Zjawisko dezinformacji w społeczeństwie postprawdy. Znaczenie postawy twórczej wobec rozprzestrzeniania się fake newsów

master
dc.abstract.enToday we live in a VUCA world, overly complex and ambiguous, dictated by volatility and uncertainty. While access to knowledge has become easier than ever before, the consequences of post-truth seem to be increasing - from more frequent expressions of hate speech and distrust to dysfunctions in the democratic sphere, the propagation of conspiracy theories and the rise of populism. The aim of this paper is to explore the conditions for the spread of fake news in relation to critical thinking competencies (which are a reflection of a creative attitude). Based on literature studies and own research using the KANH III Creative Behaviour Questionnaire, a sample of 109 Facebook users was analysed. The results prove the statistical significance of differences between the level of creative behaviour of respondents who happen to believe in fake news and share it as true, and people with relatively high resistance to disinformation. The analysis is guided by the idea that in the age of information overload, the development of critical thinking skills remains an important issue that cannot go unaddressed by education.pl
dc.abstract.plŻyjemy dziś w świecie określanym mianem VUCA, nad wyraz złożonym i niejednoznacznym, podyktowanym zmiennością i niepewnością. Podczas gdy dostęp do wiedzy stał się łatwiejszy niż kiedykolwiek, konsekwencje postprawdy zdają się być coraz poważniejsze - od coraz częstszych przejawów mowy nienawiści i wzajemnej nieufności po dysfunkcje w sferze demokracji, teorie spiskowe oraz nasilenie populizmu. Celem pracy jest poznanie uwarunkowań rozprzestrzeniania się fałszywych informacji w odniesieniu do posiadanych kompetencji krytycznego myślenia będących uzewnętrznieniem postawy twórczej. W oparciu o studia literaturowe oraz badania własne z wykorzystaniem Kwestionariusza Twórczego Zachowania KANH III poddano analizie próbę 109 użytkowników portalu Facebook. Uzyskane wyniki dowodzą istnienia istotnych statycznie różnic między poziomem zachowań twórczych respondentów, którym zdarza się wierzyć w fałszywe wiadomości i rozpowszechniać je jako prawdziwe, a osób o względnie wysokiej odporności na dezinformację. Całości rozważań przyświeca myśl, iż w dobie przeładowania informacyjnego rozwój kompetencji krytycznego myślenia pozostaje ważną kwestią, która nie może pozostawać bez odpowiedzi ze strony edukacji.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGierszewski, Dorota - 127245 pl
dc.contributor.authorNieroda, Katarzynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerGierszewski, Dorota - 127245 pl
dc.contributor.reviewerAblewicz, Krystyna - 127104 pl
dc.date.accessioned2022-07-13T22:20:56Z
dc.date.available2022-07-13T22:20:56Z
dc.date.submitted2022-07-13pl
dc.fieldofstudypedagogikapl
dc.identifier.apddiploma-160674-249285pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296905
dc.languagepolpl
dc.subject.enpost-truth, fake news, creative attitude, critical thinking, education in a VUCA worldpl
dc.subject.plpostprawda, fake news, postawa twórcza, krytyczne myślenie, edukacja w świecie VUCApl
dc.titleZjawisko dezinformacji w społeczeństwie postprawdy. Znaczenie postawy twórczej wobec rozprzestrzeniania się fake newsówpl
dc.title.alternativeThe phenomenon of disinformation in a post-truth society. The importance of creative behaviour in the spread of fake newspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Today we live in a VUCA world, overly complex and ambiguous, dictated by volatility and uncertainty. While access to knowledge has become easier than ever before, the consequences of post-truth seem to be increasing - from more frequent expressions of hate speech and distrust to dysfunctions in the democratic sphere, the propagation of conspiracy theories and the rise of populism. The aim of this paper is to explore the conditions for the spread of fake news in relation to critical thinking competencies (which are a reflection of a creative attitude). Based on literature studies and own research using the KANH III Creative Behaviour Questionnaire, a sample of 109 Facebook users was analysed. The results prove the statistical significance of differences between the level of creative behaviour of respondents who happen to believe in fake news and share it as true, and people with relatively high resistance to disinformation. The analysis is guided by the idea that in the age of information overload, the development of critical thinking skills remains an important issue that cannot go unaddressed by education.
dc.abstract.plpl
Żyjemy dziś w świecie określanym mianem VUCA, nad wyraz złożonym i niejednoznacznym, podyktowanym zmiennością i niepewnością. Podczas gdy dostęp do wiedzy stał się łatwiejszy niż kiedykolwiek, konsekwencje postprawdy zdają się być coraz poważniejsze - od coraz częstszych przejawów mowy nienawiści i wzajemnej nieufności po dysfunkcje w sferze demokracji, teorie spiskowe oraz nasilenie populizmu. Celem pracy jest poznanie uwarunkowań rozprzestrzeniania się fałszywych informacji w odniesieniu do posiadanych kompetencji krytycznego myślenia będących uzewnętrznieniem postawy twórczej. W oparciu o studia literaturowe oraz badania własne z wykorzystaniem Kwestionariusza Twórczego Zachowania KANH III poddano analizie próbę 109 użytkowników portalu Facebook. Uzyskane wyniki dowodzą istnienia istotnych statycznie różnic między poziomem zachowań twórczych respondentów, którym zdarza się wierzyć w fałszywe wiadomości i rozpowszechniać je jako prawdziwe, a osób o względnie wysokiej odporności na dezinformację. Całości rozważań przyświeca myśl, iż w dobie przeładowania informacyjnego rozwój kompetencji krytycznego myślenia pozostaje ważną kwestią, która nie może pozostawać bez odpowiedzi ze strony edukacji.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Gierszewski, Dorota - 127245
dc.contributor.authorpl
Nieroda, Katarzyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Gierszewski, Dorota - 127245
dc.contributor.reviewerpl
Ablewicz, Krystyna - 127104
dc.date.accessioned
2022-07-13T22:20:56Z
dc.date.available
2022-07-13T22:20:56Z
dc.date.submittedpl
2022-07-13
dc.fieldofstudypl
pedagogika
dc.identifier.apdpl
diploma-160674-249285
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296905
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
post-truth, fake news, creative attitude, critical thinking, education in a VUCA world
dc.subject.plpl
postprawda, fake news, postawa twórcza, krytyczne myślenie, edukacja w świecie VUCA
dc.titlepl
Zjawisko dezinformacji w społeczeństwie postprawdy. Znaczenie postawy twórczej wobec rozprzestrzeniania się fake newsów
dc.title.alternativepl
The phenomenon of disinformation in a post-truth society. The importance of creative behaviour in the spread of fake news
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
31
Views per month
Views per city
Krakow
8
Warsaw
6
Bydgoszcz
1
Chorzów
1
Dobre
1
Gdansk
1
Gdynia
1
Katowice
1
Kielce
1
Kurów
1

No access

No Thumbnail Available
Collections