FUNKCJA KOLORU W FILMIE

licenciate
dc.abstract.enAlthough color was treated as an attraction at the beginning of the cinema, it became increasingly common over time. In the currently produced films, the color is obvious to us; It seems to us today that black and white films are unusual. The filmmakers use color, subjecting it to various treatments, giving them functions, sometimes to give hidden meaning, sometimes on the contrary, to emphasize and emphasize their intention for the viewer.However, despite how much color was and is present in cinematography, very little is said about it. The natural color has become transparent to us. We usually pay attention to him only when he has something unusual.This work is an attempt to present the function of using color in movies. He discusses the history of movie color, using examples of the most important color systems, with an emphasis on Technicolor and Color grading and presents the functions of color in films: aesthetic, symbolic, associative and transformational. The work also includes a color analysis of the film "La La Land" (2016, dir. Damien Chazelle), which presents the use of the previously mentioned functions.pl
dc.abstract.plChoć na początku kina kolor traktowany był jako atrakcja, z biegiem czasu stawał się coraz powszechniejszy. W produkowanych obecnie filmach, kolor jest dla nas oczywisty; wydaje nam się dziś, że to filmy czarno-białe są nietypowe. Twórcy filmowi wykorzystują kolor, poddając go różnym zabiegom, nadają im funkcje, czasem, aby nadać ukryte znaczenie, czasem wręcz przeciwnie, aby podkreślić, uwydatnić swoją intencję dla widza.Jednak pomimo tego, jak bardzo kolor był i jest obecny w kinematografii, bardzo niewiele się o nim mówi. Naturalny kolor stał się dla nas przeźroczysty. Zwykle zwracamy na niego uwagę dopiero wtedy, gdy jest w nim coś nietypowego. Praca ta jest próbą przedstawienia funkcji wykorzystania koloru w filmach. Omawia historię koloru i kinie, na przykładach najważniejszych systemów barwnych, z naciskiem na Technicolor i Color grading oraz prezentuje funkcje koloru w filmach: estetyczną, symboliczną, asocjacyjną oraz transformacyjną. Praca zawiera również analizę kolorystyczną filmu „La La Land” (2016, reż. Damien Chazelle), która przestawia wykorzystania wymienionych wcześniej funkcji.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKletowski, Piotr - 128831 pl
dc.contributor.authorKarmańska, Sarapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerKletowski, Piotr - 128831 pl
dc.contributor.reviewerTwardoch-Raś, Ewelinapl
dc.date.accessioned2020-07-28T05:27:05Z
dc.date.available2020-07-28T05:27:05Z
dc.date.submitted2020-07-10pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-139160-251284pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240056
dc.languagepolpl
dc.subject.enfilm color, Technicolor, color grading, color functions, aesthetic function of colors, color symbolism, narrative color function, associative color function, transformational color function, film color analysispl
dc.subject.plkolor w filmie, Technicolor, color grading, funkcje koloru, estetyczna funkcja kolory, symbolizm koloru, narracyjna funkcja koloru, asocjacyjna funkcja koloru, transformacyjna funkcja koloru, analiza kolorystyczna filmupl
dc.titleFUNKCJA KOLORU W FILMIEpl
dc.title.alternativeMovie color functionpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Although color was treated as an attraction at the beginning of the cinema, it became increasingly common over time. In the currently produced films, the color is obvious to us; It seems to us today that black and white films are unusual. The filmmakers use color, subjecting it to various treatments, giving them functions, sometimes to give hidden meaning, sometimes on the contrary, to emphasize and emphasize their intention for the viewer.However, despite how much color was and is present in cinematography, very little is said about it. The natural color has become transparent to us. We usually pay attention to him only when he has something unusual.This work is an attempt to present the function of using color in movies. He discusses the history of movie color, using examples of the most important color systems, with an emphasis on Technicolor and Color grading and presents the functions of color in films: aesthetic, symbolic, associative and transformational. The work also includes a color analysis of the film "La La Land" (2016, dir. Damien Chazelle), which presents the use of the previously mentioned functions.
dc.abstract.plpl
Choć na początku kina kolor traktowany był jako atrakcja, z biegiem czasu stawał się coraz powszechniejszy. W produkowanych obecnie filmach, kolor jest dla nas oczywisty; wydaje nam się dziś, że to filmy czarno-białe są nietypowe. Twórcy filmowi wykorzystują kolor, poddając go różnym zabiegom, nadają im funkcje, czasem, aby nadać ukryte znaczenie, czasem wręcz przeciwnie, aby podkreślić, uwydatnić swoją intencję dla widza.Jednak pomimo tego, jak bardzo kolor był i jest obecny w kinematografii, bardzo niewiele się o nim mówi. Naturalny kolor stał się dla nas przeźroczysty. Zwykle zwracamy na niego uwagę dopiero wtedy, gdy jest w nim coś nietypowego. Praca ta jest próbą przedstawienia funkcji wykorzystania koloru w filmach. Omawia historię koloru i kinie, na przykładach najważniejszych systemów barwnych, z naciskiem na Technicolor i Color grading oraz prezentuje funkcje koloru w filmach: estetyczną, symboliczną, asocjacyjną oraz transformacyjną. Praca zawiera również analizę kolorystyczną filmu „La La Land” (2016, reż. Damien Chazelle), która przestawia wykorzystania wymienionych wcześniej funkcji.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kletowski, Piotr - 128831
dc.contributor.authorpl
Karmańska, Sara
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Kletowski, Piotr - 128831
dc.contributor.reviewerpl
Twardoch-Raś, Ewelina
dc.date.accessioned
2020-07-28T05:27:05Z
dc.date.available
2020-07-28T05:27:05Z
dc.date.submittedpl
2020-07-10
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-139160-251284
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240056
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
film color, Technicolor, color grading, color functions, aesthetic function of colors, color symbolism, narrative color function, associative color function, transformational color function, film color analysis
dc.subject.plpl
kolor w filmie, Technicolor, color grading, funkcje koloru, estetyczna funkcja kolory, symbolizm koloru, narracyjna funkcja koloru, asocjacyjna funkcja koloru, transformacyjna funkcja koloru, analiza kolorystyczna filmu
dc.titlepl
FUNKCJA KOLORU W FILMIE
dc.title.alternativepl
Movie color function
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
241
Views per month
Views per city
Warsaw
54
Poznan
29
Katowice
22
Krakow
18
Wroclaw
16
Lublin
8
Lodz
6
Bydgoszcz
5
Gdansk
4
Istanbul
4

No access

No Thumbnail Available