"Black or white? Wpływ koloru ubrań na proces formowania wrażenia"

master
dc.abstract.enThe aim of this thesis is to find out whether the color of clothing has an impact on social perception, and more specifically the impression formation. Study 1 was a replication of Aldert Vrij's (1997) experiment. The research has been conducted on a sample of 144 people. Firstly, the participants were informed that they would be exposed to a mug shot of a woman taken into police custody. Later, they received information that the female is suspected of committing a crime; however, her guilt still needs to be proven. The color of the suspect's clothes (white or black) was manipulated. Finally, the participants were asked to fill out the Aggressive and Guilty Impression Scale. The study confirmed the hypothesis that a woman dressed in black would be perceived as more aggressive. This effect did not occur in the case of assessing her guilt. Study 2 was conducted to verify the black stereotype in computer reality with along with the female’s avatar. A total of 189 subjects participated in the second version of the study. Participants were first informed of the alleged crime and then shown a video that showed a self-presentation of the avatar. The video was made by vTime application, which uses augmented and virtual reality. At the end, the participants answered the manipulation check and filled out the Aggressive and Guilty Impression Scale, Short Version of the Need for Cognitive Closure Scale, and the Identification Scale. The results of second study did not confirm the black color effect under the conditions of augmented reality. The need for cognitive closure and identification with the group did not moderate the effect of clothing color on creating the impression of aggressiveness and guilt.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy badawczej było odpowiedzenie na pytanie czy kolor ubrania wpływa na postrzeganie społeczne, a dokładniej tworzenie się wrażenia o drugiej osobie. Badanie 1 było modyfikowaną replikacją eksperymentu Alderta Vrij (1997). Przeprowadzono je na grupie 144 osób. Uczestnicy najpierw zostali poinformowani, że za chwilę zobaczą osobę, która jest podejrzana o popełnienie przestępstwa, ale jej wina nie została jeszcze udowodniona. Następnie zaprezentowano im fotografię kobiety ukazanej w kontekście zatrzymania w areszcie policyjnym. Manipulowano kolorem ubrania podejrzanej (biały lub czarny). Na koniec badani zostali poproszeni o wypełnienie Skali Wrażenia Agresywności i Winy. Badanie potwierdziło hipotezę mówiącą o tym, że kobieta w czarnym ubiorze będzie postrzegana jako bardziej agresywna. Efekt ten nie wystąpił w przypadku oceny jej winy. Drugie badanie miało na celu sprawdzenie, czy stereotyp koloru czarnego wystąpi również w środowisku wirtualnym z obecnością awatara. W drugiej wersji wzięło udział 189 osób badanych. Uczestnicy na początku zostali poinformowani o domniemanym przestępstwie, a następnie zapoznali się z filmem, który pokazywał autoprezentację awataru. Nagranie zostało wykonane za pomocą aplikacji vTime, która wykorzystuje rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną. Następnie osoby badane udzieliły odpowiedzi w części manipulation check i wypełniły Skalę Wrażenia Agresywności i Winy, Skróconą Skalę Potrzeby Poznawczego Domknięcia oraz Skalę Identyfikacji z Własną Grupą Płciową. Wyniki badania 2 nie potwierdziły efektu koloru czarnego w środowisku wirtualnym. Potrzeba poznawczego domknięcia i identyfikacja z grupą nie moderowały wpływu koloru ubrania na tworzenie wrażenia agresywności i winy.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorStrojny, Pawełpl
dc.contributor.authorZegar, Sylwiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerStrojny, Pawełpl
dc.contributor.reviewerŚpiewak, Sławomir - 132340 pl
dc.date.accessioned2021-06-24T21:36:14Z
dc.date.available2021-06-24T21:36:14Z
dc.date.submitted2021-06-23pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-148503-230012pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/274806
dc.languagepolpl
dc.subject.ensocial cognition, impression formation, stereotype, color perception, need for cognitive closure, group identificationpl
dc.subject.plpoznanie społeczne, formowanie wrażenia, stereotyp, postrzeganie kolorów, potrzeba poznawczego domknięcia, identyfikacja z grupąpl
dc.title"Black or white? Wpływ koloru ubrań na proces formowania wrażenia"pl
dc.title.alternativeBlack or white? The impact of clothing color on impression forming.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this thesis is to find out whether the color of clothing has an impact on social perception, and more specifically the impression formation. Study 1 was a replication of Aldert Vrij's (1997) experiment. The research has been conducted on a sample of 144 people. Firstly, the participants were informed that they would be exposed to a mug shot of a woman taken into police custody. Later, they received information that the female is suspected of committing a crime; however, her guilt still needs to be proven. The color of the suspect's clothes (white or black) was manipulated. Finally, the participants were asked to fill out the Aggressive and Guilty Impression Scale. The study confirmed the hypothesis that a woman dressed in black would be perceived as more aggressive. This effect did not occur in the case of assessing her guilt. Study 2 was conducted to verify the black stereotype in computer reality with along with the female’s avatar. A total of 189 subjects participated in the second version of the study. Participants were first informed of the alleged crime and then shown a video that showed a self-presentation of the avatar. The video was made by vTime application, which uses augmented and virtual reality. At the end, the participants answered the manipulation check and filled out the Aggressive and Guilty Impression Scale, Short Version of the Need for Cognitive Closure Scale, and the Identification Scale. The results of second study did not confirm the black color effect under the conditions of augmented reality. The need for cognitive closure and identification with the group did not moderate the effect of clothing color on creating the impression of aggressiveness and guilt.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy badawczej było odpowiedzenie na pytanie czy kolor ubrania wpływa na postrzeganie społeczne, a dokładniej tworzenie się wrażenia o drugiej osobie. Badanie 1 było modyfikowaną replikacją eksperymentu Alderta Vrij (1997). Przeprowadzono je na grupie 144 osób. Uczestnicy najpierw zostali poinformowani, że za chwilę zobaczą osobę, która jest podejrzana o popełnienie przestępstwa, ale jej wina nie została jeszcze udowodniona. Następnie zaprezentowano im fotografię kobiety ukazanej w kontekście zatrzymania w areszcie policyjnym. Manipulowano kolorem ubrania podejrzanej (biały lub czarny). Na koniec badani zostali poproszeni o wypełnienie Skali Wrażenia Agresywności i Winy. Badanie potwierdziło hipotezę mówiącą o tym, że kobieta w czarnym ubiorze będzie postrzegana jako bardziej agresywna. Efekt ten nie wystąpił w przypadku oceny jej winy. Drugie badanie miało na celu sprawdzenie, czy stereotyp koloru czarnego wystąpi również w środowisku wirtualnym z obecnością awatara. W drugiej wersji wzięło udział 189 osób badanych. Uczestnicy na początku zostali poinformowani o domniemanym przestępstwie, a następnie zapoznali się z filmem, który pokazywał autoprezentację awataru. Nagranie zostało wykonane za pomocą aplikacji vTime, która wykorzystuje rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną. Następnie osoby badane udzieliły odpowiedzi w części manipulation check i wypełniły Skalę Wrażenia Agresywności i Winy, Skróconą Skalę Potrzeby Poznawczego Domknięcia oraz Skalę Identyfikacji z Własną Grupą Płciową. Wyniki badania 2 nie potwierdziły efektu koloru czarnego w środowisku wirtualnym. Potrzeba poznawczego domknięcia i identyfikacja z grupą nie moderowały wpływu koloru ubrania na tworzenie wrażenia agresywności i winy.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Strojny, Paweł
dc.contributor.authorpl
Zegar, Sylwia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Strojny, Paweł
dc.contributor.reviewerpl
Śpiewak, Sławomir - 132340
dc.date.accessioned
2021-06-24T21:36:14Z
dc.date.available
2021-06-24T21:36:14Z
dc.date.submittedpl
2021-06-23
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-148503-230012
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/274806
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
social cognition, impression formation, stereotype, color perception, need for cognitive closure, group identification
dc.subject.plpl
poznanie społeczne, formowanie wrażenia, stereotyp, postrzeganie kolorów, potrzeba poznawczego domknięcia, identyfikacja z grupą
dc.titlepl
"Black or white? Wpływ koloru ubrań na proces formowania wrażenia"
dc.title.alternativepl
Black or white? The impact of clothing color on impression forming.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
111
Views per month
Views per city
Warsaw
27
Ashburn
17
Poznan
10
Krakow
9
Wroclaw
8
Gdansk
2
Lodz
2
Lublin
2
Bialystok
1
Boardman
1

No access

No Thumbnail Available