Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Nostalgia, repetycja, remiks. Wykorzystanie motywów kultury popularnej lat 80. i 90. XX wieku we współczesnych tekstach medialnych
Nostalgia, repetition, remix. The use of motifs of the 1980s and 1990s pop culture in contemporary media texts
nostalgia, repetycja, remiks, intertekstualność, lata 80. i 90., popkultura, Stranger Things, Player One, teksty medialne, społeczeństwo medialne
nostalgia, repetition, remix, intertextuality, 80's and 90's, pop culture, Stranger Things, Player One, media texts, media society
Zasadniczym celem tej pracy jest próba odpowiedzi na pytanie, jak obecnie w kulturze medialnej wykorzystywane są zjawiska nostalgii, repetycji i remiksu, jak przejawiają się we współczesnych tekstach medialnych, jakimi środkami i na jakich płaszczyznach znajdziemy nawiązania do popkultury i jej motywów z lat 80. i 90.Ważnym elementem refleksji badawczej jest zwrócenie uwagi na poszczególne elementy, które są przymiotami tego okresu oraz treści, które zostały wtedy stworzone. Analizie jakościowej poddałem takie teksty medialne, jak: "Stranger Things", "Player One", "Super 8" czy "Kung Fury". Określiłem jak w wybranych przeze mnie serialach i filmach zostały przedstawione takie obszary jak narracja, tematyka, rzeczy materialne, styl i estetyka, warstwa wizualna i techniczna czy inne wytwory kultury. Opisałem to, jak wygląda świat przedstawiony w wybranych tekstach oraz czy nawiązania dotyczą całej jego wizji czy tylko elementów.Teoria i wyniki badań empirycznych posłużyły mi za wyjście do rozważań eseistycznych, w których pokazałem szerszy kontekst nostalgii, repetycji i remiksu oraz zaprezentowałem swój punkt widzenia na te zjawiska.
The main purpose of this work is to try to answer the question of how nostalgia, repetition and remixes are used in media culture, how they appear in contemporary media texts, what means and on what levels we can find references to pop culture and its motifs from the 1980s and 1990s.An important element of the research reflection is to draw attention to individual elements that are the attributes of this period and the content that was created at that time. I have subjected qualitative analysis to such media texts as: "Stranger Things", "Player One", "Super 8" or "Kung Fury". I have set out how in the series and films I have chosen were presented such areas as narrative, subject matter, material things, style and aesthetics, visual and technical layer or other products of culture. I described what the world presented in selected texts looks like and whether references refer to his whole vision or only elements.The theory and results of empirical research served as a starting point for essay reflections, in which I showed a wider context of nostalgia, repetition and remix, and presented my point of view on these phenomena.
dc.abstract.en | The main purpose of this work is to try to answer the question of how nostalgia, repetition and remixes are used in media culture, how they appear in contemporary media texts, what means and on what levels we can find references to pop culture and its motifs from the 1980s and 1990s.An important element of the research reflection is to draw attention to individual elements that are the attributes of this period and the content that was created at that time. I have subjected qualitative analysis to such media texts as: "Stranger Things", "Player One", "Super 8" or "Kung Fury". I have set out how in the series and films I have chosen were presented such areas as narrative, subject matter, material things, style and aesthetics, visual and technical layer or other products of culture. I described what the world presented in selected texts looks like and whether references refer to his whole vision or only elements.The theory and results of empirical research served as a starting point for essay reflections, in which I showed a wider context of nostalgia, repetition and remix, and presented my point of view on these phenomena. | pl |
dc.abstract.pl | Zasadniczym celem tej pracy jest próba odpowiedzi na pytanie, jak obecnie w kulturze medialnej wykorzystywane są zjawiska nostalgii, repetycji i remiksu, jak przejawiają się we współczesnych tekstach medialnych, jakimi środkami i na jakich płaszczyznach znajdziemy nawiązania do popkultury i jej motywów z lat 80. i 90.Ważnym elementem refleksji badawczej jest zwrócenie uwagi na poszczególne elementy, które są przymiotami tego okresu oraz treści, które zostały wtedy stworzone. Analizie jakościowej poddałem takie teksty medialne, jak: "Stranger Things", "Player One", "Super 8" czy "Kung Fury". Określiłem jak w wybranych przeze mnie serialach i filmach zostały przedstawione takie obszary jak narracja, tematyka, rzeczy materialne, styl i estetyka, warstwa wizualna i techniczna czy inne wytwory kultury. Opisałem to, jak wygląda świat przedstawiony w wybranych tekstach oraz czy nawiązania dotyczą całej jego wizji czy tylko elementów.Teoria i wyniki badań empirycznych posłużyły mi za wyjście do rozważań eseistycznych, w których pokazałem szerszy kontekst nostalgii, repetycji i remiksu oraz zaprezentowałem swój punkt widzenia na te zjawiska. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Lisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991 | pl |
dc.contributor.author | Odelski, Jakub | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Lisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wawer, Monika - 162152 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T22:11:24Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T22:11:24Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-130349-195207 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233455 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | nostalgia, repetition, remix, intertextuality, 80's and 90's, pop culture, Stranger Things, Player One, media texts, media society | pl |
dc.subject.pl | nostalgia, repetycja, remiks, intertekstualność, lata 80. i 90., popkultura, Stranger Things, Player One, teksty medialne, społeczeństwo medialne | pl |
dc.title | Nostalgia, repetycja, remiks. Wykorzystanie motywów kultury popularnej lat 80. i 90. XX wieku we współczesnych tekstach medialnych | pl |
dc.title.alternative | Nostalgia, repetition, remix. The use of motifs of the 1980s and 1990s pop culture in contemporary media texts | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |