Zagrożenie stereotypem a poziom lęku i samoocena u młodzieży.

master
dc.abstract.enStereotype threat, as a very strong mechanism, is possible to take important part in people’s decision-making process.The aim of the study is to characterize stereotype threat effect, its possible connections with anxiety, math anxiety and self-esteem, among polish teenagers. Eighty six girls participated in the study, between the age 15 to 18 (M=16,58 ; SD=0,74). The following questionnaires were used: Stereotype Threat at School Scale, Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS), The State-Trait Anxiety Inventory (STAI), Rosenberg’s Self-Esteem Scale (RSE).The results could be interpreted as a weak participator’s feeling of stereotype threat. Also, the correlation between stereotype threat and math anxiety is proven, but not on a very high level. Nevertheless, the results confirm, that there is an interdependence between stereotype threat and self-esteem – the higher self-esteem is, the weaker stereotype threat is identified.The results could be used as a background for future, more extended, research. It seems to be important to develop this topic in Poland, especially due to not so many studies including this field of psychology.pl
dc.abstract.plZagrożenie stereotypem to zjawisko, które w znaczący sposób może decydować o wyborach i przyszłości osób, które znajdują się pod jego oddziaływaniem. Celem badania jest scharakteryzowanie skali występowania tego zjawiska oraz możliwych jego powiązań z lękiem ogólnym, lękiem przed matematyką oraz samooceną, w warunkach polskich – wśród uczennic drugich klas liceum ogólnokształcącego. W badaniu wzięło udział 86 dziewcząt, w wieku od 15 do 18 lat (M=16,58 ; SD=0,74). Wykorzystano narzędzia: Skala Zagrożenia Stereotypem w Szkole („Jaka jestem?”), Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS), Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI oraz Skalę Samooceny Rosenberga (SES).Wyniki wskazują na niski poziom odczuwanego zagrożenie stereotypem w tej grupie badanych. Niemniej, potwierdzono występowanie związku między poczuciem zagrożenie stereotypem a lękiem przed matematyką, choć o słabej sile. Dodatkowo pozytywnie zweryfikowano hipotezę o związku samooceny z odczuwanym poczuciem zagrożenia stereotypem – im wyższy jej poziom, tym niższe odczuwane oddziaływanie stereotypu.Uzyskane wyniki można potraktować jako wstęp i inspirację do kolejnych, bardziej rozbudowanych badań, szczególną wartość mogłyby mieć te, odpowiadające na specyficznie polskie wyzwania związane z poruszanymi zagadnieniami.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSitnik-Warchulska, Katarzynapl
dc.contributor.authorWyjatek, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerSitnik-Warchulska, Katarzynapl
dc.contributor.reviewerIzydorczyk, Bernadettapl
dc.date.accessioned2021-10-29T21:42:47Z
dc.date.available2021-10-29T21:42:47Z
dc.date.submitted2021-10-27pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-148533-226140pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/282359
dc.languagepolpl
dc.subject.enstereotype, stereotype threat, math anxiety, self-esteempl
dc.subject.plstereotyp, zagrożenie stereotypem, lęk przed matematyką, samoocenapl
dc.titleZagrożenie stereotypem a poziom lęku i samoocena u młodzieży.pl
dc.title.alternativeStereotype threat, anxiety and self-esteem in adolescents.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Stereotype threat, as a very strong mechanism, is possible to take important part in people’s decision-making process.The aim of the study is to characterize stereotype threat effect, its possible connections with anxiety, math anxiety and self-esteem, among polish teenagers. Eighty six girls participated in the study, between the age 15 to 18 (M=16,58 ; SD=0,74). The following questionnaires were used: Stereotype Threat at School Scale, Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS), The State-Trait Anxiety Inventory (STAI), Rosenberg’s Self-Esteem Scale (RSE).The results could be interpreted as a weak participator’s feeling of stereotype threat. Also, the correlation between stereotype threat and math anxiety is proven, but not on a very high level. Nevertheless, the results confirm, that there is an interdependence between stereotype threat and self-esteem – the higher self-esteem is, the weaker stereotype threat is identified.The results could be used as a background for future, more extended, research. It seems to be important to develop this topic in Poland, especially due to not so many studies including this field of psychology.
dc.abstract.plpl
Zagrożenie stereotypem to zjawisko, które w znaczący sposób może decydować o wyborach i przyszłości osób, które znajdują się pod jego oddziaływaniem. Celem badania jest scharakteryzowanie skali występowania tego zjawiska oraz możliwych jego powiązań z lękiem ogólnym, lękiem przed matematyką oraz samooceną, w warunkach polskich – wśród uczennic drugich klas liceum ogólnokształcącego. W badaniu wzięło udział 86 dziewcząt, w wieku od 15 do 18 lat (M=16,58 ; SD=0,74). Wykorzystano narzędzia: Skala Zagrożenia Stereotypem w Szkole („Jaka jestem?”), Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS), Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI oraz Skalę Samooceny Rosenberga (SES).Wyniki wskazują na niski poziom odczuwanego zagrożenie stereotypem w tej grupie badanych. Niemniej, potwierdzono występowanie związku między poczuciem zagrożenie stereotypem a lękiem przed matematyką, choć o słabej sile. Dodatkowo pozytywnie zweryfikowano hipotezę o związku samooceny z odczuwanym poczuciem zagrożenia stereotypem – im wyższy jej poziom, tym niższe odczuwane oddziaływanie stereotypu.Uzyskane wyniki można potraktować jako wstęp i inspirację do kolejnych, bardziej rozbudowanych badań, szczególną wartość mogłyby mieć te, odpowiadające na specyficznie polskie wyzwania związane z poruszanymi zagadnieniami.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Sitnik-Warchulska, Katarzyna
dc.contributor.authorpl
Wyjatek, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Sitnik-Warchulska, Katarzyna
dc.contributor.reviewerpl
Izydorczyk, Bernadetta
dc.date.accessioned
2021-10-29T21:42:47Z
dc.date.available
2021-10-29T21:42:47Z
dc.date.submittedpl
2021-10-27
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-148533-226140
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/282359
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
stereotype, stereotype threat, math anxiety, self-esteem
dc.subject.plpl
stereotyp, zagrożenie stereotypem, lęk przed matematyką, samoocena
dc.titlepl
Zagrożenie stereotypem a poziom lęku i samoocena u młodzieży.
dc.title.alternativepl
Stereotype threat, anxiety and self-esteem in adolescents.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
190
Views per month
Views per city
Warsaw
69
Krakow
13
Wroclaw
12
Katowice
7
Poznan
6
Gdansk
5
Ostrowiec Świętokrzyski
4
Bialystok
3
Bydgoszcz
2
Hornsey
2

No access

No Thumbnail Available