Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wybory moralne w cRPG. Analiza na podstawie Baldur's Gate, Mass Effect 2, The Witcher
Moral choices in cRPG. An analysis based on Baldur's Gate, Mass Effect 2, the Witcher.
computer role-playing games, morality, games, Mass Effect, the Witcher,
cRPG , moralność , gry , Mass Effect , the Witcher,
The subject of this work are presentations of moral choices in computer role-playing games. Its purpose is an attempt to answer the question about the evolution of representation of ethical dilemmas in computer role-playing game genre for the past dozen years. Chapter commencing work presents the structure and classifications that are used as parameters for the comparison of the games. For the analysis was used a subjectively selected methodological elements of various authors, mainly Lars Konzack, Sebastian Genvo, and Jesper Juul. The second part presents the history of cRPG genre and pen-and-paper role-playing games , as well as important points for the formation of ethical issues within both types of games. The third chapter is a description of moral choices in a classic role-playing game period, on example, of analysis of a single choice from Baldur's Gate. There is also a description of the characteristic for cRPG element - the character choice. The last and the most important section is a comparative analysis of two relatively new and significant on the market role-playing game titles - the Witcher and Mass Effect 2 Juxtaposition of two different roads of embedding an ethical dilemma in games, is an attempt to answer the question of concern.
Przedmiotem niniejszej pracy są sposoby prezentacji wyborów moralnych w grach z gatunku cRPG. Jej celem jest próba odpowiedzi na pytanie dotyczące ewolucji metod przedstawiania dylematów etycznych w cRPG na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Rozdział rozpoczynający pracę przedstawia struktury i klasyfikacje, które będą parametrami do porównywania gier. Do analizy posłużyły subiektywnie wybrane elementy metodologiczne różnych autorów, głównie Larsa Konzacka, Sebastiana Genvo, i Jespera Juula. Część druga prezentuje historię gatunku cRPG oraz wzorcowych dla niego gier fabularnych, a także punkty ważne dla uformowania kwestii etycznych w obrębie obu typów gier. Trzeci rozdział jest opisem wyborów moralnych w klasycznym okresie cRPG, na przykładzie analizy jednego wyboru z gry Baldur's Gate. Znajduje się tu również opis charakterystycznego dla cRPG elementu - wyboru charakteru postaci. Ostatni najważniejszy rozdział to porównawcza analiza dwóch stosunkowo nowych i znaczących na rynku tytułów cRPG – the Witcher i Mass Effect 2. Zestawienie dwóch odmiennych dróg osadzenia dylematów etycznych w grach, stanowi próbę odpowiedź na pytanie problemowe.
dc.abstract.en | The subject of this work are presentations of moral choices in computer role-playing games. Its purpose is an attempt to answer the question about the evolution of representation of ethical dilemmas in computer role-playing game genre for the past dozen years. Chapter commencing work presents the structure and classifications that are used as parameters for the comparison of the games. For the analysis was used a subjectively selected methodological elements of various authors, mainly Lars Konzack, Sebastian Genvo, and Jesper Juul. The second part presents the history of cRPG genre and pen-and-paper role-playing games , as well as important points for the formation of ethical issues within both types of games. The third chapter is a description of moral choices in a classic role-playing game period, on example, of analysis of a single choice from Baldur's Gate. There is also a description of the characteristic for cRPG element - the character choice. The last and the most important section is a comparative analysis of two relatively new and significant on the market role-playing game titles - the Witcher and Mass Effect 2 Juxtaposition of two different roads of embedding an ethical dilemma in games, is an attempt to answer the question of concern. | pl |
dc.abstract.other | Przedmiotem niniejszej pracy są sposoby prezentacji wyborów moralnych w grach z gatunku cRPG. Jej celem jest próba odpowiedzi na pytanie dotyczące ewolucji metod przedstawiania dylematów etycznych w cRPG na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Rozdział rozpoczynający pracę przedstawia struktury i klasyfikacje, które będą parametrami do porównywania gier. Do analizy posłużyły subiektywnie wybrane elementy metodologiczne różnych autorów, głównie Larsa Konzacka, Sebastiana Genvo, i Jespera Juula. Część druga prezentuje historię gatunku cRPG oraz wzorcowych dla niego gier fabularnych, a także punkty ważne dla uformowania kwestii etycznych w obrębie obu typów gier. Trzeci rozdział jest opisem wyborów moralnych w klasycznym okresie cRPG, na przykładzie analizy jednego wyboru z gry Baldur's Gate. Znajduje się tu również opis charakterystycznego dla cRPG elementu - wyboru charakteru postaci. Ostatni najważniejszy rozdział to porównawcza analiza dwóch stosunkowo nowych i znaczących na rynku tytułów cRPG – the Witcher i Mass Effect 2. Zestawienie dwóch odmiennych dróg osadzenia dylematów etycznych w grach, stanowi próbę odpowiedź na pytanie problemowe. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Nacher, Anna - 130854 | pl |
dc.contributor.author | Petrowicz, Marcin | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Nacher, Anna - 130854 | pl |
dc.contributor.reviewer | Majkowski, Tomasz - 147028 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T20:49:58Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T20:49:58Z | |
dc.date.submitted | 2011-07-01 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-56431-95077 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/170858 | |
dc.subject.en | computer role-playing games, morality, games, Mass Effect, the Witcher, | pl |
dc.subject.other | cRPG , moralność , gry , Mass Effect , the Witcher, | pl |
dc.title | Wybory moralne w cRPG. Analiza na podstawie Baldur's Gate, Mass Effect 2, The Witcher | pl |
dc.title.alternative | Moral choices in cRPG. An analysis based on Baldur's Gate, Mass Effect 2, the Witcher. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |