonuje zadania publiczne. Samodzielność miasta na prawach powiatu podlega ochronie sądowej zarówno w sferze publicznoprawnej jak i prywatnoprawnej. Zasada sądownej ochrony wynika zarówno z art. 165 ust. 2 Konstytucji jak i z Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego. Każde miasto na prawach powiatu posiada swój statut, który stanowi o jego ustroju. Działania miasta na prawach powiatu skupiają się na wszystkich sprawach publicznych o zakresie lokalnym, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów. Jego podstawowym zadaniem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, czyli mieszkańców miasta. Miasto wykonuje zadania własne oraz zadania z zakresu administracji rządowej zlecone oraz przyjęte na podstawie porozumień.Organami miasta na prawach powiatu są prezydent oraz rada miejska. Prezydent jest organem wykonawczym, zaś rada miejska organem uchwałodawczym i kontrolnym. Pozycja rady miejskiej jest analogiczna do pozycji rady gminy i analogicznie stosuje się też do niej przepisy ustawy o samorządzie gminnym dotyczące rady gminy. Jednak rada miejska posiada szerszy katalog zadań publicznych, które wykonuje, ponieważ wykonuje ona też zadania wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym. Pozycję prezydenta miasta określają trzy ustawy: ustawa z dnia 20 czerwca 2002r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym i ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym. Najbardziej interesująca kwestią są relacje pomiędzy prezydentem miasta a starostą, które do dnia 23 lutego 2000r. nie były uregulowane. Znowelizowaną ustawą o samorządzie powiatowym a zwłaszcza jej rozdziałem 9 poświęconym w całości miastom na prawach powiatu uregulowano wzajemne relacje pomiędzy starostą a prezydentem w mieście na prawach powiatu, dodając w art. 91 ust 6 który stanowił, że ,,ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o staroście, rozumie się przez to również prezydenta miasta na prawach powiatu”. Odpowiedź na pytanie czy prezydent miasta na prawach powiatu jest także starostą była przedmiotem zainteresowania także Trybunału Konstytucyjnego. W wyroku z dnia 11 stycznia 2000r. Trybunał przyjął, że ,,prezydent miasta na prawach powiatu pełni jednocześnie funkcje starosty, a zatem otrzymał szereg nowych kompetencji z zakresu administracji rządowej. ”Powstawanie miast na prawach powiatu było długotrwałym procesem pełnym zmian, niekonsekwencji i niedopatrzeń. Cały proces zakończył się ustawą z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym, która cały rozdział 9 poświęciła miastom na prawach powiatu.
City with county rights is a community which performs the tasks of both municipal and county. Currently, the county law entitled the cities which on 31 December 1998. They numbered more than 100 000 inhabitants, and the cities that as of that date ceased to be the headquarters provinces, except at the request of the city council abandoned to give the city the rights of the county, and those who have been granted the status of cities and towns at the time of the first administrative division of the country counties. City with county rights have constitutionally guaranteed legal personality because it is a unit of local government. He has the right of ownership and other property rights. It performs certain public tasks on their own behalf and on their own responsibility. Just as the municipality performs public functions. Self-reliance cities and towns subject to judicial protection in both the public law and private law. The principle of Sadowne protection under both Article. 165 paragraph. 2 of the Constitution as well as with the European Charter of Local Self-Government. Each city on the Rights of the county has its own statute, which provides for the system. Measures cities and towns are focused on all public matters of local scope, not reserved by law for other entities. Its primary purpose is to meet the collective needs of the community, that residents of the city. The City performs its own tasks and the tasks of government administration commissioned and adopted on the basis of agreements.The bodies of cities and towns are the mayor and city council. The President is the executive body, the legislative body of the city council and control. Position of the city council is analogous to the position of the municipal council and by analogy also applies to the provisions of the Law on Local Government on the municipal council. However, the city council has a wider range of public tasks that it carries out, because she also performs tasks arising from the Act on the county government. The position of the president of the city is defined by three laws: Law of 20 June 2002. on direct election of the mayor, the mayor and president of the city, the Act of 8 March 1990. Local Government and the Law of 5 June 1998. of the county government. The most interesting issue is the relationship between the mayor and the governor, which until 23 February 2000. They were not regulated. The amended Act on the county government and especially its chapter 9 devoted entirely to the cities of county rights regulates the relationship between the governor and the president in county rights, adding Art. 91, section 6, which stated that ,, in separate legislation whenever reference is made to the governor, is meant by this is also the President of cities and towns ".The answer to the question whether the president cities and towns is also the governor was also of interest to the Constitutional Court. In its judgment of 11 January 2000. The Court accepted that the president ,, cities and towns also serves the functions alderman and therefore received a number of new competences of government administration. "The formation of cities with county rights was a long process full of changes, inconsistencies and oversights. The whole process ended with the Law of 5 June 1998. of the county government, which devoted a whole chapter 9 cities with county rights.
dc.abstract.en | City with county rights is a community which performs the tasks of both municipal and county. Currently, the county law entitled the cities which on 31 December 1998. They numbered more than 100 000 inhabitants, and the cities that as of that date ceased to be the headquarters provinces, except at the request of the city council abandoned to give the city the rights of the county, and those who have been granted the status of cities and towns at the time of the first administrative division of the country counties. City with county rights have constitutionally guaranteed legal personality because it is a unit of local government. He has the right of ownership and other property rights. It performs certain public tasks on their own behalf and on their own responsibility. Just as the municipality performs public functions. Self-reliance cities and towns subject to judicial protection in both the public law and private law. The principle of Sadowne protection under both Article. 165 paragraph. 2 of the Constitution as well as with the European Charter of Local Self-Government. Each city on the Rights of the county has its own statute, which provides for the system. Measures cities and towns are focused on all public matters of local scope, not reserved by law for other entities. Its primary purpose is to meet the collective needs of the community, that residents of the city. The City performs its own tasks and the tasks of government administration commissioned and adopted on the basis of agreements.The bodies of cities and towns are the mayor and city council. The President is the executive body, the legislative body of the city council and control. Position of the city council is analogous to the position of the municipal council and by analogy also applies to the provisions of the Law on Local Government on the municipal council. However, the city council has a wider range of public tasks that it carries out, because she also performs tasks arising from the Act on the county government. The position of the president of the city is defined by three laws: Law of 20 June 2002. on direct election of the mayor, the mayor and president of the city, the Act of 8 March 1990. Local Government and the Law of 5 June 1998. of the county government. The most interesting issue is the relationship between the mayor and the governor, which until 23 February 2000. They were not regulated. The amended Act on the county government and especially its chapter 9 devoted entirely to the cities of county rights regulates the relationship between the governor and the president in county rights, adding Art. 91, section 6, which stated that ,, in separate legislation whenever reference is made to the governor, is meant by this is also the President of cities and towns ".The answer to the question whether the president cities and towns is also the governor was also of interest to the Constitutional Court. In its judgment of 11 January 2000. The Court accepted that the president ,, cities and towns also serves the functions alderman and therefore received a number of new competences of government administration. "The formation of cities with county rights was a long process full of changes, inconsistencies and oversights. The whole process ended with the Law of 5 June 1998. of the county government, which devoted a whole chapter 9 cities with county rights. | pl |
dc.abstract.pl | Miasto na prawach powiatu jest gminą, która wykonuje zadania zarówno gminne jak i powiatowe. Obecnie prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998r. liczyły więcej niż 100 000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami województw, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym którym nadano status miasta na prawach powiatu przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty. Miasto na prawach powiatu posiada konstytucyjnie zagwarantowaną osobowość prawną, ponieważ jest ono jednostką samorządu terytorialnego. Przysługuje mu prawo własności i inne prawa majątkowe. Wykonuje ono określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Podobnie jak gmina wykonuje zadania publiczne. Samodzielność miasta na prawach powiatu podlega ochronie sądowej zarówno w sferze publicznoprawnej jak i prywatnoprawnej. Zasada sądownej ochrony wynika zarówno z art. 165 ust. 2 Konstytucji jak i z Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego. Każde miasto na prawach powiatu posiada swój statut, który stanowi o jego ustroju. Działania miasta na prawach powiatu skupiają się na wszystkich sprawach publicznych o zakresie lokalnym, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów. Jego podstawowym zadaniem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, czyli mieszkańców miasta. Miasto wykonuje zadania własne oraz zadania z zakresu administracji rządowej zlecone oraz przyjęte na podstawie porozumień.Organami miasta na prawach powiatu są prezydent oraz rada miejska. Prezydent jest organem wykonawczym, zaś rada miejska organem uchwałodawczym i kontrolnym. Pozycja rady miejskiej jest analogiczna do pozycji rady gminy i analogicznie stosuje się też do niej przepisy ustawy o samorządzie gminnym dotyczące rady gminy. Jednak rada miejska posiada szerszy katalog zadań publicznych, które wykonuje, ponieważ wykonuje ona też zadania wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym. Pozycję prezydenta miasta określają trzy ustawy: ustawa z dnia 20 czerwca 2002r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym i ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym. Najbardziej interesująca kwestią są relacje pomiędzy prezydentem miasta a starostą, które do dnia 23 lutego 2000r. nie były uregulowane. Znowelizowaną ustawą o samorządzie powiatowym a zwłaszcza jej rozdziałem 9 poświęconym w całości miastom na prawach powiatu uregulowano wzajemne relacje pomiędzy starostą a prezydentem w mieście na prawach powiatu, dodając w art. 91 ust 6 który stanowił, że ,,ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o staroście, rozumie się przez to również prezydenta miasta na prawach powiatu”. Odpowiedź na pytanie czy prezydent miasta na prawach powiatu jest także starostą była przedmiotem zainteresowania także Trybunału Konstytucyjnego. W wyroku z dnia 11 stycznia 2000r. Trybunał przyjął, że ,,prezydent miasta na prawach powiatu pełni jednocześnie funkcje starosty, a zatem otrzymał szereg nowych kompetencji z zakresu administracji rządowej. ”Powstawanie miast na prawach powiatu było długotrwałym procesem pełnym zmian, niekonsekwencji i niedopatrzeń. Cały proces zakończył się ustawą z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym, która cały rozdział 9 poświęciła miastom na prawach powiatu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Mikuli, Piotr - 130615 | pl |
dc.contributor.author | Kwiatkowski, Jarosław | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kuca, Grzegorz - 129623 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mikuli, Piotr - 130615 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T19:26:57Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T19:26:57Z | |
dc.date.submitted | 2015-11-09 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-102347-100396 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209289 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | The city with the rights of the county, district, municipality, local government, the city council, mayor cities and towns, township, charter cities and towns, auxiliary units cities and towns, agencies of cities and towns, the local authorities | pl |
dc.subject.pl | Miasto na prawach powiatu, powiat, gmina, samorząd terytorialny, rada miasta, prezydent miasta na prawach powiatu, powiat grodzki, statut miasta na prawach powiatu, jednostki pomocnicze miasta na prawach powiatu, jednostki organizacyjne miasta na prawach powiatu, organy samorządowe | pl |
dc.title | Miasto na prawach powiatu | pl |
dc.title.alternative | City with county rights | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |