Kultura masowa w edukacji polonistycznej.

master
dc.abstract.enThe purpose of this study is to exam how much the education of polish philology acquaints youth with the phenomenon of mass culture. First part gives the theoretical knowledge and presents the definition of pop-culture, its main characteristics and threats. It is hard to find exact definition of „mass-culture” in the reference books, so this paper presents few opinions of experts in this subject, which are: Krystyna Kłoskowska, Zbyszko Melosik, Gustaw Friedman and Dominic Strinati. The second part of this study describes fields in which mass-culture exists. Those are: cinema, popular literature, music, advertising, and graffiti. The last chapter, which is the practical part, analyzes school books which fulfil both of core curriculum: new and old. Last part of this study describes school books designed for students of primary and secondary school.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca ma na celu zbadanie, w jakim stopniu edukacja polonistyczna zaznajamiania młodych ludzi ze zjawiskami kultury masowej. Pierwsza część ma dostarczyć teoretycznej wiedzy i stanowi prezentację definicji popkultury, jej głównych cech oraz zagrożeń, jakie z niej wynikają. Z racji tego, że w literaturze przedmiotu ciężko spotkać jednoznaczną definicję kultury masowej, w pracy zostało przytoczone kilka opinii badaczy na jej temat, a mianowicie: Krystyny Kłoskowskiej, Zbyszko Melosika, Gustawa Friedmana oraz Dominica Strinatiego. W części drugiej znalazł się opis obszarów, w obrębie których funkcjonuje kultura masowa, a mianowicie: sztuki filmowej, literatury popularnej, muzyki, reklamy oraz graffiti. W ostatniej, praktycznej części pracy znajduje się analiza podręczników szkolnych – realizujących założenia zarówno starej, jak i nowej podstawy programowej – przeznaczonych dla uczniów szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHobot-Marcinek, Joanna - 128326 pl
dc.contributor.authorJasińska, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerHobot-Marcinek, Joanna - 128326 pl
dc.contributor.reviewerRusek, Marta - 131725 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T00:16:12Z
dc.date.available2020-07-27T00:16:12Z
dc.date.submitted2016-07-04pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-107515-128603pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213784
dc.languagepolpl
dc.subject.enmass culture, mass media, popular literature, advertisement, movie, popular music, school books, globalization, education of polish philology.pl
dc.subject.plkultura masowa, środki masowego przekazu, literatura popularna, reklama, film, muzyka popularna, podręczniki szkolne, globalizacja, edukacja polonistycznapl
dc.titleKultura masowa w edukacji polonistycznej.pl
dc.title.alternativeMass culture in education of polish philology.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this study is to exam how much the education of polish philology acquaints youth with the phenomenon of mass culture. First part gives the theoretical knowledge and presents the definition of pop-culture, its main characteristics and threats. It is hard to find exact definition of „mass-culture” in the reference books, so this paper presents few opinions of experts in this subject, which are: Krystyna Kłoskowska, Zbyszko Melosik, Gustaw Friedman and Dominic Strinati. The second part of this study describes fields in which mass-culture exists. Those are: cinema, popular literature, music, advertising, and graffiti. The last chapter, which is the practical part, analyzes school books which fulfil both of core curriculum: new and old. Last part of this study describes school books designed for students of primary and secondary school.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca ma na celu zbadanie, w jakim stopniu edukacja polonistyczna zaznajamiania młodych ludzi ze zjawiskami kultury masowej. Pierwsza część ma dostarczyć teoretycznej wiedzy i stanowi prezentację definicji popkultury, jej głównych cech oraz zagrożeń, jakie z niej wynikają. Z racji tego, że w literaturze przedmiotu ciężko spotkać jednoznaczną definicję kultury masowej, w pracy zostało przytoczone kilka opinii badaczy na jej temat, a mianowicie: Krystyny Kłoskowskiej, Zbyszko Melosika, Gustawa Friedmana oraz Dominica Strinatiego. W części drugiej znalazł się opis obszarów, w obrębie których funkcjonuje kultura masowa, a mianowicie: sztuki filmowej, literatury popularnej, muzyki, reklamy oraz graffiti. W ostatniej, praktycznej części pracy znajduje się analiza podręczników szkolnych – realizujących założenia zarówno starej, jak i nowej podstawy programowej – przeznaczonych dla uczniów szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Hobot-Marcinek, Joanna - 128326
dc.contributor.authorpl
Jasińska, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Hobot-Marcinek, Joanna - 128326
dc.contributor.reviewerpl
Rusek, Marta - 131725
dc.date.accessioned
2020-07-27T00:16:12Z
dc.date.available
2020-07-27T00:16:12Z
dc.date.submittedpl
2016-07-04
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-107515-128603
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213784
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
mass culture, mass media, popular literature, advertisement, movie, popular music, school books, globalization, education of polish philology.
dc.subject.plpl
kultura masowa, środki masowego przekazu, literatura popularna, reklama, film, muzyka popularna, podręczniki szkolne, globalizacja, edukacja polonistyczna
dc.titlepl
Kultura masowa w edukacji polonistycznej.
dc.title.alternativepl
Mass culture in education of polish philology.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
51
Views per month
Views per city
Warsaw
14
Krakow
8
Wroclaw
3
Gdansk
2
Lublin
2
Bielsko-Biala
1
Brzegi
1
Dublin
1
Katowice
1
Lodz
1

No access

No Thumbnail Available