La realtà infernale nelle opere audiovisive ispirate alla Divina Commedia di Dante

master
dc.abstract.enThe main aim of this thesis is to show that the Divine Comedy, although it was created seven hundred years ago, is still a current and interesting text for the public. The first introductive chapter is focused on the representations of Dante's cantos in the artistic activities of different authors and in different eras. Here it is emphasized that despite the artistic tendencies, the Divine Comedy (and above all the Inferno) always remained an attractive text from the artistic point of view and it is precisely the Dante's language that makes it possible to transform it into images. The analysis, which is the main part, focus mainly on two cinematographic works that in different ways try to portray the verses of Dante and the infernal reality on the screen. The Inferno of de Liguoro, Bertolini and Padovan and A TV Dante of Greenaway and Phillips are very special examples that not only reflect the trends of their times, but also introduce many technical and narrative innovations. They become very important points in the history of cinema and television, creating a very interesting link with the Dante's poem. In the end we move on to contemporary audiovisual art to show that the Divine Comedy is always used as a source to create stories that may interest today's audience.pl
dc.abstract.otherL’obiettivo principale di questa tesi è di mostrare che la Divina Commedia, sebbene fosse creata settecento anni fa, rimane sempre un testo attuale e interessante per il pubblico. Nel primo capitolo, che è introduttivo, si sofferma sulle rappresentazioni delle cantiche dantesche nelle attività artistiche di diversi autori e in diverse epoche. Qua si sottolinea che nonostante le tendenze artistiche, la Divina Commedia (e soprattutto l’Inferno) rimase sempre un testo attraente dal punto di vista artistico ed è proprio il linguaggio dantesco che rende possibile trasformarlo in immagini. Nell’analisi, che è la parte principale, si sofferma soprattutto su due opere cinematografiche che in diverso modo cercano di raffigurare i versi danteschi e la realtà infernale sullo schermo. L’Inferno di de Liguoro, Bertolini e Padovan ed A TV Dante di Greenaway e Phillips sono gli esempi molto particolari che non solo rispecchiano le tendenze dei loro tempi, ma anche introducono tante novità tecniche e narrative. Diventano i punti molto importanti nella storia del cinema e della televisione, creando un legame molto interessante con il poema dantesco. Alla fine si passa all’arte audiovisiva contemporanea per mostrare che la Divina Commedia viene sempre utilizzata come fonte per creare le storie che possono interessare il pubblico odierno.pl
dc.abstract.plCelem tej pracy jest wykazanie, że Boska Komedia, mimo że została stworzona siedemset lat temu, jest nadal aktualnym i interesującym tekstem dla publiczności. Pierwszy rozdział, który jest wprowadzający, koncentruje się na przedstawieniach poematu Dantego w działalności artystycznej różnych autorów i w różnych epokach. Tu podkreśla się, że pomimo zmieniających się tendencji artystycznych, Boska Komedia (a zwłaszcza Piekło) pozostaje atrakcyjnym dziełem z artystycznego punktu widzenia i to właśnie język Dantego pozwala przekształcić poemat w obrazy. Analiza, która jest główną częścią pracy, koncentruje się głównie na dwóch utworach filmowych, które na różne sposoby starają się przedstawić na ekranie wersy Dantego i piekielną rzeczywistość Boskiej Komedii. Inferno de Liguoro, Bertoliniego i Padovana i TV Dante Greenawaya i Phillipsa to interesujące przykłady, które odzwierciedlają nie tylko tendencje swoich czasów, ale także wprowadzają wiele innowacji technicznych i narracyjnych. Stają się ważnymi punktami w historii kina i telewizji, tworząc bardzo ciekawe związki z poematem Dantego. Na koniec przechodzi się do współczesnej sztuki audiowizualnej, aby pokazać, że Boska Komedia jest nadal wykorzystywana jako źródło do tworzenia opowieści, które mogą zainteresować dzisiejszą publiczność.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorMaślanka-Soro, Maria - 130382 pl
dc.contributor.authorPopłonyk, Justynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerMaślanka-Soro, Maria - 130382 pl
dc.contributor.reviewerWrana, Magdalena - 143472 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T18:05:12Z
dc.date.available2020-07-27T18:05:12Z
dc.date.submitted2018-07-13pl
dc.fieldofstudyfilologia włoskapl
dc.identifier.apddiploma-125477-146921pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229672
dc.languageitapl
dc.subject.enDivine Comedy, Inferno, Dante, figurative art, audiovisual art, film, television, adaptationpl
dc.subject.otherDivina Commedia, Inferno, Dante, arte figurativa, arte audiovisiva, film, television, adattamentopl
dc.subject.plBoska Komedia, Piekło, Dante, sztuki figuratywne, sztuki audiowizualne, film, telewizja, adaptacjapl
dc.titleLa realtà infernale nelle opere audiovisive ispirate alla Divina Commedia di Dantepl
dc.title.alternativeRzeczywistość piekielna w utworach audiowizualnych inspirowanych Boską Komedią Dantegopl
dc.title.alternativeThe infernal reality in the audiovisual works inspired by the Dante’s Divine Comedypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main aim of this thesis is to show that the Divine Comedy, although it was created seven hundred years ago, is still a current and interesting text for the public. The first introductive chapter is focused on the representations of Dante's cantos in the artistic activities of different authors and in different eras. Here it is emphasized that despite the artistic tendencies, the Divine Comedy (and above all the Inferno) always remained an attractive text from the artistic point of view and it is precisely the Dante's language that makes it possible to transform it into images. The analysis, which is the main part, focus mainly on two cinematographic works that in different ways try to portray the verses of Dante and the infernal reality on the screen. The Inferno of de Liguoro, Bertolini and Padovan and A TV Dante of Greenaway and Phillips are very special examples that not only reflect the trends of their times, but also introduce many technical and narrative innovations. They become very important points in the history of cinema and television, creating a very interesting link with the Dante's poem. In the end we move on to contemporary audiovisual art to show that the Divine Comedy is always used as a source to create stories that may interest today's audience.
dc.abstract.otherpl
L’obiettivo principale di questa tesi è di mostrare che la Divina Commedia, sebbene fosse creata settecento anni fa, rimane sempre un testo attuale e interessante per il pubblico. Nel primo capitolo, che è introduttivo, si sofferma sulle rappresentazioni delle cantiche dantesche nelle attività artistiche di diversi autori e in diverse epoche. Qua si sottolinea che nonostante le tendenze artistiche, la Divina Commedia (e soprattutto l’Inferno) rimase sempre un testo attraente dal punto di vista artistico ed è proprio il linguaggio dantesco che rende possibile trasformarlo in immagini. Nell’analisi, che è la parte principale, si sofferma soprattutto su due opere cinematografiche che in diverso modo cercano di raffigurare i versi danteschi e la realtà infernale sullo schermo. L’Inferno di de Liguoro, Bertolini e Padovan ed A TV Dante di Greenaway e Phillips sono gli esempi molto particolari che non solo rispecchiano le tendenze dei loro tempi, ma anche introducono tante novità tecniche e narrative. Diventano i punti molto importanti nella storia del cinema e della televisione, creando un legame molto interessante con il poema dantesco. Alla fine si passa all’arte audiovisiva contemporanea per mostrare che la Divina Commedia viene sempre utilizzata come fonte per creare le storie che possono interessare il pubblico odierno.
dc.abstract.plpl
Celem tej pracy jest wykazanie, że Boska Komedia, mimo że została stworzona siedemset lat temu, jest nadal aktualnym i interesującym tekstem dla publiczności. Pierwszy rozdział, który jest wprowadzający, koncentruje się na przedstawieniach poematu Dantego w działalności artystycznej różnych autorów i w różnych epokach. Tu podkreśla się, że pomimo zmieniających się tendencji artystycznych, Boska Komedia (a zwłaszcza Piekło) pozostaje atrakcyjnym dziełem z artystycznego punktu widzenia i to właśnie język Dantego pozwala przekształcić poemat w obrazy. Analiza, która jest główną częścią pracy, koncentruje się głównie na dwóch utworach filmowych, które na różne sposoby starają się przedstawić na ekranie wersy Dantego i piekielną rzeczywistość Boskiej Komedii. Inferno de Liguoro, Bertoliniego i Padovana i TV Dante Greenawaya i Phillipsa to interesujące przykłady, które odzwierciedlają nie tylko tendencje swoich czasów, ale także wprowadzają wiele innowacji technicznych i narracyjnych. Stają się ważnymi punktami w historii kina i telewizji, tworząc bardzo ciekawe związki z poematem Dantego. Na koniec przechodzi się do współczesnej sztuki audiowizualnej, aby pokazać, że Boska Komedia jest nadal wykorzystywana jako źródło do tworzenia opowieści, które mogą zainteresować dzisiejszą publiczność.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Maślanka-Soro, Maria - 130382
dc.contributor.authorpl
Popłonyk, Justyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Maślanka-Soro, Maria - 130382
dc.contributor.reviewerpl
Wrana, Magdalena - 143472
dc.date.accessioned
2020-07-27T18:05:12Z
dc.date.available
2020-07-27T18:05:12Z
dc.date.submittedpl
2018-07-13
dc.fieldofstudypl
filologia włoska
dc.identifier.apdpl
diploma-125477-146921
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229672
dc.languagepl
ita
dc.subject.enpl
Divine Comedy, Inferno, Dante, figurative art, audiovisual art, film, television, adaptation
dc.subject.otherpl
Divina Commedia, Inferno, Dante, arte figurativa, arte audiovisiva, film, television, adattamento
dc.subject.plpl
Boska Komedia, Piekło, Dante, sztuki figuratywne, sztuki audiowizualne, film, telewizja, adaptacja
dc.titlepl
La realtà infernale nelle opere audiovisive ispirate alla Divina Commedia di Dante
dc.title.alternativepl
Rzeczywistość piekielna w utworach audiowizualnych inspirowanych Boską Komedią Dantego
dc.title.alternativepl
The infernal reality in the audiovisual works inspired by the Dante’s Divine Comedy
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
13
Views per month
Views per city
Warsaw
2
Wroclaw
2
Dublin
1
Gdansk
1
Krakow
1
Milan
1
Myszkow
1

No access

No Thumbnail Available