Wybory moralne w cRPG. Analiza na podstawie Baldur's Gate, Mass Effect 2, The Witcher

licenciate
dc.abstract.enThe subject of this work are presentations of moral choices in computer role-playing games. Its purpose is an attempt to answer the question about the evolution of representation of ethical dilemmas in computer role-playing game genre for the past dozen years. Chapter commencing work presents the structure and classifications that are used as parameters for the comparison of the games. For the analysis was used a subjectively selected methodological elements of various authors, mainly Lars Konzack, Sebastian Genvo, and Jesper Juul. The second part presents the history of cRPG genre and pen-and-paper role-playing games , as well as important points for the formation of ethical issues within both types of games. The third chapter is a description of moral choices in a classic role-playing game period, on example, of analysis of a single choice from Baldur's Gate. There is also a description of the characteristic for cRPG element - the character choice. The last and the most important section is a comparative analysis of two relatively new and significant on the market role-playing game titles - the Witcher and Mass Effect 2 Juxtaposition of two different roads of embedding an ethical dilemma in games, is an attempt to answer the question of concern.pl
dc.abstract.otherPrzedmiotem niniejszej pracy są sposoby prezentacji wyborów moralnych w grach z gatunku cRPG. Jej celem jest próba odpowiedzi na pytanie dotyczące ewolucji metod przedstawiania dylematów etycznych w cRPG na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Rozdział rozpoczynający pracę przedstawia struktury i klasyfikacje, które będą parametrami do porównywania gier. Do analizy posłużyły subiektywnie wybrane elementy metodologiczne różnych autorów, głównie Larsa Konzacka, Sebastiana Genvo, i Jespera Juula. Część druga prezentuje historię gatunku cRPG oraz wzorcowych dla niego gier fabularnych, a także punkty ważne dla uformowania kwestii etycznych w obrębie obu typów gier. Trzeci rozdział jest opisem wyborów moralnych w klasycznym okresie cRPG, na przykładzie analizy jednego wyboru z gry Baldur's Gate. Znajduje się tu również opis charakterystycznego dla cRPG elementu - wyboru charakteru postaci. Ostatni najważniejszy rozdział to porównawcza analiza dwóch stosunkowo nowych i znaczących na rynku tytułów cRPG – the Witcher i Mass Effect 2. Zestawienie dwóch odmiennych dróg osadzenia dylematów etycznych w grach, stanowi próbę odpowiedź na pytanie problemowe.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorNacher, Anna - 130854 pl
dc.contributor.authorPetrowicz, Marcinpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerNacher, Anna - 130854 pl
dc.contributor.reviewerMajkowski, Tomasz - 147028 pl
dc.date.accessioned2020-07-14T20:49:58Z
dc.date.available2020-07-14T20:49:58Z
dc.date.submitted2011-07-01pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-56431-95077pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/170858
dc.subject.encomputer role-playing games, morality, games, Mass Effect, the Witcher,pl
dc.subject.othercRPG , moralność , gry , Mass Effect , the Witcher,pl
dc.titleWybory moralne w cRPG. Analiza na podstawie Baldur's Gate, Mass Effect 2, The Witcherpl
dc.title.alternativeMoral choices in cRPG. An analysis based on Baldur's Gate, Mass Effect 2, the Witcher.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this work are presentations of moral choices in computer role-playing games. Its purpose is an attempt to answer the question about the evolution of representation of ethical dilemmas in computer role-playing game genre for the past dozen years. Chapter commencing work presents the structure and classifications that are used as parameters for the comparison of the games. For the analysis was used a subjectively selected methodological elements of various authors, mainly Lars Konzack, Sebastian Genvo, and Jesper Juul. The second part presents the history of cRPG genre and pen-and-paper role-playing games , as well as important points for the formation of ethical issues within both types of games. The third chapter is a description of moral choices in a classic role-playing game period, on example, of analysis of a single choice from Baldur's Gate. There is also a description of the characteristic for cRPG element - the character choice. The last and the most important section is a comparative analysis of two relatively new and significant on the market role-playing game titles - the Witcher and Mass Effect 2 Juxtaposition of two different roads of embedding an ethical dilemma in games, is an attempt to answer the question of concern.
dc.abstract.otherpl
Przedmiotem niniejszej pracy są sposoby prezentacji wyborów moralnych w grach z gatunku cRPG. Jej celem jest próba odpowiedzi na pytanie dotyczące ewolucji metod przedstawiania dylematów etycznych w cRPG na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Rozdział rozpoczynający pracę przedstawia struktury i klasyfikacje, które będą parametrami do porównywania gier. Do analizy posłużyły subiektywnie wybrane elementy metodologiczne różnych autorów, głównie Larsa Konzacka, Sebastiana Genvo, i Jespera Juula. Część druga prezentuje historię gatunku cRPG oraz wzorcowych dla niego gier fabularnych, a także punkty ważne dla uformowania kwestii etycznych w obrębie obu typów gier. Trzeci rozdział jest opisem wyborów moralnych w klasycznym okresie cRPG, na przykładzie analizy jednego wyboru z gry Baldur's Gate. Znajduje się tu również opis charakterystycznego dla cRPG elementu - wyboru charakteru postaci. Ostatni najważniejszy rozdział to porównawcza analiza dwóch stosunkowo nowych i znaczących na rynku tytułów cRPG – the Witcher i Mass Effect 2. Zestawienie dwóch odmiennych dróg osadzenia dylematów etycznych w grach, stanowi próbę odpowiedź na pytanie problemowe.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Nacher, Anna - 130854
dc.contributor.authorpl
Petrowicz, Marcin
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Nacher, Anna - 130854
dc.contributor.reviewerpl
Majkowski, Tomasz - 147028
dc.date.accessioned
2020-07-14T20:49:58Z
dc.date.available
2020-07-14T20:49:58Z
dc.date.submittedpl
2011-07-01
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-56431-95077
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/170858
dc.subject.enpl
computer role-playing games, morality, games, Mass Effect, the Witcher,
dc.subject.otherpl
cRPG , moralność , gry , Mass Effect , the Witcher,
dc.titlepl
Wybory moralne w cRPG. Analiza na podstawie Baldur's Gate, Mass Effect 2, The Witcher
dc.title.alternativepl
Moral choices in cRPG. An analysis based on Baldur's Gate, Mass Effect 2, the Witcher.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
132
Views per month
Views per city
Warsaw
24
Krakow
20
Torun
12
Wroclaw
8
Katowice
6
Pruszków
5
Lodz
4
Lubawka
4
Hayange
3
Boguchwała
2

No access

No Thumbnail Available