Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
FUNKCJA KOLORU W FILMIE
Movie color function
kolor w filmie, Technicolor, color grading, funkcje koloru, estetyczna funkcja kolory, symbolizm koloru, narracyjna funkcja koloru, asocjacyjna funkcja koloru, transformacyjna funkcja koloru, analiza kolorystyczna filmu
film color, Technicolor, color grading, color functions, aesthetic function of colors, color symbolism, narrative color function, associative color function, transformational color function, film color analysis
Choć na początku kina kolor traktowany był jako atrakcja, z biegiem czasu stawał się coraz powszechniejszy. W produkowanych obecnie filmach, kolor jest dla nas oczywisty; wydaje nam się dziś, że to filmy czarno-białe są nietypowe. Twórcy filmowi wykorzystują kolor, poddając go różnym zabiegom, nadają im funkcje, czasem, aby nadać ukryte znaczenie, czasem wręcz przeciwnie, aby podkreślić, uwydatnić swoją intencję dla widza.Jednak pomimo tego, jak bardzo kolor był i jest obecny w kinematografii, bardzo niewiele się o nim mówi. Naturalny kolor stał się dla nas przeźroczysty. Zwykle zwracamy na niego uwagę dopiero wtedy, gdy jest w nim coś nietypowego. Praca ta jest próbą przedstawienia funkcji wykorzystania koloru w filmach. Omawia historię koloru i kinie, na przykładach najważniejszych systemów barwnych, z naciskiem na Technicolor i Color grading oraz prezentuje funkcje koloru w filmach: estetyczną, symboliczną, asocjacyjną oraz transformacyjną. Praca zawiera również analizę kolorystyczną filmu „La La Land” (2016, reż. Damien Chazelle), która przestawia wykorzystania wymienionych wcześniej funkcji.
Although color was treated as an attraction at the beginning of the cinema, it became increasingly common over time. In the currently produced films, the color is obvious to us; It seems to us today that black and white films are unusual. The filmmakers use color, subjecting it to various treatments, giving them functions, sometimes to give hidden meaning, sometimes on the contrary, to emphasize and emphasize their intention for the viewer.However, despite how much color was and is present in cinematography, very little is said about it. The natural color has become transparent to us. We usually pay attention to him only when he has something unusual.This work is an attempt to present the function of using color in movies. He discusses the history of movie color, using examples of the most important color systems, with an emphasis on Technicolor and Color grading and presents the functions of color in films: aesthetic, symbolic, associative and transformational. The work also includes a color analysis of the film "La La Land" (2016, dir. Damien Chazelle), which presents the use of the previously mentioned functions.
dc.abstract.en | Although color was treated as an attraction at the beginning of the cinema, it became increasingly common over time. In the currently produced films, the color is obvious to us; It seems to us today that black and white films are unusual. The filmmakers use color, subjecting it to various treatments, giving them functions, sometimes to give hidden meaning, sometimes on the contrary, to emphasize and emphasize their intention for the viewer.However, despite how much color was and is present in cinematography, very little is said about it. The natural color has become transparent to us. We usually pay attention to him only when he has something unusual.This work is an attempt to present the function of using color in movies. He discusses the history of movie color, using examples of the most important color systems, with an emphasis on Technicolor and Color grading and presents the functions of color in films: aesthetic, symbolic, associative and transformational. The work also includes a color analysis of the film "La La Land" (2016, dir. Damien Chazelle), which presents the use of the previously mentioned functions. | pl |
dc.abstract.pl | Choć na początku kina kolor traktowany był jako atrakcja, z biegiem czasu stawał się coraz powszechniejszy. W produkowanych obecnie filmach, kolor jest dla nas oczywisty; wydaje nam się dziś, że to filmy czarno-białe są nietypowe. Twórcy filmowi wykorzystują kolor, poddając go różnym zabiegom, nadają im funkcje, czasem, aby nadać ukryte znaczenie, czasem wręcz przeciwnie, aby podkreślić, uwydatnić swoją intencję dla widza.Jednak pomimo tego, jak bardzo kolor był i jest obecny w kinematografii, bardzo niewiele się o nim mówi. Naturalny kolor stał się dla nas przeźroczysty. Zwykle zwracamy na niego uwagę dopiero wtedy, gdy jest w nim coś nietypowego. Praca ta jest próbą przedstawienia funkcji wykorzystania koloru w filmach. Omawia historię koloru i kinie, na przykładach najważniejszych systemów barwnych, z naciskiem na Technicolor i Color grading oraz prezentuje funkcje koloru w filmach: estetyczną, symboliczną, asocjacyjną oraz transformacyjną. Praca zawiera również analizę kolorystyczną filmu „La La Land” (2016, reż. Damien Chazelle), która przestawia wykorzystania wymienionych wcześniej funkcji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kletowski, Piotr - 128831 | pl |
dc.contributor.author | Karmańska, Sara | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Kletowski, Piotr - 128831 | pl |
dc.contributor.reviewer | Twardoch-Raś, Ewelina | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T05:27:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T05:27:05Z | |
dc.date.submitted | 2020-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-139160-251284 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240056 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | film color, Technicolor, color grading, color functions, aesthetic function of colors, color symbolism, narrative color function, associative color function, transformational color function, film color analysis | pl |
dc.subject.pl | kolor w filmie, Technicolor, color grading, funkcje koloru, estetyczna funkcja kolory, symbolizm koloru, narracyjna funkcja koloru, asocjacyjna funkcja koloru, transformacyjna funkcja koloru, analiza kolorystyczna filmu | pl |
dc.title | FUNKCJA KOLORU W FILMIE | pl |
dc.title.alternative | Movie color function | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |