Celebrity endorsement a skuteczność przekazu reklamowego

master
dc.abstract.enAdvertising becomes more adversely perceived by consumers. The customers are aware of its persuasive purpose and try to avoid advertising messages. In order to make advertisements more attractive for consumers, the process of marketing communication began to use celebrity endorsement strategy, which influences people’s attitudes and consumers’ behaviors by the presence of celebrities in advertising campaigns.This paper attempts to verify that ads starring celebrities have a greater impact on consumers' purchase decisions than advertisements in which there is no known person. In order to find out the answer to that question quantitative studies were carried out in a representative sample of 120 people.The work consists of four chapters. The first chapter discusses the psychological models of consumer behavior as well as the ways to influence consumer attitute, and describes the correlation occurring between these elements.The second chapter is a look at advertising as a persuasive communication. It discusses the processes and strategies of persuasion in advertising, defines persuasive message sender and its impact on the attitudes of consumers.The third chapter is fully devoted to the issue of celebrity endorsement. An attempt was made to define who is a celebrity. There were also described the mechanisms of interactions and models of celebrity endorsement. The third chapter also refers to the studies on influence of celebrity on brand awareness and discusses examples of a celebrity as the face of the brand and as an expert.The fourth chapter presents the research methodology as well as the analysis and summary of the results.pl
dc.abstract.plReklama jest coraz gorzej odbierana przez konsumentów. Odbiorcy zdają sobie sprawę z jej perswazyjnego celu i starają się unikać komunikatów reklamowych. W celu uatrakcyjnienia przekazu proces komunikowania marketingowego zaczął wykorzystywać mechanizm celebrity endorsement, czyli oddziaływania osób znanych na postawy i zachowania konsumenckie poprzez wykorzystanie ich wizerunku w kampaniach reklamowych.W niniejszej pracy podjęto próbę sprawdzenia, czy reklamy z udziałem celebrytów mają większy wpływ na decyzje nabywcze konsumentów niż reklamy, w których nie występują znane osoby. W celu poznania odpowiedzi na to pytanie zostały przeprowadzone badania ilościowe w reprezentatywnej grupie 120 osób. Praca składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiono psychologiczne modele zachowania się konsumentów oraz techniki oddziaływania na postawy konsumenckie, a także opisano zależności zachodzące pomiędzy nimi.Rozdział drugi to spojrzenie na reklamę jako komunikację perswazyjną. Omówione zostały w nim procesy i strategie perswazji występujące w reklamie, zdefiniowany został nadawca komunikatu perswazyjnego oraz jego wpływ na postawy odbiorców. Rozdział trzeci w całości poświęcony jest zagadnieniu celebrity endorsement. Podjęto w nim próbę zdefiniowania osoby celebryty, opisano mechanizm oddziaływania oraz modele celebrity endorsement. W rozdziale trzecim nawiązano także do badań nad wpływem celebryty na świadomość marki oraz omówiono przykłady wykorzystania celebryty jako twarzy marki oraz eksperta.Rozdział czwarty zawiera metodologię badań oraz analizę i podsumowanie wyników.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorRosiński, Jerzypl
dc.contributor.authorSzupieńko, Małgorzatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerJedynak, Piotr - 128512 pl
dc.contributor.reviewerRosiński, Jerzypl
dc.date.accessioned2020-07-24T15:19:48Z
dc.date.available2020-07-24T15:19:48Z
dc.date.submitted2013-06-27pl
dc.fieldofstudymarketing i logistykapl
dc.identifier.apddiploma-74005-43616pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/186853
dc.languagepolpl
dc.subject.enAdvertisement - Celebrity - Consumer behaviors - Persuasionpl
dc.subject.plCelebryta - Perswazja - Reklama - Zachowania konsumenckiepl
dc.titleCelebrity endorsement a skuteczność przekazu reklamowegopl
dc.title.alternativeCelebrity Endorsement and Advertising Efficiencypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Advertising becomes more adversely perceived by consumers. The customers are aware of its persuasive purpose and try to avoid advertising messages. In order to make advertisements more attractive for consumers, the process of marketing communication began to use celebrity endorsement strategy, which influences people’s attitudes and consumers’ behaviors by the presence of celebrities in advertising campaigns.This paper attempts to verify that ads starring celebrities have a greater impact on consumers' purchase decisions than advertisements in which there is no known person. In order to find out the answer to that question quantitative studies were carried out in a representative sample of 120 people.The work consists of four chapters. The first chapter discusses the psychological models of consumer behavior as well as the ways to influence consumer attitute, and describes the correlation occurring between these elements.The second chapter is a look at advertising as a persuasive communication. It discusses the processes and strategies of persuasion in advertising, defines persuasive message sender and its impact on the attitudes of consumers.The third chapter is fully devoted to the issue of celebrity endorsement. An attempt was made to define who is a celebrity. There were also described the mechanisms of interactions and models of celebrity endorsement. The third chapter also refers to the studies on influence of celebrity on brand awareness and discusses examples of a celebrity as the face of the brand and as an expert.The fourth chapter presents the research methodology as well as the analysis and summary of the results.
dc.abstract.plpl
Reklama jest coraz gorzej odbierana przez konsumentów. Odbiorcy zdają sobie sprawę z jej perswazyjnego celu i starają się unikać komunikatów reklamowych. W celu uatrakcyjnienia przekazu proces komunikowania marketingowego zaczął wykorzystywać mechanizm celebrity endorsement, czyli oddziaływania osób znanych na postawy i zachowania konsumenckie poprzez wykorzystanie ich wizerunku w kampaniach reklamowych.W niniejszej pracy podjęto próbę sprawdzenia, czy reklamy z udziałem celebrytów mają większy wpływ na decyzje nabywcze konsumentów niż reklamy, w których nie występują znane osoby. W celu poznania odpowiedzi na to pytanie zostały przeprowadzone badania ilościowe w reprezentatywnej grupie 120 osób. Praca składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiono psychologiczne modele zachowania się konsumentów oraz techniki oddziaływania na postawy konsumenckie, a także opisano zależności zachodzące pomiędzy nimi.Rozdział drugi to spojrzenie na reklamę jako komunikację perswazyjną. Omówione zostały w nim procesy i strategie perswazji występujące w reklamie, zdefiniowany został nadawca komunikatu perswazyjnego oraz jego wpływ na postawy odbiorców. Rozdział trzeci w całości poświęcony jest zagadnieniu celebrity endorsement. Podjęto w nim próbę zdefiniowania osoby celebryty, opisano mechanizm oddziaływania oraz modele celebrity endorsement. W rozdziale trzecim nawiązano także do badań nad wpływem celebryty na świadomość marki oraz omówiono przykłady wykorzystania celebryty jako twarzy marki oraz eksperta.Rozdział czwarty zawiera metodologię badań oraz analizę i podsumowanie wyników.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Rosiński, Jerzy
dc.contributor.authorpl
Szupieńko, Małgorzata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Jedynak, Piotr - 128512
dc.contributor.reviewerpl
Rosiński, Jerzy
dc.date.accessioned
2020-07-24T15:19:48Z
dc.date.available
2020-07-24T15:19:48Z
dc.date.submittedpl
2013-06-27
dc.fieldofstudypl
marketing i logistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-74005-43616
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/186853
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Advertisement - Celebrity - Consumer behaviors - Persuasion
dc.subject.plpl
Celebryta - Perswazja - Reklama - Zachowania konsumenckie
dc.titlepl
Celebrity endorsement a skuteczność przekazu reklamowego
dc.title.alternativepl
Celebrity Endorsement and Advertising Efficiency
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
106
Views per month
Views per city
Warsaw
29
Krakow
26
Poznan
11
Wroclaw
8
Salzburg
3
Brussels
2
Gdynia
2
Iwakuni
2
Jaworzno
2
Katowice
2

No access

No Thumbnail Available