Reklama a kultura. Cechy tradycyjnej chińskiej rodziny we współczesnej reklamie wideo w Internecie

master
dc.abstract.enThe research described in this thesis determines how often the theme of a family is used in video commercials currently most popular on Chinese websites and to what extent the family portrayed in these commercials shares the features of a traditional Chinese family influenced by Confucianism. The thesis outlines the Chinese culture as described by Westerns ethnologists, anthropologists and social psychologists and introduces the general relation between culture and advertising. It also discusses in details the characteristics of a traditional Confucian family, especially: holistic view of the world, filial piety as the value influencing all interpersonal relationships, hierarchy and roles of mother and father imposed by Confucian ethics, the meaning of education, the concern for the child’s health and security and complying with commonly accepted social norms. Moreover, the thesis gives an account of the history of advertising in China up to its current state. The theme of a family appears in almost one third of the commercials in the research sample. Most of the families portrayed in the commercials are nuclear. Respect to the elders, expressions of the filial piety and obedience are not emphasized. Family members’ primary concern is the child: they grant all of his/her wishes and worry about his/her development and education. The child is not disciplined by any means. Daughters enjoy the same privileges in a family as sons. Families are not hierarchical, although mothers and fathers play similar roles to those in the traditional Confucian family. Parents pay great attention to the child’s grades and tend to compare their child with his/her peers.pl
dc.abstract.plW niniejszej pracy sprawdzono, jak często motyw rodziny występuje w reklamach wideo popularnych obecnie w chińskim Internecie oraz w jakim stopniu rodzina przedstawiona w tych reklamach posiada cechy tradycyjnej rodziny naznaczonej wpływami konfucjanizmu. Dokonano charakterystyki chińskiej kultury z punktu widzenia zachodnich etnologów, antropologów i psychologów społecznych, a następnie przedstawiono ogólną relację kultury z reklamą. Opisano także cechy tradycyjnej rodziny konfucjańskiej, w tym: holistyczne pojmowanie świata, cnotę synowską jako wartość, która przenosiła się na wszystkie relacje międzyludzkie, hierarchiczność i narzucone przez etykę konfucjańską role matki i ojca, znaczenie edukacji w takiej rodzinie, troskę o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci oraz dostosowanie członków rodziny do ogólnie obowiązujących norm społecznych. Przedstawiono ponadto historię reklamy w Chinach oraz jej obecną sytuację. Motyw rodziny pojawił się w prawie jednej trzeciej badanych reklam. Reklamy w większości przedstawiają rodziny dwupokoleniowe. Motyw szacunku do starszych, okazywania im cnoty synowskiej i posłuszeństwa występuje rzadko. Uwaga członków rodziny skupia się na dzieciach: spełniają ich wszystkie życzenia, dbają o ich rozwój oraz edukację. Nie stosuje się dyscypliny wobec dzieci. Córki cieszą się w rodzinach tymi samymi przywilejami co synowie. Rodziny nie charakteryzują się hierarchicznością, ale role matek i ojców pokrywają się z ich funkcjami w tradycyjnej rodzinie. Rodzicom zależy na ocenach dzieci i często porównują swoje dziecko z innymi.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorGrzybek, Joannapl
dc.contributor.authorPacześniak, Justynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerGrzybek, Joannapl
dc.contributor.reviewerSarek, Katarzynapl
dc.date.accessioned2020-10-20T18:34:46Z
dc.date.available2020-10-20T18:34:46Z
dc.date.submitted2019-06-17pl
dc.fieldofstudyfilologia orientalna - sinologiapl
dc.identifier.apddiploma-132875-198175pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/248654
dc.languagepolpl
dc.subject.enadvertisement, culture, Chinese family, traditional family, Confucianism, Confucian family, video advertisement, commercial, youku, Internet advertising, online advertisingpl
dc.subject.plreklama, kultura, chińska rodzina, tradycyjna rodzina, konfucjanizm, konfucjańska rodzina, reklama wideo, youku, reklama w Interneciepl
dc.titleReklama a kultura. Cechy tradycyjnej chińskiej rodziny we współczesnej reklamie wideo w Interneciepl
dc.title.alternativeAdvertisements and culture. The characteristics of a traditional Chinese family in contemporary video advertisements on the Internetpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The research described in this thesis determines how often the theme of a family is used in video commercials currently most popular on Chinese websites and to what extent the family portrayed in these commercials shares the features of a traditional Chinese family influenced by Confucianism. The thesis outlines the Chinese culture as described by Westerns ethnologists, anthropologists and social psychologists and introduces the general relation between culture and advertising. It also discusses in details the characteristics of a traditional Confucian family, especially: holistic view of the world, filial piety as the value influencing all interpersonal relationships, hierarchy and roles of mother and father imposed by Confucian ethics, the meaning of education, the concern for the child’s health and security and complying with commonly accepted social norms. Moreover, the thesis gives an account of the history of advertising in China up to its current state. The theme of a family appears in almost one third of the commercials in the research sample. Most of the families portrayed in the commercials are nuclear. Respect to the elders, expressions of the filial piety and obedience are not emphasized. Family members’ primary concern is the child: they grant all of his/her wishes and worry about his/her development and education. The child is not disciplined by any means. Daughters enjoy the same privileges in a family as sons. Families are not hierarchical, although mothers and fathers play similar roles to those in the traditional Confucian family. Parents pay great attention to the child’s grades and tend to compare their child with his/her peers.
dc.abstract.plpl
W niniejszej pracy sprawdzono, jak często motyw rodziny występuje w reklamach wideo popularnych obecnie w chińskim Internecie oraz w jakim stopniu rodzina przedstawiona w tych reklamach posiada cechy tradycyjnej rodziny naznaczonej wpływami konfucjanizmu. Dokonano charakterystyki chińskiej kultury z punktu widzenia zachodnich etnologów, antropologów i psychologów społecznych, a następnie przedstawiono ogólną relację kultury z reklamą. Opisano także cechy tradycyjnej rodziny konfucjańskiej, w tym: holistyczne pojmowanie świata, cnotę synowską jako wartość, która przenosiła się na wszystkie relacje międzyludzkie, hierarchiczność i narzucone przez etykę konfucjańską role matki i ojca, znaczenie edukacji w takiej rodzinie, troskę o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci oraz dostosowanie członków rodziny do ogólnie obowiązujących norm społecznych. Przedstawiono ponadto historię reklamy w Chinach oraz jej obecną sytuację. Motyw rodziny pojawił się w prawie jednej trzeciej badanych reklam. Reklamy w większości przedstawiają rodziny dwupokoleniowe. Motyw szacunku do starszych, okazywania im cnoty synowskiej i posłuszeństwa występuje rzadko. Uwaga członków rodziny skupia się na dzieciach: spełniają ich wszystkie życzenia, dbają o ich rozwój oraz edukację. Nie stosuje się dyscypliny wobec dzieci. Córki cieszą się w rodzinach tymi samymi przywilejami co synowie. Rodziny nie charakteryzują się hierarchicznością, ale role matek i ojców pokrywają się z ich funkcjami w tradycyjnej rodzinie. Rodzicom zależy na ocenach dzieci i często porównują swoje dziecko z innymi.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Grzybek, Joanna
dc.contributor.authorpl
Pacześniak, Justyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Grzybek, Joanna
dc.contributor.reviewerpl
Sarek, Katarzyna
dc.date.accessioned
2020-10-20T18:34:46Z
dc.date.available
2020-10-20T18:34:46Z
dc.date.submittedpl
2019-06-17
dc.fieldofstudypl
filologia orientalna - sinologia
dc.identifier.apdpl
diploma-132875-198175
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/248654
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
advertisement, culture, Chinese family, traditional family, Confucianism, Confucian family, video advertisement, commercial, youku, Internet advertising, online advertising
dc.subject.plpl
reklama, kultura, chińska rodzina, tradycyjna rodzina, konfucjanizm, konfucjańska rodzina, reklama wideo, youku, reklama w Internecie
dc.titlepl
Reklama a kultura. Cechy tradycyjnej chińskiej rodziny we współczesnej reklamie wideo w Internecie
dc.title.alternativepl
Advertisements and culture. The characteristics of a traditional Chinese family in contemporary video advertisements on the Internet
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
76
Views per month
Views per city
Krakow
14
Gdansk
9
Warsaw
8
Poznan
7
Wroclaw
5
Bydgoszcz
3
Katowice
3
Wieliczka
2
Bytom
1
Central
1

No access

No Thumbnail Available