Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zagrożenie stereotypem a poziom lęku i samoocena u młodzieży.
Stereotype threat, anxiety and self-esteem in adolescents.
stereotyp, zagrożenie stereotypem, lęk przed matematyką, samoocena
stereotype, stereotype threat, math anxiety, self-esteem
Zagrożenie stereotypem to zjawisko, które w znaczący sposób może decydować o wyborach i przyszłości osób, które znajdują się pod jego oddziaływaniem. Celem badania jest scharakteryzowanie skali występowania tego zjawiska oraz możliwych jego powiązań z lękiem ogólnym, lękiem przed matematyką oraz samooceną, w warunkach polskich – wśród uczennic drugich klas liceum ogólnokształcącego. W badaniu wzięło udział 86 dziewcząt, w wieku od 15 do 18 lat (M=16,58 ; SD=0,74). Wykorzystano narzędzia: Skala Zagrożenia Stereotypem w Szkole („Jaka jestem?”), Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS), Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI oraz Skalę Samooceny Rosenberga (SES).Wyniki wskazują na niski poziom odczuwanego zagrożenie stereotypem w tej grupie badanych. Niemniej, potwierdzono występowanie związku między poczuciem zagrożenie stereotypem a lękiem przed matematyką, choć o słabej sile. Dodatkowo pozytywnie zweryfikowano hipotezę o związku samooceny z odczuwanym poczuciem zagrożenia stereotypem – im wyższy jej poziom, tym niższe odczuwane oddziaływanie stereotypu.Uzyskane wyniki można potraktować jako wstęp i inspirację do kolejnych, bardziej rozbudowanych badań, szczególną wartość mogłyby mieć te, odpowiadające na specyficznie polskie wyzwania związane z poruszanymi zagadnieniami.
Stereotype threat, as a very strong mechanism, is possible to take important part in people’s decision-making process.The aim of the study is to characterize stereotype threat effect, its possible connections with anxiety, math anxiety and self-esteem, among polish teenagers. Eighty six girls participated in the study, between the age 15 to 18 (M=16,58 ; SD=0,74). The following questionnaires were used: Stereotype Threat at School Scale, Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS), The State-Trait Anxiety Inventory (STAI), Rosenberg’s Self-Esteem Scale (RSE).The results could be interpreted as a weak participator’s feeling of stereotype threat. Also, the correlation between stereotype threat and math anxiety is proven, but not on a very high level. Nevertheless, the results confirm, that there is an interdependence between stereotype threat and self-esteem – the higher self-esteem is, the weaker stereotype threat is identified.The results could be used as a background for future, more extended, research. It seems to be important to develop this topic in Poland, especially due to not so many studies including this field of psychology.
dc.abstract.en | Stereotype threat, as a very strong mechanism, is possible to take important part in people’s decision-making process.The aim of the study is to characterize stereotype threat effect, its possible connections with anxiety, math anxiety and self-esteem, among polish teenagers. Eighty six girls participated in the study, between the age 15 to 18 (M=16,58 ; SD=0,74). The following questionnaires were used: Stereotype Threat at School Scale, Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS), The State-Trait Anxiety Inventory (STAI), Rosenberg’s Self-Esteem Scale (RSE).The results could be interpreted as a weak participator’s feeling of stereotype threat. Also, the correlation between stereotype threat and math anxiety is proven, but not on a very high level. Nevertheless, the results confirm, that there is an interdependence between stereotype threat and self-esteem – the higher self-esteem is, the weaker stereotype threat is identified.The results could be used as a background for future, more extended, research. It seems to be important to develop this topic in Poland, especially due to not so many studies including this field of psychology. | pl |
dc.abstract.pl | Zagrożenie stereotypem to zjawisko, które w znaczący sposób może decydować o wyborach i przyszłości osób, które znajdują się pod jego oddziaływaniem. Celem badania jest scharakteryzowanie skali występowania tego zjawiska oraz możliwych jego powiązań z lękiem ogólnym, lękiem przed matematyką oraz samooceną, w warunkach polskich – wśród uczennic drugich klas liceum ogólnokształcącego. W badaniu wzięło udział 86 dziewcząt, w wieku od 15 do 18 lat (M=16,58 ; SD=0,74). Wykorzystano narzędzia: Skala Zagrożenia Stereotypem w Szkole („Jaka jestem?”), Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS), Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI oraz Skalę Samooceny Rosenberga (SES).Wyniki wskazują na niski poziom odczuwanego zagrożenie stereotypem w tej grupie badanych. Niemniej, potwierdzono występowanie związku między poczuciem zagrożenie stereotypem a lękiem przed matematyką, choć o słabej sile. Dodatkowo pozytywnie zweryfikowano hipotezę o związku samooceny z odczuwanym poczuciem zagrożenia stereotypem – im wyższy jej poziom, tym niższe odczuwane oddziaływanie stereotypu.Uzyskane wyniki można potraktować jako wstęp i inspirację do kolejnych, bardziej rozbudowanych badań, szczególną wartość mogłyby mieć te, odpowiadające na specyficznie polskie wyzwania związane z poruszanymi zagadnieniami. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sitnik-Warchulska, Katarzyna | pl |
dc.contributor.author | Wyjatek, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Sitnik-Warchulska, Katarzyna | pl |
dc.contributor.reviewer | Izydorczyk, Bernadetta | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-29T21:42:47Z | |
dc.date.available | 2021-10-29T21:42:47Z | |
dc.date.submitted | 2021-10-27 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-148533-226140 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/282359 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | stereotype, stereotype threat, math anxiety, self-esteem | pl |
dc.subject.pl | stereotyp, zagrożenie stereotypem, lęk przed matematyką, samoocena | pl |
dc.title | Zagrożenie stereotypem a poziom lęku i samoocena u młodzieży. | pl |
dc.title.alternative | Stereotype threat, anxiety and self-esteem in adolescents. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |