Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
„Ideologia LGBT” jako przykład mitu politycznego – studium przypadku
"LGBT ideology" as an example of a political myth – a case study
LGBT, ideologia LGBT, mit polityczny, kampania wyborcza, dehumanizacja, wartościowanie, język wrogości, budowanie obrazu wroga, analiza multimodalna
LGBT, LGBT ideology, political myth, election campaign, dehumanization, valuation, the language of hostility, creating an image of the enemy, multimodal analysis
Tematem niniejszej pracy jest badanie mitu politycznego na przykładzie konstrukcji „ideologia LGBT” i jej wykorzystania w kampanii wyborczej w 2019 roku. Do analizy wzięto pod uwagę materiał, który ukazał się pomiędzy 18 lutego 2019 roku (data podpisania Deklaracji LGBT+ przez prezydenta Warszawy) oraz 13 października 2019 roku (data wyborów do Polskiego Parlamentu symbolicznie zamykająca okres kampanii wyborczej). Ostatecznie analizie poddano jedynie wybrane wysłowienia mitu, w tym wypowiedzi autorytetów oraz materiały opublikowane w mediach publicznych. Celem pracy było pokazanie, że w przeciwieństwie do poprzednich działań i wypowiedzi o charakterze homofobicznym, użycie „ideologii LGBT” w kampanii wyborczej w 2019 roku może zostać uznane za przykład nowoczesnego mitu politycznego, który można opisać zgodnie z trzystopniowym modelem mitu autorstwa Tadeusza Biernata. Model Biernata uzupełniono o pewne krytyczne uwagi. Omówiono je w rozdziale pierwszym, którego treść stanowi przegląd najważniejszych teorii mitu. W pracy przyjęto, że główną zasadę mitu można przedstawić w formie dwuczęściowego stwierdzenia: (1) LGBT to nie ludzie, ale ideologia, (2) „ideologia LGBT” to zbiór wszystkich antywartości. Założono, że mit opierający się na takiej zasadzie będzie mieć za podstawę mechanizmy i techniki, które służą budowaniu skrajnie negatywnego obrazu przeciwnika (lub raczej wroga). Te narzędzie, językowe i multimodalne, zostały opisane w drugim rozdziale pracy. Rozdział trzeci i czwarty przedstawiają kontekst społeczno-polityczny oraz sytuację osób LGBT w Polsce. W rozdziale trzecim skupiono się przede wszystkim na historii ruchów LGBT w Polsce i na Zachodzie, chcąc pokazać, w jaki sposób powstał skrótowiec LGBT oraz dlaczego wszedł do powszechnego użytku. W rozdziale czwartym omówiono zmiany w podejściu polityków do mniejszości seksualnych, jakie miały miejsce na przestrzeni lat w Polsce. Głównym celem rozdziału było wskazanie, dlaczego „ideologia LGBT” odróżnia się od przejawów homofobii z poprzednich lat, choć jednocześnie do pewnego stopnia z nich czerpie. Ostatni, piąty rozdział pracy zawiera bardziej szczegółowy opis wyrażenia „ideologia LGBT” oraz językową i multimodalną analizę wybranych wysłowień mitu. Pracę zamyka wskazanie dalszych możliwych kierunków badań oraz opis wniosków, jakie sformułowano na podstawie przeprowadzonej analizy.
The topic of this paper is the case study of a political myth on the example of the construction “LGBT ideology” and its use in the election campaign in 2019. The analysis took into account only the data published between February 18, 2019 (the date of signature of Deklaracja LGBT+, the LGBT+ Declaration, by the Mayor of Warsaw) and October 13, 2019 (the date of the Polish parliamentary elections, which symbolically closed the election campaign period). Only selected utterances of the myth were analyzed, including those of authorities and materials published in public media.The aim of the study was to show that, in contrast to previous homophobic actions and statements, the use of the “LGBT ideology” in the 2019 election campaign can be considered an example of a modern political myth, which can be described according to the three-step model of the myth elaborated by Tadeusz Biernat. The model of Biernat has been supplemented by some critical remarks. They are discussed in the first chapter, which consists of a review of the most important theories of myth.The paper assumes that the main principle of the examined myth can be presented in the form of a two-part statement: (1) the LGBT are not people but an ideology, (2) “LGBT ideology” is a collection of all anti-values. It is assumed that a myth based on such a principle will make use of mechanisms and techniques that serve to build an extremely negative image of the opponent (or rather the enemy). These tools, linguistic and multimodal, are described in the second chapter. The third and fourth chapters present the sociopolitical context and situation of LGBT people in Poland. The third chapter focuses primarily on the history of LGBT movements in Poland and in the West, in order to show how the acronym LGBT was created and why it came into widespread use. The fourth chapter describes changes in politicians' attitudes towards sexual minorities that have taken place over the years in Poland. The main aim of the chapter was to show why the “LGBT ideology” differs from the manifestations of homophobia in previous years, although it is to some extent based on them.The last chapter of the paper contains a more detailed description of the construction “LGBT ideology” and a linguistic and multimodal analysis of selected utterances of the myth. The paper concludes with suggestions for the direction of further research and with a description of the conclusions drawn from the analysis.
dc.abstract.en | The topic of this paper is the case study of a political myth on the example of the construction “LGBT ideology” and its use in the election campaign in 2019. The analysis took into account only the data published between February 18, 2019 (the date of signature of Deklaracja LGBT+, the LGBT+ Declaration, by the Mayor of Warsaw) and October 13, 2019 (the date of the Polish parliamentary elections, which symbolically closed the election campaign period). Only selected utterances of the myth were analyzed, including those of authorities and materials published in public media.The aim of the study was to show that, in contrast to previous homophobic actions and statements, the use of the “LGBT ideology” in the 2019 election campaign can be considered an example of a modern political myth, which can be described according to the three-step model of the myth elaborated by Tadeusz Biernat. The model of Biernat has been supplemented by some critical remarks. They are discussed in the first chapter, which consists of a review of the most important theories of myth.The paper assumes that the main principle of the examined myth can be presented in the form of a two-part statement: (1) the LGBT are not people but an ideology, (2) “LGBT ideology” is a collection of all anti-values. It is assumed that a myth based on such a principle will make use of mechanisms and techniques that serve to build an extremely negative image of the opponent (or rather the enemy). These tools, linguistic and multimodal, are described in the second chapter. The third and fourth chapters present the sociopolitical context and situation of LGBT people in Poland. The third chapter focuses primarily on the history of LGBT movements in Poland and in the West, in order to show how the acronym LGBT was created and why it came into widespread use. The fourth chapter describes changes in politicians' attitudes towards sexual minorities that have taken place over the years in Poland. The main aim of the chapter was to show why the “LGBT ideology” differs from the manifestations of homophobia in previous years, although it is to some extent based on them.The last chapter of the paper contains a more detailed description of the construction “LGBT ideology” and a linguistic and multimodal analysis of selected utterances of the myth. The paper concludes with suggestions for the direction of further research and with a description of the conclusions drawn from the analysis. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy jest badanie mitu politycznego na przykładzie konstrukcji „ideologia LGBT” i jej wykorzystania w kampanii wyborczej w 2019 roku. Do analizy wzięto pod uwagę materiał, który ukazał się pomiędzy 18 lutego 2019 roku (data podpisania Deklaracji LGBT+ przez prezydenta Warszawy) oraz 13 października 2019 roku (data wyborów do Polskiego Parlamentu symbolicznie zamykająca okres kampanii wyborczej). Ostatecznie analizie poddano jedynie wybrane wysłowienia mitu, w tym wypowiedzi autorytetów oraz materiały opublikowane w mediach publicznych. Celem pracy było pokazanie, że w przeciwieństwie do poprzednich działań i wypowiedzi o charakterze homofobicznym, użycie „ideologii LGBT” w kampanii wyborczej w 2019 roku może zostać uznane za przykład nowoczesnego mitu politycznego, który można opisać zgodnie z trzystopniowym modelem mitu autorstwa Tadeusza Biernata. Model Biernata uzupełniono o pewne krytyczne uwagi. Omówiono je w rozdziale pierwszym, którego treść stanowi przegląd najważniejszych teorii mitu. W pracy przyjęto, że główną zasadę mitu można przedstawić w formie dwuczęściowego stwierdzenia: (1) LGBT to nie ludzie, ale ideologia, (2) „ideologia LGBT” to zbiór wszystkich antywartości. Założono, że mit opierający się na takiej zasadzie będzie mieć za podstawę mechanizmy i techniki, które służą budowaniu skrajnie negatywnego obrazu przeciwnika (lub raczej wroga). Te narzędzie, językowe i multimodalne, zostały opisane w drugim rozdziale pracy. Rozdział trzeci i czwarty przedstawiają kontekst społeczno-polityczny oraz sytuację osób LGBT w Polsce. W rozdziale trzecim skupiono się przede wszystkim na historii ruchów LGBT w Polsce i na Zachodzie, chcąc pokazać, w jaki sposób powstał skrótowiec LGBT oraz dlaczego wszedł do powszechnego użytku. W rozdziale czwartym omówiono zmiany w podejściu polityków do mniejszości seksualnych, jakie miały miejsce na przestrzeni lat w Polsce. Głównym celem rozdziału było wskazanie, dlaczego „ideologia LGBT” odróżnia się od przejawów homofobii z poprzednich lat, choć jednocześnie do pewnego stopnia z nich czerpie. Ostatni, piąty rozdział pracy zawiera bardziej szczegółowy opis wyrażenia „ideologia LGBT” oraz językową i multimodalną analizę wybranych wysłowień mitu. Pracę zamyka wskazanie dalszych możliwych kierunków badań oraz opis wniosków, jakie sformułowano na podstawie przeprowadzonej analizy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Winiarska, Justyna - 132649 | pl |
dc.contributor.author | Dobrowolska, Magdalena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Winiarska, Justyna - 132649 | pl |
dc.contributor.reviewer | Heydel, Magdalena - 128322 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-08-05T15:03:40Z | |
dc.date.available | 2020-08-05T15:03:40Z | |
dc.date.submitted | 2020-07-30 | pl |
dc.fieldofstudy | retoryka stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-144008-197077 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/243656 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | LGBT, LGBT ideology, political myth, election campaign, dehumanization, valuation, the language of hostility, creating an image of the enemy, multimodal analysis | pl |
dc.subject.pl | LGBT, ideologia LGBT, mit polityczny, kampania wyborcza, dehumanizacja, wartościowanie, język wrogości, budowanie obrazu wroga, analiza multimodalna | pl |
dc.title | „Ideologia LGBT” jako przykład mitu politycznego – studium przypadku | pl |
dc.title.alternative | "LGBT ideology" as an example of a political myth – a case study | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |