Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Instrumenty He w świecie Indian Barasana z perspektywy zwrotu ontologicznego
He instruments in the world of Barasana Indians from the perspective of the ontological turn
Amazonia, Tukano, realizm spekulatywny, zwrot ontologiczny, kultura materialna, Stephen Hugh-Jones, Christine Hugh-Jones
Amazon, Tukano, speculative realism, ontological turn, material culture, Stephen Hugh-Jones, Christine Hugh-Jones
Barasana to Indianie posługujący się językiem z grupy Tukano i zamieszkujący północno-zachodnią Amazonię. Badania wśród nich prowadzili Stephen i Christine Hugh-Jones w latach 1968-1970. Wśród Barasanów istnieje pojęcie He, oznaczające z jednej strony flety i trąby, które używane są wyłącznie podczas rytuału inicjacji mężczyzn, zwanego Domem He (He wi). Z drugiej strony, He oznacza też wszystko to, co pochodzi od przodków, a więc He zawiera całość świata religijnego. Istnieją jednak również inne przedmioty powiązane ze światem religijnym Barasanów. Niniejsza praca ma na celu wyjaśnienie, jakie miejsce w świecie Barasanów zajmuje He i jak manifestuje się w trakcie rytuału Domu He. W tym celu potraktuję He jako przedmiot, w myśl realizmu spekulatywnego Grahama Harmana zakładając, że świat składa się z przedmiotów, czyli wszystkiego tego, co nieredukowalne do swoich części ani funkcji. Wykorzystam również teorie wypracowane w tzw. zwrocie ontologicznym, zawarte w książkach „Thinking Through Things” oraz „The Ontological Turn” – obie prace pokazują, w jaki sposób założenie, że kulturowe konstruowanie rzeczywistości nie ogranicza się jedynie do wytwarzania reprezentacji jednego, obiektywnego świata. Teorie Alfreda Gella, dotyczące dostrzegania sprawczości w rzeczy, oraz Tanyi Luhrmann, wyjaśniające w jaki sposób niewidzialni inni (duchy, bóstwa itp.) stają się częścią świata społeczności, pomogą w analizie interakcji z He podczas Domu He. Ostatni rozdział pracy poświęcony jest tukanoańskim teoriom pozwalającym na zrozumienie tego, jakim przedmiotem w świecie Barasanów jest He.
Barasana are Indians who live in the North-Western Amazon and use a language from a Tukano language group. Research among them was conducted by Stephen and Christine Hugh-Jones between 1968 and 1970. There is a term used by Barasana called He, which on the one hand means flutes and trumpets, used exclusively during the male initation ritual, He House (He wi). On the other hand, He also means everything that comes from the ancestors, which means that the whole of the Barasana religious world is encompassed by He. This work’s goal is to explain what place He has in the world of Barasana and how it manifests during the He House. In order to arrive at this goal, I will treat He as an object, following the notion from Graham Harman’s speculative realist philosophy which claims that the world consists of objects, and objects are everything irreducible to its components or function. I will also use theories constructed in the so-called ontological turn, presented in books “Thinking Through Things” and “The Ontological Turn” – these two works present how the notion that the cultural construction of reality isn’t limited to the creation of representation of one, objective world. Theories of Alfred Gell, which concern noticing the agency in things, and of Tanya Luhrmann, explaining how the invisible others (spirits, deities etc.) become a part of the world of a community, will help analyse the interaction with He during the He House. The last chapter is dedicated to the Tukanoan theories that further allow to understand what kind of an object He is in the world of Barasana.
dc.abstract.en | Barasana are Indians who live in the North-Western Amazon and use a language from a Tukano language group. Research among them was conducted by Stephen and Christine Hugh-Jones between 1968 and 1970. There is a term used by Barasana called He, which on the one hand means flutes and trumpets, used exclusively during the male initation ritual, He House (He wi). On the other hand, He also means everything that comes from the ancestors, which means that the whole of the Barasana religious world is encompassed by He. This work’s goal is to explain what place He has in the world of Barasana and how it manifests during the He House. In order to arrive at this goal, I will treat He as an object, following the notion from Graham Harman’s speculative realist philosophy which claims that the world consists of objects, and objects are everything irreducible to its components or function. I will also use theories constructed in the so-called ontological turn, presented in books “Thinking Through Things” and “The Ontological Turn” – these two works present how the notion that the cultural construction of reality isn’t limited to the creation of representation of one, objective world. Theories of Alfred Gell, which concern noticing the agency in things, and of Tanya Luhrmann, explaining how the invisible others (spirits, deities etc.) become a part of the world of a community, will help analyse the interaction with He during the He House. The last chapter is dedicated to the Tukanoan theories that further allow to understand what kind of an object He is in the world of Barasana. | pl |
dc.abstract.pl | Barasana to Indianie posługujący się językiem z grupy Tukano i zamieszkujący północno-zachodnią Amazonię. Badania wśród nich prowadzili Stephen i Christine Hugh-Jones w latach 1968-1970. Wśród Barasanów istnieje pojęcie He, oznaczające z jednej strony flety i trąby, które używane są wyłącznie podczas rytuału inicjacji mężczyzn, zwanego Domem He (He wi). Z drugiej strony, He oznacza też wszystko to, co pochodzi od przodków, a więc He zawiera całość świata religijnego. Istnieją jednak również inne przedmioty powiązane ze światem religijnym Barasanów. Niniejsza praca ma na celu wyjaśnienie, jakie miejsce w świecie Barasanów zajmuje He i jak manifestuje się w trakcie rytuału Domu He. W tym celu potraktuję He jako przedmiot, w myśl realizmu spekulatywnego Grahama Harmana zakładając, że świat składa się z przedmiotów, czyli wszystkiego tego, co nieredukowalne do swoich części ani funkcji. Wykorzystam również teorie wypracowane w tzw. zwrocie ontologicznym, zawarte w książkach „Thinking Through Things” oraz „The Ontological Turn” – obie prace pokazują, w jaki sposób założenie, że kulturowe konstruowanie rzeczywistości nie ogranicza się jedynie do wytwarzania reprezentacji jednego, obiektywnego świata. Teorie Alfreda Gella, dotyczące dostrzegania sprawczości w rzeczy, oraz Tanyi Luhrmann, wyjaśniające w jaki sposób niewidzialni inni (duchy, bóstwa itp.) stają się częścią świata społeczności, pomogą w analizie interakcji z He podczas Domu He. Ostatni rozdział pracy poświęcony jest tukanoańskim teoriom pozwalającym na zrozumienie tego, jakim przedmiotem w świecie Barasanów jest He. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bohuszewicz, Jakub - 103469 | pl |
dc.contributor.author | Lach, Krzysztof - USOS302282 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bohuszewicz, Jakub - 103469 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szyjewski, Andrzej - 132284 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-07T23:40:05Z | |
dc.date.available | 2024-07-07T23:40:05Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | religioznawstwo - interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami świata | pl |
dc.identifier.apd | diploma-176499-302282 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372349 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Amazon, Tukano, speculative realism, ontological turn, material culture, Stephen Hugh-Jones, Christine Hugh-Jones | pl |
dc.subject.pl | Amazonia, Tukano, realizm spekulatywny, zwrot ontologiczny, kultura materialna, Stephen Hugh-Jones, Christine Hugh-Jones | pl |
dc.title | Instrumenty He w świecie Indian Barasana z perspektywy zwrotu ontologicznego | pl |
dc.title.alternative | He instruments in the world of Barasana Indians from the perspective of the ontological turn | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |