Prawo do (od)chodzenia albo jak badać "kinetografie" plastyczności w tzw. "Dzienniku" Wacława Niżyńskiego

2024
journal article
article
dc.abstract.enWalking, as Frederic Gros demonstrates, is a highly ambiguous activity both on individual and sociopolitical plane. One can walk for one’s sake but also together with others: to demonstrate or achieve a common goal. Among the manners of walking the article analyzes the one that after Catherine Malabou can be called the walk of plasticity: walking that transforms the walking subject radically, altering its existential and therefore political status. In this context and in reference to the descriptions of walks taken from Nietzsche’s Ecce homo and Nijinsky’s so-called Diary, transformative texts by two famous “mad artists”, a universal right to walk (away) is discussed in the article. Walking (away), when seen from the perspective of Malabou’s ontology of the accident, can be perceived as a condition that can befall any thinking subject and which every subject has a right to go through with dignity. In Nietzsche and Nijinsky we find a particularly moving descriptions of such understood walking (away). The article attempts at showing its political potential.pl
dc.abstract.plChodzenie jest, jak pokazuje Frédéric Gros, niezwykle wieloznaczne, zarówno w przypadku indywidualnej egzystencji, jak i płaszczyzny społeczno-politycznej. Chodzić można dla siebie, ale chodzi się też wspólnie, by coś zamanifestować lub zrealizować konkretny cel. Artykuł dotyczy tej odmiany chodzenia, która, używając określenia Catherine Malabou, może być nazwana chodem plastyczności, a więc takim, który transformuje chodzący podmiot, zmieniając radykalnie jego egzystencjalny, a więc też polityczny status. Na podstawie analizy opisów alpejskich spacerów zaczerpniętych z Ecce homo Fryderyka Nietzschego i tzw. Dziennika Wacława Niżyńskiego, czyli progowych tekstów dwóch słynnych „artystów szaleńców”, rozpatrywane jest w tekście uniwersalne prawo do (od)chodzenia. (Od)chodzenie, jeżeli spojrzeć na nie z perspektywy ontologii przypadłości Malabou, może być postrzegane jako kondycja, która może się przytrafić każdej istocie myślącej i do której godnego przeżycia każda taka istota ma prawo. U Nietzschego i Niżyńskiego znajdujemy niezwykle przejmujące, wieloznaczne opisy takiego (od)chodzenia. Artykuł podejmuje próbę wskazania politycznych konsekwencji tego ruchu.pl
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacjipl
dc.contributor.authorKlimczyk, Wojciech - 139811
dc.date.accession2024-03-26pl
dc.date.accessioned2024-04-22T07:22:25Z
dc.date.available2024-04-22T07:22:25Z
dc.date.issued2024pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number1 (289)
dc.description.physical97-119pl
dc.description.publication1pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume73pl
dc.identifier.doi10.36744/pt.1496
dc.identifier.eissn2658-2899
dc.identifier.issn0031-0522
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/330652
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1496pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.participationKlimczyk, Wojciech: 100%;pl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk humanistycznych : nauki o kulturze i religiipl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceCC-BY
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enwalkingpl
dc.subject.enwalkpl
dc.subject.enVaslav Nijinskypl
dc.subject.enFriedrich Nietzschepl
dc.subject.enplasticitypl
dc.subject.plchodzeniepl
dc.subject.plchódpl
dc.subject.plWacław Niżyńskipl
dc.subject.plFriedrich Nietzschepl
dc.subject.plplastycznośćpl
dc.subtypeArticle
dc.titlePrawo do (od)chodzenia albo jak badać "kinetografie" plastyczności w tzw. "Dzienniku" Wacława Niżyńskiego
dc.title.alternativeA right to walk (away), or how to analyze the "kinetographies" of plasticity in Vaslav Nijinsky's so-called Diaries
dc.title.journalPamiętnik Teatralny
dc.title.volumePrawo (do) tańcapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Walking, as Frederic Gros demonstrates, is a highly ambiguous activity both on individual and sociopolitical plane. One can walk for one’s sake but also together with others: to demonstrate or achieve a common goal. Among the manners of walking the article analyzes the one that after Catherine Malabou can be called the walk of plasticity: walking that transforms the walking subject radically, altering its existential and therefore political status. In this context and in reference to the descriptions of walks taken from Nietzsche’s Ecce homo and Nijinsky’s so-called Diary, transformative texts by two famous “mad artists”, a universal right to walk (away) is discussed in the article. Walking (away), when seen from the perspective of Malabou’s ontology of the accident, can be perceived as a condition that can befall any thinking subject and which every subject has a right to go through with dignity. In Nietzsche and Nijinsky we find a particularly moving descriptions of such understood walking (away). The article attempts at showing its political potential.
dc.abstract.plpl
Chodzenie jest, jak pokazuje Frédéric Gros, niezwykle wieloznaczne, zarówno w przypadku indywidualnej egzystencji, jak i płaszczyzny społeczno-politycznej. Chodzić można dla siebie, ale chodzi się też wspólnie, by coś zamanifestować lub zrealizować konkretny cel. Artykuł dotyczy tej odmiany chodzenia, która, używając określenia Catherine Malabou, może być nazwana chodem plastyczności, a więc takim, który transformuje chodzący podmiot, zmieniając radykalnie jego egzystencjalny, a więc też polityczny status. Na podstawie analizy opisów alpejskich spacerów zaczerpniętych z Ecce homo Fryderyka Nietzschego i tzw. Dziennika Wacława Niżyńskiego, czyli progowych tekstów dwóch słynnych „artystów szaleńców”, rozpatrywane jest w tekście uniwersalne prawo do (od)chodzenia. (Od)chodzenie, jeżeli spojrzeć na nie z perspektywy ontologii przypadłości Malabou, może być postrzegane jako kondycja, która może się przytrafić każdej istocie myślącej i do której godnego przeżycia każda taka istota ma prawo. U Nietzschego i Niżyńskiego znajdujemy niezwykle przejmujące, wieloznaczne opisy takiego (od)chodzenia. Artykuł podejmuje próbę wskazania politycznych konsekwencji tego ruchu.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny : Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji
dc.contributor.author
Klimczyk, Wojciech - 139811
dc.date.accessionpl
2024-03-26
dc.date.accessioned
2024-04-22T07:22:25Z
dc.date.available
2024-04-22T07:22:25Z
dc.date.issuedpl
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.number
1 (289)
dc.description.physicalpl
97-119
dc.description.publicationpl
1
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
73
dc.identifier.doi
10.36744/pt.1496
dc.identifier.eissn
2658-2899
dc.identifier.issn
0031-0522
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/330652
dc.identifier.weblinkpl
https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1496
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.participationpl
Klimczyk, Wojciech: 100%;
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk humanistycznych : nauki o kulturze i religii
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
CC-BY
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
walking
dc.subject.enpl
walk
dc.subject.enpl
Vaslav Nijinsky
dc.subject.enpl
Friedrich Nietzsche
dc.subject.enpl
plasticity
dc.subject.plpl
chodzenie
dc.subject.plpl
chód
dc.subject.plpl
Wacław Niżyński
dc.subject.plpl
Friedrich Nietzsche
dc.subject.plpl
plastyczność
dc.subtype
Article
dc.title
Prawo do (od)chodzenia albo jak badać "kinetografie" plastyczności w tzw. "Dzienniku" Wacława Niżyńskiego
dc.title.alternative
A right to walk (away), or how to analyze the "kinetographies" of plasticity in Vaslav Nijinsky's so-called Diaries
dc.title.journal
Pamiętnik Teatralny
dc.title.volumepl
Prawo (do) tańca
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available