Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Projektowanie przyszłości w wybranych branżach kreatywnych w Polsce w perspektywie innowacji technologicznych
Designing the future in selected creative industries in Poland in the perspective of technological innovation.
PROJEKTOWANIE PRZYSZŁOŚCI – FORESIGHT STRATEGICZNY – INNOWACJE TECHNOLOGICZNE – SZTUCZNA INTELIGENCJA – WIRUALNA RZECZYWISTOŚĆ – ROZSZERZONA RZECZYWISTOŚĆ – AGENCJE REKLAMOWE – BIURA ARCHITEKTONICZNE – PRACOWNIE GRAFICZNE – BRANŻE KREATYWNE
DESIGNING THE FUTURE – STRATEGIC FORESIGHT – TECHNOLOGICAL INNOVATION – ARTIFICIAL INTELLIGENCE – VIRTUAL REALITY – AUGMENTED REALITY – ADVERTISING AGENCIES – ARCHITECTURAL FIRMS – GRAPHIC STUDIOS – CREATIVE INDUSTRIES
Celem niniejszej pracy magisterskiej jest eksploracja tematu projektowania przyszłości w kontekście rozwijających się i spodziewanych innowacji technologicznych – przede wszystkim z zakresu sztucznej inteligencji i generowania obrazu – przez polskie firmy z wybranych branż kreatywnych, tj. przez agencje reklamowe i marketingowe, pracownie graficzne i biura architektoniczne. Za ważne w tym kontekście uznano wyodrębnienie postaw badanych firm, a także rozpoznanie skali, przyczyn i korelacji tych postaw.Przyjąwszy paradygmat funkcjonalistyczny, zakładający obiektywizm i kwantyfikację, jako główną metodę badawczą zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, zrealizowanego w postaci ankiet internetowych, rozsyłanych drogą mailową do badanych podmiotów. Analizą źródeł oraz nierejestrowanymi, niestandaryzowanymi wywiadami indywidualnymi, posłużono się jako technikami pomocniczymi, służącymi doprecyzowaniu pytań ankietowych.Badania ankietowe miały charakter ilościowo-jakościowy i umożliwiły określenie skali badanych zjawisk, identyfikację motywacji respondentów do podejmowania przez nich określonych decyzji oraz wzajemne zależności między dokonywanymi wyborami.
The aim of this thesis is to explore the topic of designing the future in the context of developing and expected technological innovations – primarily in the field of artificial intelligence and image generation – by Polish companies from selected creative industries, i.e. advertising and marketing agencies, graphic design studios and architectural offices. It was considered important in this context to isolate the attitudes of the companies surveyed, as well as to recognise the scale, causes and correlations of these attitudes.Adopting a functionalist paradigm, which assumes objectivity and quantification, a diagnostic survey method was used as the main research method, carried out in the form of online questionnaires sent by email to the surveyed entities. Analysis of sources and non-recorded, non-standardised individual interviews were used as auxiliary techniques to clarify the survey questions.The survey research was quantitative and qualitative in nature and made it possible to determine the scale of the phenomena studied, to identify the respondents' motivations for making certain decisions and the interrelationships between the choices they made.
dc.abstract.en | The aim of this thesis is to explore the topic of designing the future in the context of developing and expected technological innovations – primarily in the field of artificial intelligence and image generation – by Polish companies from selected creative industries, i.e. advertising and marketing agencies, graphic design studios and architectural offices. It was considered important in this context to isolate the attitudes of the companies surveyed, as well as to recognise the scale, causes and correlations of these attitudes.Adopting a functionalist paradigm, which assumes objectivity and quantification, a diagnostic survey method was used as the main research method, carried out in the form of online questionnaires sent by email to the surveyed entities. Analysis of sources and non-recorded, non-standardised individual interviews were used as auxiliary techniques to clarify the survey questions.The survey research was quantitative and qualitative in nature and made it possible to determine the scale of the phenomena studied, to identify the respondents' motivations for making certain decisions and the interrelationships between the choices they made. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy magisterskiej jest eksploracja tematu projektowania przyszłości w kontekście rozwijających się i spodziewanych innowacji technologicznych – przede wszystkim z zakresu sztucznej inteligencji i generowania obrazu – przez polskie firmy z wybranych branż kreatywnych, tj. przez agencje reklamowe i marketingowe, pracownie graficzne i biura architektoniczne. Za ważne w tym kontekście uznano wyodrębnienie postaw badanych firm, a także rozpoznanie skali, przyczyn i korelacji tych postaw.Przyjąwszy paradygmat funkcjonalistyczny, zakładający obiektywizm i kwantyfikację, jako główną metodę badawczą zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, zrealizowanego w postaci ankiet internetowych, rozsyłanych drogą mailową do badanych podmiotów. Analizą źródeł oraz nierejestrowanymi, niestandaryzowanymi wywiadami indywidualnymi, posłużono się jako technikami pomocniczymi, służącymi doprecyzowaniu pytań ankietowych.Badania ankietowe miały charakter ilościowo-jakościowy i umożliwiły określenie skali badanych zjawisk, identyfikację motywacji respondentów do podejmowania przez nich określonych decyzji oraz wzajemne zależności między dokonywanymi wyborami. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Laberschek, Marcin | pl |
dc.contributor.author | Chwalewska, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Woźniak, Cezary - 200237 | pl |
dc.contributor.reviewer | Laberschek, Marcin | pl |
dc.date.accessioned | 2023-10-25T22:00:08Z | |
dc.date.available | 2023-10-25T22:00:08Z | |
dc.date.submitted | 2023-10-25 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie mediami i reklamą | pl |
dc.identifier.apd | diploma-170698-305732 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322187 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | DESIGNING THE FUTURE – STRATEGIC FORESIGHT – TECHNOLOGICAL INNOVATION – ARTIFICIAL INTELLIGENCE – VIRTUAL REALITY – AUGMENTED REALITY – ADVERTISING AGENCIES – ARCHITECTURAL FIRMS – GRAPHIC STUDIOS – CREATIVE INDUSTRIES | pl |
dc.subject.pl | PROJEKTOWANIE PRZYSZŁOŚCI – FORESIGHT STRATEGICZNY – INNOWACJE TECHNOLOGICZNE – SZTUCZNA INTELIGENCJA – WIRUALNA RZECZYWISTOŚĆ – ROZSZERZONA RZECZYWISTOŚĆ – AGENCJE REKLAMOWE – BIURA ARCHITEKTONICZNE – PRACOWNIE GRAFICZNE – BRANŻE KREATYWNE | pl |
dc.title | Projektowanie przyszłości w wybranych branżach kreatywnych w Polsce w perspektywie innowacji technologicznych | pl |
dc.title.alternative | Designing the future in selected creative industries in Poland in the perspective of technological innovation. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |