Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Jan Paweł II jako krytyk marksizmu
Pope John Paul II as a critic of Marxism
marksizm, ateizm, ideologia, walka klas, encyklika
Marxism, atheizm, ideology, class struggle, encyclical
Praca Jan Paweł II jako krytyk marksizmu prezentuje krytyczne stanowisko Kościoła katolickiego w stosunku do ideologii marksistowskiej. Na początku możemy zapoznać się z historią marksizmu, który stworzony został przez Karola Marksa i Fryderyka Engelsa. Doktryna ta nieustannie udoskonalana chciała zastąpić wiarę i religię racjonalnością i wiedzą. Propagując ateizm i antropocentryzm, prymat materii nad duchem, w sposób naturalny wchodziła w konflikt z wartościami chrześcijańskimi. Z marksizmem związana była także walka klas, wyzysk, niewyobrażalna przemoc i cierpienie, dlatego też Kościół katolicki nie mógł pozostawać na to obojętnym. W pracy tej po zapoznaniu się z podstawowymi pojęciami, istotą filozofii marksistowskiej i sporu pomiędzy katolikami a marksistami, odnaleźć możemy stanowisko poszczególnych papieży począwszy od Leona XIII aż do rozpoczęcia pontyfikatu przez papieża Jana Pawła II. Stanowisko papieży wyrażane w ich encyklikach, listach, przemówieniach czy homiliach było różne jednak zawsze krytyczne. Przykładem może być papież Pius XI, który poświęcił temu zagadnieniu całą encyklikę Divini Redemptoris – O bezbożnym komunizmie, czy też papież Pius XII, który obłożył ekskomuniką wszystkich komunistów. Oprócz stanowiska poprzedników papieża Jana Pawła II, na które później sam niejednokrotnie się powoływał, możemy zapoznać się także z polską krytyką marksizmu. Stanowisko, poglądy i opinie kształtują się przez lata, dlatego też polscy księża czy kardynałowie niewątpliwie mieli wpływ na Karola Wojtyłę, gdy on sam był jeszcze księdzem i przebywał w Polsce. W pracy tej pokrótce zapoznać się możemy ze stanowiskiem kardynałów, a zarazem prymasów Polski Augusta Hlonda i Stefana Wyszyńskiego, ojca Józefa Marii Bocheńskiego OP, a także księdza Jana Stepy. Na końcu ukazana jest krytyka papieża Jana Pawła II zawarta głównie w jego encyklikach. Dotyczy ona takich zagadnień jak praca i własność, człowiek – moralność, państwo – społeczeństwo. Jest to niejako zebranie całej nauki społecznej Kościoła dotyczącej krytycznego stosunku wobec filozofii marksistowskiej.
The thesis “Pope John Paul II as a critic of Marxism” presents a critical view of the Catholic Church in relation to the Marxist ideology. At the beginning, we can learn about the history of Marxism, which was created by Karl Marx and Friedrich Engels. This doctrine is constantly refined with the intention to replace faith and religion with rationality and knowledge. The promotion of atheism and anthropocentrism, the primacy of matter over spirit, naturally conflicted with Christian values. Marxism was also linked to the class struggle, exploitation, violence and unimaginable suffering, which is why the Catholic Church could not remain indifferent to it. In this work, having regard to the basic concepts, the essence of Marxist philosophy and the dispute between Catholics and Marxists, we can find the position of individual popes from Leo XIII until the beginning of the pontificate of Pope John Paul II. The position of the popes in their encyclicals expressed, letters, speeches and homilies were different but always critical. An example would be Pope Pius XI, who dedicated this issue all the encyclical Divini Redemptoris - About godless communism, or Pope Pius XII, who smite the excommunication on all communists. With the exception of the predecessors to John Paul II, to which he later pleaded repeatedly, we can become familiar with polish criticism of Marxism. The position, views and opinions are formed over the years, which is why the Polish priests and cardinals certainly had an impact on Karol Wojtyla when he was still a priest and lived in Poland. In this paper there also is a brief mention of the role of the Cardinals as well as both primates Polish August Hlond and Stefan Wyszynski, father Joseph, Maria Bochenski OP, and Father John Step. Is shown at the end of the criticism of Pope John Paul II concluded his encyclicals mainly. It concerns issues such as work and property of a man - the morality, the state - society. It is a way to collect all the social doctrine of the Church on the critical approach to Marxist philosophy.
dc.abstract.en | The thesis “Pope John Paul II as a critic of Marxism” presents a critical view of the Catholic Church in relation to the Marxist ideology. At the beginning, we can learn about the history of Marxism, which was created by Karl Marx and Friedrich Engels. This doctrine is constantly refined with the intention to replace faith and religion with rationality and knowledge. The promotion of atheism and anthropocentrism, the primacy of matter over spirit, naturally conflicted with Christian values. Marxism was also linked to the class struggle, exploitation, violence and unimaginable suffering, which is why the Catholic Church could not remain indifferent to it. In this work, having regard to the basic concepts, the essence of Marxist philosophy and the dispute between Catholics and Marxists, we can find the position of individual popes from Leo XIII until the beginning of the pontificate of Pope John Paul II. The position of the popes in their encyclicals expressed, letters, speeches and homilies were different but always critical. An example would be Pope Pius XI, who dedicated this issue all the encyclical Divini Redemptoris - About godless communism, or Pope Pius XII, who smite the excommunication on all communists. With the exception of the predecessors to John Paul II, to which he later pleaded repeatedly, we can become familiar with polish criticism of Marxism. The position, views and opinions are formed over the years, which is why the Polish priests and cardinals certainly had an impact on Karol Wojtyla when he was still a priest and lived in Poland. In this paper there also is a brief mention of the role of the Cardinals as well as both primates Polish August Hlond and Stefan Wyszynski, father Joseph, Maria Bochenski OP, and Father John Step. Is shown at the end of the criticism of Pope John Paul II concluded his encyclicals mainly. It concerns issues such as work and property of a man - the morality, the state - society. It is a way to collect all the social doctrine of the Church on the critical approach to Marxist philosophy. | pl |
dc.abstract.pl | Praca Jan Paweł II jako krytyk marksizmu prezentuje krytyczne stanowisko Kościoła katolickiego w stosunku do ideologii marksistowskiej. Na początku możemy zapoznać się z historią marksizmu, który stworzony został przez Karola Marksa i Fryderyka Engelsa. Doktryna ta nieustannie udoskonalana chciała zastąpić wiarę i religię racjonalnością i wiedzą. Propagując ateizm i antropocentryzm, prymat materii nad duchem, w sposób naturalny wchodziła w konflikt z wartościami chrześcijańskimi. Z marksizmem związana była także walka klas, wyzysk, niewyobrażalna przemoc i cierpienie, dlatego też Kościół katolicki nie mógł pozostawać na to obojętnym. W pracy tej po zapoznaniu się z podstawowymi pojęciami, istotą filozofii marksistowskiej i sporu pomiędzy katolikami a marksistami, odnaleźć możemy stanowisko poszczególnych papieży począwszy od Leona XIII aż do rozpoczęcia pontyfikatu przez papieża Jana Pawła II. Stanowisko papieży wyrażane w ich encyklikach, listach, przemówieniach czy homiliach było różne jednak zawsze krytyczne. Przykładem może być papież Pius XI, który poświęcił temu zagadnieniu całą encyklikę Divini Redemptoris – O bezbożnym komunizmie, czy też papież Pius XII, który obłożył ekskomuniką wszystkich komunistów. Oprócz stanowiska poprzedników papieża Jana Pawła II, na które później sam niejednokrotnie się powoływał, możemy zapoznać się także z polską krytyką marksizmu. Stanowisko, poglądy i opinie kształtują się przez lata, dlatego też polscy księża czy kardynałowie niewątpliwie mieli wpływ na Karola Wojtyłę, gdy on sam był jeszcze księdzem i przebywał w Polsce. W pracy tej pokrótce zapoznać się możemy ze stanowiskiem kardynałów, a zarazem prymasów Polski Augusta Hlonda i Stefana Wyszyńskiego, ojca Józefa Marii Bocheńskiego OP, a także księdza Jana Stepy. Na końcu ukazana jest krytyka papieża Jana Pawła II zawarta głównie w jego encyklikach. Dotyczy ona takich zagadnień jak praca i własność, człowiek – moralność, państwo – społeczeństwo. Jest to niejako zebranie całej nauki społecznej Kościoła dotyczącej krytycznego stosunku wobec filozofii marksistowskiej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Szlachta, Bogdan - 132239 | pl |
dc.contributor.author | Urbaniec, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Rzegocki, Arkady - 100814 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szlachta, Bogdan - 132239 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T09:56:29Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T09:56:29Z | |
dc.date.submitted | 2012-09-28 | pl |
dc.fieldofstudy | studia strategiczne | pl |
dc.identifier.apd | diploma-68678-132995 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/181883 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Marxism, atheizm, ideology, class struggle, encyclical | pl |
dc.subject.pl | marksizm, ateizm, ideologia, walka klas, encyklika | pl |
dc.title | Jan Paweł II jako krytyk marksizmu | pl |
dc.title.alternative | Pope John Paul II as a critic of Marxism | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |