Nostalgia, repetycja, remiks. Wykorzystanie motywów kultury popularnej lat 80. i 90. XX wieku we współczesnych tekstach medialnych

master
dc.abstract.enThe main purpose of this work is to try to answer the question of how nostalgia, repetition and remixes are used in media culture, how they appear in contemporary media texts, what means and on what levels we can find references to pop culture and its motifs from the 1980s and 1990s.An important element of the research reflection is to draw attention to individual elements that are the attributes of this period and the content that was created at that time. I have subjected qualitative analysis to such media texts as: "Stranger Things", "Player One", "Super 8" or "Kung Fury". I have set out how in the series and films I have chosen were presented such areas as narrative, subject matter, material things, style and aesthetics, visual and technical layer or other products of culture. I described what the world presented in selected texts looks like and whether references refer to his whole vision or only elements.The theory and results of empirical research served as a starting point for essay reflections, in which I showed a wider context of nostalgia, repetition and remix, and presented my point of view on these phenomena.pl
dc.abstract.plZasadniczym celem tej pracy jest próba odpowiedzi na pytanie, jak obecnie w kulturze medialnej wykorzystywane są zjawiska nostalgii, repetycji i remiksu, jak przejawiają się we współczesnych tekstach medialnych, jakimi środkami i na jakich płaszczyznach znajdziemy nawiązania do popkultury i jej motywów z lat 80. i 90.Ważnym elementem refleksji badawczej jest zwrócenie uwagi na poszczególne elementy, które są przymiotami tego okresu oraz treści, które zostały wtedy stworzone. Analizie jakościowej poddałem takie teksty medialne, jak: "Stranger Things", "Player One", "Super 8" czy "Kung Fury". Określiłem jak w wybranych przeze mnie serialach i filmach zostały przedstawione takie obszary jak narracja, tematyka, rzeczy materialne, styl i estetyka, warstwa wizualna i techniczna czy inne wytwory kultury. Opisałem to, jak wygląda świat przedstawiony w wybranych tekstach oraz czy nawiązania dotyczą całej jego wizji czy tylko elementów.Teoria i wyniki badań empirycznych posłużyły mi za wyjście do rozważań eseistycznych, w których pokazałem szerszy kontekst nostalgii, repetycji i remiksu oraz zaprezentowałem swój punkt widzenia na te zjawiska.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorLisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991 pl
dc.contributor.authorOdelski, Jakubpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerLisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991 pl
dc.contributor.reviewerWawer, Monika - 162152 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T22:11:24Z
dc.date.available2020-07-27T22:11:24Z
dc.date.submitted2019-07-10pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-130349-195207pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233455
dc.languagepolpl
dc.subject.ennostalgia, repetition, remix, intertextuality, 80's and 90's, pop culture, Stranger Things, Player One, media texts, media societypl
dc.subject.plnostalgia, repetycja, remiks, intertekstualność, lata 80. i 90., popkultura, Stranger Things, Player One, teksty medialne, społeczeństwo medialnepl
dc.titleNostalgia, repetycja, remiks. Wykorzystanie motywów kultury popularnej lat 80. i 90. XX wieku we współczesnych tekstach medialnychpl
dc.title.alternativeNostalgia, repetition, remix. The use of motifs of the 1980s and 1990s pop culture in contemporary media textspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main purpose of this work is to try to answer the question of how nostalgia, repetition and remixes are used in media culture, how they appear in contemporary media texts, what means and on what levels we can find references to pop culture and its motifs from the 1980s and 1990s.An important element of the research reflection is to draw attention to individual elements that are the attributes of this period and the content that was created at that time. I have subjected qualitative analysis to such media texts as: "Stranger Things", "Player One", "Super 8" or "Kung Fury". I have set out how in the series and films I have chosen were presented such areas as narrative, subject matter, material things, style and aesthetics, visual and technical layer or other products of culture. I described what the world presented in selected texts looks like and whether references refer to his whole vision or only elements.The theory and results of empirical research served as a starting point for essay reflections, in which I showed a wider context of nostalgia, repetition and remix, and presented my point of view on these phenomena.
dc.abstract.plpl
Zasadniczym celem tej pracy jest próba odpowiedzi na pytanie, jak obecnie w kulturze medialnej wykorzystywane są zjawiska nostalgii, repetycji i remiksu, jak przejawiają się we współczesnych tekstach medialnych, jakimi środkami i na jakich płaszczyznach znajdziemy nawiązania do popkultury i jej motywów z lat 80. i 90.Ważnym elementem refleksji badawczej jest zwrócenie uwagi na poszczególne elementy, które są przymiotami tego okresu oraz treści, które zostały wtedy stworzone. Analizie jakościowej poddałem takie teksty medialne, jak: "Stranger Things", "Player One", "Super 8" czy "Kung Fury". Określiłem jak w wybranych przeze mnie serialach i filmach zostały przedstawione takie obszary jak narracja, tematyka, rzeczy materialne, styl i estetyka, warstwa wizualna i techniczna czy inne wytwory kultury. Opisałem to, jak wygląda świat przedstawiony w wybranych tekstach oraz czy nawiązania dotyczą całej jego wizji czy tylko elementów.Teoria i wyniki badań empirycznych posłużyły mi za wyjście do rozważań eseistycznych, w których pokazałem szerszy kontekst nostalgii, repetycji i remiksu oraz zaprezentowałem swój punkt widzenia na te zjawiska.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Lisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991
dc.contributor.authorpl
Odelski, Jakub
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Lisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991
dc.contributor.reviewerpl
Wawer, Monika - 162152
dc.date.accessioned
2020-07-27T22:11:24Z
dc.date.available
2020-07-27T22:11:24Z
dc.date.submittedpl
2019-07-10
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-130349-195207
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233455
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
nostalgia, repetition, remix, intertextuality, 80's and 90's, pop culture, Stranger Things, Player One, media texts, media society
dc.subject.plpl
nostalgia, repetycja, remiks, intertekstualność, lata 80. i 90., popkultura, Stranger Things, Player One, teksty medialne, społeczeństwo medialne
dc.titlepl
Nostalgia, repetycja, remiks. Wykorzystanie motywów kultury popularnej lat 80. i 90. XX wieku we współczesnych tekstach medialnych
dc.title.alternativepl
Nostalgia, repetition, remix. The use of motifs of the 1980s and 1990s pop culture in contemporary media texts
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
126
Views per month
Views per city
Krakow
35
Lodz
10
Rzeszów
9
Poznan
7
Wroclaw
7
Warsaw
6
Kielce
4
Dublin
2
Lublin
2
Nowe Skalmierzyce
2

No access

No Thumbnail Available