Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rdzenne wierzenia riukiuańskie w perspektywie historyczno-socjologicznej
Indigenous beliefs of the Ryukyus: an analysis of religious system through its socio-historical context
historia, rdzenne wierzenia, Królestwo Riukiu, Japonia, społeczeństwo riukiuańskie, duchowieństwo, onarigami, praktyki religijne, japonizacja, turystyka, powerspot tourism, utaki, Okinawa
history, indigenous beliefs, Kingdom of Ryukyu, Japan, Ryukyuan society, onarigami, religious practices, Japanization, tourism, powerspot tourism, utaki, Okinawa
Celem pracy jest analiza historii rdzennej religii riukiuańskiej, informacji na temat jej organizacji, relacji z władzą Królestwa Riukiu i Cesarstwa Japonii oraz formatywnego wpływu na społeczeństwo Wysp Riukiu. Ewaluacji ulegnie struktura duchowieństwa riukiuańskiego z uwzględnieniem opisu obowiązków i ról społecznych poszczególnych rodzajów duchownych. Poddany refleksji zostanie status rdzennej religii w różnych epokach historycznych i jego ewolucja pod naporem różnorakich czynników wewnętrznych oraz zewnętrznych. Istotne miejsce w pracy zajmują także rozważania na temat ról płciowych i charakterystycznego dla wierzeń Riukiu przewodnictwa duchowego kobiet, czyli onarigami. Te właśnie czynniki w dużej mierze ukształtowały wyróżniający się na tle innych patriarchalnych państw w regionie model społeczeństwa riukiuańskiego. Szczegółowo omówiony zostanie jednak przede wszystkim aspekt obyczajowy wierzeń riukiuańskich z uwzględnieniem opisów przebiegu konkretnych świąt, obrzędów i innych praktyk religijnych. W tej pracy ewaluacji ulegnie także rola rdzennych wierzeń w kształtowaniu się norm społecznych i charakterystycznych wzorców postaw. Szczegółowo omówiony zostanie okres schyłkowy tradycji riukiuańskich, postępująca w XX wieku japonizacja, wzrost znaczenia szamanizmu oraz współczesny wpływ turystyki krajoznawczej i zjawiska powerspot tourism na zachowanie wiedzy o lokalnych obyczajach. Uwaga poświęcona została także miejscom rytuałów, zwłaszcza gajom utaki oraz ich niebagatelnemu znaczeniu dla teraźniejszej Okinawy. Zebrane źródła ukazują barwny obraz rdzennych wierzeń Riukiuańczyków i charakterystykę ich samych jako grupy etnicznej, nadal w wyraźnym stopniu odrębnej od Japończyków. Religia Riukiu wiele przeszła przez stulecia swojego istnienia: przetrwała pojawienie się buddyzmu, napływ kultury chińskiej i popularyzację konfucjanizmu, aneksję japońską i II wojnę światową. Przekształcenia, którym uległa, pozwoliły jej na dopasowanie się do nowych potrzeb wyznawców. Praktyka i wpływy rdzennej religii nadal pozostają żywe na Archipelagu Riukiu, a tradycje podlegają badaniom naukowym i ciągłym dyskusjom. Warto analizować jej dzieje, zwłaszcza współcześnie, kiedy dzięki ogólnej dostępności źródeł odradzają się dawne i tworzą nowe ruchy religijne oparte na tych samych starożytnych wierzeniach.
The purpose of this thesis is to conduct an analysis of the history of the indigenous Ryukyuan religion, its structure, relation to the authorities of both Kingdom of Ryukyu and the Empire of Japan as well as its formative influence on the society of the Ryukyus. In addition, the status of local beliefs in the following historical eras and its evolution under the influx of various internal and external factors comes under thorough evaluation. Furthermore, this dissertation includes descriptions of the structure of Ryukyuan clergy, responsibilities of particular groups along their purpose in society. Aside from historical analysis, reflections on the subject of gender roles with acknowledgment of Ryukyu-specific concept of onarigami, the spiritual leadership of women, also take up a significant space of this thesis. The purpose of such study is to show the connection between this particular religion’s view of gender roles to the development of a less unequal social system, as compared to its Confucian-influenced neighbouring societies of Japan and China. Moreover, this dissertation explores the turmoil of the period of declining power of Ryukyuan indigenous belief system and progressing Japanization of the southern Archipelago in the 20th century, including the subsequently caused increase in popularity of shamanistic practices among the people of the Ryukyus. Significant attention is paid to the modern status of the Ryukyuan religion, places of its cultivation with special focus on the utaki, the sacred groves of the isles and their double significance to the people of Okinawa. Furthermore, various contemporary phenomena associated with re-emerging interest in the Ryukyuan faith, such as the powerspot tourism, and their varying results also come under evaluation. The sources gathered for the sake of this analysis reveal a fascinating, intricate picture of indigenous beliefs of the Ryukyus and their inhabitants, who still remain markedly other to their Japanese compatriots. Ryukyuan religion has come a long way over the centuries of its existence, surviving through the arrival of rival religions and philosophies, the influx of Chinese cultural influences and historical difficulties such as the Japanese annexation and the Second World War. Practices and the presence of the indigenous religious system remain alive in the Archipelago with the traditions being under constant studies and discussions. It is important to study and analyse indigenous faiths such as the Ryukyuan religion, as they reflect the diversity of human thought and spirituality.
dc.abstract.en | The purpose of this thesis is to conduct an analysis of the history of the indigenous Ryukyuan religion, its structure, relation to the authorities of both Kingdom of Ryukyu and the Empire of Japan as well as its formative influence on the society of the Ryukyus. In addition, the status of local beliefs in the following historical eras and its evolution under the influx of various internal and external factors comes under thorough evaluation. Furthermore, this dissertation includes descriptions of the structure of Ryukyuan clergy, responsibilities of particular groups along their purpose in society. Aside from historical analysis, reflections on the subject of gender roles with acknowledgment of Ryukyu-specific concept of onarigami, the spiritual leadership of women, also take up a significant space of this thesis. The purpose of such study is to show the connection between this particular religion’s view of gender roles to the development of a less unequal social system, as compared to its Confucian-influenced neighbouring societies of Japan and China. Moreover, this dissertation explores the turmoil of the period of declining power of Ryukyuan indigenous belief system and progressing Japanization of the southern Archipelago in the 20th century, including the subsequently caused increase in popularity of shamanistic practices among the people of the Ryukyus. Significant attention is paid to the modern status of the Ryukyuan religion, places of its cultivation with special focus on the utaki, the sacred groves of the isles and their double significance to the people of Okinawa. Furthermore, various contemporary phenomena associated with re-emerging interest in the Ryukyuan faith, such as the powerspot tourism, and their varying results also come under evaluation. The sources gathered for the sake of this analysis reveal a fascinating, intricate picture of indigenous beliefs of the Ryukyus and their inhabitants, who still remain markedly other to their Japanese compatriots. Ryukyuan religion has come a long way over the centuries of its existence, surviving through the arrival of rival religions and philosophies, the influx of Chinese cultural influences and historical difficulties such as the Japanese annexation and the Second World War. Practices and the presence of the indigenous religious system remain alive in the Archipelago with the traditions being under constant studies and discussions. It is important to study and analyse indigenous faiths such as the Ryukyuan religion, as they reflect the diversity of human thought and spirituality. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest analiza historii rdzennej religii riukiuańskiej, informacji na temat jej organizacji, relacji z władzą Królestwa Riukiu i Cesarstwa Japonii oraz formatywnego wpływu na społeczeństwo Wysp Riukiu. Ewaluacji ulegnie struktura duchowieństwa riukiuańskiego z uwzględnieniem opisu obowiązków i ról społecznych poszczególnych rodzajów duchownych. Poddany refleksji zostanie status rdzennej religii w różnych epokach historycznych i jego ewolucja pod naporem różnorakich czynników wewnętrznych oraz zewnętrznych. Istotne miejsce w pracy zajmują także rozważania na temat ról płciowych i charakterystycznego dla wierzeń Riukiu przewodnictwa duchowego kobiet, czyli onarigami. Te właśnie czynniki w dużej mierze ukształtowały wyróżniający się na tle innych patriarchalnych państw w regionie model społeczeństwa riukiuańskiego. Szczegółowo omówiony zostanie jednak przede wszystkim aspekt obyczajowy wierzeń riukiuańskich z uwzględnieniem opisów przebiegu konkretnych świąt, obrzędów i innych praktyk religijnych. W tej pracy ewaluacji ulegnie także rola rdzennych wierzeń w kształtowaniu się norm społecznych i charakterystycznych wzorców postaw. Szczegółowo omówiony zostanie okres schyłkowy tradycji riukiuańskich, postępująca w XX wieku japonizacja, wzrost znaczenia szamanizmu oraz współczesny wpływ turystyki krajoznawczej i zjawiska powerspot tourism na zachowanie wiedzy o lokalnych obyczajach. Uwaga poświęcona została także miejscom rytuałów, zwłaszcza gajom utaki oraz ich niebagatelnemu znaczeniu dla teraźniejszej Okinawy. Zebrane źródła ukazują barwny obraz rdzennych wierzeń Riukiuańczyków i charakterystykę ich samych jako grupy etnicznej, nadal w wyraźnym stopniu odrębnej od Japończyków. Religia Riukiu wiele przeszła przez stulecia swojego istnienia: przetrwała pojawienie się buddyzmu, napływ kultury chińskiej i popularyzację konfucjanizmu, aneksję japońską i II wojnę światową. Przekształcenia, którym uległa, pozwoliły jej na dopasowanie się do nowych potrzeb wyznawców. Praktyka i wpływy rdzennej religii nadal pozostają żywe na Archipelagu Riukiu, a tradycje podlegają badaniom naukowym i ciągłym dyskusjom. Warto analizować jej dzieje, zwłaszcza współcześnie, kiedy dzięki ogólnej dostępności źródeł odradzają się dawne i tworzą nowe ruchy religijne oparte na tych samych starożytnych wierzeniach. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Puchalska, Joanna | pl |
dc.contributor.author | Kurek, Milena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Puchalska, Joanna | pl |
dc.contributor.reviewer | Guzik, Joanna | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-14T21:50:41Z | |
dc.date.available | 2021-10-14T21:50:41Z | |
dc.date.submitted | 2021-09-27 | pl |
dc.fieldofstudy | studia dalekowschodnie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-154793-259047 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/280597 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | history, indigenous beliefs, Kingdom of Ryukyu, Japan, Ryukyuan society, onarigami, religious practices, Japanization, tourism, powerspot tourism, utaki, Okinawa | pl |
dc.subject.pl | historia, rdzenne wierzenia, Królestwo Riukiu, Japonia, społeczeństwo riukiuańskie, duchowieństwo, onarigami, praktyki religijne, japonizacja, turystyka, powerspot tourism, utaki, Okinawa | pl |
dc.title | Rdzenne wierzenia riukiuańskie w perspektywie historyczno-socjologicznej | pl |
dc.title.alternative | Indigenous beliefs of the Ryukyus: an analysis of religious system through its socio-historical context | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |