„Ideologia LGBT” jako przykład mitu politycznego – studium przypadku

master
dc.abstract.enThe topic of this paper is the case study of a political myth on the example of the construction “LGBT ideology” and its use in the election campaign in 2019. The analysis took into account only the data published between February 18, 2019 (the date of signature of Deklaracja LGBT+, the LGBT+ Declaration, by the Mayor of Warsaw) and October 13, 2019 (the date of the Polish parliamentary elections, which symbolically closed the election campaign period). Only selected utterances of the myth were analyzed, including those of authorities and materials published in public media.The aim of the study was to show that, in contrast to previous homophobic actions and statements, the use of the “LGBT ideology” in the 2019 election campaign can be considered an example of a modern political myth, which can be described according to the three-step model of the myth elaborated by Tadeusz Biernat. The model of Biernat has been supplemented by some critical remarks. They are discussed in the first chapter, which consists of a review of the most important theories of myth.The paper assumes that the main principle of the examined myth can be presented in the form of a two-part statement: (1) the LGBT are not people but an ideology, (2) “LGBT ideology” is a collection of all anti-values. It is assumed that a myth based on such a principle will make use of mechanisms and techniques that serve to build an extremely negative image of the opponent (or rather the enemy). These tools, linguistic and multimodal, are described in the second chapter. The third and fourth chapters present the sociopolitical context and situation of LGBT people in Poland. The third chapter focuses primarily on the history of LGBT movements in Poland and in the West, in order to show how the acronym LGBT was created and why it came into widespread use. The fourth chapter describes changes in politicians' attitudes towards sexual minorities that have taken place over the years in Poland. The main aim of the chapter was to show why the “LGBT ideology” differs from the manifestations of homophobia in previous years, although it is to some extent based on them.The last chapter of the paper contains a more detailed description of the construction “LGBT ideology” and a linguistic and multimodal analysis of selected utterances of the myth. The paper concludes with suggestions for the direction of further research and with a description of the conclusions drawn from the analysis.pl
dc.abstract.plTematem niniejszej pracy jest badanie mitu politycznego na przykładzie konstrukcji „ideologia LGBT” i jej wykorzystania w kampanii wyborczej w 2019 roku. Do analizy wzięto pod uwagę materiał, który ukazał się pomiędzy 18 lutego 2019 roku (data podpisania Deklaracji LGBT+ przez prezydenta Warszawy) oraz 13 października 2019 roku (data wyborów do Polskiego Parlamentu symbolicznie zamykająca okres kampanii wyborczej). Ostatecznie analizie poddano jedynie wybrane wysłowienia mitu, w tym wypowiedzi autorytetów oraz materiały opublikowane w mediach publicznych. Celem pracy było pokazanie, że w przeciwieństwie do poprzednich działań i wypowiedzi o charakterze homofobicznym, użycie „ideologii LGBT” w kampanii wyborczej w 2019 roku może zostać uznane za przykład nowoczesnego mitu politycznego, który można opisać zgodnie z trzystopniowym modelem mitu autorstwa Tadeusza Biernata. Model Biernata uzupełniono o pewne krytyczne uwagi. Omówiono je w rozdziale pierwszym, którego treść stanowi przegląd najważniejszych teorii mitu. W pracy przyjęto, że główną zasadę mitu można przedstawić w formie dwuczęściowego stwierdzenia: (1) LGBT to nie ludzie, ale ideologia, (2) „ideologia LGBT” to zbiór wszystkich antywartości. Założono, że mit opierający się na takiej zasadzie będzie mieć za podstawę mechanizmy i techniki, które służą budowaniu skrajnie negatywnego obrazu przeciwnika (lub raczej wroga). Te narzędzie, językowe i multimodalne, zostały opisane w drugim rozdziale pracy. Rozdział trzeci i czwarty przedstawiają kontekst społeczno-polityczny oraz sytuację osób LGBT w Polsce. W rozdziale trzecim skupiono się przede wszystkim na historii ruchów LGBT w Polsce i na Zachodzie, chcąc pokazać, w jaki sposób powstał skrótowiec LGBT oraz dlaczego wszedł do powszechnego użytku. W rozdziale czwartym omówiono zmiany w podejściu polityków do mniejszości seksualnych, jakie miały miejsce na przestrzeni lat w Polsce. Głównym celem rozdziału było wskazanie, dlaczego „ideologia LGBT” odróżnia się od przejawów homofobii z poprzednich lat, choć jednocześnie do pewnego stopnia z nich czerpie. Ostatni, piąty rozdział pracy zawiera bardziej szczegółowy opis wyrażenia „ideologia LGBT” oraz językową i multimodalną analizę wybranych wysłowień mitu. Pracę zamyka wskazanie dalszych możliwych kierunków badań oraz opis wniosków, jakie sformułowano na podstawie przeprowadzonej analizy.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorWiniarska, Justyna - 132649 pl
dc.contributor.authorDobrowolska, Magdalenapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerWiniarska, Justyna - 132649 pl
dc.contributor.reviewerHeydel, Magdalena - 128322 pl
dc.date.accessioned2020-08-05T15:03:40Z
dc.date.available2020-08-05T15:03:40Z
dc.date.submitted2020-07-30pl
dc.fieldofstudyretoryka stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-144008-197077pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/243656
dc.languagepolpl
dc.subject.enLGBT, LGBT ideology, political myth, election campaign, dehumanization, valuation, the language of hostility, creating an image of the enemy, multimodal analysispl
dc.subject.plLGBT, ideologia LGBT, mit polityczny, kampania wyborcza, dehumanizacja, wartościowanie, język wrogości, budowanie obrazu wroga, analiza multimodalnapl
dc.title„Ideologia LGBT” jako przykład mitu politycznego – studium przypadkupl
dc.title.alternative"LGBT ideology" as an example of a political myth – a case studypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The topic of this paper is the case study of a political myth on the example of the construction “LGBT ideology” and its use in the election campaign in 2019. The analysis took into account only the data published between February 18, 2019 (the date of signature of Deklaracja LGBT+, the LGBT+ Declaration, by the Mayor of Warsaw) and October 13, 2019 (the date of the Polish parliamentary elections, which symbolically closed the election campaign period). Only selected utterances of the myth were analyzed, including those of authorities and materials published in public media.The aim of the study was to show that, in contrast to previous homophobic actions and statements, the use of the “LGBT ideology” in the 2019 election campaign can be considered an example of a modern political myth, which can be described according to the three-step model of the myth elaborated by Tadeusz Biernat. The model of Biernat has been supplemented by some critical remarks. They are discussed in the first chapter, which consists of a review of the most important theories of myth.The paper assumes that the main principle of the examined myth can be presented in the form of a two-part statement: (1) the LGBT are not people but an ideology, (2) “LGBT ideology” is a collection of all anti-values. It is assumed that a myth based on such a principle will make use of mechanisms and techniques that serve to build an extremely negative image of the opponent (or rather the enemy). These tools, linguistic and multimodal, are described in the second chapter. The third and fourth chapters present the sociopolitical context and situation of LGBT people in Poland. The third chapter focuses primarily on the history of LGBT movements in Poland and in the West, in order to show how the acronym LGBT was created and why it came into widespread use. The fourth chapter describes changes in politicians' attitudes towards sexual minorities that have taken place over the years in Poland. The main aim of the chapter was to show why the “LGBT ideology” differs from the manifestations of homophobia in previous years, although it is to some extent based on them.The last chapter of the paper contains a more detailed description of the construction “LGBT ideology” and a linguistic and multimodal analysis of selected utterances of the myth. The paper concludes with suggestions for the direction of further research and with a description of the conclusions drawn from the analysis.
dc.abstract.plpl
Tematem niniejszej pracy jest badanie mitu politycznego na przykładzie konstrukcji „ideologia LGBT” i jej wykorzystania w kampanii wyborczej w 2019 roku. Do analizy wzięto pod uwagę materiał, który ukazał się pomiędzy 18 lutego 2019 roku (data podpisania Deklaracji LGBT+ przez prezydenta Warszawy) oraz 13 października 2019 roku (data wyborów do Polskiego Parlamentu symbolicznie zamykająca okres kampanii wyborczej). Ostatecznie analizie poddano jedynie wybrane wysłowienia mitu, w tym wypowiedzi autorytetów oraz materiały opublikowane w mediach publicznych. Celem pracy było pokazanie, że w przeciwieństwie do poprzednich działań i wypowiedzi o charakterze homofobicznym, użycie „ideologii LGBT” w kampanii wyborczej w 2019 roku może zostać uznane za przykład nowoczesnego mitu politycznego, który można opisać zgodnie z trzystopniowym modelem mitu autorstwa Tadeusza Biernata. Model Biernata uzupełniono o pewne krytyczne uwagi. Omówiono je w rozdziale pierwszym, którego treść stanowi przegląd najważniejszych teorii mitu. W pracy przyjęto, że główną zasadę mitu można przedstawić w formie dwuczęściowego stwierdzenia: (1) LGBT to nie ludzie, ale ideologia, (2) „ideologia LGBT” to zbiór wszystkich antywartości. Założono, że mit opierający się na takiej zasadzie będzie mieć za podstawę mechanizmy i techniki, które służą budowaniu skrajnie negatywnego obrazu przeciwnika (lub raczej wroga). Te narzędzie, językowe i multimodalne, zostały opisane w drugim rozdziale pracy. Rozdział trzeci i czwarty przedstawiają kontekst społeczno-polityczny oraz sytuację osób LGBT w Polsce. W rozdziale trzecim skupiono się przede wszystkim na historii ruchów LGBT w Polsce i na Zachodzie, chcąc pokazać, w jaki sposób powstał skrótowiec LGBT oraz dlaczego wszedł do powszechnego użytku. W rozdziale czwartym omówiono zmiany w podejściu polityków do mniejszości seksualnych, jakie miały miejsce na przestrzeni lat w Polsce. Głównym celem rozdziału było wskazanie, dlaczego „ideologia LGBT” odróżnia się od przejawów homofobii z poprzednich lat, choć jednocześnie do pewnego stopnia z nich czerpie. Ostatni, piąty rozdział pracy zawiera bardziej szczegółowy opis wyrażenia „ideologia LGBT” oraz językową i multimodalną analizę wybranych wysłowień mitu. Pracę zamyka wskazanie dalszych możliwych kierunków badań oraz opis wniosków, jakie sformułowano na podstawie przeprowadzonej analizy.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Winiarska, Justyna - 132649
dc.contributor.authorpl
Dobrowolska, Magdalena
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Winiarska, Justyna - 132649
dc.contributor.reviewerpl
Heydel, Magdalena - 128322
dc.date.accessioned
2020-08-05T15:03:40Z
dc.date.available
2020-08-05T15:03:40Z
dc.date.submittedpl
2020-07-30
dc.fieldofstudypl
retoryka stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-144008-197077
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/243656
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
LGBT, LGBT ideology, political myth, election campaign, dehumanization, valuation, the language of hostility, creating an image of the enemy, multimodal analysis
dc.subject.plpl
LGBT, ideologia LGBT, mit polityczny, kampania wyborcza, dehumanizacja, wartościowanie, język wrogości, budowanie obrazu wroga, analiza multimodalna
dc.titlepl
„Ideologia LGBT” jako przykład mitu politycznego – studium przypadku
dc.title.alternativepl
"LGBT ideology" as an example of a political myth – a case study
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
272
Views per month
Views per city
Warsaw
55
Krakow
19
London
16
Poznan
16
Lodz
14
Wroclaw
9
Bydgoszcz
7
Mława
6
Gdansk
5
Eppelheim
4

No access

No Thumbnail Available