Specyfika portretowania kobiet u władzy na podstawie filmowych przedstawień ostatniej carycy Rosji Aleksandry i jej córki Anastazji

master
dc.abstract.enIssues connected with portraying sovereigns in films are determined by many factors – both social and cultural. In order to explore this topic, I analyse sources of authority fascination, mainly on the basis of Max Weber theory, according to which there are three typs of authority – legal, traditional and charismatic. Concerning the main topic of this work, I study connections between legal and charismatic authority. Their specific nature is visible mainly in Russia, where sovereigns are directly related to God and tradition. For complete understanding of the power exercised by Russian sovereigns, I also present cultural context of their authority, specific for XVIII and XIX century. For the purpose of this study, Jurij Łotman book – Russia and signs was used. The second chapter is also devoted to historiographic portrait of Alexandra the Empress and Grand Duchess Anastasia. I also analyse the figurers of Cleopatra and Catherine the Great, who often inspired filmmakers. The first films about them were produced in 30s. The main goal was to observe how these two women were changing in the perception of film producers and whether the form of their description had been developing or not. In the second chapter I also refer to visual portraits of these two empresses – both official and unofficial. Private pictures were often made by Nicolas II of Russia, who was fond of photography. I look for connections between these portraits and the ones presented by film producers. In the third chapter I try to indicate sources of differences in presenting the figure of Alexandra, by filmmakers. I focus on the different perceptions of her character by Russian and Western directors and on the divergent expectations of the audience to whom the films are directed. Anastasia was chosen by ma as an example of a symbol of false hope in cinema. A character who, due the fate of Anna Anderson, has been completely reinterpreted by directors. Filmographies of both, Alexandra and Anastasia, are also used to reflect on the way in which monarchs are portrayed in cinema, I look at the choices that creators make when they are deciding whether to talk about rulers and there families in an official manner, or in a more private manner. I discuss the subject of what these decisions ultimately have to do with the construction of empress in the viewer’s consciousness.pl
dc.abstract.plProblematyka i specyfika portretowania monarchiń w kinie wiąże się z licznymi czynnikami zarówno społecznymi, jak i kulturowymi. By dokładnie zbadać ten temat najpierw przyglądam się źródłom fascynacji władzą. Opierając się głównie na teorii Maxa Webera, który wyodrębnił jej trzy podstawowe rodzaje: władza legitymistyczna, funkcjonalna i charyzmatyczna. W kontekście tematu pracy głównie badam zależności między władzą legitymistyczną i charyzmatyczną. Ich osobliwy charakter wybrzmiewa zwłaszcza w Rosji, gdzie monarchowie bezpośrednio łączeni są z Bogiem i tradycją. W celu dokładnego zrozumienia swoistego charakteru rządów sprawowanych przez rosyjskie monarchinie przedstawiam również ich sytuację kulturową w XVIII i XIX wieku przy pomocy książki Jurija Łotmana Rosja i znaki, jak również cały drugi rozdział poświęcam na historiograficzny portret carycy Aleksandry i wielkiej księżnej Anastazji. Wcześniej jednak przyglądam się Kleopatrze i Katarzynie Wielkiej, które stały się częstym tematem filmów już od lat 30. Moim celem było przyjrzeć się temu, jak obie te bohaterki zmieniały się w świadomości reżyserów, czy w ogóle forma opowiadania o nich ewoluowała. W rozdziale drugim odnoszę się również do wizualnych portretów obu monarchiń, zarówno tych oficjalnych, jak i prywatnych, wykonanych najczęściej przez cara Mikołaja II, który pasjonował się fotografią. Poszukuję zależności między tymi przedstawieniami, a tymi, które w swoich filmach zawierają reżyserzy. W trzecim rozdziale staram się przedstawić powody różnic w portretowaniu Aleksandry w kinie. Skupiam się na odmiennym odbiorze jej postaci przez twórców rosyjskich i zachodnich oraz na rozbieżnych oczekiwaniach widowni, do których filmy są kierowane. Anastazja zaś została przeze mnie wybrana jako przykład fałszywego symbolu nadziei w kinie. Bohaterka, która przez wzgląd na losy Anny Anderson została całkowicie zreinterpretowana przez reżyserów. Filmografie obu władczyń służą mi również do refleksji nad samym sposobem portretowania monarchów w kinie, przyglądam się wyborom jakie podejmują twórcy decydując się czy o władcach i ich rodzinach opowiadać w sposób oficjalny, czy bardziej prywatny. Poruszam temat tego, jaki te decyzje mają finalnie skutek w konstruowaniu bohaterek w świadomości widza.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.contributor.authorKowalski, Łukaszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.contributor.reviewerWojnicka, Joanna - 132705 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T22:30:16Z
dc.date.available2020-07-27T22:30:16Z
dc.date.submitted2019-09-25pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-130746-252695pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233740
dc.languagepolpl
dc.subject.enAlexandra Feodorovna, Grand Duchess Anastasia, Tsar Nicholas II, The Romanovs, Cleopatra, Catherine the Great, Rasputin, Anna Anderson, Russian cinematography, Film biographies of the monarchs, Theory of Power, Cinematographic portraits, Max Weber, Private photography, Formal photography, Power and religion, film and history, filmic pop-history, Gleb Panfilov, Franklin J. Schaffnerpl
dc.subject.plCaryca Aleksandra Romanowa, Wielka księżna Anastazja, car Mikołaj II, Romanowowie, Kleopatra, Katarzyna Wielka, Rasputin, Anna Anderson, Kinematografia rosyjska, Filmowe biografie władców, Teoria władzy, Filmowe portrety, Max Weber, Fotografia prywatna, Fotografia oficjalna, Władza i religia, Film i historia, Filmowa pop-historia, Gleb Panfiłow, Franklin J. Schaffnerpl
dc.titleSpecyfika portretowania kobiet u władzy na podstawie filmowych przedstawień ostatniej carycy Rosji Aleksandry i jej córki Anastazjipl
dc.title.alternativeThe specificity of portraying women in power on the basis of films concerning the last Russian Empress Alexandra and her daughter Anastasia.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Issues connected with portraying sovereigns in films are determined by many factors – both social and cultural. In order to explore this topic, I analyse sources of authority fascination, mainly on the basis of Max Weber theory, according to which there are three typs of authority – legal, traditional and charismatic. Concerning the main topic of this work, I study connections between legal and charismatic authority. Their specific nature is visible mainly in Russia, where sovereigns are directly related to God and tradition. For complete understanding of the power exercised by Russian sovereigns, I also present cultural context of their authority, specific for XVIII and XIX century. For the purpose of this study, Jurij Łotman book – Russia and signs was used. The second chapter is also devoted to historiographic portrait of Alexandra the Empress and Grand Duchess Anastasia. I also analyse the figurers of Cleopatra and Catherine the Great, who often inspired filmmakers. The first films about them were produced in 30s. The main goal was to observe how these two women were changing in the perception of film producers and whether the form of their description had been developing or not. In the second chapter I also refer to visual portraits of these two empresses – both official and unofficial. Private pictures were often made by Nicolas II of Russia, who was fond of photography. I look for connections between these portraits and the ones presented by film producers. In the third chapter I try to indicate sources of differences in presenting the figure of Alexandra, by filmmakers. I focus on the different perceptions of her character by Russian and Western directors and on the divergent expectations of the audience to whom the films are directed. Anastasia was chosen by ma as an example of a symbol of false hope in cinema. A character who, due the fate of Anna Anderson, has been completely reinterpreted by directors. Filmographies of both, Alexandra and Anastasia, are also used to reflect on the way in which monarchs are portrayed in cinema, I look at the choices that creators make when they are deciding whether to talk about rulers and there families in an official manner, or in a more private manner. I discuss the subject of what these decisions ultimately have to do with the construction of empress in the viewer’s consciousness.
dc.abstract.plpl
Problematyka i specyfika portretowania monarchiń w kinie wiąże się z licznymi czynnikami zarówno społecznymi, jak i kulturowymi. By dokładnie zbadać ten temat najpierw przyglądam się źródłom fascynacji władzą. Opierając się głównie na teorii Maxa Webera, który wyodrębnił jej trzy podstawowe rodzaje: władza legitymistyczna, funkcjonalna i charyzmatyczna. W kontekście tematu pracy głównie badam zależności między władzą legitymistyczną i charyzmatyczną. Ich osobliwy charakter wybrzmiewa zwłaszcza w Rosji, gdzie monarchowie bezpośrednio łączeni są z Bogiem i tradycją. W celu dokładnego zrozumienia swoistego charakteru rządów sprawowanych przez rosyjskie monarchinie przedstawiam również ich sytuację kulturową w XVIII i XIX wieku przy pomocy książki Jurija Łotmana Rosja i znaki, jak również cały drugi rozdział poświęcam na historiograficzny portret carycy Aleksandry i wielkiej księżnej Anastazji. Wcześniej jednak przyglądam się Kleopatrze i Katarzynie Wielkiej, które stały się częstym tematem filmów już od lat 30. Moim celem było przyjrzeć się temu, jak obie te bohaterki zmieniały się w świadomości reżyserów, czy w ogóle forma opowiadania o nich ewoluowała. W rozdziale drugim odnoszę się również do wizualnych portretów obu monarchiń, zarówno tych oficjalnych, jak i prywatnych, wykonanych najczęściej przez cara Mikołaja II, który pasjonował się fotografią. Poszukuję zależności między tymi przedstawieniami, a tymi, które w swoich filmach zawierają reżyserzy. W trzecim rozdziale staram się przedstawić powody różnic w portretowaniu Aleksandry w kinie. Skupiam się na odmiennym odbiorze jej postaci przez twórców rosyjskich i zachodnich oraz na rozbieżnych oczekiwaniach widowni, do których filmy są kierowane. Anastazja zaś została przeze mnie wybrana jako przykład fałszywego symbolu nadziei w kinie. Bohaterka, która przez wzgląd na losy Anny Anderson została całkowicie zreinterpretowana przez reżyserów. Filmografie obu władczyń służą mi również do refleksji nad samym sposobem portretowania monarchów w kinie, przyglądam się wyborom jakie podejmują twórcy decydując się czy o władcach i ich rodzinach opowiadać w sposób oficjalny, czy bardziej prywatny. Poruszam temat tego, jaki te decyzje mają finalnie skutek w konstruowaniu bohaterek w świadomości widza.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.contributor.authorpl
Kowalski, Łukasz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.contributor.reviewerpl
Wojnicka, Joanna - 132705
dc.date.accessioned
2020-07-27T22:30:16Z
dc.date.available
2020-07-27T22:30:16Z
dc.date.submittedpl
2019-09-25
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-130746-252695
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233740
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Alexandra Feodorovna, Grand Duchess Anastasia, Tsar Nicholas II, The Romanovs, Cleopatra, Catherine the Great, Rasputin, Anna Anderson, Russian cinematography, Film biographies of the monarchs, Theory of Power, Cinematographic portraits, Max Weber, Private photography, Formal photography, Power and religion, film and history, filmic pop-history, Gleb Panfilov, Franklin J. Schaffner
dc.subject.plpl
Caryca Aleksandra Romanowa, Wielka księżna Anastazja, car Mikołaj II, Romanowowie, Kleopatra, Katarzyna Wielka, Rasputin, Anna Anderson, Kinematografia rosyjska, Filmowe biografie władców, Teoria władzy, Filmowe portrety, Max Weber, Fotografia prywatna, Fotografia oficjalna, Władza i religia, Film i historia, Filmowa pop-historia, Gleb Panfiłow, Franklin J. Schaffner
dc.titlepl
Specyfika portretowania kobiet u władzy na podstawie filmowych przedstawień ostatniej carycy Rosji Aleksandry i jej córki Anastazji
dc.title.alternativepl
The specificity of portraying women in power on the basis of films concerning the last Russian Empress Alexandra and her daughter Anastasia.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
19
Views per month
Views per city
Warsaw
3
Dublin
2
Krakow
2
Lodz
2
Szczecin
2
Wroclaw
2
Piaseczno
1
Zlocieniec
1

No access

No Thumbnail Available