Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ścieżka kariery zawodowej pokolenia Z w kontekście wymagań rynku pracy
Generation Z's career path in the context of labor market requirements
pokolenie Z, ścieżka kariery zawodowej, rynek pracy
Generation Z, career path, labor market
Niniejsza praca podejmuje tematykę ścieżki kariery zawodowej osób z Pokolenia Z. Głównym celem pracy było zbadanie, w jaki sposób generacja Z planuje swoją karierę i czy występują różnice w sposobie planowania ze względu na płeć. W badaniach udział wzięli przedstawiciele tego pokolenia z całej Polski. Próba badawcza liczyła 91 osób. Na podstawie testu istotności chi-kwadrat stwierdzono, że istnieją pewne różnice w sposobie planowania kariery przez osoby z pokolenia Z ze względu na płeć. Mężczyźni okazali się być bardziej skupieni na swojej karierze niż kobiety. Już na etapie kształcenia wybierają kierunek w kontekście realiów rynku pracy i z badań wynika, że bardziej zależy im na rozwoju kariery. Dążą oni również do założenia własnej firmy, a kobiety wolą realizację swojej kariery na stanowisku niekierowniczym w dużej firmie. Kobiety też mniej przejmowały się wyborem placówki edukacyjnej i sytuacją na rynku pracy. Dla kobiet ważniejszy jest rozwój konkretnych kompetencji. Osoby z pokolenia Z zwracają dużą uwagę na przyjazną atmosferę w miejscu pracy, dostrzeganie efektów ich pracy przez pracodawcę oraz elastyczne godziny pracy. Zdecydowana większość osób z tego pokolenia ma już doświadczenie zawodowe i realizuje się w pracy. Kariera dla znacznej części osób z generacji Z jest ważna, jednak z poszanowaniem dla ich czasu wolnego.
This work of the career path of Generation Z individuals. The main purpose of the study was to examine how Generation Z plans their careers and whether there are gender differences in the way they plan. Representatives of this generation from all over Poland participated in the study. The research sample consisted of 91 people. Based on the chi-square significance test, it was found that there are some differences in the way Generation Z people plan their careers by gender. Men appeared to be more focused on their careers than women. Even at the stage of education, they choose their direction in the context of the realities of the labor market, and the study found that they care more about career development. They also aspire to start their own company, while women prefer to pursue their careers in a non-managerial position in a large company. Women were also less concerned about choosing an educational institution and the labor market situation. For women, it is more important to develop specific competencies. Generation Z people pay a lot of attention to a friendly atmosphere in the workplace, recognition of the results of their work by the employer and flexible working hours. The vast majority of people from this generation already have work experience and are fulfilled at work. A career for a significant portion of Generation Z people is important, but with respect for their leisure time.
dc.abstract.en | This work of the career path of Generation Z individuals. The main purpose of the study was to examine how Generation Z plans their careers and whether there are gender differences in the way they plan. Representatives of this generation from all over Poland participated in the study. The research sample consisted of 91 people. Based on the chi-square significance test, it was found that there are some differences in the way Generation Z people plan their careers by gender. Men appeared to be more focused on their careers than women. Even at the stage of education, they choose their direction in the context of the realities of the labor market, and the study found that they care more about career development. They also aspire to start their own company, while women prefer to pursue their careers in a non-managerial position in a large company. Women were also less concerned about choosing an educational institution and the labor market situation. For women, it is more important to develop specific competencies. Generation Z people pay a lot of attention to a friendly atmosphere in the workplace, recognition of the results of their work by the employer and flexible working hours. The vast majority of people from this generation already have work experience and are fulfilled at work. A career for a significant portion of Generation Z people is important, but with respect for their leisure time. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca podejmuje tematykę ścieżki kariery zawodowej osób z Pokolenia Z. Głównym celem pracy było zbadanie, w jaki sposób generacja Z planuje swoją karierę i czy występują różnice w sposobie planowania ze względu na płeć. W badaniach udział wzięli przedstawiciele tego pokolenia z całej Polski. Próba badawcza liczyła 91 osób. Na podstawie testu istotności chi-kwadrat stwierdzono, że istnieją pewne różnice w sposobie planowania kariery przez osoby z pokolenia Z ze względu na płeć. Mężczyźni okazali się być bardziej skupieni na swojej karierze niż kobiety. Już na etapie kształcenia wybierają kierunek w kontekście realiów rynku pracy i z badań wynika, że bardziej zależy im na rozwoju kariery. Dążą oni również do założenia własnej firmy, a kobiety wolą realizację swojej kariery na stanowisku niekierowniczym w dużej firmie. Kobiety też mniej przejmowały się wyborem placówki edukacyjnej i sytuacją na rynku pracy. Dla kobiet ważniejszy jest rozwój konkretnych kompetencji. Osoby z pokolenia Z zwracają dużą uwagę na przyjazną atmosferę w miejscu pracy, dostrzeganie efektów ich pracy przez pracodawcę oraz elastyczne godziny pracy. Zdecydowana większość osób z tego pokolenia ma już doświadczenie zawodowe i realizuje się w pracy. Kariera dla znacznej części osób z generacji Z jest ważna, jednak z poszanowaniem dla ich czasu wolnego. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
dc.contributor.author | Falędysz, Klaudia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rosiński, Jerzy | pl |
dc.date.accessioned | 2023-10-25T21:44:22Z | |
dc.date.available | 2023-10-25T21:44:22Z | |
dc.date.submitted | 2023-10-23 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie - psychologia w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-165663-305564 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322093 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Generation Z, career path, labor market | pl |
dc.subject.pl | pokolenie Z, ścieżka kariery zawodowej, rynek pracy | pl |
dc.title | Ścieżka kariery zawodowej pokolenia Z w kontekście wymagań rynku pracy | pl |
dc.title.alternative | Generation Z's career path in the context of labor market requirements | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |