Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zjawisko dezinformacji w społeczeństwie postprawdy. Znaczenie postawy twórczej wobec rozprzestrzeniania się fake newsów
The phenomenon of disinformation in a post-truth society. The importance of creative behaviour in the spread of fake news
postprawda, fake news, postawa twórcza, krytyczne myślenie, edukacja w świecie VUCA
post-truth, fake news, creative attitude, critical thinking, education in a VUCA world
Żyjemy dziś w świecie określanym mianem VUCA, nad wyraz złożonym i niejednoznacznym, podyktowanym zmiennością i niepewnością. Podczas gdy dostęp do wiedzy stał się łatwiejszy niż kiedykolwiek, konsekwencje postprawdy zdają się być coraz poważniejsze - od coraz częstszych przejawów mowy nienawiści i wzajemnej nieufności po dysfunkcje w sferze demokracji, teorie spiskowe oraz nasilenie populizmu. Celem pracy jest poznanie uwarunkowań rozprzestrzeniania się fałszywych informacji w odniesieniu do posiadanych kompetencji krytycznego myślenia będących uzewnętrznieniem postawy twórczej. W oparciu o studia literaturowe oraz badania własne z wykorzystaniem Kwestionariusza Twórczego Zachowania KANH III poddano analizie próbę 109 użytkowników portalu Facebook. Uzyskane wyniki dowodzą istnienia istotnych statycznie różnic między poziomem zachowań twórczych respondentów, którym zdarza się wierzyć w fałszywe wiadomości i rozpowszechniać je jako prawdziwe, a osób o względnie wysokiej odporności na dezinformację. Całości rozważań przyświeca myśl, iż w dobie przeładowania informacyjnego rozwój kompetencji krytycznego myślenia pozostaje ważną kwestią, która nie może pozostawać bez odpowiedzi ze strony edukacji.
Today we live in a VUCA world, overly complex and ambiguous, dictated by volatility and uncertainty. While access to knowledge has become easier than ever before, the consequences of post-truth seem to be increasing - from more frequent expressions of hate speech and distrust to dysfunctions in the democratic sphere, the propagation of conspiracy theories and the rise of populism. The aim of this paper is to explore the conditions for the spread of fake news in relation to critical thinking competencies (which are a reflection of a creative attitude). Based on literature studies and own research using the KANH III Creative Behaviour Questionnaire, a sample of 109 Facebook users was analysed. The results prove the statistical significance of differences between the level of creative behaviour of respondents who happen to believe in fake news and share it as true, and people with relatively high resistance to disinformation. The analysis is guided by the idea that in the age of information overload, the development of critical thinking skills remains an important issue that cannot go unaddressed by education.
dc.abstract.en | Today we live in a VUCA world, overly complex and ambiguous, dictated by volatility and uncertainty. While access to knowledge has become easier than ever before, the consequences of post-truth seem to be increasing - from more frequent expressions of hate speech and distrust to dysfunctions in the democratic sphere, the propagation of conspiracy theories and the rise of populism. The aim of this paper is to explore the conditions for the spread of fake news in relation to critical thinking competencies (which are a reflection of a creative attitude). Based on literature studies and own research using the KANH III Creative Behaviour Questionnaire, a sample of 109 Facebook users was analysed. The results prove the statistical significance of differences between the level of creative behaviour of respondents who happen to believe in fake news and share it as true, and people with relatively high resistance to disinformation. The analysis is guided by the idea that in the age of information overload, the development of critical thinking skills remains an important issue that cannot go unaddressed by education. | pl |
dc.abstract.pl | Żyjemy dziś w świecie określanym mianem VUCA, nad wyraz złożonym i niejednoznacznym, podyktowanym zmiennością i niepewnością. Podczas gdy dostęp do wiedzy stał się łatwiejszy niż kiedykolwiek, konsekwencje postprawdy zdają się być coraz poważniejsze - od coraz częstszych przejawów mowy nienawiści i wzajemnej nieufności po dysfunkcje w sferze demokracji, teorie spiskowe oraz nasilenie populizmu. Celem pracy jest poznanie uwarunkowań rozprzestrzeniania się fałszywych informacji w odniesieniu do posiadanych kompetencji krytycznego myślenia będących uzewnętrznieniem postawy twórczej. W oparciu o studia literaturowe oraz badania własne z wykorzystaniem Kwestionariusza Twórczego Zachowania KANH III poddano analizie próbę 109 użytkowników portalu Facebook. Uzyskane wyniki dowodzą istnienia istotnych statycznie różnic między poziomem zachowań twórczych respondentów, którym zdarza się wierzyć w fałszywe wiadomości i rozpowszechniać je jako prawdziwe, a osób o względnie wysokiej odporności na dezinformację. Całości rozważań przyświeca myśl, iż w dobie przeładowania informacyjnego rozwój kompetencji krytycznego myślenia pozostaje ważną kwestią, która nie może pozostawać bez odpowiedzi ze strony edukacji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gierszewski, Dorota - 127245 | pl |
dc.contributor.author | Nieroda, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gierszewski, Dorota - 127245 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ablewicz, Krystyna - 127104 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-13T22:20:56Z | |
dc.date.available | 2022-07-13T22:20:56Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-13 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika | pl |
dc.identifier.apd | diploma-160674-249285 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296905 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | post-truth, fake news, creative attitude, critical thinking, education in a VUCA world | pl |
dc.subject.pl | postprawda, fake news, postawa twórcza, krytyczne myślenie, edukacja w świecie VUCA | pl |
dc.title | Zjawisko dezinformacji w społeczeństwie postprawdy. Znaczenie postawy twórczej wobec rozprzestrzeniania się fake newsów | pl |
dc.title.alternative | The phenomenon of disinformation in a post-truth society. The importance of creative behaviour in the spread of fake news | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |