Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kultura masowa w edukacji polonistycznej.
Mass culture in education of polish philology.
kultura masowa, środki masowego przekazu, literatura popularna, reklama, film, muzyka popularna, podręczniki szkolne, globalizacja, edukacja polonistyczna
mass culture, mass media, popular literature, advertisement, movie, popular music, school books, globalization, education of polish philology.
Niniejsza praca ma na celu zbadanie, w jakim stopniu edukacja polonistyczna zaznajamiania młodych ludzi ze zjawiskami kultury masowej. Pierwsza część ma dostarczyć teoretycznej wiedzy i stanowi prezentację definicji popkultury, jej głównych cech oraz zagrożeń, jakie z niej wynikają. Z racji tego, że w literaturze przedmiotu ciężko spotkać jednoznaczną definicję kultury masowej, w pracy zostało przytoczone kilka opinii badaczy na jej temat, a mianowicie: Krystyny Kłoskowskiej, Zbyszko Melosika, Gustawa Friedmana oraz Dominica Strinatiego. W części drugiej znalazł się opis obszarów, w obrębie których funkcjonuje kultura masowa, a mianowicie: sztuki filmowej, literatury popularnej, muzyki, reklamy oraz graffiti. W ostatniej, praktycznej części pracy znajduje się analiza podręczników szkolnych – realizujących założenia zarówno starej, jak i nowej podstawy programowej – przeznaczonych dla uczniów szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych.
The purpose of this study is to exam how much the education of polish philology acquaints youth with the phenomenon of mass culture. First part gives the theoretical knowledge and presents the definition of pop-culture, its main characteristics and threats. It is hard to find exact definition of „mass-culture” in the reference books, so this paper presents few opinions of experts in this subject, which are: Krystyna Kłoskowska, Zbyszko Melosik, Gustaw Friedman and Dominic Strinati. The second part of this study describes fields in which mass-culture exists. Those are: cinema, popular literature, music, advertising, and graffiti. The last chapter, which is the practical part, analyzes school books which fulfil both of core curriculum: new and old. Last part of this study describes school books designed for students of primary and secondary school.
dc.abstract.en | The purpose of this study is to exam how much the education of polish philology acquaints youth with the phenomenon of mass culture. First part gives the theoretical knowledge and presents the definition of pop-culture, its main characteristics and threats. It is hard to find exact definition of „mass-culture” in the reference books, so this paper presents few opinions of experts in this subject, which are: Krystyna Kłoskowska, Zbyszko Melosik, Gustaw Friedman and Dominic Strinati. The second part of this study describes fields in which mass-culture exists. Those are: cinema, popular literature, music, advertising, and graffiti. The last chapter, which is the practical part, analyzes school books which fulfil both of core curriculum: new and old. Last part of this study describes school books designed for students of primary and secondary school. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca ma na celu zbadanie, w jakim stopniu edukacja polonistyczna zaznajamiania młodych ludzi ze zjawiskami kultury masowej. Pierwsza część ma dostarczyć teoretycznej wiedzy i stanowi prezentację definicji popkultury, jej głównych cech oraz zagrożeń, jakie z niej wynikają. Z racji tego, że w literaturze przedmiotu ciężko spotkać jednoznaczną definicję kultury masowej, w pracy zostało przytoczone kilka opinii badaczy na jej temat, a mianowicie: Krystyny Kłoskowskiej, Zbyszko Melosika, Gustawa Friedmana oraz Dominica Strinatiego. W części drugiej znalazł się opis obszarów, w obrębie których funkcjonuje kultura masowa, a mianowicie: sztuki filmowej, literatury popularnej, muzyki, reklamy oraz graffiti. W ostatniej, praktycznej części pracy znajduje się analiza podręczników szkolnych – realizujących założenia zarówno starej, jak i nowej podstawy programowej – przeznaczonych dla uczniów szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hobot-Marcinek, Joanna - 128326 | pl |
dc.contributor.author | Jasińska, Natalia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hobot-Marcinek, Joanna - 128326 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rusek, Marta - 131725 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T00:16:12Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T00:16:12Z | |
dc.date.submitted | 2016-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-107515-128603 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213784 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | mass culture, mass media, popular literature, advertisement, movie, popular music, school books, globalization, education of polish philology. | pl |
dc.subject.pl | kultura masowa, środki masowego przekazu, literatura popularna, reklama, film, muzyka popularna, podręczniki szkolne, globalizacja, edukacja polonistyczna | pl |
dc.title | Kultura masowa w edukacji polonistycznej. | pl |
dc.title.alternative | Mass culture in education of polish philology. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |