Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Nonkonformistyczne zachowania studentów
Nonconformist students behaviours.
nonkonformizm, konformizm, twórczość, bunt, osobowość, postawa, wiek, studenci, rodzice, konformista, nonkonformista
nonconformism, conformism, creativity, rebellion, personality, behaviour, age, students, parents, conformist, nonconformist
Problematyka konformizmu oraz nonkonformizmu oraz twórczości i buntu od wielu już lat była przedmiotem zainteresowania badaczy. Stanowiła podstawę do przemyśleń i analiz na bazie których zaczęły rozwijać się różne dyscypliny naukowe, które w końcu dały możliwość lepszego poznania człowieka i jego zachowań, co w konsekwencji przyczyniło się i oczywiście nadal przyczynia się do tego, że jesteśmy w stanie ulepszać otaczającą nas rzeczywistość, a przede wszystkim tworzyć takie programy edukacyjne i podstawy programowe, aby już od wczesnych lat szkolnych dawać dzieciom możliwość rozwoju ich predyspozycji, a w razie jakichkolwiek kłopotów wiedzieć w jaki sposób pomóc. Niemniej jednak wydaje się, że twórczość oraz nonkonformizm w dzisiejszych czasach zdają się mieć niezwykle istotne znaczenie, bo to przecież dzięki nim człowiek jest wstanie tworzyć takie wytwory, które zmieniają sposób postrzegania świata, świadomość, kulturę, technikę. Innowacyjne, niezależne i oryginalne pomysły stają się siłą napędową do co raz to nowszych działań i przedsięwzięć. Wydaje się również, że stają się one wartościami pożądanymi w społeczeństwach dążących do ciągłego bogacenia się i żyjących w pośpiechu. Nic dziwi także kiedy twórcza, nonkonformistyczna osobowość kierująca się własnymi moralnymi wartościami pokazuje swoim zachowaniem własne ja oraz własną indywidualność na przekór ogólnie przyjętym zasadom i ogólnie przyjętym dążeniom. Czy zatem w życiu każdego z nas, w szybko rozwijającym się i nastawionym na materializm świecie jest wciąż miejsce na takie wartości jak twórczość i własna niezależność? Czy podążanie własną drogą oraz umiejętne przeciwstawienie się ogólnie przyjętym normom jest tak naprawdę wartością? Jakie czynniki sprzyjają rozwijaniu się takiej osobowości? W jaki sposób ukierunkować bunt, aby stał się on siłą napędową twórczości? Wszystkie te przemyślenia stały się dla mnie myślą przewodnią podczas pisania pracy.Swoją analizę rozpoczęłam od zwrócenia uwagi na terminologiczne ujęcia konformizmu oraz nonkonformizmu. Pierwszy rozdział traktuje o tym, z czego wynika zainteresowanie powyższymi cechami, poprzez wyjaśnienie pojęć z perspektywy różnych założeń, podejść i koncepcji. Podobną analizę przedstawiłam w odniesieniu do nonkonformizmu. Zwróciłam też uwagę na charakterystyczne cechy funkcjonowania konformistycznej i nonkonformistycznej osobowości. Wyróżnienie tych cech pozwoliło na lepsze zrozumienie i głębszą analizę przyjętego przeze mnie problemu. W rozdziale drugim przedstawiłam odniesienie nonkonformizmu do procesu rozwojowego. Jest to krótka analiza wieku młodzieńczego i wczesnej dorosłości. Zwróciłam uwagę na bunt, ten konstruktywny popychający do innowacyjnych działań oraz bunt pozorny - raczej na pokaz i w związku z pokazaniem się - oraz pokrótce opisałam zależność rodziny jako jednego z czynników wpływających na zachowania nonkonformistyczne. Opierając się na tym, że rodzina stanowi fundament w procesie rozwoju człowieka przedstawiłam, środowisko rodzinne jako główną bazę to tworzenia postaw.W rozdziale trzecim dokonałam analizy twórczości jako komponentu zachowań nonkonformistycznych. W pierwszej części omawiam pojęcie twórczości, zwracając uwagę na jej typowe cechy, kryteria, przedstawiając je przy tym w wymiarze filozoficznym oraz psychologicznym. Zwracam uwagę na różne ujęcia postawy twórczej w literaturze i podobnie jak przedstawiałam cechy osób konformistycznych i nonkonformistycznych tak samo postępuję w przypadku cech osób twórczych. Rozdział czwarty zawiera założenia metodologiczne przeprowadzonych przeze mnie badań. Przedstawiłam w nim cel i przedmiot badań, problematykę badań, zmienne i wskaźniki, metody, techniki, narzędzia badawcze, dobór próby i teren badań, charakterystykę badanej populacji.Ostatni rozdział w całości poświęciłam prezentacji i odniesień wyników przeprowadzonych przeze mnie badań.
For ages conformism, nonconformism, creativity and rebellion were subjects of research. Thanks to that fact we had a chance to develop different kind of science discipline which give us an opportunity getting to know humanity and human behaviour better and better. The logical consequence of this is that we can make our reality better and create new curriculum's and core curriculum's which help child's develop their predispositions and to find quick ways in trouble cases.Nowadays we appreciate and we see huge influence of creativity and nonconformism in our daily life. Thanks to that people can create new products and ideas which change our ways of thinking, culture and technology. Independence, originality, innovative concepts became life-blood for new stimulus measures and affairs. No wonder way creative and nonconformist personality shows himself and individuality against all odds. Can we find a place for creativity and independence in our life's?Can we find a value in our own nonconformism way of thinking?How can w give direction to rebellion for creativity?All those above thoughts become a keystone in my thesis. I started with terminology definitions of conformism and nonconformism. Chapter first present my interests where I explain different points of view, concepts, approaches. I pointed at nonconformism and conformism personality features. It gave me a chance to understand the problem better.Chapter two is all about youth , growing. I focused on two kinds of rebellion in our life's and I showed whether family factor can have an influence on our nonconformism behaviour. As family is base in our human development.Chapter three present creativity in nonconformism aspects. I show terminology with all the aspects, typical features, criteria with philosophical and psychological points of view. It was really important for me to point at typical creative features.In chapter four I performed nonconformism and creativty analysis based on my own researches with purpose, subject of research, problematic aspects, variables, indicators, methods, techniques, implements, area of research, sampling, my research profiles.The last chapter treats about reasearch presentation and analysis.
dc.abstract.en | For ages conformism, nonconformism, creativity and rebellion were subjects of research. Thanks to that fact we had a chance to develop different kind of science discipline which give us an opportunity getting to know humanity and human behaviour better and better. The logical consequence of this is that we can make our reality better and create new curriculum's and core curriculum's which help child's develop their predispositions and to find quick ways in trouble cases.Nowadays we appreciate and we see huge influence of creativity and nonconformism in our daily life. Thanks to that people can create new products and ideas which change our ways of thinking, culture and technology. Independence, originality, innovative concepts became life-blood for new stimulus measures and affairs. No wonder way creative and nonconformist personality shows himself and individuality against all odds. Can we find a place for creativity and independence in our life's?Can we find a value in our own nonconformism way of thinking?How can w give direction to rebellion for creativity?All those above thoughts become a keystone in my thesis. I started with terminology definitions of conformism and nonconformism. Chapter first present my interests where I explain different points of view, concepts, approaches. I pointed at nonconformism and conformism personality features. It gave me a chance to understand the problem better.Chapter two is all about youth , growing. I focused on two kinds of rebellion in our life's and I showed whether family factor can have an influence on our nonconformism behaviour. As family is base in our human development.Chapter three present creativity in nonconformism aspects. I show terminology with all the aspects, typical features, criteria with philosophical and psychological points of view. It was really important for me to point at typical creative features.In chapter four I performed nonconformism and creativty analysis based on my own researches with purpose, subject of research, problematic aspects, variables, indicators, methods, techniques, implements, area of research, sampling, my research profiles.The last chapter treats about reasearch presentation and analysis. | pl |
dc.abstract.pl | Problematyka konformizmu oraz nonkonformizmu oraz twórczości i buntu od wielu już lat była przedmiotem zainteresowania badaczy. Stanowiła podstawę do przemyśleń i analiz na bazie których zaczęły rozwijać się różne dyscypliny naukowe, które w końcu dały możliwość lepszego poznania człowieka i jego zachowań, co w konsekwencji przyczyniło się i oczywiście nadal przyczynia się do tego, że jesteśmy w stanie ulepszać otaczającą nas rzeczywistość, a przede wszystkim tworzyć takie programy edukacyjne i podstawy programowe, aby już od wczesnych lat szkolnych dawać dzieciom możliwość rozwoju ich predyspozycji, a w razie jakichkolwiek kłopotów wiedzieć w jaki sposób pomóc. Niemniej jednak wydaje się, że twórczość oraz nonkonformizm w dzisiejszych czasach zdają się mieć niezwykle istotne znaczenie, bo to przecież dzięki nim człowiek jest wstanie tworzyć takie wytwory, które zmieniają sposób postrzegania świata, świadomość, kulturę, technikę. Innowacyjne, niezależne i oryginalne pomysły stają się siłą napędową do co raz to nowszych działań i przedsięwzięć. Wydaje się również, że stają się one wartościami pożądanymi w społeczeństwach dążących do ciągłego bogacenia się i żyjących w pośpiechu. Nic dziwi także kiedy twórcza, nonkonformistyczna osobowość kierująca się własnymi moralnymi wartościami pokazuje swoim zachowaniem własne ja oraz własną indywidualność na przekór ogólnie przyjętym zasadom i ogólnie przyjętym dążeniom. Czy zatem w życiu każdego z nas, w szybko rozwijającym się i nastawionym na materializm świecie jest wciąż miejsce na takie wartości jak twórczość i własna niezależność? Czy podążanie własną drogą oraz umiejętne przeciwstawienie się ogólnie przyjętym normom jest tak naprawdę wartością? Jakie czynniki sprzyjają rozwijaniu się takiej osobowości? W jaki sposób ukierunkować bunt, aby stał się on siłą napędową twórczości? Wszystkie te przemyślenia stały się dla mnie myślą przewodnią podczas pisania pracy.Swoją analizę rozpoczęłam od zwrócenia uwagi na terminologiczne ujęcia konformizmu oraz nonkonformizmu. Pierwszy rozdział traktuje o tym, z czego wynika zainteresowanie powyższymi cechami, poprzez wyjaśnienie pojęć z perspektywy różnych założeń, podejść i koncepcji. Podobną analizę przedstawiłam w odniesieniu do nonkonformizmu. Zwróciłam też uwagę na charakterystyczne cechy funkcjonowania konformistycznej i nonkonformistycznej osobowości. Wyróżnienie tych cech pozwoliło na lepsze zrozumienie i głębszą analizę przyjętego przeze mnie problemu. W rozdziale drugim przedstawiłam odniesienie nonkonformizmu do procesu rozwojowego. Jest to krótka analiza wieku młodzieńczego i wczesnej dorosłości. Zwróciłam uwagę na bunt, ten konstruktywny popychający do innowacyjnych działań oraz bunt pozorny - raczej na pokaz i w związku z pokazaniem się - oraz pokrótce opisałam zależność rodziny jako jednego z czynników wpływających na zachowania nonkonformistyczne. Opierając się na tym, że rodzina stanowi fundament w procesie rozwoju człowieka przedstawiłam, środowisko rodzinne jako główną bazę to tworzenia postaw.W rozdziale trzecim dokonałam analizy twórczości jako komponentu zachowań nonkonformistycznych. W pierwszej części omawiam pojęcie twórczości, zwracając uwagę na jej typowe cechy, kryteria, przedstawiając je przy tym w wymiarze filozoficznym oraz psychologicznym. Zwracam uwagę na różne ujęcia postawy twórczej w literaturze i podobnie jak przedstawiałam cechy osób konformistycznych i nonkonformistycznych tak samo postępuję w przypadku cech osób twórczych. Rozdział czwarty zawiera założenia metodologiczne przeprowadzonych przeze mnie badań. Przedstawiłam w nim cel i przedmiot badań, problematykę badań, zmienne i wskaźniki, metody, techniki, narzędzia badawcze, dobór próby i teren badań, charakterystykę badanej populacji.Ostatni rozdział w całości poświęciłam prezentacji i odniesień wyników przeprowadzonych przeze mnie badań. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bieszczad, Bogusław - 127331 | pl |
dc.contributor.author | Okrzesa, Emilia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bieszczad, Bogusław - 127331 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ozga, Elżbieta - 131223 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T18:38:34Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T18:38:34Z | |
dc.date.submitted | 2015-10-29 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika społeczno-opiekuńcza | pl |
dc.identifier.apd | diploma-101542-171734 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208533 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | nonconformism, conformism, creativity, rebellion, personality, behaviour, age, students, parents, conformist, nonconformist | pl |
dc.subject.pl | nonkonformizm, konformizm, twórczość, bunt, osobowość, postawa, wiek, studenci, rodzice, konformista, nonkonformista | pl |
dc.title | Nonkonformistyczne zachowania studentów | pl |
dc.title.alternative | Nonconformist students behaviours. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |