Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Black or white? Wpływ koloru ubrań na proces formowania wrażenia"
Black or white? The impact of clothing color on impression forming.
poznanie społeczne, formowanie wrażenia, stereotyp, postrzeganie kolorów, potrzeba poznawczego domknięcia, identyfikacja z grupą
social cognition, impression formation, stereotype, color perception, need for cognitive closure, group identification
Celem niniejszej pracy badawczej było odpowiedzenie na pytanie czy kolor ubrania wpływa na postrzeganie społeczne, a dokładniej tworzenie się wrażenia o drugiej osobie. Badanie 1 było modyfikowaną replikacją eksperymentu Alderta Vrij (1997). Przeprowadzono je na grupie 144 osób. Uczestnicy najpierw zostali poinformowani, że za chwilę zobaczą osobę, która jest podejrzana o popełnienie przestępstwa, ale jej wina nie została jeszcze udowodniona. Następnie zaprezentowano im fotografię kobiety ukazanej w kontekście zatrzymania w areszcie policyjnym. Manipulowano kolorem ubrania podejrzanej (biały lub czarny). Na koniec badani zostali poproszeni o wypełnienie Skali Wrażenia Agresywności i Winy. Badanie potwierdziło hipotezę mówiącą o tym, że kobieta w czarnym ubiorze będzie postrzegana jako bardziej agresywna. Efekt ten nie wystąpił w przypadku oceny jej winy. Drugie badanie miało na celu sprawdzenie, czy stereotyp koloru czarnego wystąpi również w środowisku wirtualnym z obecnością awatara. W drugiej wersji wzięło udział 189 osób badanych. Uczestnicy na początku zostali poinformowani o domniemanym przestępstwie, a następnie zapoznali się z filmem, który pokazywał autoprezentację awataru. Nagranie zostało wykonane za pomocą aplikacji vTime, która wykorzystuje rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną. Następnie osoby badane udzieliły odpowiedzi w części manipulation check i wypełniły Skalę Wrażenia Agresywności i Winy, Skróconą Skalę Potrzeby Poznawczego Domknięcia oraz Skalę Identyfikacji z Własną Grupą Płciową. Wyniki badania 2 nie potwierdziły efektu koloru czarnego w środowisku wirtualnym. Potrzeba poznawczego domknięcia i identyfikacja z grupą nie moderowały wpływu koloru ubrania na tworzenie wrażenia agresywności i winy.
The aim of this thesis is to find out whether the color of clothing has an impact on social perception, and more specifically the impression formation. Study 1 was a replication of Aldert Vrij's (1997) experiment. The research has been conducted on a sample of 144 people. Firstly, the participants were informed that they would be exposed to a mug shot of a woman taken into police custody. Later, they received information that the female is suspected of committing a crime; however, her guilt still needs to be proven. The color of the suspect's clothes (white or black) was manipulated. Finally, the participants were asked to fill out the Aggressive and Guilty Impression Scale. The study confirmed the hypothesis that a woman dressed in black would be perceived as more aggressive. This effect did not occur in the case of assessing her guilt. Study 2 was conducted to verify the black stereotype in computer reality with along with the female’s avatar. A total of 189 subjects participated in the second version of the study. Participants were first informed of the alleged crime and then shown a video that showed a self-presentation of the avatar. The video was made by vTime application, which uses augmented and virtual reality. At the end, the participants answered the manipulation check and filled out the Aggressive and Guilty Impression Scale, Short Version of the Need for Cognitive Closure Scale, and the Identification Scale. The results of second study did not confirm the black color effect under the conditions of augmented reality. The need for cognitive closure and identification with the group did not moderate the effect of clothing color on creating the impression of aggressiveness and guilt.
dc.abstract.en | The aim of this thesis is to find out whether the color of clothing has an impact on social perception, and more specifically the impression formation. Study 1 was a replication of Aldert Vrij's (1997) experiment. The research has been conducted on a sample of 144 people. Firstly, the participants were informed that they would be exposed to a mug shot of a woman taken into police custody. Later, they received information that the female is suspected of committing a crime; however, her guilt still needs to be proven. The color of the suspect's clothes (white or black) was manipulated. Finally, the participants were asked to fill out the Aggressive and Guilty Impression Scale. The study confirmed the hypothesis that a woman dressed in black would be perceived as more aggressive. This effect did not occur in the case of assessing her guilt. Study 2 was conducted to verify the black stereotype in computer reality with along with the female’s avatar. A total of 189 subjects participated in the second version of the study. Participants were first informed of the alleged crime and then shown a video that showed a self-presentation of the avatar. The video was made by vTime application, which uses augmented and virtual reality. At the end, the participants answered the manipulation check and filled out the Aggressive and Guilty Impression Scale, Short Version of the Need for Cognitive Closure Scale, and the Identification Scale. The results of second study did not confirm the black color effect under the conditions of augmented reality. The need for cognitive closure and identification with the group did not moderate the effect of clothing color on creating the impression of aggressiveness and guilt. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy badawczej było odpowiedzenie na pytanie czy kolor ubrania wpływa na postrzeganie społeczne, a dokładniej tworzenie się wrażenia o drugiej osobie. Badanie 1 było modyfikowaną replikacją eksperymentu Alderta Vrij (1997). Przeprowadzono je na grupie 144 osób. Uczestnicy najpierw zostali poinformowani, że za chwilę zobaczą osobę, która jest podejrzana o popełnienie przestępstwa, ale jej wina nie została jeszcze udowodniona. Następnie zaprezentowano im fotografię kobiety ukazanej w kontekście zatrzymania w areszcie policyjnym. Manipulowano kolorem ubrania podejrzanej (biały lub czarny). Na koniec badani zostali poproszeni o wypełnienie Skali Wrażenia Agresywności i Winy. Badanie potwierdziło hipotezę mówiącą o tym, że kobieta w czarnym ubiorze będzie postrzegana jako bardziej agresywna. Efekt ten nie wystąpił w przypadku oceny jej winy. Drugie badanie miało na celu sprawdzenie, czy stereotyp koloru czarnego wystąpi również w środowisku wirtualnym z obecnością awatara. W drugiej wersji wzięło udział 189 osób badanych. Uczestnicy na początku zostali poinformowani o domniemanym przestępstwie, a następnie zapoznali się z filmem, który pokazywał autoprezentację awataru. Nagranie zostało wykonane za pomocą aplikacji vTime, która wykorzystuje rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną. Następnie osoby badane udzieliły odpowiedzi w części manipulation check i wypełniły Skalę Wrażenia Agresywności i Winy, Skróconą Skalę Potrzeby Poznawczego Domknięcia oraz Skalę Identyfikacji z Własną Grupą Płciową. Wyniki badania 2 nie potwierdziły efektu koloru czarnego w środowisku wirtualnym. Potrzeba poznawczego domknięcia i identyfikacja z grupą nie moderowały wpływu koloru ubrania na tworzenie wrażenia agresywności i winy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Strojny, Paweł | pl |
dc.contributor.author | Zegar, Sylwia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Strojny, Paweł | pl |
dc.contributor.reviewer | Śpiewak, Sławomir - 132340 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-06-24T21:36:14Z | |
dc.date.available | 2021-06-24T21:36:14Z | |
dc.date.submitted | 2021-06-23 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-148503-230012 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/274806 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | social cognition, impression formation, stereotype, color perception, need for cognitive closure, group identification | pl |
dc.subject.pl | poznanie społeczne, formowanie wrażenia, stereotyp, postrzeganie kolorów, potrzeba poznawczego domknięcia, identyfikacja z grupą | pl |
dc.title | "Black or white? Wpływ koloru ubrań na proces formowania wrażenia" | pl |
dc.title.alternative | Black or white? The impact of clothing color on impression forming. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |